….Og i dag regner det heldigvis.
Så det ble en ettermiddag uten avsporinger hvor jeg kunne fortsette å teste disse mot hverandre.
Kunne selvsagt spilt enda flere plater, men jeg syntes at dette firkløveret var nok:
Begge fikk hver sin arm tilordnet, og begge ble satt opp etter Stevenson-geometri. Lyra fikk Fidelity Research FR 64 S og Koetsu fikk SAEC 506/30.
Lyra Parnassus dct gir 0,25 mV ut, mens Koetsu Coralstone gir 0,35 mV. ut. Jeg kompenserte for forskjellen ved å ratte inn 65 dB gain på Manley Steelhead for Lyra, mens Koetsu fikk 60 dB. Fungerte sånn noenlunde greit.
På
REM sin skranglerock var det vanskelig å høre forskjeller. Begge to låt kanskje ørlite grann "flinkis", og jeg grep meg i å tenke at det hadde vært interessant å høre hva Denon DL 103 SL hadde fått til med den plata. Det ble med tanken.
På
Sara K grep jeg meg i en annen tanke, nemlig: "Dæven, så
klart det låter!" Dessverre tenkte jeg det samme om begge PUene, så det var ikke så mye å skille dem på.....Men Koetsu fikk et tilleggspoeng for tilsynelatende dypere og mer dynamisk bass.
Charlie Haden / Pat Metheny ga lite å skille på. Litt dypere bass på Koetsu, litt bedre bassdefinisjon på Lyra. Dyyypt lydbilde på begge to.
Leonard Cohen ga faktisk forskjeller! Det var adskillig lettere å høre koringen, enten det var Lenny som koret seg selv, eller om det var "doo-doo-doo"ene til koredamene på Lyraen. Veldig påtakelig og veldig overraskende. Til gjengjeld hadde Koetsu fremdeles dypere og mer dynamisk bass......
Så.....Hvem liker man best, mora, dattera, eller svigerinna*?
Gitt nyprisforskjellen, er jeg mest imponert over hvor utrolig god Lyra Parnassus dct er. Begge PUene henger sammen fra øverst til nederst, og Koetsu skiller seg ut med en heftig, dyp og dynamisk bass. Lyra, derimot, høres en tanke "lysere" ut, noe som bringer detaljer litt lenger oppe i skalaen bedre frem. Ikke misforstå meg, Lyra er ikke basslet, ikke på noen måte.Den er bare ørlite mindre bassorientert enn Koetsuen.
Jeg var ikke i studio da opptakene ble gjort, og har ikke noen som helst peiling på hva som er den "riktigste" utgaven.
Mvh
* Svigerinna: SoundSmith Gold-moddet Denon DL 103 R. En fabelaktig PU til prisen!