tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Førsteinntrykket som ventet: Ingen sporingschampion, akkurat, men dynamisk som bare fyfaen! Kilen på platene, en hører hvert støvkorn. Helt tyst på Aviden, ikke tegn til brum, som den jo også er kjent for. Skal koble opp en annen superdynamisk PU, i.e. Audio Note Io etterpå og sammenlikne litt.

Mvh

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Der var den oppe og gå ja!
    Denner er så godt som ny, kjøpt ny av meg for 2år siden og spillt altfor lite (jeg har for mange pickuper og for lite tid).

Gleder meg til og lese hva du syns etterhvert, dette med sporing kommer seg betraktelig jo flere kvelder du bruker på fintrimming.

• Liker
    Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Denner er så godt som ny, kjøpt ny av meg for 2år siden og spillt altfor lite (jeg har for mange pickuper og for lite tid).

Gleder meg til og lese hva du syns etterhvert, dette med sporing kommer seg betraktelig jo flere kvelder du bruker på fintrimming.
    Hvilket nåletrykk kjørte du den på, Vermin? Her i tkr Towers forsøker jeg meg på 1,9, og det høres helt greit ut.

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Her går det unna. Gratulerer med nye flotte pick-up’er til samlingen.
    Takker! Nå har jeg på nytt problemet med at jeg plutselig har flere gode pickuper enn jeg har armer/innganger til, men det er jo et typisk luksusproblem som man bare bite tennene sammen og takle......;)

Nå går denne:

maddogsandenglishmen.jpg

Plata kjøpte jeg for en 30- 40 år siden, så den er ikke helt duggfrisk. Låter helt OK, og perkusjonen er eksplosiv!

Mvh

Edit: Å øke dempningen på SME V var ingen dårlig ide....:)

Sist redigert:

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45

Hvilket nåletrykk kjørte du den på, Vermin? Her i tkr Towers forsøker jeg meg på 1,9, og det høres helt greit ut.

Mvh
    Jeg har havnet på 1.85 her. Så vi er ikke langt unna :)

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Takker.

Har gått enda litt opp, endte på 2.0. Samtidig gikk jeg opp på dempningen på SME V til bassen begynte å bli litt "vassen", og deretter ned igjen. På noen spor var det et overskudd av sibilanter, men de har forsvunnet nå.

En veldig artig PU! :) Veldig dynamisk og umiddelbar, alt får litt "livefeeling". Bassen er adskillig bedre enn forventet etter litt tweaking, omenn ikke helt der oppe i Audio-Note-land.

Mvh

Sist redigert:

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45

Mvh
    Takker.

Har gått enda litt opp, endte på 2.0. Samtidig gikk jeg opp på dempningen på SME V til bassen begynte å bli litt "vassen", og deretter ned igjen. På noen spor var det et overskudd av sibilanter, men de har forsvunnet nå.

En veldig artig PU! :)

Mvh
    Lurt med god demping, pickupen bruker jo regelrett hele SME IVen din som cantilever!
    Den er fantastisk, spesielt på gode trommeopptak :)

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takker.

En veldig artig PU! :)

Mvh
    Lurt med god demping, pickupen bruker jo regelrett hele SME IVen din som cantilever!
    Den er fantastisk, spesielt på gode trommeopptak :)
    Hehe, tro det eller ei, akkurat nå hører jeg på køntri, og David Allan Coe har slått seg ned i stua her.....:)

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    Jeg hadde en Decca i gamle dager, altså syttitallet, it was all the rage then... Tror den het London Gold eller bare Gold eller bare London eller......

Eneste jeg husker var at undersiden av p.u. tok i plata dersom det var noen ujevnheter.

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    London Reference er den mest spesielle PUen jeg noensinne har hatt. Mangelen på cantilever glør at en hører skrapelyder i høyttalerne når en tar på armen, og når man løfter den opp, komme det et klart og tydelig høyfrekvent piiinnnnggggg. Ingen tvil om at London Reference snakker en litt særpreget dialekt!

Prøver meg frem med litt blu-tac:

fullsizeoutput_c27.jpg

Er absolutt ikke sikker på at det hjelper på det man må kalle mikrofoni, men det koster nesten ikkenoe å prøve.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    .....Og der forsvant ringingen, gitt!

Men veldig estetisk tilfredsstillende var den ikke, den klumpen. Får se etter alternativer.

mvh

• Liker
    Reaksjoner: TT.

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    674
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Til lykke med ny pickup :) Den er sikkert av noe høyere kvalitet end den Decca (blå) som jeg kjøpte på 80tallet (i firserne :) ). Min Decca ble montert på 1. generasjons Linn LP12 med Moerk UP4 unipivot arm. Kombinasjon som leverte intens lykke 5% av tiden. Den resterende tid var et justerings helvete med tilhørende depressjoner og vanvid. Kunne god tenke meg at høre et vellykket Decca oppsett, men tror ikke jeg slipper en slik innen for døren igjen ;)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Til lykke med ny pickup :) Den er sikkert av noe høyere kvalitet end den Decca (blå) som jeg kjøpte på 80tallet (i firserne :) ). Min Decca ble montert på 1. generasjons Linn LP12 med Moerk UP4 unipivot arm. Kombinasjon som leverte intens lykke 5% av tiden. Den resterende tid var et justerings helvete med tilhørende depressjoner og vanvid. Kunne god tenke meg at høre et vellykket Decca oppsett, men tror ikke jeg slipper en slik innen for døren igjen ;)
    Takker, Kjartan! Deccaer er ikke eslet til å være førstevalgspickuper, nei. :p

Min London Reference har flere særegenheter enn min ekskone, men har hittil vist seg fra en vennligere side enn hun gjorde. :D Jeg regner med mer jobbing fremover, men akkurat låter The Cleveland Orchestra under Lorin Maazel aldeles nydelig.

Du vet hvor jeg bor. Hvis du har lyst på en lytt, ta kontakt. Det er alltid nyttig med en second opinion.

mvh

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.401
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis du minner meg på det, så kan jeg klippe ut en bit med Vibralon som du kan ta med til demping neste gang du er innom.

Ellers funderer jeg litt på at Sean Connery har sporingsproblemer....

mvh
    OMF

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du minner meg på det, så kan jeg klippe ut en bit med Vibralon som du kan ta med til demping neste gang du er innom.
    Takker, det hadde vært kjekt å prøve.:)

Ellers funderer jeg litt på at Sean Connery har sporingsproblemer....

mvh
    OMF
    Jada! Den liker definitivt ikke slitte eller møkkete plater. Jævla snowflake, hopper for hvert støvkorn du ikke har fått vasket bort. :p Ingen pickup jeg ville anbefale som eneste- eller for den slags skyld- førstevalg.

Men det den gjør, gjør den uovertruffent. Den er kontant, umiddelbar og veldig dynamisk. På nettet blir den anbefalt til rock og jazz. For egen del var jeg kanskje mest overrasket over hvor god bass den hadde, og hvor godt klassisk låt.

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har sittet og hørt på vinyl hele kvelden......Noen tanker:

1) London Reference er en ekte high- end PU med mange nykker. Jeg elsker det den gjør bra, men jeg blir litt lei av å lette på ræva og flytte på PUen hver gang den treffer på et støvkorn.

2) Jeg har prøvd å elske Koetsu Coralstone, men jeg får det ikke til. En strålende allrounder med dynamikk og go`låt i massevis, men den etterlater stort sett likegyldighet hos meg.

3) Soundsmith Denon Gold er en PU som gjør det meste rett, gitt prisen er den et jævla kupp! Den skal jeg leve med lenge.

4) Audio Note Io ii sammen med Audio Note S7 er det beste jeg har. Jeg lånte den bort til Audiofile- Arve som skrev at den var en av de 10 beste Puene han hadde hørt. Hva skal jeg si? Jeg er jo enig. Det forbausende er jo at den er nesten 40 år gammel og ser ut som noe jeg har plukket opp på en loppis. Man kan bare undres. :confused:

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I går kveld, mens jeg koste meg med en Jameson eller to, fikk jeg en innskytelse. Hvis London Decca Reference låt glimrende med dynamisk musikk, hva kan den da gjøre med musikk som kanskje er eeehhh... mer "snill"?

For en gangs skyld var det kort vei mellom tanke og handling, og på kom denne:

theverybestofeltonjohn.jpg

Resultatet var forsåvidt ventet, all logikk tilsa jo at en hyperdynamisk PU ville få musikken til å låte- ja nettopp!- dynamisk. Og det låt det til gangs.

Ingenting kan vel gjøre "Rocket Man" mindre ihjelspilt, men steike, så friskt det ble! Pussig nok ble lydbildet større enn jeg var vant til også, og den nydelige bakgrunnskoringen kom bedre frem. For ikke engang å nevne trommisen, som plutselig ble levende.

Jeg er herved rykende uenig med dem som måtte mene at London Reference bare egner seg for dynamisk musikk. Den skaper jo dynamisk musikk. :)

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tilbake i gamlelandet, og utsovet etter begravelse og heidundrende familiefest. :)

På tide å komme i mål med platespillerprosjektet!
    Ole Jan og jeg går som sagt way back. I dag ringte jeg og spurte om han påtok seg et betalt oppdrag. "Eg er NAVar, eg" sa han. "Da e no på tide å gje noko tilbake til storsamfunnet". Vel, vel. Det ble å sveipe innom Polet på tur bort til Foldnes i stedet:

IMG_1552.jpg

Jeg har kjørt på eikeplanken siden siste Tysklandstur. Nå ble en av dem fraktet rett inn på arbeidsbordet til Ole Jan.

IMG_1553.jpg

Ny platespillerhylle tar form.

IMG_1555.jpg

IMG_1556.jpg

Og høvles.

IMG_1559.jpg

Og pusses.

IMG_1560.jpg

IMG_1565.jpg

Jeg synes at resultatet ble knallbra! Litt møbeolje på hylla i kveld, så er det bare å vente på nye hylleknekter. Tør ikke montere opp ny hylle på de gamle knektene. Bare selve hylla veier rundt 20 kg.

Plintet til Verdieren har fått boret hull til arm # 3 samtidig. Får montere på det tredje armbordet i morgen. :)

mvh

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.043
    Torget vurderinger
    27
    Skal vi lage klubb? Gutta med modifiserte armbord?

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mockup. Har iallfall fått plass til alle 3 armene og nivellert opp platetallerkenen. Mye puslearbeid gjenstår.

IMG_1567.jpg

IMG_1569.jpg

Så får vi tvinne tomler mens vi venter på RIAA og hylleknekter........:(

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Lørdagen ble litt rufsete. På fredag var jeg på besøk hos Knutn, og vi greide å kverke dette før jeg veltet meg i seng og Knutn la seg til å sove ved siden av sin seng. Det ble en helt ok kveld:

fullsizeoutput_c7f.jpg

IMG_1701.jpg

IMG_1694.jpg

Og denne, som var en riktig høydare:

fullsizeoutput_c7d.jpg

Ventet en stund utpå dagen før jeg kjørte hjem for å mikroskopere hudprøver fra katter for midd. Det var riktig utfordrende. :p

I dag har vært litt lettere å komme igjennom:

fullsizeoutput_c77.jpg

fullsizeoutput_c7b.jpg

fullsizeoutput_c79.jpg

IMG_1711.jpg

Vanvittig flott musikk, og et godt innsteg til påsken. :)

mvh

Edit: Den ripassoen ble åpnet rundt midnatt. At den står opp-ned er vel bare et tegn på en vellykket kveld. :D

Sist redigert:
    T

TT.

Gjest
    Trodde et nanosekund at du hadde vært i Sagene kirke i Oslo tkr.
    1C5AA766-F803-4035-BEE2-F56DCBB16499.jpeg

Kanskje ikke så rart at jeg trodde det vel...

Likte meget godt bildet lenger oppe med båten i snøen. Ha en flott påske mr!

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ......Og ellers så lastes det opp mer musikk:

IMG_1714.jpg

...Det gjenstår bare 36 timer, så er alt lastet opp. Så må det legges inn i Roon. Regner med å kunne lytte til den nye musikken allerede på onsdag! :p

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Og denne, som var en riktig høydare:

Vis vedlegget 487280
    Fant du ingen branntomt i nærheten, slik at du kan slikke på en påle for å få bort røyksmaken?

Den derre single malten der er en versting :cool:
    Det er nok den dyreste whiskyen jeg noensinne har drukket. 0.5 L kom på sier og skriver Kr. 2500 etter at toll og alle avgifter var betalt. Perler for svin egentlig, når jeg tenker over det. Vel var den kjempegod, men den druknet litt i alle vinene.

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Sista resten tå vintrafiskje på Nygård..

Gode nabo Leif, som setter ut torskeruser fra desember til mars, kom forbi og lurte på om vi ikke ville ha fisk til påske, slik at han fikk tømt merdposen. Det ble en liten spasertur ned på kaia i vinterværet:

IMG_1715.jpg

IMG_1716.jpg

IMG_1717.jpg

IMG_1718.jpg

IMG_1719.jpg

Må innrømme at det er fint her, selv om jeg er usigelig lei av vinter og snø:

IMG_1720.jpg

IMG_1721.jpg

Så blir det middag i dag også:

IMG_1723.jpg

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ser at dette blir like mye en fotoblogg som en anleggsblogg. Vel, so be it. Besøkte min gamle mor i Porsgrunn, og nyttet høvet til å besøke en gammel venn. Han ligger her. Eidanger kirkegård:

IMG_1734.jpg

Eidanger kirke har nesten rukket å bli 900 år gammel. Den eldste delen av kirkeskipet er satt opp i mur. Sideinngangen ser slik ut:

IMG_1730.jpg

Ser ut som om den har stått en stund....

IMG_1731.jpg

En vakker kirke!

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ....Og ellers var vi ute og trasket en tur i finværet. Satte bilen ved Vestre Porsgrunn Kirke, og gikk forbi den gamle Porselensfabrikken utover mot Annerød. Utsikt fra midt i Ånnerødbakkene ut mot det som var Porsgrunns industrielle hjerte, Herøya. Da jeg var unge, var åsen til venstre i bildet gul og brunt avsvidd av industrirøyken fra Hydro:

IMG_1737.jpg

Jeg hadde glemt hvor seige bakkene opp til Ånnerød var!

IMG_1738.jpg

Men løvskogen var fin, og fuglene flørtet og bygde reir:

IMG_1739.jpg

Et stykke opp i bakkene så vi en fin hestegård. For moro skyld gikk vi bort til postkassen for å se hvem som bodde der. Det var en navnesøster av min søster. Dette var altså Knardal Gård, som min grandonkel kjøpte i 1918. Nå bor min tremenning (firmenning? almenning?) der:

fullsizeoutput_c96.jpg

Sliten etter å ha kjørt hele dagen, avslutter for i kveld og tar resten i morgen.

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn