Medisin og helse Tråden for high-end barbering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    655
    Antall liker
    458
    Torget vurderinger
    24
    Fikk strømregning i dag så det blir vertfall ikke noe elektriskbarbering i utover..
    :eek: :eek: :eek:
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.643
    Antall liker
    1.071
    Torget vurderinger
    1
    Nokon plass i Bergensområdet det går an å kjøpa ein brukbar kost og såpe til levelege prisar eller er det nettet som er løysinga? Lyt verta flinkare til å raka skjegget, sidan kundekontakten min no har direkte innverknad på inntekta. :)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Palmaris skrev:
    Nokon plass i Bergensområdet det går an å kjøpa ein brukbar kost og såpe til levelege prisar eller er det nettet som er løysinga? Lyt verta flinkare til å raka skjegget, sidan kundekontakten min no har direkte innverknad på inntekta. :)
    Flott service her.
    http://www.barbershop.no/
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.643
    Antall liker
    1.071
    Torget vurderinger
    1
    Då har eg fått lånt Gilettehøvelen gamlingen fekk til konfirmasjonen i1963. No er spursmålet, skal eg gå for såpe eller krem? På denne høvelen er det ikkje justering so kanskje det er lurt med nokre blad som ikkje er ekstra skarpe?
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.654
    Antall liker
    3.838
    Noen som vet om Fittjar-produktene selges over disk i oslo, eller er det kun nettet som gjelder?
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.654
    Antall liker
    3.838
    Takk for opplysningen og korreksjonen (en liten t for mye kan gjøre stor skade :) )
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Palmaris skrev:
    Då har eg fått lånt Gilettehøvelen gamlingen fekk til konfirmasjonen i1963. No er spursmålet, skal eg gå for såpe eller krem? På denne høvelen er det ikkje justering so kanskje det er lurt med nokre blad som ikkje er ekstra skarpe?
    Kjøp en vanlig pakke Gilette blader, de er faktisk meget gode. Feather er skarpere og Derby er knapt så skarpe. Uten å ha prøvd alt foretrekker jeg G.
    Det viktigste er å myke opp skjegg og hud før barbering, samt smøring, god krem eller olje som forhindrer "lugging".

    Lykke til!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Palmaris skrev:
    Då har eg fått lånt Gilettehøvelen gamlingen fekk til konfirmasjonen i1963. No er spursmålet, skal eg gå for såpe eller krem? På denne høvelen er det ikkje justering so kanskje det er lurt med nokre blad som ikkje er ekstra skarpe?
    Jeg vet ikke, men sitter igjen med en følelse av at såpe gir skjegget mer mykhet, og gjør det lettere å skjære av. Men så er det selvsagt viktig at man bruker tid på innsåpingen, og at man har en god kost.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.643
    Antall liker
    1.071
    Torget vurderinger
    1
    Då har eg tinga litt godsaker hjå barbershop.no :D Mühle Classic Style Silver Tip barberkost, Proraso barbersåpe, stativ og blodstillergel.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.276
    Antall liker
    4.394
    Sted
    Sunnmøre
    ArtDeco skrev:
    Kjøp en vanlig pakke Gilette blader, de er faktisk meget gode. Feather er skarpere og Derby er knapt så skarpe. Uten å ha prøvd alt foretrekker jeg G.
    Eg arbeider meg framleis gjennom eit stort lager av Merkur Super, som eg kjøpte ein annan stad enn Barbershop. Kjem ikkje på kvar, men det var mykje billigare enn 5.50/blad. Glimrande blad, og eg har ikkje hatt incentiv til å eksperimentera med andre.

    Skarpe blad er ikkje så dumt. Når bladet er skarpt, kuttar det skjegget lettare. Slik er det lettare å leggja seg til ein vane med lette, lange tak i staden for å «raspa» skjegget av med korte, harde tak. Litt som med knivar generelt. (Minus-sida er sjølvsagt at ein må byta ofte og at når det fyrst går gale, så vert det djupare kutt).

    Eg tykkjer òg at det er lurt å bruka litt tid på å finna ut kva retning skjegget veks, slik at det vert lettare å barbera medhårs.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Såpe eller krem? Ikke noe fasitsvar på det. Men, jeg er temmelig skråsikker på at de aller fleste
    kremer inneholder mer glyserin enn den gjennomsnittlige såpe. Altså mer "smøremiddel".
    Dette alene kan gi en følelse av at man får en mer skånsom barbering med krem.
    Slik opplever jeg det. Jeg merker meg at ved litt lengre skjeggvekst (mykere stubber) går det kjempefint
    med såpe. Med kortere stubber, fungerer det helt klart best med krem for min del.
    I tillegg til Fitjar, vile jeg testet Williams sin såpe, og Colonel Conk, som er både rimelig og knallgod.


    Det er allikevel mer som er med på å avgjøre dette. Riktig bruk av kost, dvs. påføre krem eller såpe over
    lang tid i ansiktet slik at man får rotert rundt hvor stubbene er stivest og gir sårest hud. I tillegg prøve litt
    ulike blader for å finne frem til det man synes fungerer best. Jo skarpere, jo mer tilvenning skal til.
    Jeg synes Gillettes er glimrende, de er omtrent på midten på skarphet. Feather blir for mye for meg.
    Andre opplever det annerledes. Jeg har lenge brukt Israleli Personna, men de kommer i litt ymse kvalitet nå,
    synes jeg. I tillegg er de en anelse for slue. Men, jøsses: du får 100 blader for under 200 kroner.

    Det artige med denne lille hobbyen er jo nettopp å teste litt ulikt.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.643
    Antall liker
    1.071
    Torget vurderinger
    1
    Då kom sakene med posten :). Dum som eg var tinga eg ikkje blad samstundes, er det nokon butikker i Bergen ein får tak i dette?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gillette platinum finnes i en del dagligvareforretninger.
    Ellers er det en ide å kjøpe en sample pack med blader, så får du testet litt ulike slipinger.

    Palmaris skrev:
    Då kom sakene med posten :). Dum som eg var tinga eg ikkje blad samstundes, er det nokon butikker i Bergen ein får tak i dette?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Palmaris skrev:
    Då kom sakene med posten :). Dum som eg var tinga eg ikkje blad samstundes, er det nokon butikker i Bergen ein får tak i dette?
    Parfymerier pleier å ha det, noen dagligvarebutikker og også noen innvandrerbutikker.
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    655
    Antall liker
    458
    Torget vurderinger
    24
    Da er jeg i gang!!
    Bestefars gamle gillette høvel er funnet frem og trålet byen etter utsyr.
    Var innom maaange relevante steder i før jeg fant noen steder med utstyr i Oslo.

    Parfymeriet på Tåsen senter har litt såpe/krem, ok grevling børste og pleier å ha gillette blader.

    Angel´s Speed Equipment i Ratkhes gt 7 (en rockabilly butikk :D) har Feather blader og høvler samt endel kniver og stæsj. Har også Omega krem og masse annet rart bla litt vinyl og cder.
    Fikk også tips der om å bruke kokos olje som smøring før man brukte krem/såpe til smøring.
    Den er også bakteriedrepende, fåes kjøpt i godt utstyrte daglivare butikker. Samme som til matlaging faktisk.

    Gjort min første barbering nå og det første inntrykket er utrolig bra, synes det var utrolig mye lettere å barbere forsiktig og skånsomt. Var lettere en jeg trodde selv om jeg har litt å gå på hvor tett jeg kan gå.

    Noen som har noen tips på problem områder som hake og hals?
    litt redd for å være for å grave for dypt men samtidig å få det glatt nok.

    Hilsen nybarbert J.O
     
    J

    J.J

    Gjest
    J.O skrev:
    Da er jeg i gang!!
    Bestefars gamle gillette høvel er funnet frem og trålet byen etter utsyr.
    Var innom maaange relevante steder i før jeg fant noen steder med utstyr i Oslo.

    Parfymeriet på Tåsen senter har litt såpe/krem, ok grevling børste og pleier å ha gillette blader.

    Angel´s Speed Equipment i Ratkhes gt 7 (en rockabilly butikk :D) har Feather blader og høvler samt endel kniver og stæsj. Har også Omega krem og masse annet rart bla litt vinyl og cder.
    Fikk også tips der om å bruke kokos olje som smøring før man brukte krem/såpe til smøring.
    Den er også bakteriedrepende, fåes kjøpt i godt utstyrte daglivare butikker. Samme som til matlaging faktisk.

    Gjort min første barbering nå og det første inntrykket er utrolig bra, synes det var utrolig mye lettere å barbere forsiktig og skånsomt. Var lettere en jeg trodde selv om jeg har litt å gå på hvor tett jeg kan gå.

    Noen som har noen tips på problem områder som hake og hals?
    litt redd for å være for å grave for dypt men samtidig å få det glatt nok.

    Hilsen nybarbert J.O
    KULT ;D
    Legger ikke ved noen link ... men dette søker du lett opp på Y.T
    Mange kjekke vids der

    Lykke til videre .... shaving med Mack 9 bladers kommer ikke i nærheten :p ;D ;D
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.643
    Antall liker
    1.071
    Torget vurderinger
    1
    Då var ein i gong :). Fekk tak i Topaz blader på ei innvandrersjappe i Bergen. Grisedyrt, ein heil tiar for 5 blad, men det får ein stå i med. Ingen kutt og eg vart rimeleg glatt so med litt trening kan det verta bra dette ;D
    Merkeleg nok tykkjer kona at eg ser betre ut utan heilskjegg ???
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.230
    Antall liker
    9.068
    Torget vurderinger
    1
    J.O skrev:
    Da er jeg i gang!!
    Bestefars gamle gillette høvel er funnet frem og trålet byen etter utsyr.
    Var innom maaange relevante steder i før jeg fant noen steder med utstyr i Oslo.

    Parfymeriet på Tåsen senter har litt såpe/krem, ok grevling børste og pleier å ha gillette blader.

    Angel´s Speed Equipment i Ratkhes gt 7 (en rockabilly butikk :D) har Feather blader og høvler samt endel kniver og stæsj. Har også Omega krem og masse annet rart bla litt vinyl og cder.
    Fikk også tips der om å bruke kokos olje som smøring før man brukte krem/såpe til smøring.
    Den er også bakteriedrepende, fåes kjøpt i godt utstyrte daglivare butikker. Samme som til matlaging faktisk.

    Gjort min første barbering nå og det første inntrykket er utrolig bra, synes det var utrolig mye lettere å barbere forsiktig og skånsomt. Var lettere en jeg trodde selv om jeg har litt å gå på hvor tett jeg kan gå.

    Noen som har noen tips på problem områder som hake og hals?
    litt redd for å være for å grave for dypt men samtidig å få det glatt nok.

    Hilsen nybarbert J.O
    Bruk den andre handa og strekk litt på huden så busten reiser seg litt. Gjør ofte susen. Samtidig kan det være lurt av og til å bruke en olje under når huden er sart.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Old Spice følger opp med to rykende ferske reklamefilmer etter fjorårets suksess med “The Man Your Man Could Smell Like”. Kampanjen fra 2010 (av Wieden+Kennedy ), med Isaiah Mustafa i hovedrollen, ble kåret til den beste online markedsføringskampanjen gjennom tidene.


     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Old Spice, ja. :) Jeg kan huske at det var et "ekslusivt" merke da jeg var ung. De hadde et utrolig produktutvalg. Ser forresten at barbershop.no nå har dette merket på lager.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok over tyve år siden jeg kjøpte en flaske Old Spice sist. Da møtte jeg flere som først berømmet duften min, for senere å hevde at de kjenner igjen den gyselige lukten av Old Spice når som helst. Etter å ha blitt opplyst om at jeg faktisk har Old Spice på meg ble jeg enten møtt med vantro, eller forklaringer med forskjellig hud/kjemi etc. Jeg tror nok årsaken lå mer i mengdene Old Spice som den svette onkelen pleide å dynke seg selv med. Alt lukter fælt når det blir for mye. Sett bort fra Emporio Armani Black (den originale, ikke de senere variantene).

    Overdose av Chanels Egoïste ville ført til øyeblikkelig tauing for utvidet blodprøve av UP. For elskere av eikefat/bourbon er det nok ikke mulig å ta på seg for mye av den lukten heller. Finnes den fortsatt? Det er lenge siden jeg har sett den i et parfymeri eller på Tax Free. Det var/er en deilig og maskulin lukt. Alt som lukter forfinet full er nice... :-*
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er en "Sensitive"-variant av Old Spice sin klassiske aftershave i salg om dagen, jeg har kjøpt etpar (de kommer i gavepakke sammen med deodorantspray). Tror de koster rundt 200,- for en pakke. Tilnærmet gratis ift hvor gode de er iallefall.

    Sensitive-varianten er noe mildere og luftigere enn Original-utgaven, men har akkurat samme lukt ellers.
    Har brukt den (aftershave og deo) noen ganger, og får temmelig utvetydige kommentarer fra kvinner på hvor godt jeg lukter faktisk. Jeg har alltid likt Old Spice, og lukta passer meg antakelig. Iallefall sier kona det. Det er visst noe med det også.

    Et lite triks ved kraftige barbervann, evt ved behov for rikelig splashing (f.eks hardbare barberinger med maskin), er å væte nevene ordentlig godt før man heller aftershave i. Litt vann synes å mildne punchen samtidig som det bringer ut rikhet i dufta, noe ala å ha noen vanndråper i en maltwhisky kanskje.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Det er en "Sensitive"-variant av Old Spice sin klassiske aftershave i salg om dagen, jeg har kjøpt etpar (de kommer i gavepakke sammen med deodorantspray). Tror de koster rundt 200,- for en pakke. Tilnærmet gratis ift hvor gode de er iallefall.

    Sensitive-varianten er noe mildere og luftigere enn Original-utgaven, men har akkurat samme lukt ellers.
    Har brukt den (aftershave og deo) noen ganger, og får temmelig utvetydige kommentarer fra kvinner på hvor godt jeg lukter faktisk. Jeg har alltid likt Old Spice, og lukta passer meg antakelig. Iallefall sier kona det. Det er visst noe med det også.

    Et lite triks ved kraftige barbervann, evt ved behov for rikelig splashing (f.eks hardbare barberinger med maskin), er å væte nevene ordentlig godt før man heller aftershave i. Litt vann synes å mildne punchen samtidig som det bringer ut rikhet i dufta, noe ala å ha noen vanndråper i en maltwhisky kanskje.
    Men hvordan smaker den? Det er det store spørsmålet dagen derpå.

    Old Spice har et rykte som ofte baserer seg på myter. Det var "in" å hevde at Old Spice lukter pyton for 20 år siden. Det var rett og slett ikke PK for unge menn å bruke det. Som så mange andre motepåfunn så var også dette tøys basert på fordommer og mangelfull erfaring. Folk som ikke hadde luktet på Old Spice hatet den, og da er det noe galt i kongeriket.
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Drittlei lugging fra min barbermaskin til 2500,- :mad:. Satser på at en tradisjonell barberkost funker bedre.
    Har akkurat bestilt dette:

    Merkur 34C HD razor
    Crystal Super+ platinum blader
    Vulfix pure bristle og Vulfix stand
    og en Omega shaving cream
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Palmaris skrev:
    Då er det nye godsaker på veg. Vann dette på ebay til 10,49£ med frakt ;D
    I tillegg har eg tinga dette
    og dette

    Trufitt & Hill Grafton
    Grafton er nydelig! Det er en av mine favoritter. Gled deg!
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.643
    Antall liker
    1.071
    Torget vurderinger
    1
    Då har eg nytta Grafton nokre dagar og dette er godsaker :D. Lurte på om eg skulle prøvd meg på noko pre-shave olje eller noko slikt? Er det nokon god ide?
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Palmaris skrev:
    Nokon plass i Bergensområdet det går an å kjøpa ein brukbar kost og såpe til levelege prisar eller er det nettet som er løysinga? Lyt verta flinkare til å raka skjegget, sidan kundekontakten min no har direkte innverknad på inntekta. :)
    Nå ser jeg du har handlet allerede. Imidlertid selger de en grei barbersåpe på Locitane i Kløverhuset til 98 kr. Der selger de også såpeskål hvis du har bruk for det.

    mvh Elektron
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.643
    Antall liker
    1.071
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo vera greit å ha litt alternativ :). Fram til no har eg berre skumma rett i andletet men er det nokre fordelar med å skumma opp i ei skål i staden for?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.367
    Antall liker
    6.766
    Jeg raspet med meg en ny barberhøvel fra Reman i påska, siden jeg glemte den andre hjemme. Tenk, den var kombinert barberhøvel og vibrator. Er den egentlig for damer?
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.643
    Antall liker
    1.071
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok ein kombisak, der du skal ta skjegget medan kona trener underlivet. Kos og nytte i skjønn forening ;D.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    BT skrev:
    Jeg raspet med meg en ny barberhøvel fra Reman i påska, siden jeg glemte den andre hjemme. Tenk, den var kombinert barberhøvel og vibrator. Er den egentlig for damer?
    Ble litt satt ut av disse siste innleggene egentlig, uten at det plager meg særlig.
    Skal ikke be om bilder, neida. :)

    Men jeg kom til å tenke på: hva med high-end øre- og nesehårs-fjerning?
    Der er det mye å hente, vil jeg tro, blant klientellet her.

    Personlig har jeg aldri sett eller brukt noe som helst hjelpemiddel av brukbar kvalitet til dette spennede mannlige spesialfeltet.
    Stort sett bare billig skrot tilgjengelig. Tar gjerne imot gode råd.

    Mat for egen tråd kanskje?
     
    J

    J.J

    Gjest
    ottone skrev:
    Men jeg kom til å tenke på: hva med high-end øre- og nesehårs-fjerning?
    Der er det mye å hente, vil jeg tro, blant klientellet her.

    Personlig har jeg aldri sett eller brukt noe som helst hjelpemiddel av brukbar kvalitet til dette spennede mannlige spesialfeltet.
    Stort sett bare billig skrot tilgjengelig. Tar gjerne imot gode råd.

    Mat for egen tråd kanskje?
    Sånn ??


     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jan#jan skrev:
    MaKi skrev:
    Den avbildede Groom Mate er overlegen. Det er den som gjelder, rett og slett.

    https://www.groommate.com/
    Jepp - er enig - har den selv.

    Og så gjerne en skikkelig tweezerman pinsett til å ta problemhår med -
    Heldigvis er jeg så lite behåret at de som kommer ut av nesen fint kan tas med pinsett. Så vondt er det ikke, og det er ikke snakk om så mange. Det med pinsett er nok en vanesak. Egentlig er jeg mer redd for disse maskinene, der jeg ikke har noen kontroll over hva som gjøres. Men med årene kan det jo hende at fremveksten tar seg alvorlig opp, og da er kanskje en skikkelig trimmer eneste alternativet.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Pinsett er fint i øra, synes jeg. I nesa derimot, kan jeg bare glemme, tårene spruter. Denne saken er fin, man tar den litt inn og vrir rundt og rundt til man er fornøyd. Smertefritt som bare det.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.230
    Antall liker
    9.068
    Torget vurderinger
    1
    Palmaris skrev:
    Høvelen datt i golvet på badet og knakk :-\. So då vart det litt arbeid på ebay ;)
    Hvor fant du den?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn