Etter snart halvannet år uten oppgraderinger er det atter tid for å slippe lyset inn..
Det ble en ganske heftig omveltning på mange måter. DEQX, sub-er og PA-forsterker. Man har vel entret klubben for de med tung hi-fi blandt annet. Huff, så tunge de ble, disse nye sub-ene. Gjetter omtrent 70-75 kilo hver med elementene montert. Til tross for det jeg trodde var moderate 135 liters volum ruver de også godt. Er glad jeg malte de hvite for de ble et hakk større enn først tenkt. Hvitt demper størrelsen litt synes jeg. Det var moro å prøve seg på DIY dog (
her er byggetråden).
For å drive sub-ene skaffet jeg meg en liten og tøff PA-forsterker. En Crown XTi-1000 med innebygget DSP. Den har blinkende lys og ramme for rack-montering i fronten - men om man vil kan man vurdere å sette den et annet sted etterhvert. Foreløpig synes jeg bare at den er temmelig barsk. Når jeg brukte den til å drive ProAc-ene hadde den en tendens til å starte vifta når man dro på litt. Vifta bråker en del. Når jeg bruker den som sub forsterker har jeg fortsatt ikke hørt noe til vifta. Likevel, jeg har bestilt en mer stillegående vifte til den men siden det er 24V DC på denne er den ikke like rask å skaffe som standard 12V vifter som er hyllevare hos PC-sjappene.
Crown-en får nå sine basssignaler fra DEQX. DEQX er også ansvarlig for å sende de høyere frekvenser til Krell-en.
Anlegget er med andre blitt en god del mer komplisert. Selv om jeg egentlig foretrekker enkle løsninger, er både DEQX og Crown veldig greie å ha med å gjøre. Selv om man skulle komme til å slå på og av ting i feil rekkefølge er det ikke mye å høre i høyttalerne.
Men lyden da? Allerede med de første testene av DSP funksjonaliteten i Crown XTi skjønte jeg at opplevelsen av dynamikk har mye med frekvensgang å gjøre. Selv etter "ratting av EQ på øret" spilte det utrolig fett bare med ProAc-ene. Når jeg fikk koblet opp sub-ene ble det et helt annet nivå av luftighet og åpenhet i det hele. Jeg har fortsatt ikke eksperimentert mye med deling. Har bare gjort noen raske tester på 90-100 og 130 Hz. Uten at jeg hørte de store forskjellene. Syntes dog det klang best med deling på 100 Hz så det er slik det står p.t.
Det morsomme med DEQX er alle mulighetene som ligger tilgjengelig. Man kan skru lyden omtrent akkurat dit man vil. Det er i alle fall inntrykket mitt så langt. Så var det dette å vite hvor man vil da..
Mvh