Totusen og året musikken forsvann: Hedvig Mollestad – Ekhidna

Ekhidna.jpg

Av Stig Arne Skilbrei
I 2018 fekk Hedvig invitasjon frå Vossajazz om å skriva tingingsverket til 2019. Eg høyrde det framført i Vossasalen på Park Hotell på Voss og gløymer det ikkje. Seinare vart det framført i Oslo, til om mogeleg endå større ovasjonar. Kvifor vart ikkje dette teke opp live? Eg som er so glad i live-opptak!

Men no er konserten spelt inn i studio i regi av rune grammofon; og utgjeven på LP, CD og strøymetenestene. Og gleda er stor over å kunne høyre dette om att.

Tett og tøft
Hadde verket vore tinga til i år, veit me korleis det hadde gått, difor overskrifta. Besetninga er ein smule endra i høve til konsertrekkja. Kjenner du desse musikarane? Hedvig er jazzgitaristen som spelar råkk, for å forklara det enkelt, ho er ein “riffmeister”, og det er elles same ordet både på (ny)norsk og tysk. Musikken kan difor like mykje kategoriserast som råkk/jazzråkk/progråkk som jazz, rett nok progressiv jazz....
Les hele artikkelen hos Audiophile.no

Foto%20Runhild%20Heggem-17-XL.jpg

Kommentarer

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Antall liker
160
Torget vurderinger
1
Det konsertopptaket høres spennende ut. og CDen skal nok kjøpes. Jeg angrer skikkelig på at jeg ikke hørte Hedvig Mollestad da hun spilte på Maijazz i Stavanger for noen år siden.

Forøvrig har en av mine favorittsanger til Zappa tittelen Echidna's Arf of You.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
66.545
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
juni mollestad.jpg

Jeg har vært på flere Mollestad konserter etterhvert, men da med trio.
Synd det ikke er flere unge folk på konsertene. De blir vel skremt når ordet "jazz" nevnes...Lite annet her på berget, som røsker og gynger såpass i en som Hedvig & co.

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
En av våre mest spennende musikere. Bandet beveger seg i en herlig og underlig krysning mellom jazz, prog og metal.

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Antall liker
1.436
Torget vurderinger
1
Sikkert bra musikk og sikkert utmerkede musikere, men psykotisk er det, og dermed fint for psykotiske folk. :) Likt tiltrekker likt, som vi vet.

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.157
Link til alle artikler
447
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
TEST PMA-3000NE – Denon sin nyeste flaggskipforsterker

TEST PMA-3000NE – Denon sin nyeste flaggskipforsterker

• 19
I høst introduserte Denon en ny toppmodell av integrerte forsterkere. Vi har hatt PMA-3000NE på en grundig test. PMA-3000NE Integrated Amplifier Det har gått 7 år siden vår test av forgjengeren...
Fortsett
Audiophile.no
T4P - Stig Arne si dagbok for november 2024

T4P - Stig Arne si dagbok for november 2024

• 0
Litt om platespelarar til ei avveksling! Og årets jolaøl frå Vinmonopolet Førjulstida er travel, me presenterer difor ein omtale av nokre pickupar til T4P-platespelarar, som alt var klar. Og...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: OnePlus Nord 4 - en mellomklassemobil som utfordrer premiumsjiktet

TEST: OnePlus Nord 4 - en mellomklassemobil som utfordrer premiumsjiktet

• 0
OnePlus lanserte nyeste versjon i sin mellomklasseserie i sommer. Vi har hatt Nord 4 på en lang og grundig test. Nord-serien til OnePlus består av flere nivåer, og jo kortere navnet er, jo dyrere...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Røysopp – Nebulous Nights – An ambient Excursion Into Profound Mysteries.

PLATESMAKING: Røysopp – Nebulous Nights – An ambient Excursion Into Profound Mysteries.

• 1
Røyksopp sine veier er uransakelig. Nå som enkelte trodde at de var kvitt denne Tromsø-duoen fra Bergen, dukker de opp med et helt nytt album. Eller, er det egentlig et album det er? Egentlig...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Joan Armatrading – How Did This Happen and What Does It Now Mean?

PLATESMAKING: Joan Armatrading – How Did This Happen and What Does It Now Mean?

• 30
I begynnelsen var Kari Bremnes. Og før Kari Bremnes var Joan Armatrading. Hva de var? Kari Bremnes og Joan Armatrading var uunngåelige artister i sine respektive epoker for oss audiofile mennesker...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Chicago - Live At 55 - Arven etter CTA

PLATESMAKING: Chicago - Live At 55 - Arven etter CTA

• 6
I egenskap av å være et av bandene som har fulgt meg fra oppveksten har det vært vanskelig å forbi gå Chicago i stillhet hver gang det dukket opp et nytt album fra den kanten, etter å ha fått...
Fortsett
Topp Bunn