Kan vi ikke bare la kabelgutta ha alle disse trådene for seg selv? Det er jo ingen diskusjon egentlig, fysikken har for lengst gitt svaret. La dem ha sin spirituelle reise.
Case closed!
Fysikken er denne, et kabel har følgende equivalent kredsløb:
Der udover påvirker interface . (interface er hvordan ind og udgang ser ud i de apparater som skal sammenkobles) , her udgør højtaleren et helt specielt interface med sine helt egne problemer.
En meget vigtig del af et kabel er stik og "bøsninger" som også har et Equivalent kredsløb som er magen til kablets, udover de "rene komponent forskelle" I stikket er der her risiko for "jitter" på grund af den ikke perfekte forbindelse, der er især udtalt ved højtaler og tit også betydelig ved netstik.
Har man arbejdet med Audio på et seriøst plan så vil man vide at både kondensatorer modstande og spoler (som iøvrigt igen har et equivalent kredsløb som er magen til kablets ) påvirker lyden , og at den aktuelle værdi af komponenten stort set er ligegyldig i denne forbindelse.
Det er en af de besynderlige ting ved hi-fi som elektrisk ikke rigtig kan forklares og som i øvrigt er uafhængig af frekvens og fasegang, men muligvis ikke uafhængig af THD og støj, og umiddelbart opleves det det som om at bestemte materialer påvirker lyden i bestemte retninger.
Ps. Det bør også slås fast at går man udover målinger som fase frekvensgang, THD og støj , så er der målinger som varierer kraftigt fra kabel til kabel, specielt hvis man benytter dem som beskriver en kondensators kvalitet.
Men sammenhængen mellem lydindtryk og dette er ikke nem at fastslå, her er praktisk erfaring det eneste som virker.
Lad mig også slå fast at dette er ikke erstatning for traditionel dokumenteret elektrisk optimering det er et supplement, men et vigtigt supplement efter min mening, og gennemføres erfaringerne i alle sammenhænge , for de gælder naturligvis ikke kun for kabler så er det muligt at rykke betragteligt op på "hi-fi stigen".
Ps2 i øvrigt vil jeg ikke diskuterer prissætningen på det frie marked på anden måde ind at de materiale som giver den bedste lyd også typisk er de dyreste, jeg vil dog sige at de priser man af og til ser på kabler står simpelthen ikke i et rimeligt forhold til materialeprisen. langtfra.
Men sådan er det frie marked man tager hvad man kan få for en vare.