TOUR DE FRANCE..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    55
    Jeg lurer bare på en ting. Hvor blir det av all drikke som rytterne får i seg i løpet av en etappe i Tour de france?  ???
    Har du prøvd å sykle i 40 km/t i 6 timer i 35 varmegrader?

Z

Zomby_Woof

Gjest

Jan Ullrich vant jo Sveits rundt, er han i rute nå da?

Tour de france neste seier?

bamsemann.. :)
    Det blir spennende. Han så j***** sterk ut i Sveits. Jeg har bladd i programmet, og det er "lite" fjell i år, ingen lagtempo, og to skikkelige individuelle tempoetapper.

Jan Ullrich, idrettsmannen som er berømt for å ete mye og trene lite- det er lett å identifisere seg med sånne folk..

;)

enemigo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2004
    Antall liker
    0
    Jeg lurer bare på en ting. Hvor blir det av all drikke som rytterne får i seg i løpet av en etappe i Tour de france? ???
    Har du prøvd å sykle i 40 km/t i 6 timer i 35 varmegrader?
    Det er gøy å sykle i varmen, overraskende behagelig, helt til man stopper. Da blir man varm!

Man svetter nok en god del under slike forhold ja, men ikke all drikken forsvinner den veien. Det er vanlig å pisse, enten fra setet eller ved å gå av sykkelen. Er hele feltet samlet er det ikke uvanlig at det stopper opp og venter når flere ryttere tar en do-pause. Det er en uskreven regel at dette ikke skal vises på tv, men det hender vi får et glimt av det likevel.

Knut

enemigo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2004
    Antall liker
    0
    Det blir godt å se et CA som jobber for Hushovd.
    Enig, har aldri sett det scenarioet før, men det kan jo hende de evner å endelig sykle for TH.

Men en usympatisk grinerunge er han definitivt. Se på Arvesen da! Det er en kar jeg stolt kaller min landsmann. Hushovd? Aldri i livet.
    Det er nesten alltid mer spennende å følge med på Hushovd enn Arvesen, hvertfall når det gjelder Tour de France (TdF). Altså bedre underholdningsverdi med TH.

I Norge er det ikke lov å være misfornøyd og skylde på andre enn seg selv. Men se på de andre sprinterne TH konkurrerer mot. McEwen er stort sett sint når han taper en spurt, og oppfattes som usympatisk av oss nordmenn når han intervjues etter målgang i TdF. Tom Boonen blir omtalt som usympatisk etter intervjuet som ble vist på TV2s før-tour-sending i går (ons).

Det er vel gjerne slik at man må være litt selvsentrert for å lykkes her. Man kan ikke være fornøyd med en 2.plass i spurt med de ambisjonene disse gutta har. Jo sintere man er, jo mer mottivert blir man for å gjøre det bedre neste gang. At de blir intervjuet umiddelbart etter målgang er nok ikke helt tilfeldig, for det er jo da mediene får de beste uttalelsene :)

Knut

salvatore

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    8
    ser ut som årets attraksjon er en aktør fattigere. for min del betyr ullrich sin utebivelse at jeg interessen daler betraktelig.

christian

A

Affa

Gjest
    Latterlig. Hva er galt med litt doping? Uten dop ingen sykkelsport. Dette er kun fordi dophue nr 1 nå har lagt opp. Alle fryktet Armstrong. Nå skal de andre taes.

K

kbwh

Gjest
    Ulle er foreløpig kastet ut for å ha løyet. Det er ikke pent å lyve.

enemigo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2004
    Antall liker
    0
    Latterlig. Hva er galt med litt doping? Uten dop ingen sykkelsport. Dette er kun fordi dophue nr 1 nå har lagt opp. Alle fryktet Armstrong. Nå skal de andre taes.
    Med den bevisstilingen vi har i dag er vel strengt tatt ikke Lance et dophue...

Det er vel ikke dopingen i seg selv som er problemet, men at de har brutt litt lover. Nå er vel de fleste enige i at doping ikke har noen plass i idretten av hensyn til rytternes liv.

En liten oversikt over de innvolverte ryttere:
    http://www.dr.dk/Sporten/Tour_de_France/2006/06/30/084014.htm

Rykter vil også ha det til Astana Wurth nå ikke starter Touren. Alle deres Tour-ryttere minus Vino var på lista. Ikke noe vits å sende Vino ut alene kanskje?

Knut

O

OldBoy

Gjest
    Ulle er foreløpig kastet ut for å ha løyet. Det er ikke pent å lyve.
    Det er ikke pent, men likevel.....

Det må ligge noe mer bak som ikke er kommet ut. En potensiell vinner blir ikke satt på sidelinjen på grunn av litt lyving.

Er dette en åpen låvedør for Basso, eller blir Tour'en bare enda mer spennende nå?

K

kbwh

Gjest
    Touren blir det den blir av de som er med. Det kan bli forrykende i år også uten Ulle.

salvatore

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    8
    de fleste som driver toppidrett driver med en aller annen form for doping. problemet kommer først når man overskrider en gitt grense for hva som er lov. man doper seg dermed opp til en gitt "verdi" og stabiliserer seg der. er man uheldig og blir syk og dermed går glipp av trening er det lett å overskride grensen og man blir "tatt" i doping skulle man bli testet.

høydehus(ene) mange langrennsløpere benytter seg av gjør jo mye av det samme som bloddoping......eller epo for den saks skyld.

christian

O

OldBoy

Gjest
    Det kan bli forrykende i år også uten Ulle.
    Da er det bare å parkere sykkelen og sette seg godt til rette foran TV'en.

Men hvis noen presser meg til å tippe en vinner, svarer jeg Basso. Så får jeg håpe at det ikke går like dårlig for ham som for de fotballagene jeg har tippet som vinnere, jfr. en annen off-topic-tråd.

K

kbwh

Gjest
    Basso er også ute!
    This time we're gonna party like it's 1999...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Få alle som doper seg ut av idretten, og slipp dem aldri tilbake.

Det er for enkelt å si at de fleste som driver med toppidrett doper seg. Det er heller ikke sant, selv om det kanskje er sånn innen proffsykling. Desverre har mange nasjoner et lemfeldig forhold til doping. Sånn er det heldigvis ikke her på bjerget, i alle fall ikke i de mest profilerte grenene.

salvatore

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    8
    Få alle som doper seg ut av idretten, og slipp dem aldri tilbake.

Det er for enkelt å si at de fleste som driver med toppidrett doper seg. Det er heller ikke sant, selv om det kanskje er sånn innen proffsykling. Desverre har mange nasjoner et lemfeldig forhold til doping. Sånn er det heldigvis ikke her på bjerget, i alle fall ikke i de mest profilerte grenene.
    [/quote

koss ble tatt i ol 94.

fikk beskjed om å legge opp etter ol.
    neida, ikke doping er på bjerget.

christian

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    koss ble tatt i ol 94.

fikk beskjed om å legge opp etter ol.
    neida, ikke doping er på bjerget.

christian
    Rykter er for kvinnfolk. Slikt forholder jeg meg ikke til.

salvatore

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    8
    fagernes i friidrett, grimseth i vektløfting og jeg mener å huske at noen av lengrennsløperene våre ikke fikk stille til start grunnet for høye blodverdier. sannheten er for menn?

c

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Vektløfting er ingen profilert gren, Fagernes ble frifunnet, og høye blodverdier får man av høydeopphold.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Uansett, kokain tyder på litt større problemer enn at han ville forbedre idrettsprestasjonene på juks.

S

slowmotion

Gjest
    Jeg doper meg også, jeg får i meg alt for mye kaffein hver dag....

Alvorlig talt, alle toppatleter bygger hele livet sitt rundt
    det å bli best, såklart gjør de det med alle lovlige midler....
    Grensene er bare litt uklare....og det som er "lov" i dag,
    kan bli forbudt i morgen...eller omvendt.....

Personlig har jeg ikke noe problem med at toppatleter doper seg...

;)

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Sykkelsporten ville tjene på å innføre grenser for hvor høye blodverdier de kunne ha, slik langrenn har.

Blodverdier er gener, dette vet jeg da jeg har verdier som Thomas Alsgaard. De som jukser er de som egentlig bare har gjennomsnittlige verdier (ihvertfall i langrenn).

salvatore

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    8
    Vektløfting er ingen profilert gren, Fagernes ble frifunnet, og høye blodverdier får man av høydeopphold.

fagernes sonet 6 mnd.
    okeke ble tatt.

høydeopphold er jo kun en lovlig form for epo..

c

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    55
    Sykkelsporten ville tjene på å innføre grenser for hvor høye blodverdier de kunne ha, slik langrenn har.

Blodverdier er gener, dette vet jeg da jeg har verdier som Thomas Alsgaard. De som jukser er de som egentlig bare har gjennomsnittlige verdier (ihvertfall i langrenn).
    De HAR det i sykling, bare at verdiene er langt lavere enn i langrenn og praksisen er langt strengere. I langrenn kan du stille til start neste dag, mens i sykling blir du fratatt lisensen din og må stille til legekontroll etter 14 dager.

T

Thomas1

Gjest
    Målte Hemoglobin innholdet i blodet mitt engang. 17.4 Litt til og jeg hadde blitt tatt for doping. Den eneste formen for trening jeg gjør, er å gå opp trappen når jeg skal på toalettet.

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    De HAR det i sykling, bare at verdiene er langt lavere enn i langrenn og praksisen er langt strengere. I langrenn kan du stille til start neste dag, mens i sykling blir du fratatt lisensen din og må stille til legekontroll etter 14 dager.
    Kan du utdype dette? Det er 17,0 i langrenn

Hva er det i sykling?

Det er mange som har problemer med disse grensene om de er litt dehydrert. Men flesteparten har mye lavere, helt nede på 14 tallet. De som har høye verdier fra naturens side har en kjempefordel.

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Målte Hemoglobin innholdet i blodet mitt engang. 17.4 Litt til og jeg hadde blitt tatt for doping. Den eneste formen for trening jeg gjør, er å gå opp trappen når jeg skal på toalettet.
    Det er et uvanlig høyt nivå, du hadde blitt tatt:) Du skulle målt det igjen, og passet på at du ikke var dehydrert. Har du så høye verdier, kan du være i risikosonen på lange flyturer og lignende.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Sånn er det. Få bort de som doper seg så seirer normenn. ;)

S

slowmotion

Gjest
    Ja, for nordmenn doper seg aldri ;D ;D ;D

Uff, den var stygg....

Gratulerer med ypperlig insats, Hushovd!
    Får håpe du får beholde den gule trøya en stund!

;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ingen problemer m doping lenger.
    Gutta som har saken, tar jobben sin meget seriøst ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg tror ikke på noen outsider.
    Og vips, så var det bare outsidere igjen. Dette er for jævlig.

Ikke at det fritar utøverne for ansvar, men det totale omfanget av doping i sykkelsporten er først og fremst UCI's ansvar. De er mer opptatt av om sykkelen veier et gram for lite eller om styret sitter en centimeter for langt fram, enn om syklisten selv er et vandrende apotek. Det er for ille at politiet er de som tar flest juksemakere, med tollvesenet på andreplass.

Gratulerer til Thor, forresten. Desverre er det etter min mening et lite lyspunkt på en ellers svart dag.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Et lyspunkt at de som jukser blir tatt. Lurer på hvor mange det er av de som er igjen som jukser...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Lurer på hvor mange det er av de som er igjen som jukser...
    Det er akkurat det. Med den jobben UCI har gjort i forhold til doping, er jeg redd oppklaringsprosenten er lav.

Jeg er 'clean', men så går det sakte også.  ;)

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Et lyspunkt at de som jukser blir tatt. Lurer på hvor mange det er av de som er igjen som jukser...
    Jeg tror de som blir tatt er toppen av isfjellet. For å forstå problemet i sykling må en forstå hvor hard tour de france er og forstå hvor godt det virker, det er ikke snakk om 5% ekstra effekt, men mye mer.

Jeg tror det er et stort problem innen sykling.

Doping kan forekomme på flere plan.
    1. Systematisk doping med veksthormon og spesial steroider, muligens også sentralstimulerende midler for å kunne trene hardere

2. Blod doping, det er først og fremst for å få optimale nivåer før løp, enten EPO, eller gammeldags nedtapping av blod i forkant som så tilføres igjen når kroppen har produsert nytt blod, det kan heller ikke avsløres på test.

Jeg mistenker at enkelte lag, som selv bare har enkeltpersoner som er tatt, slik som Basso sitt lag ledet av en dansk mann med tilnavnet M.R 60%, kan være systematisk dopede, ved bruk av veksthormoner, designerdop som det ikke finnes test for, og blodoping, i forbindelse med løp. Og jeg mistenker at de som ikke er dopet i løpene kan ha dopet seg for å trene hardere, fordi om en kan tåle mye mer trening, ved hjelp av doping, vil det også gi en fordel i løp, uten at en er dopet da. Hvordan testing er utenfor løp i sykkelsporten vet jeg ikke, men tror det er lite.

Mange indikasjoner kan finnes på doping.

1. Alder på utøver som vinner, innen utholdenhet forventes en topp rundt 28 år, noen på 35 burde ikke ha mulighet.

2. Talent. Noen uten talentet, kan vinne med systematisk doping og trening, foran noen med talentet men uten dopingen. Jeg tror ikke resultater over tid, betyr noe i forhold til doping.

3. Moral. Vi er helt spesielle på det feltet i Norge.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Er nordmenn mere moralske enn andre folk?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn