MakkinTosken
Who, me?
@jorwed_ vår hifi-hallik!
Good choice, som amerikanerne sierTosken rir igjen
Etter å ha besøkt, det som må bli østlandets kuleste møteplass, klarte jeg ikke motstå fristelsen. Frem og tilbake blir dobbelt så dyrt! Velkommen hjem gamle Toskebokser og tusen takk, gode @jorwed_ for en fortreffelig formiddag!
Snarere horekunde vel? Men godt forsøk!Det gjør vel deg til hifi hore?
Sant detSnarere horekunde vel? Men godt forsøk!
Du er vel strengt tatt en horekunde som tidligere har solgt seg ut til samme hallik. Litt usikker på hva det blir, men rett skal være rettSnarere horekunde vel? Men godt forsøk!
Vi lar den ligge, forvirret!Du er vel strengt tatt en horekunde som tidligere har solgt seg ut til samme hallik. Litt usikker på hva det blir, men rett skal være rett
Vi får se... Har ikke hamret inn alle detaljer ennå.Gratulerer med vintage Mcintosk,igjen
Bank i veiVi får se... Har ikke hamret inn alle detaljer ennå.
Da er det ferdig banketBank i vei
Må innrømme at jeg har lite fokus på det, er vel ikke så godt vandt. Men det etterhenget er rommet ved 25Hz, noe jeg vurderer løse aktivt straks julen er overstått. Blir inseltosk kasser bak som får jobbe i nettopp det området.Jeg sa det vel også når vi satt der, att det var ett lite etterheng helt der nede.
Jeg begynner faktisk bli svært fornøyd. Ofret litt bredde til fordel for presisjon og det digitale skifte har vært vellykket!Tenker dere bare målinger dere da! Hva med lyden?
Ja, de siste fem årene har vært en spennende ferd og jeg er veldig glad jeg har gått alle stegene og ikke hoppet rett til det som mange mener er fasit. Ikke for at jeg tror jeg er ved endestasjonen, men irritasjonsmomentene har blitt færre og færre og akkurat nå klarer jeg ikke sette fingeren på noe jeg vil endre så mye. Leke litt med tonal balanse og se på små akustiske grep kanskje?Har skjønt du er fornøyd, og det at du ofrer litt bredde er stor tommel opp herfra.
Stoler vel ikke helt på McIntosh sin digitale side, er innkjøpt kompetanse. På forsterkeri er McIntosh det beste, måler veldig bra, holder verdien godt og vekker oppmerksomhet.Neste oppgradering må vel bli DIGITÅSJH amps... ??
Svir det litt ?
Får håpe den teknologiske utvikling går fremover, så du har noe å glede deg til/strekke deg etter, så du ikke er ved veis ende og bare kan legge deg ned å døJa, de siste fem årene har vært en spennende ferd og jeg er veldig glad jeg har gått alle stegene og ikke hoppet rett til det som mange mener er fasit. Ikke for at jeg tror jeg er ved endestasjonen, men irritasjonsmomentene har blitt færre og færre og akkurat nå klarer jeg ikke sette fingeren på noe jeg vil endre så mye. Leke litt med tonal balanse og se på små akustiske grep kanskje?
Vi har jo vinylen bror! Der kommer vi aldri i mål. Moving while standing still!Får håpe den teknologiske utvikling går fremover, så du har noe å glede deg til/strekke deg etter, så du ikke er ved veis ende og bare kan legge deg ned å dø
Det som har skjedd er at jeg nå er i stand til å plassere høyttalere helt slik jeg ønsker, frigjort monitorene fra rommet. Har tidligere vært begrenset av å måtte sikre homogen og korrekt overgang til subwoofere gjennom riktig plassering. I og med at jeg nå kan korrigere i dette kritiske området og overgangen nå er tidsjustert har alt endret seg.Det svart-hvitt skriver her mener jeg er en av egenskapene jeg har i mitt oppsett. Skiller veldig godt på opptak og tidsepoker i musikken.
Det er ikke gitt at lyden hos Tosken passe alle enhver ...... Selvfølgelig ikkeNÆRMERE…
Jeg har fulgt Toskens lyd i noen tid og hadde gleden av å være på en visitt i dag. Her har det skjedd flere ting siden jeg sist var her. Det var virkelig morsomt, i mangel av et bedre ord, å lytte til det jeg ble servert i dag.
Både toe-in, EQ, bass og posisjonering av høyttalere og sweetspot er endret siden sist. Dermed er det ikke så lett å isolere endringene i lyden til bare én ting, men det hele låt stramt, fast og sikkert.
Vi gikk gjennom den ene innspillingen etter den andre. Det som fort slår en, er at Toskens «nye» lyd bringer en nærmere. Med nærmere mener jeg ikke at det er som om musikerne står i rommet, at man er vitne til en konsert eller slikt. Den typen illusjoner ville det være rart om man klarer å tvinge ut av noen gamle taper eller filer som er kjørt gjennom en rekke behandlinger i studio, etter at den opprinnelige lyden fant veien gjennom en mikrofon. Men Toskens lyd bringer deg nå nærmere den jobben som ble gjort i studio for å lage en tolkning av det som skjedde under opptaket. Jeg har sjelden eller aldri opplevd å umiddelbart kunne ane hva som var produsentenes idé - eller fravær av idé - med opptaket. Og man avkler fort enkelte avspillinger som datidens mote, en form for mote som neppe kommer tilbake. Andre avspillinger fra samme tid høres til gjengjeld mye mer balansert ut. Når man så fort og enkelt kommer inn i de valgene som produsentene har gjort, blir det også mer interessant å vurdere artisteriet, kunsten, fra nye sider.
Vi hørte bl.a. på Brubeck-kvartettens «Time Out»-album og man kunne «se» for seg hvordan kvartetten var satt opp under opptaket. «Billie Jean» og «Like a Virgin» ble avkledd som ubalansert mote som ikke passer den fine musikken. Det er så man håper på at de opprinnelige opptakene og sporene rotes frem og at en mer moderne og balansert remastring en gang lanseres. A-ha fra omtrent samme tid hadde en langt mer balansert lyd som gjør at musikken ikke skjemmes på et fullrigget anlegg i 2021. Morten Lindbergs opptak er alltid fine, og de akustiske instrumentene på «Vinternatt» kommer her frem på riktig måte; størrelsen på instrumentene og klangen i dem føles naturlig. Billie Eilish representerer det nye på en fin måte, og man hører umiddelbart at produksjonen er enkel, men fin og virkningsfull. Siri Nilsens stemme høres helt naturlig ut; ingen tegn til sibilanter på «Alle snakker sant» uten at stemmen fremstår som ullen. Bassen på låter som «Doin’ it right» og «Takla Makan» har både nyanse og kraft.
Det beste kompliment man kan gi høyttalere, er - etter min oppfatning - at de ikke står i veien for opptaket. Toskens lyd er nå der at høyttalerne ikke lenger gjør noe vesen av seg. Det høres kanskje ikke ut som et kompliment, så la meg forklare. Høyttalerne er ikke lenger en faktor, en deltaker i lydformidlingen som trekker oppmerksomhet til seg selv, og man kan presse lyd ut av kildematerialet med den kraft man vil, samtidig som man kan justere litt på fargen underveis.
Det er ikke gitt at lyden hos Tosken passe alle enhver. Jeg tror man nå får et ganske godt inntrykk av direktelyden fra Evidence, samtidig som de fullskala høyttalerne får hjelp i de nederst oktavene opp til ca. 100 Hz. De som liker at lyden spiller på klangen i rommet, at lyden går langt ut på siden av høyttalerne og synes å leve sitt eget liv, blir kanskje skuffet. Men når man først har den teknologien som ofte kalles apekister, tror jeg Tosken har hentet ut det aller meste fra disse kistene. Skal man ha genuint annerledes lyd av god kvalitet, må man nok gå andre teknologiske veier som linjekilder, elektrostater og store horn som Everest.
Da jeg dro, var det fortsatt mye jeg skulle prøvd ut. For med denne lyden tror jeg man bør høre mange av sine gamle favoritter om igjen, i en enda renere form enn før. Jeg tror også at Toskens pickuper vil få et nytt liv med det nye oppsettet, for pickuper er en form for eq i platespilleriet, og det må være morsomt å kunne høre pickupers egenlyd så klart som jeg forestiller meg at man kan gjøre hos Tosken etter den siste store oppdateringen hans.
Jeg dro fra Tosken med en god lydopplevelse i minne og en håndfast gave i hånden.
Takk for lytten og at jeg fikk komme på besøk
Blir flott det derArbeta jäklar. i graven skall ni vila
Nå er jeg ferdig med å plugge stofframmer, gjenstår det maling før de kles.
Vel, det er konas lyd også,Det er ikke gitt at lyden hos Tosken passe alle enhver ...... Selvfølgelig ikke
Har stor respekt for at der flere gange bliver nævnt Toskens lyd/ Toskens «nye» lyd for længere er den jo nok ikke vi alle har hver vores lyd
Tror Toskens lyd begynner å treffe alle enhver.Det er ikke gitt at lyden hos Tosken passe alle enhver ...... Selvfølgelig ikke
Har stor respekt for at der flere gange bliver nævnt Toskens lyd/ Toskens «nye» lyd for længere er den jo nok ikke vi alle har hver vores lyd