Er nordmenn mere moralske enn andre folk?
ÅJA
Er nordmenn mere moralske enn andre folk?
Jeg lar meg ikke bli forundret over dopingskandalene, ei heller at det er mye i spania, et land hvor du kan få det du vil på apoteket (det kan du i mange av landene vi konkurrerer mot, uten resept). Når det er slike tilstander år etter år, er det klart det påvirker moralen.Vi er overhode ikke noe bedre
når det gjelder moral en andre nasjoner.
Vi bare liker å tro at vi er det.
![]()
Hva er det med Eurosport? De viste motorsportNei TV2 får skjerpe seg eller så blir det Eurosport !
Enig i mye, men ikke alderen. Det er flere som mener at utholdenheten kan forbedres til en passerer 35 år. At noen under 28 vinner slike ekstreme utholdenhetsprøvelser er heller mistenkelig.Jeg tror de som blir tatt er toppen av isfjellet. For å forstå problemet i sykling må en forstå hvor hard tour de france er og forstå hvor godt det virker, det er ikke snakk om 5% ekstra effekt, men mye mer.
Jeg tror det er et stort problem innen sykling.
Doping kan forekomme på flere plan.
1. Systematisk doping med veksthormon og spesial steroider, muligens også sentralstimulerende midler for å kunne trene hardere
2. Blod doping, det er først og fremst for å få optimale nivåer før løp, enten EPO, eller gammeldags nedtapping av blod i forkant som så tilføres igjen når kroppen har produsert nytt blod, det kan heller ikke avsløres på test.
Jeg mistenker at enkelte lag, som selv bare har enkeltpersoner som er tatt, slik som Basso sitt lag ledet av en dansk mann med tilnavnet M.R 60%, kan være systematisk dopede, ved bruk av veksthormoner, designerdop som det ikke finnes test for, og blodoping, i forbindelse med løp. Og jeg mistenker at de som ikke er dopet i løpene kan ha dopet seg for å trene hardere, fordi om en kan tåle mye mer trening, ved hjelp av doping, vil det også gi en fordel i løp, uten at en er dopet da. Hvordan testing er utenfor løp i sykkelsporten vet jeg ikke, men tror det er lite.
Mange indikasjoner kan finnes på doping.
1. Alder på utøver som vinner, innen utholdenhet forventes en topp rundt 28 år, noen på 35 burde ikke ha mulighet.
2. Talent. Noen uten talentet, kan vinne med systematisk doping og trening, foran noen med talentet men uten dopingen. Jeg tror ikke resultater over tid, betyr noe i forhold til doping.
3. Moral. Vi er helt spesielle på det feltet i Norge.
Jepp. Har holdt på mye med langrenn selv. Som aktiv og trener. Det tar 10-15 år med systematisk trening for å bli god i langrenn og andre utholdenhetsidretter.Enig i mye, men ikke alderen. Det er flere som mener at utholdenheten kan forbedres til en passerer 35 år. At noen under 28 vinner slike ekstreme utholdenhetsprøvelser er heller mistenkelig.
De som blir tatt er nok toppen av isfjellet i alle idretter.Jeg tror de som blir tatt er toppen av isfjellet. For å forstå problemet i sykling må en forstå hvor hard tour de france er og forstå hvor godt det virker, det er ikke snakk om 5% ekstra effekt, men mye mer.
Jeg har trodd at testosteron, veksthormon og spesielt hemoglobin nivået (som er veldig avhengig av testosteron nivået) avtar ganske mye når en viss alder passeres, og det derfor er vanskeligere for en eldre utøver, selv om de kan være bedre trenet, og det derfor er en forutsetning å starte tidlig nok.Enig i mye, men ikke alderen. Det er flere som mener at utholdenheten kan forbedres til en passerer 35 år. At noen under 28 vinner slike ekstreme utholdenhetsprøvelser er heller mistenkelig.
At prestasjoner er stabile over hele sesongen med små innlagte formtopper er en god indikasjon på at det ikke blir brukt dop i sesongen, men som du er inne på har en ingen garanti for hva skjer i mellomsesongen.
Veldig interressant!Jeg har trodd at testosteron, veksthormon og spesielt hemoglobin nivået (som er veldig avhengig av testosteron nivået) avtar ganske mye når en viss alder passeres, og det derfor er vanskeligere for en eldre utøver, selv om de kan være bedre trenet, og det derfor er en forutsetning å starte tidlig nok.
Så forresten et program på svensk TV idag. En forsker klarte å rangere vinneren i en 800M, og rekkefølgen på alle løperne, bortsett fra nr 3 og 4 som han blandet, bare basert på lengdeforskjellene på peke og langfinger.
Vinneren hadde lengst langefinger i forhold til pekefinger, og dermed mest testosteron, var ganske imponerende at forskeren klarte å predikere utfallet bortimot perfekt for alle 8 løperne. Alt forskeren hadde var en kopi av hånden dems.
Hele sportredaksjonen deres (også den totalt uten talent og kunnskap) er i Tyskland så de har sendt værdamene sine (med følge) til Tour de France virker som.Var vel heller en PMU hånd, som jo ironisk nok er sponsoren for den grønne trøya, kjipt men han er nok med igjen i morgen får vi håpe.
Så noe mere trivielt, hva ere med tv2 ??? Hele tour de france produksjonen virker totalt talentløs. Intervjuere som knapt kan engelsk, tekniske problemer og ikke minst et par kommentatorer som ser ut til å sove i bua.
Jeg tror faktorene jeg nevner er de viktigste for restitusjon, og oksygenopptak, i den testen på det svenske TV programmet klarte jo forskeren spå vinneren bare ved å plukke den med høyest testosteron nivå ut ifra lengden på langfingeren. Og så er det viktig å ha mye av den rette typen muskelfibre. Når du driver med utholdenhet, og musklene blir slitne, vil veksthormoner, og testosteron være som en turbo på restitusjonen.Veldig interressant!
Jeg tror faktorene du nevner har mest å si i eksplosive øvelser.
Mener å huske at Kjell Arve Huseby sa om sin elev Vebjørn Rodal at han ikke ville nå en topp før han passerte 30 og frem til 35. Det er på 800m.
Hva som fysisk gjør at eldre utøvere har en "seigere" musklatur som synes å holde lenger i lange løp enn yngre vet jeg ikke. Tror også psyken har en god del å si i for eks de tunge fjellettapene i Tour de France.
Har glemt en par andre og; Karpets, Cunego og kanskje Azevedo, men det er de tre amerikanerne jeg ville satt pengene på om jeg var måtte. Med de overnevnte samt Valverde som topp 5 kandidaterDu glemmer Valverde, Miami.
Valverde er ute.... kravebenet... Hushovd i gult i Paris....Du glemmer Valverde, Miami.
Pappa Kaggestad er flink han.
Hva sier du? Jeg trodde at Hushovd skulle sykle hele runden sammen med de andre. Men så skal han altså direkte til Paris?Hushovd i gult i Paris....
;DHva sier du? Jeg trodde at Hushovd skulle sykle hele runden sammen med de andre. Men så skal han altså direkte til Paris?
Den gule trøya har han ingen mulighet til å få, han har ingen sjans i fjellene.Utrolig hvis hudhovd skal tape den grønne trøya på grunn av å bli disket. Men da kan ihvertfall satse på den gule. Har han egentlig mulighet på den?
"Dommen blir stående" i følge Aftenpostens nettavis. Så det med 50/50 sjanse holdt ikke.De skulle klage på diskingen før rittet i dag, mente de hadde 50/50 sjans til å få omgjort vedtaket.
Nå må Hushovd vinne en etappe til for å beholde æren!!"Dommen blir stående" i følge Aftenpostens nettavis. Så det med 50/50 sjanse holdt ikke.
Har du sett. Jeg hadde såvidt fått skrevet det og så deiser han i bakken. Hvem skal jeg nevne neste gang?Du glemmer Valverde, Miami.
I så fall er dere begge fulle av piss.Fant denne parodien i Dagbladet. Treffer bra synes jeg:.....
Ser man på hvor stor sykkelsporten er i europa er det faktisk jævlig bra...I år, som i fjor, er Hushovd den andre eller tredje beste spurteren i TdF. Det er faen ikke dårlig!!
Hehe, det var da svært. Det må da være lov å ikke ta del i det unisone hyllingskoret.I så fall er dere begge fulle av piss.
Dette evige gnæget om "dårlig taper" svarer han utmerket på i Dagbladet i dag: "De som ikke er dårlige tapere, er heller ikke vinnere."
I år, som i fjor, er Hushovd den andre eller tredje beste spurteren i TdF. Det er faen ikke dårlig!!