Medisin og helse Tråden for high-end barbering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ultimate Comfort er super. Jeg bruker den vanligvis jeg også, men da jeg fikk lyst til å prøve Spanish Leather balm,
    kjøpte jeg like godt en tilhørende barberkrem også.
    Utimate Comfort er ikke tilsatt parfyme etter hva jeg forstår, men den har jo en egenduft etter de ingrediensene som er i den.
    Hva heter den du fant hos The art of shaving?

Edit: Ser nå at det er et eget merke. Trodde det var en sjappe som solgte mange forskjellige merker.
    Men gents.no her i kongeriket har da masser av deres produkter på sin nettside? Bortsett fra at nesten alt er "Midlertidig utsolgt" ???

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Det er ikke parfyme i Ultimate comfort, men en forsiktig egenduft.

The art of shaving heter kun Unscented. Jeg får lett razorburns, så jeg må være nøye både med blad, teknikk og guffen jeg tar på.

Vedlegg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ok. Takk for tipset. Alltid spennende å prøve noe nytt.
    Har du forsøkt noen av etterbarberingsproduktene deres? Noe u-unscented?

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.843
    Sted
    oslo
    Steinar_Lund skrev:
    Vademecum? Direkte på huden? Etter barbering? Med høvel? :eek:
    stod på flasken at den kunne brukes til desinfisering av sår, så tok en sjangs etter å ha kuttet meg på haken her en dag ;)

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Steinar_Lund skrev:
    Ok. Takk for tipset. Alltid spennende å prøve noe nytt.
    Har du forsøkt noen av etterbarberingsproduktene deres? Noe u-unscented?
    Nei, jeg har bare brukt pre-shave oil, shaving cream og aftershave balm fra Art of shaving, alle Unscented. Og de er gode alle tre, men det er barberkremen som er spesielt god, T&H sin Ultimate Comfort aftershave balm er litt bedre. Ellers kommer jo mye an på hud og skjegg, og smak og behag. Preshave oil, er stort sett olje samme hvem som heller den på flaske.

Jeg har brukt T&Hs Ultimate Moisturiser som daglig fuktighetskrem helt siden Bodyshop sluttet med sin aloe lotion for en del år siden. T&H er bloddyr, men veldig dryg og eneste fuktighetskrem jeg har prøvd som ikke legger igjen en feit og glinsende hinne i trynet.

Skal til London på studietur neste måned, og da skal jeg bunkre opp. Du får kjøpt den i Norge og, men det svarer seg å handle direkte fra T&H, selv om Barbershop.no kan slumpe til å ha salg fra tid til annen. Da går det å gjøre et kupp der og.

Vedlegg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.843
    Sted
    oslo
    Steinar_Lund skrev:
    bjarnetv skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Vademecum? Direkte på huden? Etter barbering? Med høvel? :eek:
    stod på flasken at den kunne brukes til desinfisering av sår, så tok en sjangs etter å ha kuttet meg på haken her en dag ;)
    Og det gikk hvordan?
    brukte bare noen dråper, og hadde våte kjaker, så det kjentes egentlig ut som vanlig alkoholbasert etterbarberingsvann.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    MaKi skrev:
    Denne kremen (sjeldent at kremer kommer i så fin krukke) er suveren. Mye bedre smøre og skummeevne enn Nomad og Sandalwood fra samme merke. Lukter gamle dager, petroleum, asfalt og lime på en gang, blir fort vant til den. Anbefales på det sterkeste, fås på Gents. Knallgod sammen med 7 o'clock blader.

Jeg var ikke overvettes imponert av 7 o'clock bladene til Gilette. Synes de reiv mer og virket ikke så skarpe. Men klart, jeg har jo lagt min elsk på Personna og Feather.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Viser akkurat hvor forskjellig skjegg og hud er. Jeg opplever det samme når det blir skarpere. Prøvde akkurat Merkur og så ut som en notorisk selvskader etterpå ;).

De beste Personna er jo forsåvidt sløvere enn Gillettes, men kanskje mer skånsomme.

bjornh skrev:
    MaKi skrev:
    Denne kremen (sjeldent at kremer kommer i så fin krukke) er suveren. Mye bedre smøre og skummeevne enn Nomad og Sandalwood fra samme merke. Lukter gamle dager, petroleum, asfalt og lime på en gang, blir fort vant til den. Anbefales på det sterkeste, fås på Gents. Knallgod sammen med 7 o'clock blader.

Jeg var ikke overvettes imponert av 7 o'clock bladene til Gilette. Synes de reiv mer og virket ikke så skarpe. Men klart, jeg har jo lagt min elsk på Personna og Feather.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Viser akkurat hvor forskjellig skjegg og hud er. Jeg opplever det samme når det blir skarpere. Prøvde akkurat Merkur og så ut som en notorisk selvskader etterpå ;).

De beste Personna er jo forsåvidt sløvere enn Gillettes, men kanskje mer skånsomme.
    Etter å ha blitt tilvendt bladene synes jeg faktisk de er ganske så bra. Jeg har en justerbar høvel, så det tok bittelitt tid å tilpasse den bladene til min barbering. Men nå er det 7 o'clock som brukes.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.843
    Sted
    oslo
    fikk en ny kniv jeg har siklet på lenge i posten i dag, etter et halvt års ventetid; en iwazaki kamisori!

(finner ikke kamera, så bildet er lånt fra nettet)

slipte den i 20:1 mønster på en naniwa superstone 8000, og gav den en runde på stroppen før jeg prøvde den.

ikke for å overdrive, men min gamle böker edelweiss er som en sløv brødkniv i forhold til iwazakien!
    det føltes som å barbere et allerede glatt ansikt, ikke en eneste antydning til lugg eller irritasjon.
    litt uvant å bare kunne bruke en side av kniven, og venste kjeve var en nervepirrede affære å barbere, men det gikk bra til slutt :cool:

var litt skeptisk til at japanske barberkniver skulle være så mye skarpere enn vestlige, men dette var sjokkerende.
    en dyr kniv, men tidenes kjøp alikevel

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.843
    Sted
    oslo
    finner fortsatt ikke det "ekte" kameraet, så her er en liten unpack tatt med mobilkamera :rolleyes:

japanerne kan virkelig sin innpakning.
    aldri sett en treboks med så tight fit mellom lokk og bunn!
    totalt unødvendig for en transporteske, men gir godfølelse når man pakker opp.

like før nå...

sånn ja!

brutal og vakker design; nesten så man får lyst å lære seg å smi selv ;)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kom over denne da jeg surfet på nettet:

English Fern Eau de Toilette 100ml | Luxury Fragrances, Perfumes & Scents

Duften er jo forsåvidt beskrevet på denne nettsiden, men jeg lurte på om noen av de uten tvil vel-soignerte herrer på forumet har noen erfaring med denne "fern"-saken, evt andre produsenter (jeg forstår f.eks. Castle Forbes har noe lignende)?
    Vil dette toalettvannet ytterligere styrke min allerede dyriske utstråling, eller vil jeg garantert få togkupéen for meg selv på vei til jobben?
    Kort sagt, jeg synes beskrivelsen virker besnærende, men det hadde vært fint å høre om andre har erfaring med denne.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.806
    Torget vurderinger
    27
    litt uvant å bare kunne bruke en side av kniven, og venste kjeve var en nervepirrede affære å barbere, men det gikk bra til slutt
    Hvordan gjorde du dette? Når jeg har brukt kniv har jeg pleid å hold den likt, men bare bruke andre siden av bladet på venstre side av ansiktet. Imponerende kniv!

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.843
    Sted
    oslo
    litt uvant å bare kunne bruke en side av kniven, og venste kjeve var en nervepirrede affære å barbere, men det gikk bra til slutt
    Hvordan gjorde du dette? Når jeg har brukt kniv har jeg pleid å hold den likt, men bare bruke andre siden av bladet på venstre side av ansiktet. Imponerende kniv!
    barberer kjeve og hals nedenfra og opp, mot hårene; deretter kinn og hake sidelengs.
    litt hjernegymnastikk å gå motsatt vei av det man er vant til, men så lenge kniven holdes skikkelig skarp er det ikke noe ekstra motstand.

ligger videoer på tuben.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Denne kom i p Futurgold_2.jpg osten i dag, fra Barbershop.no -Merkur Futur tradisjonell barberhøvel. Gleder meg til å prøve den! :D

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Dette var pokker til høvel! Er ikke mye skjegg igjen nå. Med min forrige høvel, Merkur Vision 2000 måtte jeg legge litegrann kraft på høvelen under barberingen, og jeg ser at jeg må jobbe litt med å legge bort denne uvanen med den nye, og for all del la høvelens egen vekt gjøre jobben. Det blir lenge til jeg tør å bruke Feather-blader på denne! Hehe.
    Ren estetisk synes jeg heller ikke at den er direkte heslig å se på.
    Et lite råd: bruk strikk eller noe sånt på håndtaken. Gull er glatt! :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.322
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Merkur Futur, men i "børstet stål". Veldig bra høvel. kanskje litt tung, men den er veldig bra. Justeringen av bladet er helt konge.

Her er et bilde jeg fant på nettet som viser profilen på Merkur Progress, Merkur Futur og den gedigne Merkur Vision 2000.

merkur.jpg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg måtte ha ny høvel, da min Vision 2000 falt i gulvet og ble slått litt skjev, og følgelig ikke var særlig brukbar lenger. For å sjekke hva som fantes av høvler, gikk jeg inn på classicshaving.com. Der fant jeg følgende om Vision 2000:
    "While ClassicShaving carries this razor, for those wishing to purchase it, we must recommend the Feather All Stainess or The Merkur Futur, or the Cobra Razor as our more highly recommended high end Safety Razors."
    De to andre høvlene var uaktuelle for meg, og dermed gikk jeg for Futur, og selv om jeg bare har brukt den høvvern én gang, tror jeg nok at den og jeg vil bli riktig så gode busser etter hvert. En god del rimeligere enn Vision 2000 er den også.
    Så alt i alt, et lurt kjøp. Trur eg.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    For et par dager siden bestilte jeg noe godlukt (Castle Forbes) fra classicshaving.com og betalte med kredittkort på samme måte som jeg har gjort på nettet i mange år.
    Men idag morges lå følgende melding fra classicshaving i innboksen min:
    "[FONT=&quot]Sorry for delaying your order. We have had a run of international fraudulent orders, and considered suspending all international shipments. If you look at the front page, there is a button asking for the attention of all international customers. Our new policy is that first time international customers need to send us a scanned copy of their credit card, (all numbers covered except for the last 4) and photo identification. Or pay for the order via PayPal. [/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Once you are a returning customer, we ask only that you send an email at time of purchase referencing your last order number."

Rent umiddelbart ble jeg litt provosert; skanne kortet og sende på email sammen med et foto? Dette hadde jeg ikke vært borti før, og jeg syntes det luktet av snuskebisniss. Men jeg roet meg ned etterhvert, og da jeg sjekket, så jeg at det ganske riktig lå en melding til utenlandske kunder på nettsiden deres. Men å sende slikt på epost ville jeg ikke, så jeg svarte at jeg kansellerte ordren. Samtidig rebestilte jeg via PayPal, så jeg får håpe det går lettere.
    Den nye betalingsrutinen deres er sikkert helt grei, men jeg ble litt forbauset da jeg leste eposten, for dette hadde jeg aldri hørt om.

Er slikt blitt vanlig?
    [/FONT]

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    En sikkert etterlengtet oppdatering: I dag kom Castle Forbes 1445 After Shave Balm og Cologne i Posten. Etter at den har fått sittet på huden en stund var den direkte nydelig! Umiddelbart litt "søtere" enn jeg hadde ventet meg, men det rettet seg etter hvert.

Kona er i Florida og besøker søsteren sin, og jeg lurte på om jeg skulle iføre meg duft & Kule Klær og sprade litt rundt på Karl Johan etter mørkets frembrudd ikveld. Kona sier alltid at jeg gjør meg best i dunkel belysning, og med litt støtte fra Castle Forbes burde det være duket for litt uro i Studenterlunden i kveld.

Det var de gode nyhetene. De dårlige er at jeg måtte ut med over 300 sure kroner i moms og andre avgifter for å få godsakene utlevert på Posten. Vel, det var en kalkulert risiko; jeg visste at dette ville overstige tohundrekronersgrensen med stor margin.

Sist redigert:

yellow

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    279
    En sikkert etterlengtet oppdatering: I dag kom Castle Forbes 1445 After Shave Balm og Cologne i Posten. Etter at den har fått sittet på huden en stund var den direkte nydelig! Umiddelbart litt "søtere" enn jeg hadde ventet meg, men det rettet seg etter hvert.

Kona er i Florida og besøker søsteren sin, og jeg lurte på om jeg skulle iføre meg duft & Kule Klær og sprade litt rundt på Karl Johan etter mørkets frembrudd ikveld. Kona sier alltid at jeg gjør meg best i dunkel belysning, og med litt støtte fra Castle Forbes burde det være duket for litt uro i Studenterlunden i kveld.

Det var de gode nyhetene. De dårlige er at jeg måtte ut med over 300 sure kroner i moms og andre avgifter for å få godsakene utlevert på Posten. Vel, det var en kalkulert risiko; jeg visste at dette ville overstige tohundrekronersgrensen med stor margin.
    Slik sier en ekte flanør :cool:

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Det er et utested på Myre i Vesterålen, som heter "Flanøren" - kanskje det er stedet for deg? Særlig nå, med SW kuling, heftige regnbyger og holkeføre!!

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Hva er feil med en sånn Gillette Fusion? Minimal risiko for å skjære av seg halve haka, og busta faller av med denne også!

fusion.jpg

S

sorgenfri

Gjest
    Ett ord!

MOVEMBER!

http://mobro.co/christianjrgensen

Nå, er barten vokst nedom leppa, og det er ikke så kult for tiden, men jeg gir ikke opp!!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hva er feil med en sånn Gillette Fusion? Minimal risiko for å skjære av seg halve haka, og busta faller av med denne også!

Vis vedlegget 165878
    Har du prøvd å kjøpe nye blad til den derre

kr 85.- pr stk?

kvalifiserer nesten til en i
    Ja prisen på bladene er helt hinsides. Blader til "gammeldagse" høvler kan enkelt fås ned i godt under to kroner pr stk.

Så det er kun et spørsmål om tid før utgiftene til høvel er innspart.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det er et utested på Myre i Vesterålen, som heter "Flanøren" - kanskje det er stedet for deg? Særlig nå, med SW kuling, heftige regnbyger og holkeføre!!
    Da er jeg redd all godlukten blir tatt av vinden. Med det klimaet håper jeg forøvrig at "Flanøren" er et innested:rolleyes:

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Har en flaske med Fitjars "Kjakesmurning" som jeg har brukt en gang. Bittelitt tynn og peppermynteaktig for min smak, foretrekker litt fetere typer.
    Om noen har lyst til å teste bytter jeg den gjerne i noe annet

T

Torget

Gjest
    Bladene som kom i posten nå var gode. (Astra S P)

Synes den klassiske høvelen dro litt ifra nymotens greier med disse bladene, uten tanke på pris.
    Men smak og behag er det jo.

T

Torget

Gjest
    Lurer litt på en ting:
    Foruten høvel, kost og såpe/skum: Hvilke andre produkter er dere godt fornøyde med?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    T&H sin førbarberingsolje. Bruker noen få dråper sammed med vann før barbering, det mykner opp stubben godt. The Gentlemans Refinery sin skal visstnok være hakket bedre.

I tillegg er en blodstillerstift veldig kjekt

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.347
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    En god start på dagen

Dette gir en god start på dagen:)

Portland General Store Whiskey barbersåpe, Simpson barberkost, Gilette 1957modell høvel til hodet og Solingen kniv til fjeset...
    Nede til venstre henger det en Scroupleworks 3" Horween hestelær/lin strop.

SotD.jpg

Sist redigert:

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Flott bilde, Thumper!

Nylig ankom Kents BLK8 kost. Skal si min gamle Vulfix 2233 fort ble pensjonert. Enorm kost, både i fysiske proporsjoner og bruk.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.065
    Sted
    Holmestrand

Vis vedlegget 165878
    Har du prøvd å kjøpe nye blad til den derre

kr 85.- pr stk?

kvalifiserer nesten til en i
    Ja prisen på bladene er helt hinsides. Blader til "gammeldagse" høvler kan enkelt fås ned i godt under to kroner pr stk.

Så det er kun et spørsmål om tid før utgiftene til høvel er innspart.
    Det er riktig at det er mulig å barbere seg med den.
    Det er også riktig at det lettere å ungå skjære av seg haka.
    Det er også riktig at den er DYR!
    Det er også riktig at det er typisk eksempel på noe de fleste av oss ikke har behov for.

Jeg bruker daglig en 60-70 år gammel høvel som jeg nettopp kjøpte 50 blader til. Det kostet 8,5 $.
    Den fungerer upåklagelig, og leverer gode resultater og haka er 100% intakt.
    Resultatene blir jevnlig vurdert av kone, døtre og kvinnelige venner som alle er rause med klemmer. Barberingen blir jevnlig kommentert som mer enn upåklagelig.
    Så da fortsetter jeg med min velprøvde redskap. At den krever litt mer håndlag gjør ingen ting. :)

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.317
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå kan Gillette ryke og reise en viss plass med sine dritdyre barberbladpriser. Var på posten i dag å hentet pakke fra Barbershop...
    IMG_0682.jpg

Sammen med en Crabtree&Evelyn Nomad barbersåpe, Nomad after shave balm og en pakker Feather blader, så blir det bra, tenker jeg...

Johan-Kr

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn