Medisin og helse Tråden for high-end barbering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ø

    Øivind

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    Det anbefales iallefall ikke å starte med en strightrazor. Vær jævlig forsiktig!

    Du bruker selvfølgelig skikkelig kost og barberkrem? Og after shave balm eller lignende?

    Ja, om det ikke bare var en spøk, så hørtes det ut som en veldig dårlig ide (mildt sagt).
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.684
    Antall liker
    7.462
    olisn skrev:
    Kan anbefale barbersåpe av merket "Crabtree", fås stykkevis med dertil hørende treskål med lokk i parfymeavdelingen i Christiania Glassmagasin. Først varmt vann i ansiktet, så et par - tre runder med våt kost i skåla, deretter tett og behagelig skum til dagens barbering. Et såpestykke koster rundt hundrelappen og varer bortimot ett års tid. Bare en anelse behagelig parfymert.

    Ole G :)
    Helt klart å anbefale; har brukt denne siden jul, og ved siden av at den på alle måter overgår alt jeg tidligere har prøvd av såpe og skum, inkludert å være den billigste gitt at jeg sikkert har flere måneder igjen med samme såpe til tross for at jeg barerer meg minst ti ganger per uke, så har jeg fått høre fra kvinnelige kolleger at den lukter "herlig maskulint" selv om jeg personlig mente det ble vel bestefaderlig...
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Hmm ??? , syntes det var elendig..

    Får prøve å variere mengden vann eller noe.

    Kan det være noe feil? Gammel kanskje?
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    C. Alshus skrev:
    Det anbefales iallefall ikke å starte med en strightrazor. Vær jævlig forsiktig!

    Du bruker selvfølgelig skikkelig kost og barberkrem? Og after shave balm eller lignende?
    Det var faktisk ikke en spøk, men bruker riktignok høvel også.
    Og ja, har full respekt for en sylskarp kniv i ansiktet.

    Selvfølgelig har jeg gått til anskaffelse av mer enn bare en kniv. Jeg har skikkelig skum, og børste, sånn stift for å stoppe blødninger og et par flasker flytende å ha i ansiktet etter barbering. Slipestein og lær-rem har jeg også (snart).
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    bestilte en haug remedier selv på søndag kveld da jeg ble interessert i dette. barbere seg er i grunnen kjedelig men med skikkelig verktøy blir det selvsagt lettere.

    McLaren
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Ikke bli overrasket om det tar et par uker med tilvenning.. :)
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg bestilt en samplerpakke med blader..

    Kom fint under tollgrensen, og 20 kroner i frakt..

    Blir vel en Mercury 34 høvel sammen med disse, men den bestiller jeg fra Norge tror jeg, sammen med kost, proraso (?) krem, samt en god børste..

    Litt investeringskost, men hva gjør man ikke for en myk start på dagen?

    Kan jeg trekke konklusjonen at i ansiktet funker dette "best", mens nedentil er det mach3/lignende som er tryggest?
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.291
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Ok da... Jeg er nok en lettpåvirkelig fyr ::)
    Etter å ha lest igjennom tråden her var det bare å ta veien ned til Barbershop og kjøpe seg en høvel... Endte opp med en 34c, og Mama Bear Awakening såpe. Tok første runden med denne i går kveld, og kom fra det med ansiktet intakt :D
    Det var betydelig enklere enn fryktet og ga et godt resultat! Og såpa ga et fint tykt skum med en behagelig kjølende effekt! Lukter svært frisk!

    Så nå sitter jeg her og lurer litt da... Hvor lenge varer disse DE bladene? Noen som vet?
     
    O

    omholt

    Gjest
    I grunnen gir Mach3 god barbering. Ikke like glatt og behagelig som gamle metoden, men absolutt veldig bra. Problemet er derimot at bladene kun gir god barbering maks 5 ganger og da blir det svindyrt i lengden. Bladene til f.eks Merkur høvel holder etter min erfaring til ca. 10 gode barberinger. I tillegg er bladene langt billigere. Desverre så er Gilette Platinum, som er de dyreste, de som utvilsomt er best til min hud. Alikevel blir det langt rimeligere enn om jeg skulle ha brukt Mach3 e.l.
    Jeg pleier også å snu bladet, men er usikker om det hjelper. Anyone?

    Jeg skal ta en ny runde å prøve blader igjen. Regner med jeg får samme resultat som forrige gang. Da har jeg i så fall en del blader til overs som jeg kan gi vekk til noen. Skal gi en lyd igjen etter litt prøving og så er det bare å sende meg en pm hvis noen ønsker gratis blader.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Det blir kanskje litt som å "banne i kirken" men en eller annen plass i mine gjemmer ( Det store arkivet :D) har jeg en liten dings for å slipe opp barberblader, på den måten kan de brukes lenger. Noe fra krigen om jeg ikke husker feil.

    Men det blir kanskje ikke helt "high end" hvis man sliper opp bladene etter bruk?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.701
    Antall liker
    10.025
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fjeset mitt er definitivt low-end, så redskapen i denne tråden blir omtrent som å spenne en C-J ACT 2 foran en boombox. Men interessant lesing for all del.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Nå har jeg kommet meg igang her. men det som er litt slitsomt er følgende.

    HUden på halsen får gjennomgå.

    Noen tips her?

    McLaren
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.317
    Antall liker
    3.833
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Først; akkurat som når man går fra høvel til maskin eller omvendt, må huden venne seg til den nye måten å bli "voldtatt" på. Under den tiden opplever man ulik grad av sår hud ol, spesielt på halsen.

    Vinkelen på høvelen er med på å bestemme mye av dette, i tillegg til at man har lett for å legge til litt krefter selv på høvelen, noe man ikke trenger på de fleste Safety Razors. Jeg vik faktisk påstå at det letteste er å begynne med så lite vinkel at den knapt nok kutter, og så utvide litt etter litt til man finner et gyldent middelpunkt mellom komfort og effektivitet.

    Jeg tror man lett går i de fella at man forventer babyface etter et par ganger, det får man ikke, Barber heller skånsomt og ofte, så blir det bedre og bedre etterhvert.

    Sist; ikke barber mot hårenes groretning. Når høvelen begynner og stritte imot og det kanskje lugger, da er det feil retning. Kjør medhårs en god stund til teknikken sitter, så kan du vurdere mothårs etterhvert.

    Som de fleste sier, inkl Greenberg og Mantic; det er teknikken med høvelen man skal bruke tid på i starten, og det er også det som tar lengst tid å få til. Hvis du synes det tar lang tid før det bedrer seg, vurder et snillere blad evt.

    Hang in there ;)

    PS, Alshus: Skal teste et Feather-blad etterpå. Spent på om jeg dukker opp på fest i kveld med det samme utseende ;D

    McLaren skrev:
    Nå har jeg kommet meg igang her. men det som er litt slitsomt er følgende.

    HUden på halsen får gjennomgå.

    Noen tips her?

    McLaren
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg hatt tid til å barbere meg et par ganger med skikkelig kniv.
    Det jeg altså har gått til innkjøp av, er en NOS Solingen kniv produsert i sheffield. Jeg bruker foreløpig Proraso krem, men har bestillt flere typer såpe fra Trumper. Grevling kost har jeg selvfølgelig, jeg lukta mildt sagt grevling etter første påsmøring, men etter det har den vært gullegod. Etter barbering bruker jeg Which Hazel, det svir ikke, lukter ikke, og gjør huden myk og fin.
    Jeg har også lær-strop, men foreløpig venter jeg på slipestein.

    Første barbering; Ivrig som jeg var, hadde jeg ikke tid til å vente på stein. Resultat - ille svie i nesten et døgn etter...

    Andre barbering; 2 drag med kniven, og jeg gikk over til mach3.

    Nå; Mach3 ligger gjemt bort i skapet, jeg har fått slipt kniven og stroppet den skikkelig. Ikke helt bebi-fjes enda, men heller ingen svie. Har tilogmed barbert to kompiser, som begge var fornøyd med resultatet:)

    Venter også på DVD med 3,5 timer om hvordan gjøre dette, av lynn abrams ;D
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Har en kost med, hold Dere fast - grevlingpels!
    Er det high end?

    Funker som f... da 8)


    Edit: Er visst ikke så kinky som jeg trodde med grevling ser jeg i innlegget over her -
    puh.
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Grevling er det eneste dugandes 8)
    Hva slags grevlingpels er din børste av da?
    Pure badger, Best badger, eller Silvertip (Super) Badger?
     
    O

    O J

    Gjest
    Begynner å finne ut av den Craptree såpa. Den trengte vesentlig mere varmt vann enn den andre jeg brukte. Begynner å like Crabtree mer og mer.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    hva er deres ritualer med blanding av barber skummet? McLaren
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nå mottatt mitt sett med en Mercury Futur 700, proraso, og super bagder/siler tip kost.. Har en blandingspakke av blader, begynte med Mercury Platinum eller hva de het..

    Jeg fukter ansiktet med varmt vann, tar en liten knert proraso, og dypper børsten i varmt vann og masserer dette ut et minutt eller to. Meget behagelig :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Var nylig i Dublin og stakk innom The Decent Cigar Emporium i Grafton Street http://decent-cigar.com/ ut fra en interesse for cigarer. Til min overaskelse fant jeg der også et bra utvalg i absolutt "High End" barberingsremedier. I allefall om man skal dømme ut fra prisen, og det gjør jo vi på HFS så ofte! ;D

    Butikken er faktisk ved et besøk om man er på de trakter. De har også kaffe fra Cuba.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Ser i alle fall ut som de selger en del Cohiba og montecristo ift hva jeg ser av bildene der. Det er gode, men kraftige og sterke cigarer.

    Sjekk msorensen.no for en norsk forhandler av disse. De sender mot postoppkrav, men kan sikkert sende mot andre løsninger om man kontakter dem i forkant.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    McLaren skrev:
    hva er deres ritualer med blanding av barber skummet? McLaren
    Jeg tar litt proraso krem i bolle, dypper kosten i glovarmt vann og visper dette til skum.
    Deretter tar jeg skum i ansiktet, og legger bollen med resten av skummet i glovarmt vann.
    Stropper mens kremen setter seg, og legger på et nytt lag med krem rett før barbering - da er den nydelig varm og god.
    Så tar jeg på nytt lag med krem om det tar så lang tid at den begynner å tørke ut, eller om jeg skal ta både med og mot håra.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Testet Feather-blader ved noen barberinger nå. Synes det var litt for skarpt og litt for "krevende". Helt til jeg gikk tilbake til Israeli Plus, de skjærer rett og slett mye dårligere. Tror jeg skal teste en slik ei pakke med ulike blader, gitt.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte jeg skulle teste ut den pakken som var litt rimeligere og med ett blad av hver type. Men, samme hva jeg gjorde gikk ikke handelen i gjennom. Det var visst ikke samsvar mellom oppgitt adresse og kortselskapets fakturaadresse. Første gang jeg har opplevd. Hadde du noe tilsvarende tull?

    edit: skit samma; kjøpte her istedet

    http://connaughtshaving.com/razorblades.html

    toriamos skrev:
    MaHa skrev:
    Hvilke blader bruker du?
    Artig at du spør. Fikk nemmelig dette i posten i går http://westcoastshaving.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2&products_id=3 og nå i gang med å prøve ut. Starta med Derby Extra og disse var ikke etter min smak. Av de bladene jeg har rukket å prøve etter at jeg begynte med dette så er det faktisk Gilette (Aaaargh!) som har vist seg å passe meg best.
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Noen her som har testet ut noen pre shaving produkter?

    Sliter med at skjegget på halsen er meget stivt og her blir det sårt og rødt etterpå. det vokser i alle retninger og da er det vrient og barbere.

    Jeg barberer meg alltid etter en god dusj og alltid med blader som ikke er brukt spesielt mange ganger.

    Resten av ansikt, under hake og nakke blir meget bra. kun halsen som er litt trøblete.

    McLaren
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    365
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Vil det si at du da barberer deg hver dag? Tror huden trenger og få roet seg mellom hver barbering. Den beste barbering får jeg de gangene jeg venter en fire fem dager mellom hver barbering. OT. ny forskning viser at damer blir tiltrukket av det vi kaller 3dagers skjegg.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Ikke hver dag, men jeg kan ikke vente til skjegget blir langt før jeg kan barbere meg skikkelig.

    når dt er litt lengde på det går det fint. skal ta en test ikveld og sjekke om det er reiere nå.

    Har akkurat bestilt forbarberingsolje og barberingskrem for og sjekkke om det fungerer bedre.

    har brukt barbersåpe og ikke noe annet hittils. mulig krem er bedre ettersom man ikke ble rødflammete på halsen med gilette skum/høvel.

    McLaren
     

    interman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2002
    Innlegg
    481
    Antall liker
    1
    Enkelte bruker balsam i skjegget mens de dusjer, så du kan jo prøve det...
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Her er det masse å velge i. Selv har jeg testet ut litt med Trumper's Skin Food, og synes det funker ok. Men, tror nok det finnes alternativer som er bedre til akkurat dette. Sjekk de vanlige sidene, så er det nok å teste ut.

    Tror akkurat dette du nevner er det ene problemområdet som barberingsprodukter sliter med å løse effektivt. Jeg merket mer forskjell ved å bruke skarpere blader, f.eks.

    McLaren skrev:
    Noen her som har testet ut noen pre shaving produkter?

    Sliter med at skjegget på halsen er meget stivt og her blir det sårt og rødt etterpå. det vokser i alle retninger og da er det vrient og barbere.

    Jeg barberer meg alltid etter en god dusj og alltid med blader som ikke er brukt spesielt mange ganger.

    Resten av ansikt, under hake og nakke blir meget bra. kun halsen som er litt trøblete.

    McLaren
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Har bestilt 25 typer blader her nå så noe burde passe der. Har Gilette premium, Feather platinum og Merkur Super fra før. mulig Merkur passer meg best.

    Blir tøft og prøve vintage CCCP blader;-)

    McLaren
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    I dag hadde jeg en nydelig barbering. Gleder meg til neste gang.

    I dag prøvde jeg en ny barberingskrem, body shop sin egen. Den var helt knall! Lukter også godt, så er et fint alternativ for de som ikke vil lukte gammel mann;)

    Nå skal jeg ikke påpeke at den er bedre enn prorasoen min, ettersom teknikk med kniven og slipingen nok har spillt større rolle enn selve kremen. Men ihvertfall denne barberingen var milevis bedre enn noen annen.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    BS sin er helt super den, drøy er den også. Synes også Musk after shave kremen også er super.

    Legatia skrev:
    I dag hadde jeg en nydelig barbering. Gleder meg til neste gang.

    I dag prøvde jeg en ny barberingskrem, body shop sin egen. Den var helt knall! Lukter også godt, så er et fint alternativ for de som ikke vil lukte gammel mann;)

    Nå skal jeg ikke påpeke at den er bedre enn prorasoen min, ettersom teknikk med kniven og slipingen nok har spillt større rolle enn selve kremen. Men ihvertfall denne barberingen var milevis bedre enn noen annen.
     
    O

    O J

    Gjest
    Synes det er litt synd at såpass mange ser på dette med high-end barbering, som bare en dyr fetish.

    Tipper de færreste av dem komme til å oppdage hva de går glipp av.

    Edit: ikke er det dyrt heller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn