Torvbakkane - forsterkerer og litt rundt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Ikkje så mykje som er gjort da sista døgnet, vært uti felten i dag ifbm ROV system oppgradering...

    Men litt økt kabling, satt inn to ringkjerne trafoer for å vise plassering,
    venter de som skal plasseres der som da har støpt senter og skal vere i audio grade utførelse :geek:.
    2021-04-20_IMG_5902.jpeg
    Fortsatt mangler litt kabling, og koble Amphenol kontakten - den den blir det siste som ordnes... :cool:
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Bruker malingfjerner fra Biltema. Den er sitrus basert og skader ikke Alu. Lot den sitte på i noen sekunder før jeg bare tørket bort trykket på kabinettene.
    Ja eg prøvde den, den lille flaska på 0,3 L er utgått i sortemanget til Biltema,
    men dei har denne på 1 L, men om det er den same veit eg ikkje.
    2021-04-21_IMG_5903.jpeg
    Ved første forsøk var det lite som skjedde, men sette i gång med eit nytt forsøk no...
    2021-04-21_IMG_5904.jpeg
    Stoffet er som blankt vatn... Første gang stod det i ca 30-45min, og blei muligens litt mattare
    så let da no stå i øve ein time - kanskje 2-3 før ein sjekkar...
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Då er Amphenol kontakt satt inn i bakplatå for PreAmp'en i All-FET prosjektet :)
    Litt her og der så kjem ein nok i havn...
    2021-04-21_IMG_5905.jpeg
    Ja den er satt inn i hålet som var laga for IEC 230Vac kontakten, men vil ikkje bli brukt her
    da ein har eige PSU-kabinett.
    Meir kjem etter kvart her i tråden :cool:
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Baksida for All-FET PreAmp'en er då ferdig bora, men uten teksting...
    Men alle inngangar og utganger + Amphenol kontakt for tilkobling til PSU-kabinettet er da på plass :cool:.
    2021-04-23_IMG_5908.jpeg
    Så ventar ein på litt meir koblingskabling. Har litt pågang i såmåte ;)
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Blir bra dette ! Var det en plastfilm på plexiglasset ? Det var det på mitt, og den fjernet jeg. Blir spennende å se din løsning for "Power On" fra fjernkontrollen, for å starte power-supply til shunt-regulatorene og selve preampen. Hva har du tenkt her ? Har du en 5V trigg noe sted ?
    Mvh/Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Blir bra dette ! Var det en plastfilm på plexiglasset ? Det var det på mitt, og den fjernet jeg. Blir spennende å se din løsning for "Power On" fra fjernkontrollen, for å starte power-supply til shunt-regulatorene og selve preampen. Hva har du tenkt her ? Har du en 5V trigg noe sted ?
    Mvh/Johnny
    Hei Johnny,
    Når eg testet den på benken før installasjon så slår alt seg på direkte når 230V aktiveres, men den kan slås av med fjernkontroll og på igjen når +5V PSU er i normal drift (dvs Power Supply kabinett nettbryter er på, 230Vac), det røde relet på +5V PSUen er styring av on/off for 230Vac.
    Mvh/Helge
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Hei Johnny,
    Når eg testet den på benken før installasjon så slår alt seg på direkte når 230V aktiveres, men den kan slås av med fjernkontroll og på igjen når +5V PSU er i normal drift (dvs Power Supply kabinett nettbryter er på, 230Vac).

    Tilbake til All-FET prosjektet, det røde relet på +5V PSUen er styring av on/off for 230Vac og den utgangen tenker eg å bruke til Noratel trafoene. Også blir Muses7230 PSU'en styrt on/off parallelt med 230Vac ut.
    Mvh/Helge
    Flott ! Da får du startet opp power-supply til selve pre-ampen, slik at shuntene ligger inne med belastning på utgangene når det hele startes opp. 👍
    Mvh/Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei igjen :)
    Hva er spesifikasjonene på det røde relet ?
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hei,
    Da er ett SCHRACK rele med 12Vdc spole og 8A 250Vac kontaktsett.
    Mvh/Helge
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Blir veldig bra dette, bortsett fra plassering av multikontakten på power-supplpy kabinettet. Men gjort er gjort, og spist er spist. OG, for ikke å glemme, jeg gjorde jo samme "bommerten" selv på mitt power-supply kabinett, Hehe 😭. Kommer til å funke som gull, uansett (y).
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Jepp, da skjer da litt om i ett lavt tempo 😂
    Ja dagane kan bli långe nok, og no er da å venta på ein golvstøyp skal tørka ut så isolasjon kan leggjast oppatpå, så tid har ein nok av trur ein 😁
    Her viser ein litt av siste justeringar inni powersupply kabinettet:
    2021-04-26_IMG_5930.jpeg 2021-04-26_IMG_5931.jpeg 2021-04-26_IMG_5932.jpeg
    Klargjort for 230Vac trafotilkobling til venstre i bilde.
    Så har ein i mødlotidå hatt likerettarkorta ute og satt på link for
    å få ±spenning ut = tre lederer pr kanal til Amphenol kontakten.
    Mittre bilde viser baksida på Power Supply (nederst) og PreAmp (øverst) kabinetta 👀 Og til høyre ser ein fronten på kabinetta 😎.
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Det ble veldig bra etter de siste justeringer inni Power-Supply kabinettet :). Stå på !

    Har du fått moddet rele-kortet, dvs. tatt ut op-amper, motstander og kondensatorer (bufferen du ikke trenger) ?Ref. @Armand : C11 og C12 siden disse sammen med R8 og R9 belaster utgangen ?
    Mvh/Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Det ble veldig bra etter de siste justeringer inni Power-Supply kabinettet :). Stå på !
    Har du fått moddet rele-kortet, dvs. tatt ut op-amper, motstander og kondensatorer (bufferen du ikke trenger) ?Ref. @Armand : C11 og C12 siden disse sammen med R8 og R9 belaster utgangen ?
    Mvh/Johnny
    Hei,
    Nei de modifikasjonene for Muses72320 ref @Armand har eg ikkje utført enda, akkurat nå drar eg strømkabler fra BP-507 til Amphenol kontakten.
    PSU for Muses72320 og Display er ferdig, så nå er det All-FET'en som står for tur.
    Så begynner ein for fullt i PreAmp kabinettet med Muses kortet og plassering av All-FET korta er planen 🤓
    Har også kondisene som skal byttes på BP-409, RS hadde ikkje rette verdier så måtte få dei fra Mouser, og er nå komt inn på tunet 😎
    Mvh/Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Hei,
    Har også kondisene som skal byttes på BP-409, RS hadde ikkje rette verdier så måtte få dei fra Mouser, og er nå komt inn på tunet 😎
    Mvh/Helge
    Flott ! Greit å få byttet ut ut de keramiske kondensatorene med styroflex (som er originalt)/evt. polypropylen 👍.
    Mvh/Johnny
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Litt morgon syssel...
    Ja berre litt kabling på gong i PS kabinettet 😁
    2021-04-27_IMG_5937.jpeg 2021-04-27_IMG_5938.jpeg
    Høgre bilde viser lodde-lus som lagar 0-punktet for dei to likerettar/kondis railene på BP-507 kortet,
    så brukes kun 3-lednigar vidare i kretsen for ±Volt til shunt reg. som står i PreAmp'en.
    (Psst! Har skjønt det så at mange ønsker bilder, her er da nokre av og til 🤪)
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Åja, då kom trafoane inn på tunet, da vil sei etter at dei blei etterlyst viste da seg at dei hadde lagt inne på PostNord terminalen i Bergen i ei veke så da var berre og hiv seg rundt å reis inn å hent dei, 2 timars kjøring T/R, men heim i tunet kom dei 😏
    2021-04-28_IMG_5945.jpeg
    Så då er dei festa fast i innerbunn dei med, litt småtteri igjen nå så er ein klar... ja med detta kabinettet 😎
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Fuseholder bracket laget og klar for fastskruing 🤪, som da kan gjøres imens ein
    venter på noen nye spisser for min loddestasjon WT1H.
    Men noe har skjedd med DHL flight fra UK i går =forsinkelser 😏,
    så det blir nok kveld eller morgen dagen før eg vil få dei i hende
    og kan fortsette på Amphenol kontakten og pluggene til mellomkabel for PSU-PreAmp.
    2021-04-29_IMG_5949.jpeg
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Da er to trafoer fra Noratel, 230Vac primær med 2x22Vac sekundær, koblet. Så er det kun Amphenol kontakten som gjenstår...🤔
    Pakke med nye loddespisser skulle normalt vært meg i hende før i dag, er nå komt til LEIPZIG - GERMANY, og skal da via Kjøpenhavn,
    Stavanger, Bergen, så antar da den bør være i Bergen i morgentimene i morgen 😏
    Så da bør ferdigstillelse bli i helga for Power Supply kabinettet i All-FET prosjektet mitt 😎
    2021-04-29_IMG_5952.jpeg 2021-04-29_IMG_5954.jpeg 2021-04-29_IMG_5956.jpeg
    Så blir det kabelen fra PSU til PreAmp kabinettet som står for tur og innvendig i PreAmp'en 😎
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Bra jobba ! Blir supernice dette ! Du tåler en tommel opp til ? Du får den uansett fra meg ! 👍
    DIY på sitt beste !
    Mvh/Johnny
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Ser bra ut. Meget ryddig og fint.
    Nå skal ikke jeg sette griller i hodet ditt, men jeg pleier å tune snubberen til likerettingen slik at man får perfekt demping av ringingen som oppstår når diodene skrus av. Jeg ser det sitter noen røde kondensatorer der, men disse er sikkert ikke tunet til dine trafoer?
    Her er målingene fra tuningen på et 12V power supply jeg jobber med nå. Øverst ser vi hvordan trafoen oppfører seg med en diodekapasitans på 10nF. Når jeg kjører et step fra 9V til 0V inn på trafoen så ser vi resultatet på den røde kurven. Induktansen i trafoen skaper sammen med diodekapasitansen en ringing med frekvens på 256kHz. På nederste bilde er denne ringen dempet med en 150nF i serie med en motstand på 18 Ohm.
    1619738621049.png


    Testprosedyren er enkel, men det krever at man lager en svært kort puls som man måler med oscilloskop. Jeg laget meg en slik krets for noen år siden som jeg bruker hver gang jeg kobler opp trafo og likeretting.
    Systemet er forklart her: https://www.diyaudio.com/forums/pow...sformer-snubber-using-quasimodo-test-jig.html
    Det er en som har laget ferdig kretskort her:

    Hvor nødvendig det er å fintune dette kan sikkert diskuteres. Det kommer an på hvilke typer dioder man bruker og hvor følsomt systemet er for støy i dette frekvensområdet, men jeg liker å fjerne støy der jeg kan uansett. :)
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Da har ein vore å testa pust og reaksjoner på omgivelsene, og da var det også tid for å plukke opp ei forsinka pakke frå UK,
    mao loddespissar frå RS til Weller loddestasjonen min...
    Har ikkje gjort meg opp noka meining om ka eg skulle eller bør ha, men noke mindre enn originalen måtte da verta 🤪
    2021-04-30_IMG_5964.jpeg
    Til venstre original som er Weller B 2,4mm skrumeisel, så er det Weeler AL 1,6x1mm,
    Weller GW3 0,9x0,8mm concave hoof, Weller H 0,8mm og til slutt Weller KN 2x4,6mm knife.

    Så får ein prøve ka som egnar seg til ka, men tar gerne imot anbefalingar/erfaring med type spiss 😳
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Då e Power Supply kabinettet for All-FET prosjektet ferdig, testing gjenstår, men til da bør resten også vera ferdig 😏
    2021-04-30_IMG_5967.jpeg 2021-04-30_IMG_5969.jpeg
    Så då blir da mekanisk arbeid ifbm PreAmp kabinettet 🤓 Så kjem da meir info etter kvart 😎

    Hehe 😁, ein liten ekstra info, kabinettet med alt innhald blei da 9,3kg tungt... 🤔
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Flott utført Helge ! Ryddig og fint :) . Brukt ny loddespiss på amphenol kontakten ?
    Mvh/Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Nå skal ikke jeg sette griller i hodet ditt, men jeg pleier å tune snubberen til likerettingen slik at man får perfekt demping av ringingen som oppstår når diodene skrus av. Jeg ser det sitter noen røde kondensatorer der, men disse er sikkert ikke tunet til dine trafoer?
    Her er målingene fra tuningen på et 12V power supply jeg jobber med nå. Øverst ser vi hvordan.... (Ref. til resten i post #585).
    Hvor nødvendig det er å fintune dette kan sikkert diskuteres. Det kommer an på hvilke typer dioder man bruker og hvor følsomt systemet er for støy i dette frekvensområdet, men jeg liker å fjerne støy der jeg kan uansett. :)
    Hei Armand,
    Nei griller trur eg ikkje du setter i hoved på meg, men da er eit spennande tema du viser til, og BP-507 har ikkje noke slikt ifbm likeretting/belastning av trafoene. BP-507 inngangsparti fra trafo.jpg Oversikt av likeretterer og kondensatoreri inngangsdel på likeretterkortet før eventuelle Chokes.

    Mvh/Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Då er ein krøpe inn i tenkeboksen igjen, ja til tider mange personar i ein kropp som skal bli einige om eit design/layout... 😁
    Ja har hatt nokre framme i lyset, og her er da sista stuntet etter ei natts forsøk på søvn... 😴
    2021-05-01_IMG_5974.jpeg
    Bør kanskje halda til ein ombestemme seg 🤪
    Følg med, meir kjem i neste episode 😳
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Blir nok noen høylydte diskusjoner der, ja... :cool: Rundt -90 var vi fem ingeniører som delte et kontor/lab felleskap.. en av gutta hadde det med å føre lange diskusjoner med seg selv, når det var noe han strevde med..... Det hendte vi erta han litt, men han bare flirte av det, og fortsatte diskusjonen med seg selv...
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Blir nok noen høylydte diskusjoner der, ja... :cool: Rundt -90 var vi fem ingeniører som delte et kontor/lab felleskap.. en av gutta hadde det med å føre lange diskusjoner med seg selv, når det var noe han strevde med..... Det hendte vi erta han litt, men han bare flirte av det, og fortsatte diskusjonen med seg selv...
    Hei @Aurora,
    Ja kjenner til det, men sjøl byrjar eg nå snart med landing, for må gjer litt andre ting også 😂 så dermed må ein berre ta ei avgjerd, og når dei første hola er borra så blir da langt tilbake… Så spørsmålet no blir kor fort dei blir borra 🤪
    Så i løpet av kvelden har ein nok ei løysing på problemet, helst etter at middagen har fått roa seg 😄
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Startet installlering av Shunt og Line PCB i PreAmp kabinettet, da viser det seg at noen kondensatorer er for stor på shuntene til å få dei festet.
    Nye kondensatorer må settes inn som fysisk er mindre... 😏 Jaja det meste ordner seg 🤓
    2021-05-01_IMG_5980.jpeg 2021-05-01_IMG_5984.jpeg
    Byttet ut C11 og 14 fra WIMA FKP1 0,1μF 400Vdc (PP) til WIMA MKP10 0,1μF 630Vdc (PP), og det gav bedre plass for å festa PCB.
    Høyre bilde viser at venstre PCB til shunt'en har fått nye kondensatorar som fysisk er mindre med samme verdi i μF 😎.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Ja da er Shunt.reg. på plass og fast, Linjedelen er fått sine nye kondiser i Polystyrene igjen 😏
    Så blir dags for kabling nå, men ikkje i kveld 🤪 Da e natt no 😴
    Men litt bilde for syns skyld...
    2021-05-01_IMG_5990.jpeg
    Oversikt av innmat i PreAmp kabinett av All-FET prosjektet mitt 🤓

    2021-05-01_IMG_5986.jpeg
    Nærbilde av linjetrinn, nå med nye Polystyrene (PS) og Mica kondiser,
    men har også sine Polypropylene (PP) kondiser fra før (er både blå og rød) 😎.

    Så får ein ta opp igjen tråden med meir info frå All-FET prosjektet mitt seinare, men som er
    basert på Erno Borbely sitt design via ett kit frå All-FET Audio, Bangkok, Thailand 🙂
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Huffa meg, kvifor gjer ein feiler 🤪, kan fort bli 💥...
    Nokon som ser kva som har skjedd 😳 ?
    2021-05-03_IMG_6004.jpeg 2021-05-03_IMG_6005.jpeg
    Ja riktig, den øverste på begge bilder (er den same) er på veg til å blås seg opp...
    På venstre bilde ser ein bunn på øverste kond. er på veg ut, og høgre bilde viser
    at toppen bular ein del - litt meir tid så haddde den vel trudd den var blitt rakett 😖
    Ka han vart forbanna for skal eg ikkje påstå, men tru da var pga feil polaritet 😟
    Fort gjort vil enkelte sei, men kanskje også pga seine nattetimar... Hmm!!!
    Jaja, hadde ny i lager så då får eg setja den inn istaden på da aktuella linjetrinnet.
    2021-05-03_IMG_6006.jpeg
    Godt med ka ein ser før da går alt for gale 😁
    Ja desverre har som ein ser på kondisen hatt spenninga påsatt, var ifbm testinga av linjetrinnet...
    2021-05-01_IMG_5985.jpeg
    Ser faktisk problemet også her på eit tidligare problem, men kan fort bli blind pga elektroniske komponentar 😂
    Ja den venstre kondisen bular toppen på, da var da ein såg og så at minus merket var likt på båe sider på dette
    linjetrinnet (kanalen) ifht det andre trinnet (kanalen)...
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Testet ein ny elektrolytt kondensator på 330μF 35V.... 🤒
    Og som ein ser av første bilde viser test av ny kondis:
    2021-05-03_IMG_6007.jpeg
    Viser ein verdi på Fluke'en på 345μF

    Og test av den skadde kondisen her på bilde to:
    2021-05-03_IMG_6008.jpeg
    Her vises kun 184μF på kondisen, den har stått med feil polaritet ca 2 timar, var 24Vdc.
    Polariteten til kortet var da riktig, men kondisen var snudd 180° 😖
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn