Jeg er ikke uenig i skepsisen til konseptet men applauderer ambisjonene og innsatsen - i verste fall er det mye kunnskap å hente, sikkert også en real dose etterpåklokskap
Hvor mange prosjekt hadde blitt realisert, om man var klar over den egentlige, reelle kostnaden i forkant?
Veldig mange prosjekt blir realisert, selv om man vet at den egentlige, reelle kostnaden er stor. Det bygger på ingeniørkunst og på kunnskap om fysikk, kjemi, ressurstilgang og økonomi.
Noen ganger må man bløffe, innen målet nås, eller ha store overtalelsesevner, men da er det best om man har et fundament i ingeniørkunst, fysikk, kjemi, ressurtilgang og økonomi. Det har ikke Elon Musk.
Xi Jin Ping er kjemi-ingeniør med høy utdannelse. Musk har fått et "honorary certificate" fra Pennsylvania University, men har ingen formell ingeniørutdannelse og ingen avlagte eksamener innen faget. Han er en selger, markedsfører, noe han er veldig dyktig til, men som altså bygger på "vasker hvitere enn hvitest" påstander om sine ulike engasjement.
SpaceX har mange ingeniører, og disse har protestert mot Musks salgspåstander om hva de skal klare å få til innen bestemte tidspunkt. Musk som pådriver har lovet mye rart:
1. Rakettreiser mellom storbyer på kloden, illustert med datagrafikk som viser et Starship som tar av i nærheten av et havneområde og som lander på et ditto på motsatt side av kloden, "gjennomført på én time". Når hans ingeniører påpekter at oppskytingsstedet må legges minst 30 kilometer fra tettbygd by, om man ikke skal knuse vinduene i skyskraperne, protesterer Musk og forlanger en løsning på dette. Når han til slutt innser at en slik løsning ikke finnes, undres han om det kan være en idé å konvertere store oljerigger til oppskytings- og landingsplattformer, og taue disse langt fra land.
Og når ingeniørene påpeker at det å kle en person for en rakettoppskyting, med tilstrekkelig beskyttelsesdrakt, og få samme ut av denne etter landing, samt få transportert passasjerene til og fra oppskytings-/landingssted, vil ta minst 5 timer, pluss selve reisen, fnyser han av dette og mener det
må være feil.
2. Og når ingeniørene påpeker at du vil trenge en usedvanlig god helse for å klare oppskytingspåkjenningene i et Starship, fnyser Musk også av dette. Noe som nok kanskje vil bli endret nå som man har G-påkjennings og rystelsesmålingene fra denne prøveoppskytingen (der alle rakettmotorer ikke var i drift).
3. Og Musks ingeniører er veldig bekymret over billigløsningen som er valgt for beskyttelse av Starship under tilbakekomst. Et minimum av keramikkfliser under buken, for å spare vekt, med nulltoleranse for stabilitetsvariasjoner; og disse festes på måter som garvede (og gamle) NASA-ingeniører er hoderystende til.
4. På SpaceX egen nettside står følgende bløff fortsatt:
As the most powerful launch system ever developed, Starship will be able to carry up to 100 people on long-duration, interplanetary flights.
Det må eventuelt være i urner, ferdig kremerte. For det er ikke plass til vann, mat og life-supportsystemene til 100 mennesker ombord i Starship, selv i makskonfigurasjon. Ca. 10 personer, maksimum, sier NASAs folk, som selv planlegger for maksimum 4 i sitt bud for et mer realistisk opplegg. Så Starship er blitt større (diameter og lengde) og behovet for rakettskubb har økt, både for 1. steg og selve Starship, for at påstanden om mange passasjerer ikke skal være for urealistisk. Og i gjengivelser av hvordan passasjerene vil ha det ombord, får man datagrafikk med folk som svever vektløst, store observasjonsvinduer, kinoer, o.a., som får NASA-ingeniører til å le uhemmet. Hver kubikkdesimeter på et romskip som skal til Mars vil være disponert og astronautene (passasjerene) vil få følelsen av å reise i en Kobben-klasse U-båt.
5. Etter landing på Mars kan man enkelt tanke opp Starship og ta av igjen, til Jorden. Vel, der er det så mange ifs and buts and maybes at det etterhvert også er begynt å gå opp for Musk at salgspreik og virkelighet står langt fra hverandre. Skulle man gått etter hans utsagn fra bare noen år tibake, burde de første allerede ha landet på Mars. "Maybe in my lifetime," sier han nå.
Og det er bra at han er blitt mer realistisk. Hans salgspreik mangel på realisme har skapt mange urealistiske forventninger til hva som er mulig og hva som kan gjennomføres.
Første versjon av Starship rocket design kritikken til Common Sense Skeptic.