Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.393
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Her skal man ikke være lenge borte før det har skjedd store ting. Og Tosken har gjennoppstått som den reneste DSP Jesus i jula. Jeg regner med at det allerede låter mer enn bra i grotta. Men jeg tviler på at det stopper her. Og ser for meg at vi ikke kommer langt ut i det nye året før Tosken får det for seg at de analoge delefiltrene i hans elskede Dynaudioer er konstruert av av en danske som hadde fått seg en tuborg for mye i lunchen.
    Jeg er derfor en som ser frem til å følge trådens helt på nye eventyr i det nye året.

Godt Nyttår

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.063
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Godt Nyttår min gode herre!🥳

Nei, liker det ikke alt for komplisert og danskene har nok gjort en bedre jobb enn jeg eller andre sopper rundt meg evner. Klart vært klar i talen før jeg og møtt meg selv i døra. Holder derfor den på gløtt fallifall... 😁

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Ja, for det hadde ikke en subtil effekt på lydbildet her. Det er flere oppfatninger jeg har reevaluert den siste måneden, ingen vei tilbake. :)
    Jeg tror man kan slå fast at digital kalibrering er enklere enn analog kalibrering…og selv om det i prinsippet ikke er forskjell på analog og digital…så er det i praksis det… ;)

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.063
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror man kan slå fast at digital kalibrering er enklere enn analog kalibrering…og selv om det i prinsippet ikke er forskjell på analog og digital…så er det i praksis det… ;)
    Nå tar jeg noen dager fri fra kalibrering. Skrudd ned buffer litt for lavere latens og satt den i light mode (read only) for at den ikke skal laste unødig kalibreringsgrensesnittstøv slik at den responderer mye raskere på bla preset veksling.

1640977654012.png
    Jeg er Digioten!
    1640977666830.png

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg mener, at et analogt delefilter er klart bedst, hvis det er gjort rigtigt med gode komponenter. Derfor ønsker jeg ikke på nuværende tidspunkt at ødelægge den gode lyd jeg har med Mini DSP til mine fronter, da det vil være ekstra analog til digital og tilbage igen.
    Jeg fik et klart løft i lyden da jeg gik fra Marantz AV8805 processer og til stereo forforstærker Parasound JC 2BP. Åbenhed og klarhed. Naturlighed. Jeg skulle nok en dag sætte en Mini DSP ind i systemet uden at være brugt for at vurdere forringelsen af lyden når man har en god Dac. Jo mere den bruges jo værre. Så gerne akustisk regulering for at bruge DSP så lidt som muligt.
    Jeg finder det meget vigtigt, at ved surround at enhederne spiller sammen.
    Jeg har et godt system af subwoofere, men ikke så kraftigt som Makkin Tosken har...
    Jeg leger med tanken om at sammenbygge mine Fronthøjttalere med deres 2x8 tommere i hver med subwooferne. Jeg tror, at den bedste løsning er, at den dybe bas skæres af ved f.eks 60-80 Hertz i Fronterne, og så bruge Mini DSP til subwooferne. Jeg ved ikke lige hvordan det skal gøres.

Godt Nytår. 🎩🎩🎩🎺

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.063
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg mener, at et analogt delefilter er klart bedst, hvis det er gjort rigtigt med gode komponenter. Derfor ønsker jeg ikke på nuværende tidspunkt at ødelægge den gode lyd jeg har med Mini DSP til mine fronter, da det vil være ekstra analog til digital og tilbage igen.
    Jeg fik et klart løft i lyden da jeg gik fra Marantz AV8805 processer og til stereo forforstærker Parasound JC 2BP. Åbenhed og klarhed. Naturlighed. Jeg skulle nok en dag sætte en Mini DSP ind i systemet uden at være brugt for at vurdere forringelsen af lyden når man har en god Dac. Jo mere den bruges jo værre. Så gerne akustisk regulering for at bruge DSP så lidt som muligt.
    Jeg har et godt system af subwoofere, men ikke så kraftigt som Makkin Tosken har...
    Jeg leger med tanken om at sammenbygge mine Fronthøjttalere med deres 2x8 tommere i hver med subwooferne. Jeg tror, at den bedste løsning er, at den dybe bas skæres af ved f.eks 60-80 Hertz i Fronterne, og så bruge Mini DSP til subwooferne. Jeg ved ikke lige hvordan det skal gøres.

Godt Nytår. 🎩🎩🎩🎺
    Sukk, min gode Palvig!❤

En dsp satt opp av en styrmann som er sikker i sin kurs, muliggjør alt det gamle Steen drømte om. Du står fritt til å tviholde på gammelt tankegods, frykte fremtiden og omfavne dårenes dogmer. Men du vet virkelig ikke hva du går glipp av. Ja du står du fritt til å tenke hva du vil, det er ikke min misjon å misjonere. Jeg kan bare presentere det jeg selv opplever og har erfart i min 30 årige ferd. Dette må du gjerne forkaste.

Jeg mistenker sterk at om jeg hadde gjemt dsp, satt på noen lekre kabler og grotta hadde luktet svakt av linolje, at du ville felt en tåre mens du desperat hadde prøvd å trykke ned pelsen som reiste seg på dine armer. Tonene som manifesterte seg foran deg hadde brent seg fast i din sjel. Du ville rett og slett ha hatt en utenomkroppslig opplevelse fra første anslag!
    🧚‍♂️

Godt Nyttår hfs-medlem nr 13

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1

Godt Nytår. 🎩🎩🎩🎺
    Tull og tøys :) DSP er den beste investeringen jeg har gjort i mitt anlegg, det skulle jeg kjøpt meg mye tidligere så hadde jeg sluppet mye styr.

Godnyttår 🎉

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.063
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tull og tøys :) DSP er den beste investeringen jeg har gjort i mitt anlegg, det skulle jeg kjøpt meg mye tidligere så hadde jeg sluppet mye styr.

Godnyttår 🎉
    Dette forstår jeg ikke? Er målet med en hobby å bli ferdig?

Jeg er veldig glad for at jeg ventet med full dsp, tror faktisk jeg er bedre egnet til å lykkes med dsp enn de som bare hoppet bukk over å seriøst få noe til uten. For til tross for dette kraftige verktøyet er jeg bevisst på at lyden fortsatt har en fysisk side, hvor i bestefall en dsp kun er et plaster.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Åffer e strekke er'e dere tenker på a, guttær, når dere hørær «landevei»? Jæ likær den betan mellom Årum og Borge, jæ se. Vetatoppen. Trur u det gikk fort nerover bakken der, eller? Gikk så fort at 12-pakningen med Pepsi fra Svinesund fa*n mæ eksploderte bak i Asconaen. Mamma brukte fa*n mæ e uke på å vaske CD-skiftærn med alle Absolute Music-platene mine. Men drit i det. Det er jaffal det jæ assosierer med «landevei».
    Landevei =80-sone

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Dette forstår jeg ikke? Er målet med en hobby å bli ferdig?

Jeg er veldig glad for at jeg ventet med full dsp, tror faktisk jeg er bedre egnet til å lykkes med dsp enn de som bare hoppet bukk over å seriøst få noe til uten. For til tross for dette kraftige verktøyet er jeg bevisst på at lyden fortsatt har en fysisk side, hvor i bestefall en dsp kun er et plaster.
    Jeg fikk ned party pukkelen i mitt rom og det var alt jeg ønsket :) så mye info som ble skjult av pukkel rundt 40-50hz hadde jeg ikke sett for meg, ryddet opp som bare det. Men jeg kan selvsagt ikke måle meg med noe som helst her inne men det hjalp meg veldig i allefall.

Jeg skrev vel heller ikke at jeg var ferdig med hobbyen ;) men at jeg syntes det hadde vært veldig interresant å hørt tidligere anlegg med DSP :)

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.063
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Å dæven. Greit bilde på at du liker den nye boksen (y) :cool:
    Ja, men det er ikke så enkelt.

Lyd 100%, men den er en fåkking dinosaur betjeningsmessig. Releer som klikker og klakker, usynlig skrift på en knappbefengt dårlig fjernkontroll, usynlig kanalvisning i display. Skulle fulgt med lupe og kikkert. Og ikke trigger eller fjernbetjent av/på.

Men slår uansett haltepinkløsningen med PC. Prøvde bla JRiver. Plata var klar til å snus før første låt kom i høyttalere.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.063
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vert dette ikkje estetisk feil? Eit svik i høve Mc-designet?
    Det er også et jævla problem! En trigger eller fjernbetjent av/på hadde løst det. Men i morra får den en annen plass, måtte bare justere meg ferdig og ha enkel tilgang i starten

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.440
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Ja, men det er ikke så enkelt.

Lyd 100%, men den er en fåkking dinosaur betjeningsmessig. Releer som klikker og klakker, usynlig skrift på en knappbefengt dårlig fjernkontroll, usynlig kanalvisning i display. Skulle fulgt med lupe og kikkert. Og ikke trigger eller fjernbetjent av/på.

Men slår uansett haltepinkløsningen med PC. Prøvde bla JRiver. Plata var klar til å snus før første låt kom i høyttalere.
    Ser alt det der,blir nok bra når dette er oppe å går 100%. Men 😭

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Blir dsp løsning hos meg på sikt, er det ikke mulig å få styringen inn mellom forfosterker og forsterker på en eller annen måte?

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.063
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Blir dsp løsning hos meg på sikt, er det ikke mulig å få styringen inn mellom forfosterker og forsterker på en eller annen måte?
    Jo, hadde jo det. Men kunne ikke leve med at det digitale gikk om analog for å digitaliseres igjen. Dessuten må du ikke ergre deg over sus i sivet. Trinnov er nok den beste boksen på markedet til tross for at den godt kunne fått et løft i grensesnitt og betjening.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.063
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har brukt Trinnov i flere år.
    Har aldri sett behov for å bruke fjernkontrollen, og har aldri gjort det. Hva er årsaken til at du sitter å knoter med den, og ikke bruker Mac/pc eller tablet/telefonen?
    Fordi jeg ikke er en sjelløs datanisse.... Men nei, bruker ikke fjernkontroll, vet ikke hvor den er en gang, så tenker på alternativer her jeg sitter.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.214
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg er fra "nordOslo"😊
    Men hva med en Harmony Elite som du setter opp makroer på?
    Så styrer du kilder ol. med tablet?
    Jeg aner jo ikke engang hva du har lempet inn i racket av kilder, men jeg bruker som beskrevet over her.
    Oppo har jo 12v trigger ut om du har en slik, for å tenne opp Trinnoven.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.063
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er fra "nordOslo"😊
    Men hva med en Harmony Elite som du setter opp makroer på?
    Så styrer du kilder ol. med tablet?
    Jeg aner jo ikke engang hva du har lempet inn i racket av kilder, men jeg bruker som beskrevet over her.
    Oppo har jo 12v trigger ut om du har en slik, for å tenne opp Trinnoven.
    Hvor er trigger inn på Amethyst?

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.156
    Sted
    Tårnåsen
    Jaja. Den er vist fram før, men jeg må bare minne om denne fullstendig ubrukelige boksen. Helt tullete unødvendig, all den tid jeg kan gå bort til Macen og gjøre det samme. Men deilige knapper og suverent volumhjul... Nesten litt som å få den gamle pre-ampen tilbake @MakkinTosken men med større muligheter.

1641316362409.jpeg

For øvrig helt enig i det du sier om tidsdomenet.. Med et godt plassert oppsett i et godt rom er det ikke "dårlig" men det blir betraktelig bedre med Trinnov (og med Audiolense, men AL er litt mer styrete mens Trinnov er mer for de som liker å drikke rødvinen framfor å google hvordan den lages først).

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.063
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nesten litt som å få den gamle pre-ampen tilbake @MakkinTosken men med større muligheter.
    Står på lista! Godt å finne en med sjel blant disse Trinniodetene!❤ Slutte å snakke med de andre!

Men kan det slå av/på boksen?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn