Medisin og helse Tråden for high-end barbering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• J

J.J

Gjest
    MaKi skrev:
    Pinsett er fint i øra, synes jeg. I nesa derimot, kan jeg bare glemme, tårene spruter. Denne saken er fin, man tar den litt inn og vrir rundt og rundt til man er fornøyd. Smertefritt som bare det.
    Helt enig :'(
    Dessuten så fikk jeg en form for - betennelse i hår posen eller hva det kalles .. så det ble innkjøpt en Groom Mate på Barbershop.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Ikke glem denne tråden, gutter!

Den vekken min interesse for barbering.

McLaren

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hent enig, denne tråden må leve. Del gjerne erfaringer på klassiske colognes også. Jeg vil gjerne slå ett slag for Stop 24 sine suverene antiperspiranter. Jeg bruker kremvarianten som er utrolig effektiv og drøy, man bruker lite av gangen. Kjøpes på bla boots-apoteker.
    Jeg er ikke så opptatt av parfyme i deoen, men selve effekten. Det hjelper ikke om det lukter godt i ett kundemøte hvis man samtidig avslører ringer under armene, det er ikke en gentleman verdig ;)

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.279
    Torget vurderinger
    1
    Kjekk tråd :). Kona tykte ikkje dette såg so bra ut.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Palmaris skrev:
    Kjekk tråd :). Kona tykte ikkje dette såg so bra ut.
    Din kone bør være evig takknemlig for sentralens rolle i din reformasjon. Hun bør gi deg mer slack for innkjøp av musikk og utstyr på grunn av de gledene hun får ut av ditt opphold blant oss velflidde. ;)

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Blank isse og raggete skjegg. Dog groomet pertentlig i en slags Lemmy stil

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Jeg fikk endelig tilbake Merkur Vision høvelen etter at den var dypt savnet en måneds tid. Det er bent frem frydefullt å barbere seg med en skikkelig høvel( i motsetning til en vintage Gilette.)

J.O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    24
    Bruker vintage Gillete nå.
    Hva er forskjellen i forhold til merkur?
    Er jo uansett utrolig forskjell i forhold "vanlig" barbering.

Mvh J.O

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    J.O skrev:
    Bruker vintage Gillete nå.
    Hva er forskjellen i forhold til merkur?
    Er jo uansett utrolig forskjell i forhold "vanlig" barbering.

Mvh J.O
    Forskjellen ligger i tyngden og balansen, som jeg mener gir jevnere og mindre rykkete barbering, tykkelsen på skaftet som gir et mer naturlig og avslappet grep og selvfølgelig at den er justerbar, hopper jeg over barberingen noen dager spiller det ingen rolle, et drag med agressiv innstilling så er jeg 90% ferdig, og så et drag med normal agressivitet så er det perfekt.
    I tillegg kommer eiergleden, men det er jo en høyst personlig sak :)

AD

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    ArtDeco skrev:
    Jeg fikk endelig tilbake Merkur Vision høvelen etter at den var dypt savnet en måneds tid. Det er bent frem frydefullt å barbere seg med en skikkelig høvel( i motsetning til en vintage Gilette.)
    Hva er forskjellen på Merkur Vision og Futur?

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    bjornh skrev:
    ArtDeco skrev:
    Hva er forskjellen på Merkur Vision og Futur?
    I hovedsak mekanismen for å legge inn bladet. Futur har et snap-on toppstykke som holder bladet på plass mens vision har tradisjonell butterfly åpning. Jeg er litt skeptisk til snap-on løsningen, men jeg har ikke så mye erfaring ennå, sporadisk i bruk i halvannen måned bare, husets 18åring fikk komplett utstyr for tradisjonell barbering i fødselsdaggave :)
    Future ser dog utrolig rå ut i krom.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Hmm. Googlet litt og har nå kikket på noen videoer på Youtube. Ser at Merkur Vision også er litt tykkere, og krever litt vedlikehold da det kan samle seg litt skitt i høvelen som motvirker justeringen litt. Alle får gode skussmål.

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Det anbefales full adskillelse og rengjøring hver gang man skifter blad. Det er nok overkill. Men en gang i kvartalet/halvåret er sikkert ikke dumt. Jeg bare slenger delene i ultralydvaskeren og skyller godt av. Tar 2 min + en halvtime i vaskeren.

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Antall liker
    104
    Etter å ha levd med engangshøvler fra Gilette i mange år, tar jeg nå klassereisen opp til de kondisjonerte takket være denne tråden. -Har bestillt meg følgende fra barbershop:

Mühle Stylo tradisjonell barberhøvel - grenadillatre
    Crabtree & Evelyn Sandalwood barbersåpe i skål
    Derby Extra barberblader 5-pakning
    Feather Hi-Stainless barberblader 10-pakning

Må nok bytte ut kosten min fra bodyshop til noe med grevling etterhvert.

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Gratulerer. Jeg tror du vil glede deg mye over ansaffelsen. Anbefaler at du bruker opp Derbybladene før du tester Feather. De er så skarpe som det påstås.

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Ser for tiden Mad Men. Kjenner igjen noe av ånden i den reklamen.

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Antall liker
    104
    ArtDeco skrev:
    Gratulerer. Jeg tror du vil glede deg mye over ansaffelsen. Anbefaler at du bruker opp Derbybladene før du tester Feather. De er så skarpe som det påstås.
    Takker. Da er varene ankommet. Kjapp levering. Første barbering med Derby-blad. Tok meg god tid og det gikk bare godt. Ingen kutt og høvelen gir en eksklusiv følelse med god tynge og balanse. Fint å lage ett lite ritual av noe som tidligere bare har vært kjedelig rutine og en dyd av nødvendighet.
    Dette liker jeg :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Har en del Israeli-blader for mye da de ikke er de jeg bruker mest. Om noen har lyst til å teste de/evt. bytte i noen andre, send meg en pm.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.829
    Sted
    oslo
    noen som sliper sine egne barberkniver her?
    har et surgical black arkansasbryne, men synes ikke kniven blir skarp nok, så jeg vurderer å kjøpe en ny stein.

noen som har anbefalinger utenom norton 4000/8000?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Dette ankom i dag. Høvelen var mye tyngre enn det jeg hadde ventet. Skal prøves i kveld.

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    ...den var heftig. High-End barberhøvel. Likte den veldig godt. Tung, tar godt (nesten farlig) og det tas roligere og jevnere drag enn med lettere høvler.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    xerxes skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    xerxes skrev:
    Tidligere var jeg mye i Kiel. Der jeg gikk jeg til en gammel tyrkisk frisør som tok alt hår over snippen/t-skjortekanten. Han barberte med kniv på gammelt vis med varme håndklær etc. Virkelig en opplevelse som anbefales hvis man har muligheten.
    Ja dette er noe som mangler her hjemme. Gode gammeldagse barberere. Sist jeg så en slik var i Århus. Det pleide å være noen her i Bergen også men jeg vet ikke hvem som utfører dette lenger. Jeg ville iallefall ikke stolt på en tenåringspike på de lokale frisørene.

Det er som nevnt en fin opplevelse å få en ordentlig barbering av en kyndig fagmann.
    Tyrkerne tar med øyenbryn, nese- og ørehår! Dette er noe svært mange slurver med i Norge. Menn rundt 50 og oppover har ofte mer hår i nesa og øra enn på hodet for øvrig. Ikke stilig akkurat.
    Akkurat hvert i tyrkia og lot ikke en slik slippe til mitt ansikt med den kniven ::)

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    bjornh skrev:
    ...den var heftig. High-End barberhøvel. Likte den veldig godt. Tung, tar godt (nesten farlig) og det tas roligere og jevnere drag enn med lettere høvler.
    Når du har brukt den en måneds tid vil alt annet føles feil :)

AD

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Merkur Futur var imponerende. Jeg har Gilette vintage, og flere billig-høvler liggende men Futur var så konge at jeg følte "the presense" av noe helt nytt. Anbefales.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Merkur Futur var imponerende. Jeg har Gilette vintage, og flere billig-høvler liggende men Futur var så konge at jeg følte "the presense" av noe helt nytt. Anbefales.
    Tipper den var bra ja. Selv bruker jeg Merkur Vision 2000, og er strålende fornøyd. Selve tyngden av høvelen gjør det nærmest unødvendig å bruke noen form for press.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    JA, det er helt riktig. Den er veldig "korrekt" sånn sett, Merkur Futur. Jeg er meget imponert. Den store fordelen er at jeg kan justere vinkel eller "aggressiviteten" foruten selve tyngden som gjør at man ikke "trykker" i tillegg, noe som nok er årsak til at mange skjærer seg unødvendig mye, meg selv inklusive. Det er noe jeg til og med klarer med nyeste Gilette. Jeg tar lengre og roligere drag nå, og lar høvelen gå pent. Prøvde Merkur sitt eget blad som fulgte med, men skal bytte i morgen. Jeg har akkurat brukt høvelen i kveld og er meget fornøyd. Tok litt hud, men jeg justerte høvelen ned, og da gikk det fint igjen.

Må bare si at dette var høvelen sin. Skal få meg stativ til denne. Venter inn nye Gilette blader til denne nå. 50 stk.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85

Nex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Antall liker
    88
    Da svei jeg av nærmere 2k på barberingsutstyr.
    Endte på en Merkur Progress, noen som har den? Og en Mühle Classic Style Silver Tip barberkost.

Er dritt lei Gilette mac3 som holder seg skarpe i 2 og en halv barbering.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Futur er bare konge!

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Denne kremen (sjeldent at kremer kommer i så fin krukke) er suveren. Mye bedre smøre og skummeevne enn Nomad og Sandalwood fra samme merke. Lukter gamle dager, petroleum, asfalt og lime på en gang, blir fort vant til den. Anbefales på det sterkeste, fås på Gents. Knallgod sammen med 7 o'clock blader.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.279
    Torget vurderinger
    1
    Det var det ja :). Eg har tenkt maling når eg har brukt denne, når du nemner asfalt og petroleum so ser eg kor tanken kjem frå. Det er tida då eg arbeidde på fraktebåt og gjekk med asfalt, pikka rust og måla til den store gullmedaljen!

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.829
    Sted
    oslo
    var akkurat innom angels speed equipment og kjøpte en omega barberkrem og Hawleywood's No.9 After Shave.
    skikkelig kjølende effekt og god glid på barberkremen, og god rom-basert lukt fra aftershaven; knallprodukter begge to altså!

ble overasket over utvalget av barberprodukter, og prisene var rimelige, så anbefaler folk å stikke innom hvis de er i området.

edit:
    faktisk litt vadimekum feel på den aftershaven, som jo faktisk er en god aftershave det også ;D

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    bjarnetv skrev:
    var akkurat innom angels speed equipment og kjøpte en omega barberkrem og Hawleywood's No.9 After Shave.
    skikkelig kjølende effekt og god glid på barberkremen, og god rom-basert lukt fra aftershaven; knallprodukter begge to altså!

ble overasket over utvalget av barberprodukter, og prisene var rimelige, så anbefaler folk å stikke innom hvis de er i området.

edit:
    faktisk litt vadimekum feel på den aftershaven, som jo faktisk er en god aftershave det også ;D
    Vademecum? Direkte på huden? Etter barbering? Med høvel? :eek:

Forøvrig kom jeg nettopp ut fra badet etter en seanse med Truefitt & Hill Spanish Leather barberkrem, ditto Aftershave Balm, Vision 2000 og 7 a.m. blader. Nesten uten oppfordringer fra kona.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Steinar_Lund skrev:
    bjarnetv skrev:

edit:
    Vademecum? Direkte på huden? Etter barbering? Med høvel? :eek:

Forøvrig kom jeg nettopp ut fra badet etter en seanse med Truefitt & Hill Spanish Leather barberkrem, ditto Aftershave Balm, Vision 2000 og 7 a.m. blader. Nesten uten oppfordringer fra kona.
    Er vel sprit i Vademecum.

Bruker bl a Truefitt& Hill sin Ultimate comfort og er sværtfornøyd med den, alltid balm, aldri sprit utvortes. Fant en god en i New York hos The art of shaving. Den liker jeg bedre enn T&H sin, men jeg har ikke funnet en nettbutikk som sender til Norge.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn