Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.281
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ChatGTP sier:

WASAPI (Windows Audio Session API) er en lyddriverteknologi utviklet av Microsoft for Windows-operativsystemer. Den gir et lavnivå grensesnitt for lydapplikasjoner til å samhandle med lydhardware på en mer direkte og effektiv måte enn de eldre Windows-lydgrensesnittene som DirectSound.

Hvordan virker WASAPI?

WASAPI fungerer på en måte som ligner ASIO ved at det gir applikasjoner tilgang til lydhardware med lav latens, men i motsetning til ASIO er WASAPI en del av Windows-operativsystemet og ikke et separat tredjepartsdrivertilbud. Det gjør at WASAPI kan benyttes uten ekstra installasjon av drivere, og det fungerer out-of-the-box med Windows-baserte applikasjoner.

WASAPI kan operere i to hovedmoduser:
    1. Exclusive mode (Eksklusiv modus):
    Når en applikasjon kjører i eksklusiv modus, får den direkte tilgang til lydhardware-en, og ingen annen applikasjon kan bruke lyden samtidig. Dette gir lav latens og høy lydkvalitet, men betyr at du ikke kan bruke systemlyd samtidig (som varsler eller bakgrunnslyder).

2. Shared mode (Deling modus):
    I delt modus kan flere applikasjoner bruke lyden samtidig. Dette er mindre effektivt når det gjelder latens og kvalitet sammenlignet med eksklusiv modus, men det tillater flere programmer å dele lyden uten at en applikasjon tar full kontroll.

WASAPI har blitt et populært valg for de som ønsker lav latens i Windows, spesielt innen lydapplikasjoner som musikkproduksjon eller high-fidelity lydavspilling, der nøyaktighet og hastighet er viktig.

En annen fordel med WASAPI er at den fungerer i moderne Windows-versjoner (fra Vista og oppover), og kan håndtere både stero- og flerkanals lydoppsett.

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.281
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Mere som var uklart for undertegnede i teksten din….

ChatGTP sier:
    «DVS returnere til WDM-modus» refererer til at et lydsystem eller lydgrensesnitt bytter tilbake til WDM (Windows Driver Model) modus fra en annen lydmodus, som for eksempel ASIO eller WASAPI.

WDM-modus er en eldre standard for lydhåndtering på Windows-operativsystemer. I WDM-modus håndterer Windows lydhardware gjennom et mer generelt drivermodell, som kan brukes av ulike applikasjoner samtidig. Dette betyr at systemet kan bruke flere applikasjoner for å spille av lyd på samme tid, men det gir høyere latens og er ikke nødvendigvis like optimalisert for profesjonell lydarbeid som for eksempel ASIO.

Når du ser «DVS returnere til WDM-modus», kan det være et resultat av at et program eller et lydgrensesnitt automatisk bytter tilbake til denne mer generelle og kompatible lydmodusen (WDM), enten fordi:

Det oppstår et problem med den nåværende modusen (som ASIO eller WASAPI).

En programvareinnstilling krever at systemet skal bruke WDM for å sikre stabilitet.

Det er et problem med at maskinvaren ikke kan bruke en mer spesialisert modus.

For eksempel kan en lydapplikasjon som er satt til å bruke ASIO for lav latens, automatisk bytte til WDM hvis ASIO-drivere ikke er tilgjengelige eller hvis det er en konflikt i systemet.

Tvi tvi med innsatsen Tosken! 👍🏻

@Evo III må jo også forstå dette 😇

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.981
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Mere som var uklart for undertegnede i teksten din….

ChatGTP sier:
    «DVS returnere til WDM-modus» refererer til at et lydsystem eller lydgrensesnitt bytter tilbake til WDM (Windows Driver Model) modus fra en annen lydmodus, som for eksempel ASIO eller WASAPI.

WDM-modus er en eldre standard for lydhåndtering på Windows-operativsystemer. I WDM-modus håndterer Windows lydhardware gjennom et mer generelt drivermodell, som kan brukes av ulike applikasjoner samtidig. Dette betyr at systemet kan bruke flere applikasjoner for å spille av lyd på samme tid, men det gir høyere latens og er ikke nødvendigvis like optimalisert for profesjonell lydarbeid som for eksempel ASIO.

Når du ser «DVS returnere til WDM-modus», kan det være et resultat av at et program eller et lydgrensesnitt automatisk bytter tilbake til denne mer generelle og kompatible lydmodusen (WDM), enten fordi:

Det oppstår et problem med den nåværende modusen (som ASIO eller WASAPI).

En programvareinnstilling krever at systemet skal bruke WDM for å sikre stabilitet.

Det er et problem med at maskinvaren ikke kan bruke en mer spesialisert modus.

For eksempel kan en lydapplikasjon som er satt til å bruke ASIO for lav latens, automatisk bytte til WDM hvis ASIO-drivere ikke er tilgjengelige eller hvis det er en konflikt i systemet.

Tvi tvi med innsatsen Tosken! 👍🏻

@Evo III må jo også forstå dette 😇
    Evo bryr seg ikke, men gleder seg over at @MakkinTosken har fått et leketøy han kan bryne seg på. Så kan Evo ta med seg rullekake den dagen det er ferdig og nyte fruktene av hans harde arbeid 😁

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    45.512
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Glad dere hjelper meg å folkeliggjøre tråden! ❤ Vet at det fort blir for mye datanisseri når jeg jobber med anlegget og geriatrien faller av.

Tusen takk!🥰😁

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    45.512
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mer datanisseri
    Dro frem Umik som vist noen innlegg bakover for å dobbelsjekke ståa litt. Tatt noen før og etter screenshots for å vise Trinnovs partytriks

Fase optimizer av
    1738077060524.jpeg

Optimizer på
    1738077081467.jpeg

Impuls optimizer av
    1738077297809.jpeg

Vel dere skjønner...på
    1738077322168.jpeg

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    22.643
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    22.643
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er ting som enten må avklares som en brukerfeil eller bug. Gidder rett og slett ikke drøfte det åpent, da ingen jeg vet om her inne har testet boksen
    Redigerte litt mitt innlegg. Du trenge da ikke det😀 Jeg forventer ikke perfekt produkt eller at du skal være ekspert fra dag en. Synes det er moro å følge med jeg.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    45.512
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Redigerte litt mitt innlegg. Du trenge da ikke det😀 Jeg forventer ikke perfekt produkt eller at du skal være ekspert fra dag en. Synes det er moro å følge med jeg.
    Du skriver som om jeg er såret eller reagerte negativt på dine observasjoner. 😁 Saken er at jeg vet nøyaktig hvor skoen klemmer, men det er litt vanskelig å forklare og jeg har presentert saken for Trinnov. Straks de kommer med avklaring bringer jeg den videre. Men kan ikke påstå at det høres, er mer et teoretisk issue.

Men kan opplyse om en feil da med softwareversjonen jeg kjører. AES utgangen er ikke helt i vater. Dette var kjent og skal fikses.

Ps! Begynner faktisk bli litt kokt i hodet. Har nesten ikke klart å slite meg fra boksen....o_O😂

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    45.512
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tok en coke og kom på riktig svar @Sevald ! 😁

Hvor mye du vil ha rettet av fase der nede i dypet vil være et kompromiss mellom antatt opplevelse og latenstid på apparatet. Standard anbefalt stanser denne korreksjonen rundt 200Hz, eller 5-7ms, da man mener verdien er mindre der nede. Men du kan få den til å rydde ned til 20Hz, men det tar tid og blir mindre nøyaktig da bølgene er laaaange.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    22.643
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Alltid kompromisser😀 Jeg håper og ønsker å korrigere fase lavere enn 200hz. Mulig jeg kan stoppe på 140-150hz. Kjekt med verktøy😀

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    45.512
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvor hørbar er den vridning da ?
    Synes det ser veldig bra ut jeg :)
    Hører den med øya! Vi får se, jeg er så utrolig fornøyd med denne boksen at litt tøys takler jeg. Skulle egentlig ikke ta frem REW heller, men du vet...🤡

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn