tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Etter et langt fravær fikk jeg beskjed i dag:

    Koetsuen er reparert og ventes å ankomme tkr Towers i neste uke. Jeg har gjort ett og annet som koster mindre enn å gjenoppbygge en Koetsu Urushi, men pyttsann: Regner med å få litt tilbake på forsikringen igjen.

    Gleder meg!

    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    tkr skrev:
    Etter et langt fravær fikk jeg beskjed i dag:

    Koetsuen er reparert og ventes å ankomme tkr Towers i neste uke. Jeg har gjort ett og annet som koster mindre enn å gjenoppbygge en Koetsu Urushi, men pyttsann: Regner med å få litt tilbake på forsikringen igjen.

    Gleder meg!

    mvh
    Flott T, blir supert å snurre igang vinylen igjen tenker jeg.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    SOA skrev:
    tkr skrev:
    Etter et langt fravær fikk jeg beskjed i dag:

    Koetsuen er reparert og ventes å ankomme tkr Towers i neste uke. Jeg har gjort ett og annet som koster mindre enn å gjenoppbygge en Koetsu Urushi, men pyttsann: Regner med å få litt tilbake på forsikringen igjen.

    Gleder meg!

    mvh
    Flott T, blir supert å snurre igang vinylen igjen tenker jeg.

    mvh
    Det blir det, SØ!

    Det lakker heldigvis mot høst og vinter, og da har jeg mer tid til å pusle med vinyldelen. Det er ikke bare-bare. Ny SME V, ny Koetsu og ny pre. Må få alt til å spille på lag. Mer ratting, m.a.o.

    mvh
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    pedal skrev:
    Blant annet tankevekkende at hvis man vil fremheve detaljeringsgraden og distinksjonen til en kontrabass, så skal man heve nivået ved 15kHz!
    -Hvis en kontrabass har viktig frekvenssignatur ved 15kHz, hvor høyt går da ikke andre instrumenter?!
    Ikke for å være pedantisk, men det skal vel være 1.5kHz?

    Her er linken forresten:http://www.kvglabs.com/PDF/EQit.pdf
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    JENO skrev:
    pedal skrev:
    Blant annet tankevekkende at hvis man vil fremheve detaljeringsgraden og distinksjonen til en kontrabass, så skal man heve nivået ved 15kHz!
    -Hvis en kontrabass har viktig frekvenssignatur ved 15kHz, hvor høyt går da ikke andre instrumenter?!
    Ikke for å være pedantisk, men det skal vel være 1.5kHz?

    Her er linken forresten:http://www.kvglabs.com/PDF/EQit.pdf
    Du har helt rett.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Siste ratting for nå:

    < 500 Hz



    > 500 Hz



    Nye voluminnstillinger på utgangene:



    Begynner å låte veldig som Premier 8A. Men bedre diskant. Liker det nå.

    Og så kom madammen hjem i går:



    HJEMME HOS FAR IGJEN! :D :D







    Tør nesten ikke tenke på å skru den opp igjen. Skrekken sitter fremdeles i meg....

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    DET BLIR HØST I TKR TOWERS



    Svein kom innom i går med to lammeskrotter, og som vanlig var det sjau på kjøkkenet i dag:



    Svein hadde kløyvd dem på båndsaga for meg, og så gjensto det bare kosearbeidet med å partere dem og få årets lam i frysen.



    Jeg elsker denne tiden! Det heter ikke høst for ingenting. Nå høstes av naturens rikdom....

    Torleifen hadde ringt på tirsdag og lurte på om jeg var interessert i hjort. Visst f*** var jeg interessert i hjort! Han ringte meg på mobilen i dag og sa at han var på handletur og jeg kunne hente hjorten utenfor vårt lokale handlesenter. En halvtime senere lå hjorten på kjøkkenet også... :D







    Tkr svinger kniven, Maria pakker og veier.







    En lang dag. Nesten 40 kg lammekjøtt og en kvart hjort i frysen. Neste uke kommer ny ovn i stua, og da kan vinteren bare komme. Føler meg velsignet av og til!

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    bambadoo skrev:
    -Ikke sant? :D

    Til sist er alt kjøttet avpreparert og knoklene ligger igjen.



    Maria, velsigne hennes sparsommelige vesen, sier: "Altså, bestemoren min hadde aldri kastet alt det uten å koke kraft på det først!"
    tkr:" Ikke bestemoren min heller!"



    Ny omgang med sag og kjøttøks, alle rørknokler kappet. I morgen tidlig blir det handlet inn suppegrønt, og så koker vi hjortekraft!

    mvh
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hadde så mye slikt (eksen jaktet) at vi brukte det til "hundeknacks" :) Det setter de pris på. Kanskje du kan ha litt i "skuffen" på kontoret ditt. Slik som tannlegene hadde i gamle dager for å blidgjøre pasienter :)

    Koke skikkelig kraft. Nydelig. Fryse det i terninger etc?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, litt vanskelig med holdbarheten....Men ikke vær redd, har alltid stående en blikkboks full av "bestikkelse". Helt utrolig hvor mye det hjelper på hundenes humør. ;)

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Var innom Knutn i går. Vi avtalte tentativt en Absint+ Koetsu- oppsettkveld i nærmeste fremtid.

    I dag fikk jeg ørlite betenkeligheter....særlig ved tanken på Absint + nyreparert Koetsu.....kan lett bli mye fyllerør....og muligens enda en tur til Japan for Koetsuen...

    Resultatet ble at jeg tok mot til meg i dag og fikk

    1) Skrudd på og grovinnstilt Koetsuen, og
    2) Satt opp en egen bus for analog avspilling!

    Jeg er umåtelig stolt av det siste. Skal ikke se bort fra at det blir litt mer ratting, men FOR FØRSTE GANG PÅ OVER ETT ÅR ER BÅDE DIGITAL- OG ANALOGDEL OPPE OG GÅR!. Gleder meg som en unge! ;D ;D

    mvh
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    304
    Antall liker
    24
    Siden du har montert den kan vi konsentrere oss om fintrimming av stiften i stedet, alle pickupper har godt av individuell tilpasning.
    Så hvis det er noen som lurer på hva en trenger vinkelsliper til ved montering av pickup regner jeg med tkr dokumenterer med bilder.

    Mvh Knutn
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ok,ok, jeg feiget ut!

    Omtrent som du da vi skulle ha sammenkomst i Porsgrunnsavdelingen og skifte lager på Thorensen din.

    Takk for tilbudet om vinkelsliper, jeg skal tenke på det. 8) (Ikke f*** om du slipper inn døra her med en vinkelsliper! )

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gøy, dette her:

    Har dratt frem lp etter lp i dag, Ry Cooder, Sam Cooke, Goldfrapp, Dance with a Stranger, Kate & Anna McGarrigle, Led Zeppelin, Mink de Ville- Gitt at jeg nok må ratte litt mer for CJ Premier 15 blir veeeldig varmtlåtende- er det et par ting som peker seg veldig tydelig ut:

    Rillestøyen er nesten vekk! Om det er de nye lagrene i SME V eller en helt ny stift på Koetsuen vites ikke. Det er ihvertfall helt påtakelig, og går igjen på alle platene.

    Det andre er at det er betydelig mer dynamikk på lp enn på cd- Jeg har en led- indikaror på inngangene som viser når inngangssignalet går i klipping- hele søylen går fra grønt til rødt!! Selv om gjennomsnittsnivået ble matchet sånn noenlunde, lyste displayet blodrødt og jeg måtte trimme -10 dB før det så skapelig ut. LP? Koetsu? Premier 15? Ingen anelse.

    mvh

    Edit: Spilte akkurat Dire Straits "Love over Gold", og der lyste det pinadø blodrødt over hele fjøla igjen! ;D
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Ser jeg en flaske Talisker på benken?
    En herre med god smak, Talisker og Dire Straits.... what's not to like? :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Holmium skrev:
    Ser jeg en flaske Talisker på benken?
    En herre med god smak, Talisker og Dire Straits.... what's not to like? :)
    :D

    Du har gode øyne!

    Nå er "brunevarer" dømt til et nokså kort liv her i tkr Towers, men far koste seg med en liten slant til vinylen i går.

    mvh
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da er en snartur til tkr tower unnagjort, og vi spilte selvsagt vinyl etter en kort men intensiv arbeidsøkt. ;D Hadde nær sagt som vanlig! ;D
    Godt å se Mikro seikien rotere igjen! :)Den Koetsuen er veldig bra, det er i alle fall sikkert. Den plukker minimalt med seg av støy fra rillene. Jazzplatene mine fikk bra behandling! :)
    Det å optimalisere lyden gjennom eq og dac er en annen historie, men du har god trening der, så det går bra.
    Ikke slit ut Koetsuen med en gang, da! :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    olllie skrev:
    Da er en snartur til tkr tower unnagjort, og vi spilte selvsagt vinyl etter en kort men intensiv arbeidsøkt. ;D Hadde nær sagt som vanlig! ;D
    Godt å se Mikro seikien rotere igjen! :)Den Koetsuen er veldig bra, det er i alle fall sikkert. Den plukker minimalt med seg av støy fra rillene. Jazzplatene mine fikk bra behandling! :)
    Det å optimalisere lyden gjennom eq og dac er en annen historie, men du har god trening der, så det går bra.
    Ikke slit ut Koetsuen med en gang, da! :)
    Får takke for bærehjelp igjen, da! Du har jo også en nesten skremmende evne til å dukke opp akkurat idet det er noe tungt å slepe. ;D

    Jo, det gleder mitt hjerte også å se Micro Seikien i aksjon igjen etter et helt sabbatsår.

    Når det gjelder AD/DA, så kjører jeg den på 24/96. Synes at det er tilstrekkelig, og hører ærlig talt ikke forskjell på 96, 176.2 og 192 kHz. 16/44,1 derimot.... :p

    Koetsuen er jo i prinsippet helt ny, iom. at den er gjenoppbygget i fabrikken. Tenker at den bør spilles inn før vi kan begynne å snakke om slitasje.
    Alltid hyggelig når du stikker innom. Nå kommer jeg til å trenge meg på hos deg ved første anledning og høre på Clearaudioen!

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ting faller på plass.

    2 stk. Amperex JAN 6922 Gold Pin ankom i dag. Brukte kanskje 2 minutter på å røske av papir og bobleplast og smekke dem inn i ET 250 S.

    En ny og bedre forsterker! Ikke nok med at lydbildet ble både dypere og bredere, pussig nok ble bassen tydeligere også. Forstå det den som kan, det er jo ikke ET 250 S som tar seg av bassen i det hele tatt. Får sitere Gro Harlem Brundtland: "Alt henger sammen med alt!" :eek:

    Jeg hadde mine mistanker, for jeg hadde problemer med å ratte EQ over 5 kHz. Ble enten veldig dødt eller "flisete". Var nok slitte rør, ja.
    Så godt har det aldri hørtes ut her.

    Litt mer ratting på EQ på platespillersettingene, så er jeg ferdig. Regner med full Laugskveld i november en gang.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hadde Porsgrunnsavdelingen på besøk...inklusive "skårungen" Ollie, også Porsgrunnsgutt.

    Ollie hadde tatt med seg Herr Dr. Feickert, en noe kranglete, uvillig og svært pertentlig herremann....

    Uansett hva vi forsøkte, var den gode doktoren uvillig til å hoste opp en godkjennelse. Vi ble tørste etter hvert, og bestemte oss for å bruke SMEs medfølgende oppsettmal i stedet. Det ble mye prøving, feiling og skruing utav det også, men til slutt stemte det.

    For moro skyld pusset vi Dr Feickert på armen på nytt, og da stemte alt....Forstå det den som kan!

    Fikk ryddet opp i nåletrykk og overhang også, så nå stemmer alt. (Kanskje med unntak av VTA, som er det mest bevegelige målet av alle :p )

    5 flasker italiensk vin, 1/2 flaske whisky og ørlite grann Pernod senere og rundt ca. kl. 0300 vaklet vi til sengs.

    mvh
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slike kvalitetsnetter skal føles på kroppen, og det gjorde det!!! :) ;D :-[
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    tkr skrev:
    For moro skyld pusset vi Dr Feickert på armen på nytt, og da stemte alt....Forstå det den som kan!

    5 flasker italiensk vin, 1/2 flaske whisky og ørlite grann Pernod senere og rundt ca. kl. 0300 vaklet vi til sengs.
    :eek: ;D
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    olllie skrev:
    Slike kvalitetsnetter skal føles på kroppen, og det gjorde det!!! :) ;D :-[
    Var en litt rufsete dag i går, ja.

    Men si hva du vil, Porsgrunnsavdelingen vet å holde på tradisjonene! ;D

    mvh
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    304
    Antall liker
    24
    tkr goes digital and analog- tkr sitt anlegg

    Det var en interessant aften som startet med innstilling av stiften, senere fulgte en forsiktig innføring i jazzens opphav og historie av ollie. De to andre porsgrunnsguttene har ikke delt ollies gleder over denne musikken som fremføres av villmenn. Men det er ikke bare "donna qui e mobile", tkr og undertegnede kan og la seg bevege.
    Etter at stiften og platespilleren var på plass og vinylen begynte å rotere lurte undertegnede på hvordan han på en pen måte skulle fortelle verten at han nok hadde rattet seg bort. Besøket var basert på overnatting, og en natt på en holme i skjærgården virket lite forlokkende. I forhold til slik jeg husket det virket det som spesiellt bassen var preget av kompressor, og lydbildet virket inneklemt. Det skulle imidlertid forandre seg til det (mye) bedre. Når Ollie dro fram lydbrusen fra Linns hjemland var det som lydbildet åpnet seg, dynamikken slapp seg løs og tkr towers ble et riktig hyggelig sted. Dette var første gang jeg hørte begge cj-forsterkerne, og jeg kan ikke huske å ha hørt så homogen, eller sammenhengende lyd i stua noen gang tidligere. Selv om kvelden skulle være forbeholdt vinylen, ble det en liten runde innom ho Kari Bræmnes. Det fortalte noe om digital-analog omvandlingen i uln-8, men det ble for lite lytting til å si så veldig mye om det. Det virket imidlertid ikke som noen nedgradering i forhold til EmmLabs.
    Tusen takk for nok en hyggelig kveld.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    tkr goes digital and analog- tkr sitt anlegg

    Knutn skrev:
    Det var en interessant aften som startet med innstilling av stiften, senere fulgte en forsiktig innføring i jazzens opphav og historie av ollie. De to andre porsgrunnsguttene har ikke delt ollies gleder over denne musikken som fremføres av villmenn. Men det er ikke bare "donna qui e mobile", tkr og undertegnede kan og la seg bevege.
    Etter at stiften og platespilleren var på plass og vinylen begynte å rotere lurte undertegnede på hvordan han på en pen måte skulle fortelle verten at han nok hadde rattet seg bort. Besøket var basert på overnatting, og en natt på en holme i skjærgården virket lite forlokkende. I forhold til slik jeg husket det virket det som spesiellt bassen var preget av kompressor, og lydbildet virket inneklemt. Det skulle imidlertid forandre seg til det (mye) bedre. Når Ollie dro fram lydbrusen fra Linns hjemland var det som lydbildet åpnet seg, dynamikken slapp seg løs og tkr towers ble et riktig hyggelig sted. Dette var første gang jeg hørte begge cj-forsterkerne, og jeg kan ikke huske å ha hørt så homogen, eller sammenhengende lyd i stua noen gang tidligere. Selv om kvelden skulle være forbeholdt vinylen, ble det en liten runde innom ho Kari Bræmnes. Det fortalte noe om digital-analog omvandlingen i uln-8, men det ble for lite lytting til å si så veldig mye om det. Det virket imidlertid ikke som noen nedgradering i forhold til EmmLabs.
    Tusen takk for nok en hyggelig kveld.
    Hyggelig var det!

    Får ta til meg at en må drikke lyden god her..... :(

    Har tilbragt ettermiddagen med å stille VTA. Merkelig innretning det der. Det er utrolig at en millimeter opp eller ned kan gi så store utslag. Rillestøy forsvant som dugg for sola da jeg fikk det (foreløpig) riktig.

    En annen ting er at lydbildet ble større.....Litt mer bass ble det også her, takket være mer ratting på ULN8.

    For å komplisere ting enda litt mer, er det blitt klart for meg at en ikke kan bruke samme eq for analogt og digitalt. Mer ratting, mao. Jaja, vinteren er lang, og den har ikke helt begynt ennå.

    mvh

    PS: Den Koetsuen er god!
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    304
    Antall liker
    24
    Kanskje en liten presisering :
    Det var IKKE lydbrusen som åpnet opp. Det var heller noe som fikk spilt seg til. Koetsuen spilte og flott omtrent rett ut av esken.

    Mvh Knutn
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Liten oppdatering:

    Forsikringsselskapet hostet opp full erstatning for reparasjon av ødelagt Koetsu Urushi minus egenandel! 14,5 kkr tikker inn på konto en av de neste dagene. ;D

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nå stemmer ting bedre:



    0.5 dB opp på 25 Hz, og så "The Chain" og "You make loving fun".

    Vanvittig slam! Og et dypt og bredt lydbilde. På "You make loving fun" ligger håndklappingen laaangt utenfor og litt over venstre høyttaler. Bassriffet på "The Chain" (vel verdens mest berømte bassriff) er avgrunnsdytpt og tørt....

    Gøy når ting stemmer. Bare dempeolje på SME V og ratting på phono- eq nå, så er jeg foreløpig i mål!

    mvh

    Edit: Kanskje er dette kjedelig? Ingen utskifting av komponenter, ingen bilder av nye og dyre ting, bare ratting. Velvel, det får så være. Faktum er at lyden forandrer seg likevel. Neste skritt på komponentfronten blir å kaste stepupen ut av phono-oppsettet.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg synes iallefall det er spennende å følge tråden din.

    Jeg er stadig nysgjerrig på ULN-8. Hvilke muligheter har du til å tilpasse phono-inngangen på denne elektrisk for å matche pick up?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    JENO skrev:
    Jeg synes iallefall det er spennende å følge tråden din.

    Jeg er stadig nysgjerrig på ULN-8. Hvilke muligheter har du til å tilpasse phono-inngangen på denne elektrisk for å matche pick up?
    Kort sagt, ingen,

    Men jeg har en C-J Premier 15 RIAA koplet imellom, og der kan jeg stille impedans, Så kjører jeg linje inn til ULN-8.

    mvh
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    tkr skrev:
    Forsikringsselskapet hostet opp full erstatning for reparasjon av ødelagt Koetsu Urushi minus egenandel! 14,5 kkr tikker inn på konto en av de neste dagene. ;D
    Hyggelig at tipset bar frukter!

    Stå på tkr med bloggen din. Jeg leser alle innlegg, selv om jeg ikke alltid kommenterer. :)

    --------

    Du kjører vinylriggen din gjennom en A/D og en D/A konverter. Da er det jo nærliggende å lage noen "needle drops", hvor du arkiverer digitalfila på harddisk, med samme høye oppløsning som du bruker ved avspilling.
    Så slipper du å slite på din dyrebare pick up. Overspiller du uten lyd over høyttalerne skal det i tillegg bli litt bedre, pga mindre vibrasjoner i rommet. Du kan eventuelt gjøre det på noen plater, de du spiller mest. Eventuelt går det ann å legge på en ørliten eq på noen album, leke remaster tekniker á la Steve Hoffman. Feks lider Steely Dan Aja av hengekøye formet frekvensgang. Litt boost i mellomtonen gjør susen. Etc. Mye kjekt å kjøre hvis man har tid. ;D
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ahh, det var jo ditt tips, ja! Får takke igjen for det, mye penger spart der. :D

    Jeg har allerede tenkt tanken på å rippe noe vinyl. I første omgang står det litt på lagringskapasitet. Ukomprimerte 96 kHz filer tar jo litt plass....Skal snakke med Espen, som satte opp serveren min. Jeg mener å huske at han mente at det gikk an å utvide harddiskkapasiteten med 4 TB, og da blir det jo plass til en del musikk.

    Jeg synes at studioutstyr og digitalt er kjempespennende!

    Tanken på å leke mastering-ingeniør er nokså frapperende. Skulle ønske at jeg hadde hatt muligheten til å dekomprimere en del innspillinger, men det går ikke.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tweaket litt mer på platespilleren i kveld....

    Denne fikk en gjennomspilling for å finjustere arm og pu:



    Deretter fulgte denne i jomfruelig, en-gang-spilt-og deretter-pakket-bort-versjon:



    Og denne på 180g vinyl:



    Det høres kanskje merkelig ut, men vinyl høres best ut selv når den spilles heldigitalt.Mer dynamikk, mindre kompresjon ???. Ingen anelse. Den som ikke tror meg, kan jo ta seg en tur ut hit.

    mvh
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Lou Reed fra Simply Vinyl? Det er en grotesk nedtur, men håper at det ikke er den du har.

    At vinylen høres toppers ut etter to konverteringer A/D/A sier vel det meste om at det ikke er digitalisen i seg selv som er et problem. Kanskje er det så enkelt at det er en viss ørevennlig lyd fra disse forvrengingsgeneratorene vi kaller vinylrigger.

    Har du kjørt direkte sammenlikning av vinylen gjennom riaa til forforsterker og vinylen gjennom riaa til ULN-8 og ut til samme forforsterker?

    Ellers; siden det er mange som følger med deg i ULN-8 utforskningen, så tillater jeg meg å gjøre oppmerksom på førjulstilbud: http://mhsecure.com/metric_halo/2011-holiday-sale.html

    Håper det ikke er upassende. (Bare si fra, så kan jeg slette det.)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dr Dong skrev:
    Lou Reed fra Simply Vinyl? Det er en grotesk nedtur, men håper at det ikke er den du har.

    At vinylen høres toppers ut etter to konverteringer A/D/A sier vel det meste om at det ikke er digitalisen i seg selv som er et problem. Kanskje er det så enkelt at det er en viss ørevennlig lyd fra disse forvrengingsgeneratorene vi kaller vinylrigger.

    Har du kjørt direkte sammenlikning av vinylen gjennom riaa til forforsterker og vinylen gjennom riaa til ULN-8 og ut til samme forforsterker?

    Ellers; siden det er mange som følger med deg i ULN-8 utforskningen, så tillater jeg meg å gjøre oppmerksom på førjulstilbud: http://mhsecure.com/metric_halo/2011-holiday-sale.html

    Håper det ikke er upassende. (Bare si fra, så kan jeg slette det.)
    Hei, neida, ingenting upassende i det der! Jeg misjonerer jo selv etter beste evne for Metric Halo....

    ULN8 fungerer også som preamp her.
    Iom. at jeg må ha et delefilter, bruker jeg det digitale i ULN8, og da må alt analogt gå gjennom en ad/da. Annen pre lar seg dermed ikke bruke, med mindre jeg henger på en ekstra en. Den måtte i så fall ha 4 kanaler, og et slikt dyr kjenner jeg ikke.

    Hyggelig at mange følger bloggen min. Ofte føler jeg at jeg skriver bare for meg selv.

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    tkr skrev:
    Hyggelig at mange følger bloggen min. Ofte føler jeg at jeg skriver bare for meg selv.
    Å køntrér, det er moro å lese om deg der i digitalens frontrekke! :)
    Får se om det ikke blir en Bergenstur på nyåret og audiens i tkr towers? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn