Totusen og året musikken forsvann: Hedvig Mollestad – Ekhidna

Ekhidna.jpg

Av Stig Arne Skilbrei
I 2018 fekk Hedvig invitasjon frå Vossajazz om å skriva tingingsverket til 2019. Eg høyrde det framført i Vossasalen på Park Hotell på Voss og gløymer det ikkje. Seinare vart det framført i Oslo, til om mogeleg endå større ovasjonar. Kvifor vart ikkje dette teke opp live? Eg som er so glad i live-opptak!

Men no er konserten spelt inn i studio i regi av rune grammofon; og utgjeven på LP, CD og strøymetenestene. Og gleda er stor over å kunne høyre dette om att.

Tett og tøft
Hadde verket vore tinga til i år, veit me korleis det hadde gått, difor overskrifta. Besetninga er ein smule endra i høve til konsertrekkja. Kjenner du desse musikarane? Hedvig er jazzgitaristen som spelar råkk, for å forklara det enkelt, ho er ein “riffmeister”, og det er elles same ordet både på (ny)norsk og tysk. Musikken kan difor like mykje kategoriserast som råkk/jazzråkk/progråkk som jazz, rett nok progressiv jazz....
Les hele artikkelen hos Audiophile.no

Foto%20Runhild%20Heggem-17-XL.jpg

Kommentarer

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Antall liker
127
Torget vurderinger
1
Det konsertopptaket høres spennende ut. og CDen skal nok kjøpes. Jeg angrer skikkelig på at jeg ikke hørte Hedvig Mollestad da hun spilte på Maijazz i Stavanger for noen år siden.

Forøvrig har en av mine favorittsanger til Zappa tittelen Echidna's Arf of You.

bluesbreaker

Grandmaster of demonic cultivation
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
22.922
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
juni mollestad.jpg

Jeg har vært på flere Mollestad konserter etterhvert, men da med trio.
Synd det ikke er flere unge folk på konsertene. De blir vel skremt når ordet "jazz" nevnes...Lite annet her på berget, som røsker og gynger såpass i en som Hedvig & co.

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
12
Torget vurderinger
4
En av våre mest spennende musikere. Bandet beveger seg i en herlig og underlig krysning mellom jazz, prog og metal.

AOC

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.04.2019
Antall liker
353
Torget vurderinger
1
Sikkert bra musikk og sikkert utmerkede musikere, men psykotisk er det, og dermed fint for psykotiske folk. :) Likt tiltrekker likt, som vi vet.

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
167
Link til alle artikler
110
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
JULEØL SPESIAL – Stig Arne si dagbok November 2020

JULEØL SPESIAL – Stig Arne si dagbok November 2020

• 0
Denne gongen er det juleølet som står i sentrum. Eg og Lars var tidleg på polet og kjøpte mengder, og Lars hevdar at me har smakt oss gjennom praktisk tala samtlege sortar. Eg skal ikkje...
Fortsett
Audiophile.no
Maxima Amator – Ny gulvstående klassiker fra Sonus Faber

Maxima Amator – Ny gulvstående klassiker fra Sonus Faber

• 6
Sonus Faber har lansert en ny gulvstående modell i Heritage Collection, en serie som rendyrker produsenten sine historiske røtter for høyttalerdesign. Maxima Amator er den første gulvstående...
Fortsett
Audiophile.no
CSA 150 – ny integrert toppmodell fra Copland

CSA 150 – ny integrert toppmodell fra Copland

• 2
Copland har lansert en sterkere integrert etter at de i sommer lanserte CSA-150. Og hvis du gjetter at Copland CSA 150 har fått 50% høyere effekt enn lillebror CSA-100 har du rett. I hvert fall...
Fortsett
Audiophile.no
HELM BOLT – THX-sertifisert LommeDAC og hodetelefonforsterker med støtte for MQA som går i strupen på Dragonfly

HELM BOLT – THX-sertifisert LommeDAC og hodetelefonforsterker med støtte for MQA som går i strupen på Dragonfly

• 3
Det Engelsk-amerikanske selskapet HELM Audio lanserer sitt bidrag til god lyd fra mobile enheter når de nå lanserer en konkurrent til Audioquest sin Dragonfly-serie med lommeDACer kombinert med...
Fortsett
Audiophile.no
Nye modeller utvider Bang & Olufsen sitt Beovision-repertoar

Nye modeller utvider Bang & Olufsen sitt Beovision-repertoar

• 1
Bang & Olufsen lanserer to nye TV-modeller i sine eksklusive Boevision-serier med TVer. Det dreier seg om en 48” Beovision Contour, og Beovision Eclipse-55 2. generasjon. I tillegg lanserer B&O...
Fortsett
Audiophile.no
Aria K2 936 – Oppgradert modell i Aria-serien fra Focal

Aria K2 936 – Oppgradert modell i Aria-serien fra Focal

• 1
Den nest største modellen i Aria-serien fra Focal har fått en ny, oppgradert utgave. Aria K2 936 har som navnet antyder fått tre stk. 6½-tommers K2-elementer som erstatning for Flax elementer med...
Fortsett
Topp Bunn