tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener bestemt at en 60-talls fest bør inneholde mat. Jeg er en enkel kar, restemiddag fra havet holder i massevis :D:cool:
    Jeg ville da aldri finne på å servere gjestene mine rester! ;)

-På den annen hånd, Jarle, fiskebåtskipperen fra Gulen, hadde tydeligvis stålkontroll over forsyningslinjen for slik sjømat. Intet er umulig....

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hva gjør man når været er litt bob-bob og en er ferdig med å sløve hjemme?

Tja, kanskje en liten tur til sørligere og lunere områder, f.eks. hit:

fullsizeoutput_7f5.jpg

Arboretet på Store Milde er en liten Bergensk doldis, og anbefales!

fullsizeoutput_7e6.jpg

fullsizeoutput_7e9.jpg

fullsizeoutput_7ea.jpg

fullsizeoutput_7f3.jpg

Rhododendron står overalt, i de forskjelligste utførelser og blomstringsstadier.

fullsizeoutput_7eb.jpg

fullsizeoutput_7ee.jpg

fullsizeoutput_7f2.jpg

Kirsebærblomstringen i Japan kan ta seg en bolle.

DSC_0601.jpg

fullsizeoutput_7dc.jpg

fullsizeoutput_7e3.jpg

Og etterpå siger man inn til Blondehuset for kaffe og vafler. Ser på folket. :)

fullsizeoutput_7e1.jpg

fullsizeoutput_7df.jpg

fullsizeoutput_7de.jpg

Etter kaffen flanerer man forbi lekende barn og hvilende voksne bort til bilen. Så setter man nesen hjemover for en litt tidlig middag.

mvh

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Aboretet! Må være rundt 20 år siden jeg var der. Egentlig litt merkelig at jeg aldri tok med moder'n til arveprinsen dit mens jeg fortsatt hadde bil i Bergen. Var et av minefavorittsteder å ta en tur med termosen til. :)

• Liker
    Reaksjoner: tkr

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.859
    Sted
    oslo
    Hadde faktisk helt glemt arboretet jeg også.
    Gode minner av av å sykle på tur der som liten glunt med flunkende ny bmx sykkel og nybakte muffins i nistepakken.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Arboretet er en liten perle! Eller egentlig en temmelig stor perle, ca. 600 mål. :)

Det var selvsagt en god del folk i dag, men ikke overveldende mye. Jeg hørte tysk, dansk, kurdisk, amerikansk, italiensk og russisk på vår vei gjennom området. En og annen finbergenser også, den bergenske nikkersadelen er ikke helt utdødd ennå. De sistnevnte førte gjerne en fuglehund med seg.

Men det er plass til mange fler. Fullere enn dette ble det ikke:

fullsizeoutput_7e4.jpg

Og området er helt fantastisk. Anbefales!

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Oppe og går:

DSC_0619.jpg

DSC_0623.jpg

Vel......Litt 50 Hz brum, og kanskje ikke heeelt der oppe med CJ ET 250, men punchy, og endelig diskant nok. Litt mindre, kanskje, enn CJen, men helt greie. Min teori er at Finalene til TT var et par nummer for store for disse, og muligens hadde et impedansforløp som ble for vanskelig.

Reservebenkstatus! :) Da er jeg OK dekket, har en Crown K2 i reserve for bassen, og disse to for Mangereggene.

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Se der er de i sitt ess!
    Jada- inntil videre! :)

Det er et jævla styr å få koplet CJen opp igjen, det innebærer å fomle rundt på baksiden av forsterkeren med en skiftenøkkel i blinde. :p De blir stående i stua til jeg får motivert meg til å gjøre det.

mvh

• Liker
    Reaksjoner: TT.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det for noe...?

Mvh
    OMF
    Det er et par gamle DIY klasse A monoblokker. Har hatt dem i 12 - 15 år, og i de siste 8 årene har poden hatt dem på permanent utlån. Nå har de vært en tur på Østlandet for litt sårt tiltrengt TLC.

Mvh

• Liker
    Reaksjoner: OMF

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    En regnværssøndag i juli er en helt grei dag å nerde på. Googling på nettet ga meg følgende:

The difference with our without the ball actually touching the platter is there, but in 10 years of use with many many arms and elements i have never experienced any dramatic things with our without the ball. i experience the best results though with this particular way. your mileage may vary.
    One thing for sure, if you buy a Platine you never need to look further.

Ballen det er snakk om, er kula som ligger i en grop på toppen av spindelen. Den skal i teorien bare såvidt ha kontakt med platetallerkenen, mens selve tygden av platetallerkenen skal bæres av magnetopphenget. Får prøve, da!

18 kilo er i teorien ikke så forferdelig tungt, men det blir litt verre når du skal løfte det til over brysthøyde! Enda verre er det å tre 18 kilo på plass igjen oppå en spindel med små toleranser. :p

Men nå er den fjernet.

DSC_0987.jpg

Litt vanskelig å si helt nøyaktig, men åpningen mellom plint og tallerken ser ut til å være omtrent som før. M.a.o. ser det ut til at platespilleren er satt opp riktig. En lettelse, hadde ikke spesielt stor lyst til å drive med ytterligere vektløfting for å få stilt det inn riktig.

DSC_0989.jpg

DSC_0990.jpg

Hører jeg forskjell? Vel....Nei.....det kan være inbildning at bassen virker ørlite grann tørrere, men dramatiske forskjeller er det ihvertfall ikke. Får spille musikk i stedet.

DSC_0992.jpg

Mvh

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Du kan få teste ut denne og se om det gjør noe forskjell/forbedring!​

c04.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Du mangler tungen på vektskålen, Grumps! :D

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.561
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    1.173 kg

Du mangler tungen på vektskålen, Grumps! :D
    Beklager at jeg matte slette innlegget, men digivekta stod innstilt paa ML. Proever igjen:

Platevekta til Sluket er heavy stuff og til de grader saliggjørende for de som har spiller som taaler vekta.
    Overskytende gram av 1.170 kg kan vaere eget sikkel ettersom jeg fremdeles synes at vekta er grundig bra forseggjort.

IMG_0051.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Drita elegant vekt - hvilket merke er det?

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.561
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Husker ikke, men trolig the best there is?

Du har vaert heldig med produksjonen av disse - det skal du ha for. Det er noen detaljer her som ikke kommer altfor godt frem paa bildene, men de er der. -Bl.a. en svak koning paa flaten som hviler paa platelabelen.

Jeg ville ha vurdert aa bukketakke "ja" til et laan tkr.

IMG_0053.jpg

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Etter en måned med drittvær i Ytre strok av Hordaland, har vi hatt finvær i dag:

DSC_0796.jpg

DSC_0792.jpg

DSC_0789.jpg

Som man kan se av bildene, farer jeg ikke med løgn. Hva angår drittværet, er det vel bevis nok at jordbærene fremdeles er grønne!

Det har medført en dag med masse frisk luft og bevegelse, og jeg har knapt vært innenfor dørene før nå. Får takke for det generøst tilbudet ditt, Sluket, og det er det bare en ting å gjøre:

bukker.jpeg

Å takke og bukke. :) Tar mer enn gjerne imot tilbudet ditt. Sender deg en PM.

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Utpakkingstråd tkr-style:

fullsizeoutput_a5a.jpg

Gider ikke å gjøre meg kostbar. Legger alle bildene ut på en gang. :)

fullsizeoutput_a59.jpg

fullsizeoutput_a58.jpg

Det står noe på esken:

fullsizeoutput_a57.jpg

fullsizeoutput_a56.jpg

Sexy sak. Nesten så den ikke trenger å ha noen lydmessig betydning!

fullsizeoutput_a55.jpg

Det ser ikke ut til at tilleggsvekten trykker platetallerkenen lengre ned:

fullsizeoutput_a52.jpg

Kanskje ikke så rart. 1,4 kilo er ikke så mye når platetallerkenen veier 18 kg fra før.

Mvh

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.367
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Lækkert...Glemte å spørre hos opphavet - men dette er ei rein vekt, - ikke noe skruestramming? Begynte forresten å bygge på en Verdier p ånittitallet en gang.. har alle originaltegningene fra l'Audiophile, men prosjektet stoppet omm av forskjellige årsaker..

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er rein vekt, ja. Ingen skruestramming. Tung som bare fy.

Var mest redd for at vekta skulle trykke platetallerkenen så langt ned at den "bunnet", men det var ikke store virkningen, gitt.

mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    75.217
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tøft! Mye eierglede i nummerert og stilig innpakning fra en hedersmann.

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tøft! Mye eierglede i nummerert og stilig innpakning fra en hedersmann.
    He made me an offer that I couldnt´t refuse. :cool:

Neste skritt er en complete makeover av Verdieren. Må justere lageret (som jeg gruer meg til), deretter rejustere begge armbordene (som jeg gruer meg enda mer til, fordi jeg må enten borre opp SME- armbordet eller svinge rundfilen), og deretter justere begge armene/PUene på nytt (som jeg gruer meg allermest til). M.a.o. kan det bli en interessant sensommer. :p

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    tkr smykker seg med lånte fjær

Var oppe hos Ivarlo i kveld, og fikk lov til å legge ut bilder av litt av stæsjet der: æ

Platespillere, armer og pickuper galore!

Til venstre i bildet, litt bak høyttaleren, en Garrard(?) med bl. a. en Dynavector 505 og en Kuzma 4 Point. Kuzma 4 Point påmontert en V.d Hul Colibri låt aldeles utrolig bra!

IMG_1225.jpg

Tror ikke vi hørte på denne.:

IMG_1219.jpg

Eneste Laugsmedlem med eget endoskop! :D

fullsizeoutput_a64.jpg

Kjekt å ha noe å kikke bak anlegget med....

fullsizeoutput_a65.jpg

Et heftig utvalg pickuper klar til bruk var der også. En hel rekke med Denon 103 og 103 R i forskjellige hus:

IMG_1226.jpg

IMG_1228.jpg

Det er alltid et besøk verdt å dra til Ivar. En snill og hyggelig kar er han også. I går ringte han meg og spurte om han skulle kjøpe en LP for meg når han likevel skulle ut ok kjøpe sitt eget eksemplar. Jeg takket pent ja, og i dag kunne jeg hente denne:

IMG_1237.jpg

Bergensgruppen The Real Ones har spilt inn en uortodoks og småfrekk versjon av Ariel Ramirez` Misa Criolla.:)

Mvh

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    …ikke Garrard, men en gjennom-modifisert Lenco fra Jean Nantais i Canada: Reference Lenco mkIII. Turntables by Jean Nantais
    Det eneste som er igjen av den originale Lencoen er deler av motoren.

Garrarden står nede til venstre, under Sonyen:)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    …ikke Garrard, men en gjennom-modifisert Lenco fra Jean Nantais i Canada: Reference Lenco mkIII. Turntables by Jean Nantais
    Det eneste som er igjen av den originale Lencoen er deler av motoren.

Garrarden står nede til venstre, under Sonyen:)
    I stand corrected. Du måtte nevne Sonyen, ja! :(

IMG_1230.jpg

Det mest vanvittige "skyvet" jeg noensinne har hørt. Jeg vet ikke om Decca- PUen bidrar også.....

Har pratet frempå om kjøp av denne, men no go.

Får slutte med røyken og drikkingen og begynne å trene. :p Kanskje jeg overlever deg og får kjøpt den Sonyen av boet, men jeg tviler litt....
    Bare for å ha sagt det, jeg ønsker deg ikke død, men du verden som jeg begjærer den platespilleren!

mvh

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Om du begjærer din nestes Sony så finnes det nok flere av dem ute i den store verden…
    Det ligger to stykker ute på Ebay akkurat nå, en i Japan og en i USA.

Løp og kjøp!

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Om du begjærer din nestes Sony så finnes det nok flere av dem ute i den store verden…
    Det ligger to stykker ute på Ebay akkurat nå, en i Japan og en i USA.

Løp og kjøp!
    Takker.

Fant den i USA. 40 KKr er jo ikke så galt, når du får med arm og PU. Litt skeptisk, dog, til forsendelseskostnadene. Får sette den på observasjonslisten.

mvh

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    ser vi på den samme? Free international shipping står det. Du har PM

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.942
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Ser en inplastad eske från MusiKraft på ett av bilderna. Vilket treslag valde du ivarlo?

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Ser en inplastad eske från MusiKraft på ett av bilderna. Vilket treslag valde du ivarlo?
    Stemmer det. Foreløbig uprøvd hus til Denon 103. Fikk med Cedertre, Mahogny, svart Valnøtt og Ipe. Dette skal være fra lavest til høyest tetthet på treverket. I tillegg kan en tweake lyden med olje og skruer. Det blir et morsomt prosjekt utover høsten:)
    Huset er Magnesium fra første batch. MusiKraft selger ut disse billig nå.

Så at du også har handlet hos dem. Hvilke treslag, og har du fått testet det?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.942
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Stemmer det. Foreløbig uprøvd hus til Denon 103. Fikk med Cedertre, Mahogny, svart Valnøtt og Ipe. Dette skal være fra lavest til høyest tetthet på treverket. I tillegg kan en tweake lyden med olje og skruer. Det blir et morsomt prosjekt utover høsten:)

Ja, jag gick för ett aluminiumhus, northern white cedar och white oak som, enligt Guy på MusiKraft, skulle vara i motsatt skala när det kom till karaktär på träverket. Fantastisk service och otroligt hygglig man denne Guy!

Jag har egentligen inte fått spelat mer än några få timmar nu under sommaren, men det skal bli åtskilligt mer utöver hösten. Då skal såklart båda träslagen testas. Egentligen borde jag ha en orginal 103R i likt headshell för testing/jämföring, så det skal vurderas senare.

Rapport räknar jag med kommer i min tråd. Ser du har flera hus till 103, finnes det en favorit?

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3

Ja, jag gick för ett aluminiumhus, northern white cedar och white oak som, enligt Guy på MusiKraft, skulle vara i motsatt skala när det kom till karaktär på träverket. Fantastisk service och otroligt hygglig man denne Guy!

Jag har egentligen inte fått spelat mer än några få timmar nu under sommaren, men det skal bli åtskilligt mer utöver hösten. Då skal såklart båda träslagen testas. Egentligen borde jag ha en orginal 103R i likt headshell för testing/jämföring, så det skal vurderas senare.

Rapport räknar jag med kommer i min tråd. Ser du har flera hus till 103, finnes det en favorit?
    Nei, egentlig ikke.

Jeg har 5 stk 103 og 2 stk 103R. Alle i varierende hus, headshell, original nål eller retippet med ulik cantilever-materiale og nåleslipning. Når en i tillegg kan variere ulike armer og drivverk samt riaa-er og stepup-er så blir utfallsrommet ganske stort.

Tenker av og til at jeg skal gjøre tester og sammenligninger, men ender alltid opp bare med å spille musikk når jeg først har montert pickupen:)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.942
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14

Nei, egentlig ikke.

Jeg har 5 stk 103 og 2 stk 103R. Alle i varierende hus, headshell, original nål eller retippet med ulik cantilever-materiale og nåleslipning. Når en i tillegg kan variere ulike armer og drivverk samt riaa-er og stepup-er så blir utfallsrommet ganske stort.

Tenker av og til at jeg skal gjøre tester og sammenligninger, men ender alltid opp bare med å spille musikk når jeg først har montert pickupen:)
    Hehe, ja då ser jag att det kan skapa en del utmaningar med multipla kombinationer. Hade förmodligen endt upp med å bara spela plater jag också!

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3

Nei, egentlig ikke.

Hehe, ja då ser jag att det kan skapa en del utmaningar med multipla kombinationer. Hade förmodligen endt upp med å bara spela plater jag också!
    Får prøve meg på en saklig sammenligning av MusiKraft versjoner etterhvert:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn