TOUR DE FRANCE..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

slowmotion

Gjest
    Vi er overhode ikke noe bedre
    når det gjelder moral en andre nasjoner.
    Vi bare liker å tro at vi er det.

;)

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Vi er overhode ikke noe bedre
    når det gjelder moral en andre nasjoner.
    Vi bare liker å tro at vi er det.

;)
    Jeg lar meg ikke bli forundret over dopingskandalene, ei heller at det er mye i spania, et land hvor du kan få det du vil på apoteket (det kan du i mange av landene vi konkurrerer mot, uten resept). Når det er slike tilstander år etter år, er det klart det påvirker moralen.
    Tror det var det året dansken vandt, hvis det ikke var i 98, at det var et lag som ble tatt og hadde et mindre apotek for seg selv med
    alt tenkelig av varer, alikevel vant de ikke, det var i kjølevann av dette det ble rykter om at en viss rytter var M.R. 60%, fordi han hadde dopet seg så høyt at hemoglobinverdiene hans måtte være 20 , med tanke på hvilke verdier det andre laget hadde uten å vinne. Hematokritt på 60% tilsvarer hemoglobin på 20! Og den samme gode utøver, hvis jeg leste riktig var målt til det som tilsvarer 14,3 i en måling, og 17,7 i en annen, begge i 1995. Ene utenfor, den andre i sesongen. Hvis målingen utenfor var representativ betyr det at utøveren aldri ville hatt mulighet til å vinne i et løp der ingen dopet seg.

Hvis det er noe hold i ryktene betyr det at noen er villig til å satse livet. I langrenn i, tidlig i 90 årene ble det også målt verdier på 19 både hos menn og damer, hvilket er det samme som sikker doping, uten at noen ble tatt, fordi de ikke hadde grenser da, og ikke kunne avsløre epo, det er synd at ikke gamle prøver kan analyseres på nytt, og det er synd vi ikke for vite hvem disse var, men jeg kan tro det må ha vært vinnere, siden virkningen er såpass god.

Det var og på de tider det ble fortalt mye om hvordan enkelte nesten hadde hjertestans fordi epo dopingen fortykket blodet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    "#¤%¤$£ kameramann!

Berg

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Antall liker
    1
    Var vel heller en PMU hånd, som jo ironisk nok er sponsoren for den grønne trøya, kjipt men han er nok med igjen i morgen får vi håpe.

Så noe mere trivielt, hva ere med tv2 ??? Hele tour de france produksjonen virker totalt talentløs. Intervjuere som knapt kan engelsk, tekniske problemer og ikke minst et par kommentatorer som ser ut til å sove i bua. Hvordan er det mulig og ikke klare å få med seg at Amerikaneren spurtet for å ta over den gule ??? Noe han også klarte. Nei TV2 får skjerpe seg eller så blir det Eurosport !

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Nei TV2 får skjerpe seg eller så blir det Eurosport !
    Hva er det med Eurosport? De viste motorsport :eek:!!!

Forresten fikk Thor først en hånd (sannsynligvis med et kompaktkamera i) i hodet rett før han ble kuttet opp av den jævla idiotiske reklamehånda.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Jeg tror de som blir tatt er toppen av isfjellet. For å forstå problemet i sykling må en forstå hvor hard tour de france er og forstå hvor godt det virker, det er ikke snakk om 5% ekstra effekt, men mye mer.

Jeg tror det er et stort problem innen sykling.

Doping kan forekomme på flere plan.
    1. Systematisk doping med veksthormon og spesial steroider, muligens også sentralstimulerende midler for å kunne trene hardere

2. Blod doping, det er først og fremst for å få optimale nivåer før løp, enten EPO, eller gammeldags nedtapping av blod i forkant som så tilføres igjen når kroppen har produsert nytt blod, det kan heller ikke avsløres på test.

Jeg mistenker at enkelte lag, som selv bare har enkeltpersoner som er tatt, slik som Basso sitt lag ledet av en dansk mann med tilnavnet M.R 60%, kan være systematisk dopede, ved bruk av veksthormoner, designerdop som det ikke finnes test for, og blodoping, i forbindelse med løp. Og jeg mistenker at de som ikke er dopet i løpene kan ha dopet seg for å trene hardere, fordi om en kan tåle mye mer trening, ved hjelp av doping, vil det også gi en fordel i løp, uten at en er dopet da. Hvordan testing er utenfor løp i sykkelsporten vet jeg ikke, men tror det er lite.

Mange indikasjoner kan finnes på doping.

1. Alder på utøver som vinner, innen utholdenhet forventes en topp rundt 28 år, noen på 35 burde ikke ha mulighet.

2. Talent. Noen uten talentet, kan vinne med systematisk doping og trening, foran noen med talentet men uten dopingen. Jeg tror ikke resultater over tid, betyr noe i forhold til doping.

3. Moral. Vi er helt spesielle på det feltet i Norge.
    Enig i mye, men ikke alderen. Det er flere som mener at utholdenheten kan forbedres til en passerer 35 år. At noen under 28 vinner slike ekstreme utholdenhetsprøvelser er heller mistenkelig.

At prestasjoner er stabile over hele sesongen med små innlagte formtopper er en god indikasjon på at det ikke blir brukt dop i sesongen, men som du er inne på har en ingen garanti for hva skjer i mellomsesongen.

I

ijustpop

Gjest
    Enig i mye, men ikke alderen. Det er flere som mener at utholdenheten kan forbedres til en passerer 35 år. At noen under 28 vinner slike ekstreme utholdenhetsprøvelser er heller mistenkelig.
    Jepp. Har holdt på mye med langrenn selv. Som aktiv og trener. Det tar 10-15 år med systematisk trening for å bli god i langrenn og andre utholdenhetsidretter.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg tror de som blir tatt er toppen av isfjellet. For å forstå problemet i sykling må en forstå hvor hard tour de france er og forstå hvor godt det virker, det er ikke snakk om 5% ekstra effekt, men mye mer.
    De som blir tatt er nok toppen av isfjellet i alle idretter.

Men som i havet, så også i idretten:

"Jo større topp, jo større isfjell"

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0

At prestasjoner er stabile over hele sesongen med små innlagte formtopper er en god indikasjon på at det ikke blir brukt dop i sesongen, men som du er inne på har en ingen garanti for hva skjer i mellomsesongen.
    Jeg har trodd at testosteron, veksthormon og spesielt hemoglobin nivået (som er veldig avhengig av testosteron nivået) avtar ganske mye når en viss alder passeres, og det derfor er vanskeligere for en eldre utøver, selv om de kan være bedre trenet, og det derfor er en forutsetning å starte tidlig nok.

Så forresten et program på svensk TV idag. En forsker klarte å rangere vinneren i en 800M, og rekkefølgen på alle løperne, bortsett fra nr 3 og 4 som han blandet, bare basert på lengdeforskjellene på peke og langfinger.
    Vinneren hadde lengst langefinger i forhold til pekefinger, og dermed mest testosteron, var ganske imponerende at forskeren klarte å predikere utfallet bortimot perfekt for alle 8 løperne. Alt forskeren hadde var en kopi av hånden dems.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Jeg har trodd at testosteron, veksthormon og spesielt hemoglobin nivået (som er veldig avhengig av testosteron nivået) avtar ganske mye når en viss alder passeres, og det derfor er vanskeligere for en eldre utøver, selv om de kan være bedre trenet, og det derfor er en forutsetning å starte tidlig nok.

Så forresten et program på svensk TV idag. En forsker klarte å rangere vinneren i en 800M, og rekkefølgen på alle løperne, bortsett fra nr 3 og 4 som han blandet, bare basert på lengdeforskjellene på peke og langfinger.
    Vinneren hadde lengst langefinger i forhold til pekefinger, og dermed mest testosteron, var ganske imponerende at forskeren klarte å predikere utfallet bortimot perfekt for alle 8 løperne. Alt forskeren hadde var en kopi av hånden dems.
    Veldig interressant!
    Jeg tror faktorene du nevner har mest å si i eksplosive øvelser.
    Mener å huske at Kjell Arve Huseby sa om sin elev Vebjørn Rodal at han ikke ville nå en topp før han passerte 30 og frem til 35. Det er på 800m.

Hva som fysisk gjør at eldre utøvere har en "seigere" musklatur som synes å holde lenger i lange løp enn yngre vet jeg ikke. Tror også psyken har en god del å si i for eks de tunge fjellettapene i Tour de France.

K

kbwh

Gjest
    Angående reportere. Kjør svensk lyd på Eurosport hvis du kan. Roberto Vacchi er kanskje planetens beste sykkelkommentator.

I

ijustpop

Gjest
    Roberto er veldig flink ja. Men liker Kaggestad også. De to sammen hadde vært nydelig.

Før det hele virkelig knekker i gang så vil jeg komme med midt tips til podiet i Paris:
    Hincapie, Leipheimer, og Landis. Tre amerikanere. Hvem av de som vinner er vanskeligere å spå.

I

ijustpop

Gjest
    Var vel heller en PMU hånd, som jo ironisk nok er sponsoren for den grønne trøya, kjipt men han er nok med igjen i morgen får vi håpe.

Så noe mere trivielt, hva ere med tv2 ??? Hele tour de france produksjonen virker totalt talentløs. Intervjuere som knapt kan engelsk, tekniske problemer og ikke minst et par kommentatorer som ser ut til å sove i bua.
    Hele sportredaksjonen deres (også den totalt uten talent og kunnskap) er i Tyskland så de har sendt værdamene sine (med følge) til Tour de France virker som.

K

kbwh

Gjest
    Du glemmer Valverde, Miami.

Pappa Kaggestad er flink han.

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Veldig interressant!
    Jeg tror faktorene du nevner har mest å si i eksplosive øvelser.
    Mener å huske at Kjell Arve Huseby sa om sin elev Vebjørn Rodal at han ikke ville nå en topp før han passerte 30 og frem til 35. Det er på 800m.

Hva som fysisk gjør at eldre utøvere har en "seigere" musklatur som synes å holde lenger i lange løp enn yngre vet jeg ikke. Tror også psyken har en god del å si i for eks de tunge fjellettapene i Tour de France.
    Jeg tror faktorene jeg nevner er de viktigste for restitusjon, og oksygenopptak, i den testen på det svenske TV programmet klarte jo forskeren spå vinneren bare ved å plukke den med høyest testosteron nivå ut ifra lengden på langfingeren. Og så er det viktig å ha mye av den rette typen muskelfibre. Når du driver med utholdenhet, og musklene blir slitne, vil veksthormoner, og testosteron være som en turbo på restitusjonen.

A

Affa

Gjest
    Uten de gode rytterne er jo dette like spennede som ridderrennet.

K

kbwh

Gjest
    Den manglende spenningen er i så måte ennå ikke begynt.

I

ijustpop

Gjest
    Har glemt en par andre og; Karpets, Cunego og kanskje Azevedo, men det er de tre amerikanerne jeg ville satt pengene på om jeg var måtte. Med de overnevnte samt Valverde som topp 5 kandidater

Vedlegg

O

OldBoy

Gjest
    Hushovd i gult i Paris....
    Hva sier du? Jeg trodde at Hushovd skulle sykle hele runden sammen med de andre. Men så skal han altså direkte til Paris?

lionstar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Antall liker
    0
    Utrolig hvis hudhovd skal tape den grønne trøya på grunn av å bli disket. Men da kan ihvertfall satse på den gule. Har han egentlig mulighet på den?

Vedlegg

B

bamsemann

Gjest
    Utrolig hvis hudhovd skal tape den grønne trøya på grunn av å bli disket. Men da kan ihvertfall satse på den gule. Har han egentlig mulighet på den?
    Den gule trøya har han ingen mulighet til å få, han har ingen sjans i fjellene.

De skulle klage på diskingen før rittet i dag, mente de hadde 50/50 sjans til å få omgjort vedtaket.

bamsemann.. :)

O

OldBoy

Gjest
    De skulle klage på diskingen før rittet i dag, mente de hadde 50/50 sjans til å få omgjort vedtaket.
    "Dommen blir stående" i følge Aftenpostens nettavis. Så det med 50/50 sjanse holdt ikke.

B

bamsemann

Gjest
    "Dommen blir stående" i følge Aftenpostens nettavis. Så det med 50/50 sjanse holdt ikke.
    Nå må Hushovd vinne en etappe til for å beholde æren!!

bamsemann.. :)

N

nb

Gjest
    Hvordan ser folket på styrkeforholdet mellom Hushovd, Boonen og McEwen? Hadde Hushovd vunnet i fjor om ikke han andre fyren måtte bryte?

Synes Le Tour er stas, men merker at interessen min er heller laber før de kommer til fjellene;)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Boonen og Mc ewen er i en annen klasse enn Thor.
    Som vanlig når Norge har en atlet med litt talent, blir han hauset opp, ut av alle proposjoner

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Fant denne parodien i Dagbladet. Treffer bra synes jeg:

"Han der Boonen er så pysete atte. Vil issje ha spurt, for han vett at eg e mye bedre i sporten enn ham. Æ e verdens beste."

"Arvesen ville issje kjøre om seieren, og da vant issje æ heller. Han e så pysete å feig azzå."

"Lance vennta issje på mæ ennda æ hadde den gule trøya!!"

"Æ ha vonnt i den armen! Slutt å pirk mæ dær me lillefingen din! Rætt før æ besvime azzå!"

"Han der forbannade idioooten MækkJuen skubba mæ! Så urettferdig altså! Han burde vært diska!"

"Vart æ diska?? Det hær ska æ aldri tilgi dæm! Bare fordi æ skubba litt!"

"Æ mista kjedet mitt! Hadde æ issje gjort det så ville æ vonne sporten garantert. For æ e best. Æ en den støsste stjærna her."

;D ;D ;D ;D

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Janteloven er dessverre sterk i Norge! :(

Det trenger heldigvis ikke Hushovd bry seg om.
    Liker Hushovd jeg, synes han har stor underholdningsverdi. Etter min mening har han ofte hatt sjansen til å vinne, men han mangler alltid litt i forhold til Mcewen og Boonen når det gjelder å finne det rette hjulet og time spurten.
    Denne uka er han unnskyldt, har nettop tryna på sykkel og sydd tre sting i armen.
    En trenger ikke være geni for å skjønne at den skaden ødelegger mye overskuddsenergi for han.

Heia Hushovd! :)

T

timc

Gjest
    Enig med Trompetnerd. Det er blitt slik i idrettsnorge at dersom man ikke lykkes 100% har man ikke lov til å ikke være fornøyd likevel. Man har liksom ikke lov til å si klart fra hva man mener lengre. Ikke mange gangene vi hørte Dæhlie være fornøyd med en 3-4 plass.

Mvh

K

kbwh

Gjest
    Har du sett. Jeg hadde såvidt fått skrevet det og så deiser han i bakken. Hvem skal jeg nevne neste gang?

"So you can stick your little pins in that voodoo doll
    Im very sorry, baby, doesn't look like me at all"

Funker for Leonard men ikke for Alejandro.

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Fant denne parodien i Dagbladet. Treffer bra synes jeg:.....
    I så fall er dere begge fulle av piss. :p

Dette evige gnæget om "dårlig taper" svarer han utmerket på i Dagbladet i dag: "De som ikke er dårlige tapere, er heller ikke vinnere."

I år, som i fjor, er Hushovd den andre eller tredje beste spurteren i TdF. Det er faen ikke dårlig!!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hva med en liten gjettekonkurranse før tempoetappene og fjellene begynner?

Her er mitt podium For den gule:

1. Paolo Savoldelli
    2. Floyd Landis
    3. Cadel Evans

Litt for å være original, litt fordi jeg tror DSC er sterkere enn de later som.

Mc Ewen kommer til å være i grønt hele veien. Han virker helt suveren i år. Boonen har ikke vist noen imponerende styrke så langt, men jeg tror han presser Thor til tredje.

S

slowmotion

Gjest
    I år, som i fjor, er Hushovd den andre eller tredje beste spurteren i TdF. Det er faen ikke dårlig!!
    Ser man på hvor stor sykkelsporten er i europa er det faktisk jævlig bra...

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Og ser man på hva de putter i seg av preparater er det faktisk helt uinteresant hvor bra de gjør det.

Man ser kanskje hvem som har klart å skaffe den beste "dopen", i beste fall.

S

slowmotion

Gjest
    Jeg tror faktisk at "alle" "doper" seg.
    Forstått på den måten at alle hele tiden tøyer grensene
    for hva de kan bruke av prestasjonsfremmende midler.

Og det gjelder ikke bare sykkelsport.
    IMHO er det naivt og blåøyd å tro noe annet.
    Det vi ser nå er nok bare toppen av isfjellet...

;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    På lista til Eufemiano Fuentes står friidrettsutøvere, fotballspillere, og tennisspillere.

http://www.nrk.no/sport/annan_idrett/5733099.html

Jeg tror faktisk at sykkel er "værre" enn andre. Å tro at andre idretter ikke har dopingproblemer er rimelig naivt. Som sagt mener jeg at ansvaret for det store omfanget i sykling er et resultat av dårlig arbeid fra UCI. Det virker for meg som om de ikke er interessert i å ta dopede utøvere, snarere å få oss til å tro at de gjør det. De tar knapt noen selv, men når politiet tar noen er de raske med å utestenge utøvere på mistanke. Dette gir etter min mening ganske svak rettssikkerhet. Det hadde gått an å stryke en vinner fra lista etter rittet. Det går ikke an å sette en uskyldig rytter på første plass etter en frikjennelse. For meg ser dette ut som en panikkreaksjon.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    I så fall er dere begge fulle av piss.  :p

Dette evige gnæget om "dårlig taper" svarer han utmerket på i Dagbladet i dag: "De som ikke er dårlige tapere, er heller ikke vinnere."

Hehe, det var da svært. Det må da være lov å ikke ta del i det unisone hyllingskoret.

Hushovd er opplagt en dyktig syklist. Men hadde han vunnet den grønne trøya om ikke han hadde hatt flaks med at konkurrentene ble disket eller skadet?

Hører det hjemme å skjelle ut sine hardeste konkurrenter fordi man ikke blir norgesmester? (Ifjor / Arvesen).

Det må da være mulig å få ting i perspektiv, selv om man er sykkelentusiast?

Fortsatt god sommer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn