Vel, da har man vært nok en tur innom i tkr Towers og kunnet kose seg med god musikk og lyd, samt koselig selskap.
Så hva skal man si etter de siste endringene som har funnet sted. Funker det? Gir det fot? Er det "he-man-bass", slik tkr ymtet frempå om?
Svar: Ja, ja og ja...
Det funker, det er riktig på mange måter, det er dynamisk så det holder i lange baner, det er oppløst, det er rom, luft, det er en høyst tilfredsstillende grad av tilstedeværelse og "organisitet" i den viktige mellomtonen, det er bass helt ned i kjelleren, og den er tight (som en jomfru), kontant, lynende kjapp og herlig. Men det blir jo det rene svada å sitte og skrive om diskant, mellomtone og bass, fordi det ikke er det det handler om i casa tkr. Det handler om musikk...eller sagt med andre ord: tkr har fått til å gjenskape et lydbilde som henger sammen på en måte som jeg ikke kan betegne som annet enn "sømløst"...
Og som tkr var rimelig tydelig på; han har fortsatt en del å lære/finne ut av, ifht alle justeringer han har mulighet til via Halo`en, til tross for at han allerede har lært mye og gjort seg mange nyttige erfaringer.
En kjapp innkobling av Big Ben avslørte rimelig kjapt at det hele faktisk låter best uten.... Det ble rett og slett litt bokslyd med BB innkoblet.
Ingen ankepunkter, da? INGEN?
Nei, igrunnen ikke. Ikke fordi noe som helst er "feil". Og fordi mine synspunkter i realiteten ikke betyr noe for tkr, i alle fall så lenge han har funnet frem til det HAN foretrekker!
Hvis jeg likevel skal være så "frimodig" å skrive rett fra levra, ut fra NB!!! MINE EGNE PREFERENSER ; vil jeg kanskje si det på følgende måte: tkr har en sofa som står mer enn normalt langt unna høytalerne - eller sagt på en annen måte; lytteavstanden er lengre enn hos de aller fleste. Selv fant jeg meg en anelse mer komfortabel ved å flytte meg ca 1,5m nærmere høytalerne. Følte at jeg da kom litt "tettere på" musikk, instrumenter og utøvere. Og slik liker JEG det...
Har vel kanskje også tidligere opplevd lyden hos tkr som anelsen mer "organisk", med en smule mer nerve/tilstedeværelse. DET kan imidlertid ha vært fordi rør tidligere nok spilte en mer vesentlig rolle i musikkgjengivelen enn nå.... Etter inntoget til Halo spiller tydeligvis antall og typer rør mindre rolle i oppsettet, og det er vel noe av grunnen til at tkr nærmest har blitt "transifisert".... ;D
Uansett: det var moro å høre resultatet etter innsatsen tkr har lagt ned i jakten på godlyden, etter at han først fikk den sprø ideen/tanken om å lage sin egen "omvendte, studioliknende" avspillingskjede...
mvh
Proffen