C-J, EMMlabs, Rør og elektrostater: tkr sitt anlegg
Jeg oppdaget at det mangler et innlegg her.
Jeg lånte Rosettaen til tkr i påsken. Det var det flere grunner til å gjøre :
1. Var dette noe framskritt i forhold til dpdac? Bør jeg oppgradere på dac-området?
2. Tkr lurer på hvordan den er brukt som dac.
3. Hvordan ville oppsampling til 48 kHz funke i mitt oppsett. Jeg håpet å finne noe som kunne si noe mer om hvorfor jeg foretrakk 48 kHz framfor 44,1 kHz.
Dessverre, eller heldigvis for meg, fikk jeg ordnet Adytonene mine i dette tidsrommet, noe som gjorde at jeg satt og hørte på Rosettaen hele påsken og skiftet mellom forforsterker og effektforsterker, Doxa, Vtl og Adyton. Altså ikke de beste forutsetningene for å evaluere en god dac.
Det var ingenting å utsette på lyden til Rosettaen, den var veldig nøytral, uten å virke "tørr" eller kjedelig. Jeg kan godt leve med den. Kvalitetsmessig i forhold til pris har jeg dessverre ingen referanser,
brukt som dac er den veldig god.
Det som imidlertid gjør den spesiell er allsidigheten, den konverterer ad og da, tkr kjører vinylen sin gjennom den, og det høres bra ut. Den har mulighet til å oppsample og konvertere, 16 og 24 bit og helt opp til 192 kHz (tror jeg).
Jeg fikk den ikke til å spille med høyere samplingfrekvens enn 44,1 kHz, noe som irriterte meg en del. Jeg håper tkr snart drar på en lang ferie så jeg kan få en sjans til på den. ;D
Hos tkr syntes jeg det spilte så mye bedre oppsamplet til 48 kHz at det neppe kan forklares ved at samplefrekvensen er økt med litt over 10 % ,kan det ha sammenheng med konverteringsalgoritmen? Kan den fjerne jitter, f. eks.?
Med takk for lånet
Knutn