tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    olllie skrev:
    Joda, T, bra bilde av meg, haha. Tar meg best ut bakfra, du har skjønt det. Bilde blir sikkert et verdensberømt ikon, om 1000 år. Vil henge i alle musikkrom! ;D ;D
    Ellers gikk jo cementjobben bra, og anlegget ditt spiller musikalsk som aldri før. Koste meg!!

Kom til å tenke på:: hva med å plasere en liten bønnekrakk foran PC`n. Slike som finnes i kirker, vet du. Vil se mye stiligere ut, samt mye bedre for knærne og rygg. En søt liten kollektbøsse ved siden av, ville også vært meget passende. ;D ;D.
    Hehe, ta `an helt ut med kneleputer, hvite stearinlys og Conrad Johnson- logo på veggen.. ;D

Kollektbøsse var en kjempeide! Samle inn penger til en verdig trengende audiofil....

@Knutn: Har alltid lurt på hvorfor det ikke finnes alterwhisky....

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har sittet og knattet på eq hele uken.
    Forstår etterhvert at jeg fremdeles har mye å lære....Det minner litt om innstilling av pu: Forandrer man på ett parameter, følger forandringer av andre parameter etter. Legg på litt bass, og plutselig må du gjøre forandringer i mellomtone/diskant.
    Perfekt balanse blir et bevegelig mål.
    Har greid å kople ut en hel 12- punkts parametrisk eq ved å leke meg med volumjusteringer og justering av justering av eq- kurvene jeg har for > hhv. < 500 Hz. Oppdaget at det hadde lydmessige konsekvenser å ha en eq- plugin i lydveien selv når den ikke var i bruk. Slo den helt av.
    Har nå bare 2 eq- plugins igjen.
    Preene i ULN-8 er utrolig rene! Man hører enhver forandring av lydparametrene. Plutselig er det ingen steder å gjemme seg bort.
    Jeg hører nå ting jeg aldri hørte da Premier 8 var i anlegget. Tyder på at det var riktig å selge dem.

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er lyden helt uten EQ? Og har du prøvd med EQ kun til bassen?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    1) Overveldende bass, grumsete melomtone.
    2) Ja, har prøvd det, og det kan godt hende at jeg prøver det igjen.

mvh

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Flott anlegg, ser glimrende ut og vil tro det låter fantastisk også :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Milenko skrev:
    Flott anlegg, ser glimrende ut og vil tro det låter fantastisk også :)
    Takker, Milenko!

Joda, det gjenstår noen runder med tweaking men det låter ikke så verst...

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    orso skrev:
    Prøvde på nytt uten eq over 500Hz. Husker nå hvorfor jeg ikke likte det. Skarp, litt nasal lyd.

mvh

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.475
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    tkr skrev:
    orso skrev:
    Prøvde på nytt uten eq over 500Hz. Husker nå hvorfor jeg ikke likte det. Skarp, litt nasal lyd.

mvh
    Manger har dipp på 700 og 1100 Hz....ukorrigert så ryktes dette å gi litt "plastikk lyd".
    En minimalistisk EQ oppover vil være et smalt løft med center rundt 700 og 1100 og med såpass lang lytteavstand som du har et relativt bredt løft helt i toppen....

Mvh
    OMF

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    OMF skrev:
    tkr skrev:
    orso skrev:

mvh
    Manger har dipp på 700 og 1100 Hz....ukorrigert så ryktes dette å gi litt "plastikk lyd".
    En minimalistisk EQ oppover vil være et smalt løft med center rundt 700 og 1100 og med såpass lang lytteavstand som du har et relativt bredt løft helt i toppen....

Mvh
    OMF
    Hei,
    Takker. Den dipen på 700 Hz fant jeg med øret, men jeg lokaliserte den til 650 Hz. Når jeg ser på DEQX- korreksjonene, så ser jeg også en kraftig peak på 1100 Hz.
    Skal prøve meg litt frem i kveld.
    mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    tkr skrev:
    OMF skrev:
    tkr skrev:
    orso skrev:

mvh

Mvh
    OMF
    Hei,
    Takker. Den dipen på 700 Hz fant jeg med øret, men jeg lokaliserte den til 650 Hz. Når jeg ser på DEQX- korreksjonene, så ser jeg også en kraftig peak på 1100 Hz.
    Skal prøve meg litt frem i kveld.
    mvh
    Var så nysgjerrig, måtte bare prøve det ut....
    Tydelig løft. Skal knatte litt mer i kveld.
    mvh
    Edit 1: Føler at jeg nesten er der nå! Måtte legge inn en bred dip rundt 11 k og et noe smalere løft på 20 k.
    Edit 2: Vet nesten ikke hvorfor jeg skriver dette...folk gir vel fullstendig faen i hvordan eq`en er innstilt i tkr Towers...

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.143
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    tkr skrev:
    Edit 2: Vet nesten ikke hvorfor jeg skriver dette...folk gir vel fullstendig faen i hvordan eq`en er innstilt i tkr Towers...
    Si ikke det!!!

Selv om jeg ikke har noen innlegg her i tråden din, er jeg svært interessert i anlegget ditt. Og følger tråden din!

Har jo hørt endel på høyttalerne hos forrige eier. Og tenker på DIY med Manger en gang i fremtiden. Derfor er enhver erfaring med disse veldig interessant for meg.

God helg :)
    Peter

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Der tok du feil, det følges og leses i tråden din med stor interresse tkr, keep it going !

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ja ja, får vel blogge litt til da:

Takk for tipset, OMF!

Nå falt alt på plass. De (foreløpig ;D) endelige innstillingene:

Hvordan det låter? Litt mer "frempå" enn med Premier 8. Til syvende og sist mer nøytralt, IMO.

Jeg blir mer og mer imponert over Metric Halo ULN 8. Nesten plagsomt avslørende. Man hører ikke bare musikken, men også en del av produksjonstriksene: Ekko, f.eks. "Warts `n all" er vel det engelske uttrykket.
    Ikke noe for den som måtte ønske sminket musikk, den nærmest flår sminken av med høytrykkspyler og retter lyskaster mot rynker og feil!
    mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Trodde ikke CJ gjorde noe annet enn å sminke jeg tkr... ;D... Leser tråden din med stor intr, og den dac'en er litt sånn "må-ha" følelse på for mindel...Hmm...Tiden vil vise... :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.475
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Spennende dette Tønnes!
    Må ta meg turen ut en dag jeg får tid.....tror helt klart at den nye CJ er et løft (Spesiellt siden du ikke trenger kraft i bøtter og spann for å drive Manger fra ...ja hvor deler du nå...400 Hz 500.....?)

Ser du har litt "hengekøye" i området 3- 10 Khz....har du prøvd med en noe flatere kurve som i grunn bare stiger fra 0 ca ved 2 khz til + 2dB ved 20k Hz...?
    Kan gi litt mer luft og "glitter" i toppen....Hva som skjer ved 20 Khz vet vel du fint lite om uansett (jada - skal ikke mobbe!) - men mye av diskanten og det vi opplever som oppløsningen og luft skjer ved noen få tusen hz....

Mvh
    OMF

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    Trodde ikke CJ gjorde noe annet enn å sminke jeg tkr... ;D... Leser tråden din med stor intr, og den dac'en er litt sånn "må-ha" følelse på for mindel...Hmm...Tiden vil vise... :)
    Joda, men dette skrev jeg for noen dager siden:

Men dsp kan simulere rørlyd, ikke gi deg rørlyd.
    Har vært inne på en del prolydfora, og den gjengse meningen der er at det fremdeles er utfordrende å simulere rørlyd digitalt...

MH ULN 8 er helt knall. Men vær forberedt på en nokså bratt og lang lærekurve!

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    OMF skrev:
    Hei!

Spennende dette Tønnes!
    Må ta meg turen ut en dag jeg får tid.....tror helt klart at den nye CJ er et løft (Spesiellt siden du ikke trenger kraft i bøtter og spann for å drive Manger fra ...ja hvor deler du nå...400 Hz 500.....?)

Ser du har litt "hengekøye" i området 3- 10 Khz....har du prøvd med en noe flatere kurve som i grunn bare stiger fra 0 ca ved 2 khz til + 2dB ved 20k Hz...?
    Kan gi litt mer luft og "glitter" i toppen....Hva som skjer ved 20 Khz vet vel du fint lite om uansett (jada - skal ikke mobbe!) - men mye av diskanten og det vi opplever som oppløsningen og luft skjer ved noen få tusen hz....

Mvh
    OMF
    Deler fortsatt ved 500 Hz, ja.

Ryggen min forteller meg høyt og tydelig at det ikke blir særlig mye betongstøping i dag. Skal teste den kurven du foreslo ut, men, som du helt riktig påpeker, hører jeg nok ikke så mye av diskanten lenger uansett... :eek:
    Du vet hvor jeg bor. Bare gi lyd, du.

mvh

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.116
    Torget vurderinger
    1
    Her skjer endringene fort for uregelmessig besøkende ;)

Du har sikkert svart på dette før, men kan/ tar du vare på eq innstillingene så du kan gå tilbake til tidligere favoritter/startreferanse eller nuller du ut alt?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Roald skrev:
    Her skjer endringene fort for uregelmessig besøkende ;)

Du har sikkert svart på dette før, men kan/ tar du vare på eq innstillingene så du kan gå tilbake til tidligere favoritter/startreferanse eller nuller du ut alt?
    Hei, Roald, jada. Kan enten lagre innstillingene i nåværende bilde, eller trykke "lagre som", og gi dem et nytt navn.
    Lurer på om jeg ikke har en 8-10 forskjellige innstillinger lagret. Kan når som helst gå tilbake til disse.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ....Og der satt det skikkelig!

Presetene er lagret under "OMF" på Metric Haloen.

Det er virkelig ikke så stor forskjell på å knatte EQ og stille VTA...plutselig kommer allting sammen, og du vet at du har noe som virker,

-Lydbildet åpnet seg skikkelig opp og er nå et sted mellom XXXL og flyhangar.
    -Dynamikken er der til gagns.
    -Stemmer, om kvinne eller mann, høres ut som stemmer.

Her er ingen group delay, ingen akustikktiltak utover teppe på gulvet, høyttalerne står på nøyaktig samme plassen.

Dette var gøy!

mvh

Edit: Og bassen, ja: I grunnen ikke noe imponatorbass, men det kan ordnes. ;D Men jeg fant ut at den er der likevel: iPaden min begynte å vibrere mens jeg holdt den i hånden da jeg spilte Ry Cooders "The very thing that makes her rich (will make you poor)". ;D ;D ;D

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.074
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    tkr skrev:

mvh

Edit: iPaden min begynte å vibrere mens jeg holdt den i hånden da jeg spilte Ry Cooders "The very thing that makes her rich (will make you poor)". ;D ;D ;D
    ... Er ikke du vel ung til å være såååå skjelven på hånda? ;D
    ....eller er det dagen derpå...? ;)

Høres ut som du har truffet med hammeren rett på tommelen. Kjekt for deg, etter hele prosessen du har vært gjennom! Blir spanande å høre resultatet ein gong...

mvh
    Proffen

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Proffen skrev:
    ... Er ikke du vel ung til å være såååå skjelven på hånda? ;D
    ....eller er det dagen derpå...? ;)

Høres ut som du har truffet med hammeren rett på tommelen. Kjekt for deg, etter hele prosessen du har vært gjennom! Blir spanande å høre resultatet ein gong...

mvh
    Proffen
    Hehe, jeg glemte muligens å nevne at gulvet og vinduene vibrerte i takt med bassen også.... 8)

Når det snakkes bass her i tkr Towers, snakkes det om bass-bass, he-man-hår-på-brøstet-og-ræva-og-ryggen-bass, 2x 500W-på-alt-under 500Hz-og-det-uten-delefiler-i-høyttaleren-bass.

Ikke puslete 2x20W på et 8-tommers element. ;D

Du får ta deg en tur....

mvh

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.074
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    ;D ...what goes around.... (og sånn skal det være!)

Will do.
    Når kunne det passet.
    Er heme igjen imorgen, så får du sjekke 7.sansen....
    Er ikke noe hastverk, altså, men avbrekk er ikke å forakte.... ;D

mvh
    Proffen

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.575
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grattis med resultatet! Høres ut som du er meget godt fornøyd, og det er deg vel unt langt der fremme i digitalarmeens stormtropp. 8)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Grattis med resultatet! Høres ut som du er meget godt fornøyd, og det er deg vel unt langt der fremme i digitalarmeens stormtropp. 8)
    Hehe, takker!

Digitale stormtropper, ja, "Gruppenführer tkr zu Befehl!" ;D

Bare vent, du kommer nok etter......

Jeg synes at det var uhyre interessant å finne ut hvor mye +/- et par dB innenfor et relativt snevert frekvensområde kan gjøre for totallyden. Likeledes hvor mye som må rattes på andre frekvenser hvis man først bestemmer seg for en forandring.

Får nesten litt respekt for mastering- og mikseingeniører, jeg.

mvh

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.074
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Vel, da har man vært nok en tur innom i tkr Towers og kunnet kose seg med god musikk og lyd, samt koselig selskap.
    Så hva skal man si etter de siste endringene som har funnet sted. Funker det? Gir det fot? Er det "he-man-bass", slik tkr ymtet frempå om?
    Svar: Ja, ja og ja...
    Det funker, det er riktig på mange måter, det er dynamisk så det holder i lange baner, det er oppløst, det er rom, luft, det er en høyst tilfredsstillende grad av tilstedeværelse og "organisitet" i den viktige mellomtonen, det er bass helt ned i kjelleren, og den er tight (som en jomfru), kontant, lynende kjapp og herlig. Men det blir jo det rene svada å sitte og skrive om diskant, mellomtone og bass, fordi det ikke er det det handler om i casa tkr. Det handler om musikk...eller sagt med andre ord: tkr har fått til å gjenskape et lydbilde som henger sammen på en måte som jeg ikke kan betegne som annet enn "sømløst"...
    Og som tkr var rimelig tydelig på; han har fortsatt en del å lære/finne ut av, ifht alle justeringer han har mulighet til via Halo`en, til tross for at han allerede har lært mye og gjort seg mange nyttige erfaringer.
    En kjapp innkobling av Big Ben avslørte rimelig kjapt at det hele faktisk låter best uten.... Det ble rett og slett litt bokslyd med BB innkoblet.
    Ingen ankepunkter, da? INGEN?
    Nei, igrunnen ikke. Ikke fordi noe som helst er "feil". Og fordi mine synspunkter i realiteten ikke betyr noe for tkr, i alle fall så lenge han har funnet frem til det HAN foretrekker!
    Hvis jeg likevel skal være så "frimodig" å skrive rett fra levra, ut fra NB!!! MINE EGNE PREFERENSER ; vil jeg kanskje si det på følgende måte: tkr har en sofa som står mer enn normalt langt unna høytalerne - eller sagt på en annen måte; lytteavstanden er lengre enn hos de aller fleste. Selv fant jeg meg en anelse mer komfortabel ved å flytte meg ca 1,5m nærmere høytalerne. Følte at jeg da kom litt "tettere på" musikk, instrumenter og utøvere. Og slik liker JEG det...
    Har vel kanskje også tidligere opplevd lyden hos tkr som anelsen mer "organisk", med en smule mer nerve/tilstedeværelse. DET kan imidlertid ha vært fordi rør tidligere nok spilte en mer vesentlig rolle i musikkgjengivelen enn nå.... Etter inntoget til Halo spiller tydeligvis antall og typer rør mindre rolle i oppsettet, og det er vel noe av grunnen til at tkr nærmest har blitt "transifisert".... ;D
    Uansett: det var moro å høre resultatet etter innsatsen tkr har lagt ned i jakten på godlyden, etter at han først fikk den sprø ideen/tanken om å lage sin egen "omvendte, studioliknende" avspillingskjede...

mvh
    Proffen

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kjekt å ha deg på besøk, Proffen!

Lærekurven på Haloen er lang og bratt. Hver gang jeg tror jeg har taket på noe, får jeg et tilbakeslag i form av en overraskende vending.

Det var dynamisk og tight da du hørte anlegget på onsdag, men på torsdag fikk jeg en ide som jeg testet ut, og vips, ble mellomtonen fullere og bassen litt rundere....Jeg føler meg av og til som trollmannens lærling.....Vet liksom ikke helt hva jeg driver med.

Du er langt ifra førstemann som gjerne vil ha lyttepos. nærmere høyttalerne. Det lar seg selvfølgelig gjøre, og neste gang jeg får hifi-besøk skal jeg dra frem en stol og sette den der du antyder.

Jeg er relativt ydmyk overfor andres meninger mht. lyd. Hver og en har sine egne preferanser, slik jeg har mine.
    Det spennende med Haloen er at du kan ratte inn andres preferanser også...det tar bare litt tid!

Så var det transe/rørproblematikken: Nei, jeg er nok ikke blitt helt transifisert. I tillegg mener jeg at CJ- transeforsterkere har vesentlig større slektskap med rør enn f.eks DP.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har fortsatt å ratte eq. Blir liksom aldri helt ferdig med det der.

Det mest forbausende har vært å finne ut hvor mye forskjell +/- 1 dB kan gjøre i bass/nedre mellomtone, dvs < 500Hz hos meg.
    Jeg hadde problemer med en litt blass og tilbaketrukket melomtone, og trodde i lange tider at løsningen lå i å ratte i området rundt 600-900 Hz. Det viste seg å være helt feil, ja, helt på jordet!

Løsningen lå i området 200-400Hz. Det er sikkert andre her som visste det, men for meg var det en åpenbaring. Den siste uken har jeg eksperimentert med forskjellige kurveforløp i det området, og plutselig åpnet lydbildet seg på en helt ny måte.

Piano låter plutselig mye mer som piano, og vokaler er tilbake på Premier 8- nivå

Akkurat nå hører jeg på Fleetwwod Macs "Rumors". Jeg føler at jeg har fått Christine Perfect på fanget istedenfor på en scene langt borte.

Slettes ikke så dumt, egentlig. 8) :D

mvh

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Du får melde deg som knottdjevel (lydmixer) hos en lokal PA-aktør. Har selv bittelitt amatørerfaring, og det er vanskelig, frustrerende og nervepirrende - men forbannet gøy når man treffer, og det begynner å svinge (gitt at musikerne + PAen holder mål... ;) )

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    RojohII skrev:
    Du får melde deg som knottdjevel (lydmixer) hos en lokal PA-aktør. Har selv bittelitt amatørerfaring, og det er vanskelig, frustrerende og nervepirrende - men forbannet gøy når man treffer, og det begynner å svinge (gitt at musikerne + PAen holder mål... ;) )
    Knottdjevel?

Hehe, får takke for tilliten...Hadde sikkert vært gøy også...

Men jeg føler ikke at jeg er helt der ennå- bare tanken på å skru lyd for andre får meg nærmest paralysert! "Scared shitless" er kanskje et dekkende uttrykk....

mvh

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hehe, knottdjevel er et begrep (som brukes i en viss grad internt) jeg antar bunner i artisters vrede over stakkaren med alle knottene (og parameterne) å holde styr på, når ting ikke går helt som planlagt.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    RojohII skrev:
    Hehe, knottdjevel er et begrep (som brukes i en viss grad internt) jeg antar bunner i artisters vrede over stakkaren med alle knottene (og parameterne) å holde styr på, når ting ikke går helt som planlagt.
    Altså egentlig ikke knottdjevel men knottejævel, som i "Hva i helvete er det han døve knottejævelen finner på ? Alt låter bare graut og jeg har ikke lyd på monitoren min!" ;D ;D ;D

mvh

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    tkr skrev:
    RojohII skrev:
    Altså egentlig ikke knottdjevel men knottejævel, som i "Hva i helvete er det han døve knottejævelen finner på ? Alt låter bare graut og jeg har ikke lyd på monitoren min!" ;D ;D ;D

mvh
    Noe sånt. ;D Jeg minnes en skikkelig dårlig gitarist. Jeg hadde mikket opp comboen hans, og kunne høre i hodetelefonene hvor ille det låt. Hyl, hvin, pling og plog om en annen. Jeg endte opp med å gi han godt med monitorlyd av seg selv - samtidig som jeg strupte han totalt i PAen. ::)

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.072
    Torget vurderinger
    1
    Du, Rattekongen, fikk du med deg den linken til Asbjørn med "How to fix your mix"?
    -En rutinert lydprodusent som i detalj beskriver hvilke frekvensavsnitt som skal justeres med X dB for å oppnå ønsket effekt. Den var ganske nyttig, selv om utgangspunktet er pr instrument i en mangespors miks.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Aj, kunne vi bare fått multispor å boltre oss på - litt upraktisk på alle måter, men mye av "soundet" ligger nettopp her imo.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    Du, Rattekongen, fikk du med deg den linken til Asbjørn med "How to fix your mix"?
    -En rutinert lydprodusent som i detalj beskriver hvilke frekvensavsnitt som skal justeres med X dB for å oppnå ønsket effekt. Den var ganske nyttig, selv om utgangspunktet er pr instrument i en mangespors miks.
    Nei, Asbjørns link fikk jeg ikke med meg. Har du noe nærmere på den?

Jeg har forlengst lastet ned og finstudert denne her:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=22649.0;attach=41891

Meget nyttig verktøy, IMO.

Rattekongen, ja. Burde kanskje forandre nick.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    RojohII skrev:
    Aj, kunne vi bare fått multispor å boltre oss på - litt upraktisk på alle måter, men mye av "soundet" ligger nettopp her imo.
    Spennende men upraktisk. Da ville hver og en av oss kunne mikse, evt. mastre alle opptak selv, men jeg tror ikke artistene ville blitt så veldig happy for det.
    mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fant den!

"How to fix your mix" av Kermit Gray.

Always think of EQ as remedial. You “need it” when something isn’t right.
    TOO MUCH EQ will ruin an otherwise good recording. When in doubt, don’t EQ.
    Use as little EQ as possible and apply EQ in very small increments.
    Over-processing your sound by excessive use of EQ and will render your
    recording dull, lifeless, muddy and weak.
    Takker, Pedal! Nyttig link.

mvh Rattekongen

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.072
    Torget vurderinger
    1
    tkr skrev:
    Fant den!

Der var den. Og takken går selvsagt til Asbjørn, som er en rev til å lete opp nyttige linker!

Jeg har skrevet den ut og har den liggende i nærheten av anlegget. Riktignok er den beregnet på miksing av multispor i studiosammenheng, men jeg fant allikevel en del nyttige tips.

Blant annet tankevekkende at hvis man vil fremheve detaljeringsgraden og distinksjonen til en kontrabass, så skal man heve nivået ved 15kHz!

-Hvis en kontrabass har viktig frekvenssignatur ved 15kHz, hvor høyt går da ikke andre instrumenter?!

(En tankevekker for de som tror at CD-mediets Red Book standard er "godt nok", med sin båndbegrensning på cirka 20kHz).

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    tkr skrev:
    Fant den!

Der var den. Og takken går selvsagt til Asbjørn, som er en rev til å lete opp nyttige linker!

Jeg har skrevet den ut og har den liggende i nærheten av anlegget. Riktignok er den beregnet på miksing av multispor i studiosammenheng, men jeg fant allikevel en del nyttige tips.

Blant annet tankevekkende at hvis man vil fremheve detaljeringsgraden og distinksjonen til en kontrabass, så skal man heve nivået ved 15kHz!

-Hvis en kontrabass har viktig frekvenssignatur ved 15kHz, hvor høyt går da ikke andre instrumenter?!

(En tankevekker for de som tror at CD-mediets Red Book standard er "godt nok", med sin båndbegrensning på cirka 20kHz).
    Kjempefin link! Har allerede lastet den ned og lagt den på dataen.

Har lagt inn en liten boost ved 100 Hz. Skulle gjerne testet mer ut, men madammen har tidligvakt i morgen og blir nok litt alterert hvis jeg skrur opp volumet for mye. :p

Siste Glenfidditch nå, mens Harnoncourt og Bachs motetter går i bakgrunnen. Så er det bysselalle her. Får fortsette i morgen.

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn