Medisin og helse Tråden for high-end barbering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Denne er super om sommeren når man er varm og trenger en oppfrisking. Har alltid en flaske stående på jobb og bruker den liberalt på varme dager. Forfriskende og kjølende ren sitron.

    Fås i alle gode jallasjapper.

     

    Vedlegg

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.090
    Antall liker
    6.763
    Sted
    Holmestrand
    vagstol skrev:
    Eg har Tabac såpe på stick (til reisebruk), og tykkjer vel eigentleg at konsistensen er vel så god som Kent-såpa eg bruker heime. Diverre tykkjer eg han luktar i overkant macho for min del.
    Brukte Tababarbersåpe i mange år inntil jeg ikke fikk kjøpt den lengre. Meget fornøyd med den. Lukter akkurat passe macho for meg. :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bestilte meg akkurat to stk av denne Williams-såpa på ebay, kom på ca $12 med frakt.
     

    Vedlegg

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.259
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    xerxes skrev:
    vagstol skrev:
    Eg har Tabac såpe på stick (til reisebruk), og tykkjer vel eigentleg at konsistensen er vel så god som Kent-såpa eg bruker heime. Diverre tykkjer eg han luktar i overkant macho for min del.
    Brukte Tababarbersåpe i mange år inntil jeg ikke fikk kjøpt den lengre. Meget fornøyd med den. Lukter akkurat passe macho for meg. :)
    Hvor får man tak i sånn Tabac barbersåpe? Trenger litt avveksling fra Palmolive stick`en.
    Så får det ikke hjelpe dersom det skulle vise seg at macho-faktoren ikke er høy nok ;)

    edit: never mind! Fant den på barbershop.no. Den som leter finner...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.276
    Antall liker
    4.394
    Sted
    Sunnmøre
    atonal skrev:
    xerxes skrev:
    vagstol skrev:
    Eg har Tabac såpe på stick (til reisebruk), og tykkjer vel eigentleg at konsistensen er vel så god som Kent-såpa eg bruker heime. Diverre tykkjer eg han luktar i overkant macho for min del.
    Brukte Tababarbersåpe i mange år inntil jeg ikke fikk kjøpt den lengre. Meget fornøyd med den. Lukter akkurat passe macho for meg. :)
    Hvor får man tak i sånn Tabac barbersåpe? Trenger litt avveksling fra Palmolive stick`en.
    Så får det ikke hjelpe dersom det skulle vise seg at macho-faktoren ikke er høy nok ;) edit: never mind! Fant den på barbershop.no. Den som leter finner...
    Tabac har iallfall vore tilgjengeleg på dei Esthetique-parfymeria eg har spurt. Ofte er det den dei har, verkar det som.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.870
    Antall liker
    5.775
    Sted
    oslo
    melder meg inn i klubben med en nyankommen Boker Edelweiss.



    kniven er nok ikke optimalt skarp, men etter en runde på reimen klarte den iallefall "hårtesten".
    første barbering var rimelig nervepirrende, men gikk helt greit; kun et lite kutt.

    får se om jeg tør å gi den noen runder på arkansasbrynet etterhvert :-X
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Den kommer nogenlunde sammen med en rekke produkter fra Clubman forresten ( www.clubmanonline.com ).
    Fikk i dag alt som er tilgjengelig av produkter fra clubman online i 2oz flasker (deodoranter, aftershave m.m) fint format å teste ut forskjellige ting på
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jøje meg. Har også fått flere modeller (Lilac, Bay Rum og Vanilla). Selv har jeg liksom falt ned på originalen, synes det er et fabelaktig barbervann, og fått i samme luktserie hårtonic (sammen med Kent-børste), shampoo, deodoranter og 3 stk 16oz flasker med barbervannet :)

    Bjarnetv, det så ut som en nydelig kniv og utstyr!
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.652
    Antall liker
    836
    Torget vurderinger
    8
    Inspirert av denne tråden så har jeg gjort en del innkjøp av div. barber såper/kremer for uttesting. Har alltid ergret meg over kvaliteten på gilette barber gel/skum, men har ikke tenkt tanken at det finnes så mye bedre produkter der ute!

    Merket allerede ved første gangs bruk av Proraso krem at dette var en helt annen verden! Har ikke fått helt draget på såpen enda, men det blir ikke mer Gilette på meg nei! Vel kommer vel til å fortsette med høvelen til Gilette da denne fungerer godt med skikkelig barberkremer! Dette gir barbering en helt ny dimensjon i velvære og tett barbering!

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er også nysgjerrig på disse produktene, hadde vært moro å prøve. Såpe og kost er jo en treningssak; det er om å bruke sirkulære bevegelser og akkurat nok vann til at det skummer fint. Jeg tror mange "masserer" for lite med kosten, man må arbeide litt. Varmt vann på huden, kosten vætet i varmt vann, så gnukke litt i såpen. Deretter sirklær innarbeiding som bør ta et minutt eller så. Det er iallefall min oppskrift.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.652
    Antall liker
    836
    Torget vurderinger
    8
    Ja det er en teknikk med det. Fikk fantastisk resultat med Proraso kremen, tykt behagelig skum som gir en flott følelse på huden lenge etter selve barberingen. Har ikke klart å få samme gode skummet fra såpen enda men er helt i startfasen så det blir vel bedre etterhvert :)
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.811
    Antall liker
    7.851
    Vidar P skrev:
    Er også nysgjerrig på disse produktene, hadde vært moro å prøve. Såpe og kost er jo en treningssak; det er om å bruke sirkulære bevegelser og akkurat nok vann til at det skummer fint. Jeg tror mange "masserer" for lite med kosten, man må arbeide litt. Varmt vann på huden, kosten vætet i varmt vann, så gnukke litt i såpen. Deretter sirklær innarbeiding som bør ta et minutt eller så. Det er iallefall min oppskrift.
    Det spørs litt på både såpe og hud/skjeggstubb. Hvis huden ikke er for tørr, så foretrekker jeg å lage skummet i skålen før den påføres. Med todagersstubb og/eller tørr hud så er jeg enig i at det er bedre å massere/skumme såpen på oppvarmet/vætet hud for tett barbering uten irritasjon.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Elektron skrev:
    Vidar P skrev:
    Da var en Kent MS23D hårbørste på vei, kjøpt hos https://www.gentlemans-shop.com/ som trekker fra VAT på de engelske prisene.

    Den kommer nogenlunde sammen med en rekke produkter fra Clubman forresten ( www.clubmanonline.com ).

    http://www.kentbrushes.com/shopexd.asp?id=172&catid=26
    Sukk, det var tider det :'(
    Hårbørsten viste seg å være et genialt kjøp for oss som har passert den tid hvor kam hadde noen som helst innflytelse på hyssingen.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.811
    Antall liker
    7.851
    Apropos tørr vinterhud; trenger tips på remedier for å unngå tørr (og dermed flassende) hud under mitt nylig anlagte tremillimetersskjegg...
     
    J

    J.J

    Gjest
    noruego skrev:
    Apropos tørr vinterhud; trenger tips på remedier for å unngå tørr (og dermed flassende) hud under mitt nylig anlagte tremillimetersskjegg...
    Med 3mm skjegg så er du fryktelig åfftåpikk........ :eek:

    ;)

    Edit .. la til en smiley
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.259
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    noruego skrev:
    Vidar P skrev:
    Er også nysgjerrig på disse produktene, hadde vært moro å prøve. Såpe og kost er jo en treningssak; det er om å bruke sirkulære bevegelser og akkurat nok vann til at det skummer fint. Jeg tror mange "masserer" for lite med kosten, man må arbeide litt. Varmt vann på huden, kosten vætet i varmt vann, så gnukke litt i såpen. Deretter sirklær innarbeiding som bør ta et minutt eller så. Det er iallefall min oppskrift.
    Det spørs litt på både såpe og hud/skjeggstubb. Hvis huden ikke er for tørr, så foretrekker jeg å lage skummet i skålen før den påføres. Med todagersstubb og/eller tørr hud så er jeg enig i at det er bedre å massere/skumme såpen på oppvarmet/vætet hud for tett barbering uten irritasjon.
    Mulig nevnt det før, men vil anbefale barberingsoljen til American Crew. Bra for de som har ømfindlig hud. Den er også fin når det skal barberes stubber av litt lengde. Først oljen, deretter en bra barberkrem før det barberes.

     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Vidar P skrev:
    Hårbørsten viste seg å være et genialt kjøp for oss som har passert den tid hvor kam hadde noen som helst innflytelse på hyssingen.
    Herlig VidarP, du tok poenget. Oppå er det ingenting, bare rundt omkring, bare rundt omkring ;D

    Mvh Elektron
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.276
    Antall liker
    4.394
    Sted
    Sunnmøre
    Vidar P skrev:
    Deretter sirklær innarbeiding som bør ta et minutt eller så. Det er iallefall min oppskrift.
    Såg på ein av desse YouTube-guidane som vart likna til over i tråden - der vart det tilrådd å børsta att og fram, ikkje sirkulært. Grunnen er visstnok at det slit meir på børsta å bruka sirkulære rørsler: Grevlinghåra vert tvinna rundt og rundt, og kan etterkvart losna. Sjølv tykkjer eg sirkelrørsler gjev mykje betre skum.

    Eg ser at det er mange som bryr seg (mest) om såpa. For meg var det eit vel så stort hopp å byta frå "cartridge"-høvlar til "safety razor" med eitt blad. Veit ikkje om det blir så mykje meir smooth, men det vert smooth med så mange færre drag enn før. Barberingskvisene eg pla få før, truleg fordi eg skrubba bort det meste av overhuda ved barbering, forsvann iallfall nesten med ein gong.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    En god ting kan ikke sies for ofte: Gå ikke ut i kulden rett etter at du har barbert deg!
    Jeg hadde nettopp tatt skjegget, smurt på Proraso PrePost krem, og mente selv jeg hadde gnidd det godt inn. Så gikk jeg ut for å hente litt ved. Da jeg kom inn, hadde svineriet frosset, og Lund så ut som en gryende julenisse i fjeset! :mad:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Steinar_Lund skrev:
    En god ting kan ikke sies for ofte: Gå ikke ut i kulden rett etter at du har barbert deg!
    Jeg hadde nettopp tatt skjegget, smurt på Proraso PrePost krem, og mente selv jeg hadde gnidd det godt inn. Så gikk jeg ut for å hente litt ved. Da jeg kom inn, hadde svineriet frosset, og Lund så ut som en gryende julenisse i fjeset! :mad:
    Vel, det er i alle fall riktig sesong, så hva er det du klager etter? Hadde du sett om som en Grinch, så hadde du hatt grunn til å klage. Selv har jeg jobbet utendørs i nesten 6 timer i dag, og ser fortsatt helt baluba ut. Ikke at noen hadde ventet noe annet...


    Grinch
     
    J

    J.J

    Gjest
    Jeg bruker Tine sin..... er så fint skum på den :p smaker godt oxo 8)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.870
    Antall liker
    5.775
    Sted
    oslo
    her var det ikke så mye aktivitet lenger; ingen som gidder å barbere seg lenger?
    barberer fortsatt med kniv, og kan virkelig anbefale det til alle som ikke er redde for blodsprutende sår i ansiktet.
    barbering er gått fra å være et nødvendig onde til et avslappende høydepunkt på dagen.

    hentet akkurat to såper fra fitjar såpekokeri på posten, og måtte såklart teste varene med en gang ;D

    kjøpte en telemark og en bregneskog såpe.
    prøvde telemark såpen først - spesiell lukt, en blanding mellom gammel trebåt og isley whisky; akkurat passe for en nostalgisk vestlending fanget i oslo ;)

    barberingen gikk meget glatt, og huden var myk og fin etterpå; veldig lite irritasjon.
    synes den var bedre enn bodyshop kremen jeg har brukt frem til nå.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Jeg barberer meg med høvel regelmessig, men det skjer ikke de helt store nyvinningene på denne fronten, og utstyret so er anskaffet holder stort sett i evigheter. Etter å ha prøvd alskens eksklusive hudprodukter, har jeg landet på at i det store og det hele er prorasoproduktene som best dekker mine behov. Ikke så spennende det kanskje.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.295
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    bjarnetv skrev:
    her var det ikke så mye aktivitet lenger; ingen som gidder å barbere seg lenger?
    barberer fortsatt med kniv, og kan virkelig anbefale det til alle som ikke er redde for blodsprutende sår i ansiktet.
    barbering er gått fra å være et nødvendig onde til et avslappende høydepunkt på dagen.

    hentet akkurat to såper fra fitjar såpekokeri på posten, og måtte såklart teste varene med en gang ;D

    kjøpte en telemark og en bregneskog såpe.
    prøvde telemark såpen først - spesiell lukt, en blanding mellom gammel trebåt og isley whisky; akkurat passe for en nostalgisk vestlending fanget i oslo ;)

    barberingen gikk meget glatt, og huden var myk og fin etterpå; veldig lite irritasjon.
    synes den var bedre enn bodyshop kremen jeg har brukt frem til nå.
    Bruker selv såper derfra.
    Er på min andre nå."Villmann" :p Lukter godt og gir bra barbering. De beste såpene jeg har prøvd til nå. Har vært igjennom Truefit & Hill, The Gentleman Rafinery, Proraso, Palmolive, Mama Bear og en del prøver fra andre. Fitjar Såpekokeri sine såper er med klar margin best for meg.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ennå ikke funnet en såpe med nok smøreevne, men de er nære på. Må ellers slå ett slag for det klassiske, her går det i Tabac og Ice Blue om dagen :) Passer forøvrig bra til cordbukser.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er fortsatt veldig begeistret for Kent-såpa da. Evig nok evne til det meste her iallefall, men vet ikke kravene i det Ki'ske hus. Tabac er jo kjempemoro, og Ice Blue er jo en evig vinner også. Her passer Mennen Skin Bracer fortsatt like bra (brukes idag), og Pinaud Clubman har etterhvert også etablert seg som en favoritt, både shampoo, aftershave, deodorant osv.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Men hvorfor bruke såpe? De er jo ofte sterke og tørker huden unødvendig ut. Brukte Proraso, men skiftet til Truefitt & Hill sin Ultimate Comfort Shaving Cream. Ikke så dryg, men mye greiere med huden.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Er nok bare min hud som krever noe mer smøring og tykkelse enn jeg får ut av såpene. Faktisk har jeg noen varianter med skum på flaske som fungerer ypperlig, men gir jo ikke samme bruksglede. Min eldste niese bor i London og har fått i oppdrag å handle inn den omtalte Kent-børsten tidligere i tråden, den med åtte i navnet, ble det vel. Slikt må man ha hvis man liker det britiske, er vel derfor jeg også bytter til Range Rover etterhvert ;)



    Vidar P skrev:
    Jeg er fortsatt veldig begeistret for Kent-såpa da. Evig nok evne til det meste her iallefall, men vet ikke kravene i det Ki'ske hus. Tabac er jo kjempemoro, og Ice Blue er jo en evig vinner også. Her passer Mennen Skin Bracer fortsatt like bra (brukes idag), og Pinaud Clubman har etterhvert også etablert seg som en favoritt, både shampoo, aftershave, deodorant osv.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kent-børstene ja… sukk, de er suverene! Bruker en til daglig, og det er simpelthen slik at det aldri har vederkveget meg noe mer luksuriøs børste. Stunning indeed!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spennende Fosse, gode børster er ? & ? for oss som bruker såper. Jo, det er det forresten for skum fra boks også, selv om man ikke får samme utnyttelse av en god børste.

    Spennende også denne aftershave'en fra Harris, hva synes du om den?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.467
    Antall liker
    26.611
    Torget vurderinger
    24
    Bruker selvsagt også såpe fra Harris og er veldig, veldig godt fornøyd. Dette fungerer mye bedre enn gammel børste som neppe var silver tip. Har investert i litt annet utstyr fra Harries også og liker dette godt. Men nå, operaen, må hoppe av trikken.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Om barbering hvert øyeblikk på tv2 lørdagsmagasinet
     
    J

    J.J

    Gjest
    Jepp - det er et bra utgangspunkt. Det første som bør oppgraderes der er kosten, den funker som oppstart - og nok til at du finner ut om dette er noe du vil satse videre på.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.276
    Antall liker
    4.394
    Sted
    Sunnmøre
    J.O skrev:
    Tenkte å prøve meg på dette for jeg sliter mye med utslett og slikt.
    Veldig god idé. "Gamaldags" høvel var ein revolusjon for meg, som alltid har vore plaga med utslett og barberingskviser. Det hadde to årsaker, trur eg: For det fyrste at eg vart meir medviten om å alltid barbera "medhårs", og for det andre at desse moderne multiblad-høvlene har så ublu prisar på blad at ein bruker dei lengre enn ein strengt tatt burde. Såpe/kost revolusjonerte nok ikkje like mykje, sjølv om eg etter kvart opplever det som både vesentleg meir behageleg og billigare.

    Samd i at den kosten ikkje ser ut til å vera heilt spitzenklasse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn