Medisin og helse Tråden for high-end barbering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    No problem:)
    Husker ikke helt frakttiden skal jeg være ærlig. Spørs vel litt på tollerne, de har en tendens til å ta vare på utstyret mitt der en stund før de vil sende det videre...
    For meg er definitivt omega'n best:)

    MaHa skrev:
    Takk, Legatia.
    To tuber bestilt, lønner seg med tanke på frakt, kom på 135 kr, ikke verst. Leverte han raskt?
    Er den bedre enn Proraso, så er jo det utrolig. Uansett, enten den er det eller ei, da har jeg funnet min krem.


    Legatia skrev:
    Jeg kjøpte den på ebay, fra polen.
    Her er butikken hans. http://stores.ebay.com/classic-razor_W0QQssPageNameZstrkQ3amefsxQ3asstQQtZkm

    Jeg kjøpte tuba, såpa har jeg ikke prøvd.
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    xerxes skrev:
    Legatia skrev:
    xerxes skrev:
    Så om en stund så ser du ut som tysk offiser fra mellomkrigstida med adelsbakgrunn? - merket etter utallige dueller for å forsvare din ære og andres ære?
    ;D ;D ;D
    Har du begynt med monokkel ennå?
    Er ikke det sånn alle bruker om dagen da?
    Og så har jeg et slikt lommeur med gull-lenke.
    Og pipe.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Omegakremen er nå testet. Ja, den er jaggu meg bedre enn Proraso, well done. Samme feeling/lukt helt til man har lagd skum, varer lengre og ikke minst, gir en mye bedre følelse etter barberingen. Kombinert med Gilette Platinum helt tipp-topp. Men, får faktisk andre blader til å virke bedre også pga. det unike "smøringslaget" den legger.
    Jakten på krem er definitvt over. Takk for tips, Legatia.
    http://www.omegabrush.com/italiano/dabarba/oggetto.php?id=188

    Manics tre trinn til riktig barbering

    http://www.youtube.com/watch?v=xjhIy9rgWQU&feature=channel

    http://www.youtube.com/watch?v=y4ezJNJfygw&feature=channel

    http://www.youtube.com/watch?v=wPLfCyGMm9o&feature=channel
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig!
    Den er fantastisk god, rett og slett:)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.100
    Antall liker
    8.689
    Torget vurderinger
    1
    Har noen av dere blitt pålagt toll når dere har bestilt?
     

    aksnes

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2002
    Innlegg
    243
    Antall liker
    0
    Håper ikke det, for det skal ikke være toll på denne type varer. :)

    Men det blir jo beregnet mva for hele beløpet inkl frakt, hvis varene kostet over 200,- (e-frakt).
    Dette blir vel en slags oppfordring til skattesnyteri, men siden reglene er så tullete nevner jeg likevel at det ofte er lønnsomt å be nettbutikken merke varene som "gave", for da er grensen 1000,-.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.100
    Antall liker
    8.689
    Torget vurderinger
    1
    Ringte dem opp og de har merket pakken som "Gift", og da burde det vel gå ganske greit.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.684
    Antall liker
    7.462
    Etter snart ett år med sikkert ti barberinger i uken i snitt er det snart bare treverket igjen i Truefitt & Hill Luxury Shaving Soap. Denne har jeg vært så fornøyd med at jeg likegodt har bestillt deres såpekopp til jul! Ser jo at Proraso anbefales varmt, så jeg har lagt inn en bestilling på en slik såpe også.

    Barberkniven fra Jagger har jeg derimot ikke fått taket på ennå; - sikkert noe med at slike ting gjerne blir utsatt når man fortsatt ikke er helt i vater på morgenkvisten...
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Vet at bla. classic shaving ikke merker ting som gift eller setter ned verdien.
    Det betyr i praksis at noen litt kostbare saker like så godt f.eks kan kjøpes fra Barber Shop.
     

    aksnes

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2002
    Innlegg
    243
    Antall liker
    0
    Ja, det er sant, det kan jo være en ide å sjekke med butikkene på forhånd.

    Ellers er det så vidt jeg kan se ingen som har nevnt at barbering, i likhet med slakting og baking etc, gjøres best på fløende sjø. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.100
    Antall liker
    8.689
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig nok sitter jeg å gleder meg til barbersakene kommer. :D
     

    Svirre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    184
    Antall liker
    0
    Artig å se det er flere som setter pris på og ikke minst tar seg tid til en skikkelig barbering! For min del har interessen alltid vært der, selv før jeg konverterte til tradisjonell barbering. Husker godt at jeg som ung gutt så farfar på badet med sin Gillette SS, grevlingkost og Old Spice produkter. Det var noe veldig mandig med hele prosessen, og det er definitivt noe man ikke opplever med de vibrerende plastikkdildoene Gillette selger i dag. Har etter hvert ervervet meg litt forskjellig utstyr og jeg synes konseptet med Shave of the Day som de bedriver på en del barberfora er veldig artig. Her er en del av bidragene mine:





















     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Dere har pinadø guts som tør å barbere dere med de greiene der ;D
     

    aksnes

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2002
    Innlegg
    243
    Antall liker
    0
    Fine og inspirerende bilder, Svirre! :)

    Kan jeg spørre hvor du har fått tak i såpemuggen og skålen på det første bildet? Og kosten med treskaft?
     

    Svirre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    184
    Antall liker
    0
    Aks skrev:
    Fine og inspirerende bilder, Svirre! :)

    Kan jeg spørre hvor du har fått tak i såpemuggen og skålen på det første bildet? Og kosten med treskaft?
    Oppsettet på det første bilde er en Waterfall Moss Scuttle og en Ayars Lather Bowl laget Sara Bonnyman og kan kjøpes her: https://www.sarabonnymanpottery.com/moss_scuttle.htm Det finnes mange varianter av disse og jeg har de fleste, men favoritten min er kombinasjonen du ser på det første bilde. :)
     

    aksnes

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2002
    Innlegg
    243
    Antall liker
    0
    Glimrende! Takk for tipsene! :)

    Dette blir finfine julegaver til meg selv. Det ser ut som børsten er amboyna burl wood? (Det som ligner mest på ebaysiden i hvert fall).
    Denne typen, og paela som Legatia har, er utrolig fint treverk. Men man skal ha litt flaks for å få frem så fin/mye kjerneved.
     

    Svirre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    184
    Antall liker
    0
    Det er en amboyna burl wood ja. Utrolig flott håndverk, disse kostene og han har ikke skortet på grevlingen heller. Den er litt grovere enn et par av de fineste silver tip kostene mine, men det er litt derfor jeg liker den så godt. :) Og Waterfall settet er også håndverk på sitt beste! Se frem til barberinger med masse herlig og varmt skum. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.100
    Antall liker
    8.689
    Torget vurderinger
    1
    Da kom pakken!! :D

    -og testa den: den er litt skumlere enn Mach 3 ja, men høvelen var veldig bekvem å bruke. Masse blader. Aner ikke hvor jeg skal starte, men plukket ut et blad fra "Dorco". Høvlet litt hud på to-dagers stubb, men ikke alvorlig. ;)
     

    aksnes

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2002
    Innlegg
    243
    Antall liker
    0
    Her er en nyttig mantra; lett på hånden, lett på hånden, lett på hånden, lett å¨hånden... ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.100
    Antall liker
    8.689
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Jeg har en sånn gammel høvel hjemme, men den måtte demonteres for å skifte blad (skrus fra hverandre). Denne her fra Weishi i Gunmetal finish var skikkelig konge i hånda, med en elegant tyngde.



    Men jeg må nok se meg om etter en eller annen barberkrem eller noe som mykner opp skjegget mitt, for det er ganske stritt hos meg.


    Mvh. Bjørn
     

    Vedlegg

    aksnes

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2002
    Innlegg
    243
    Antall liker
    0
    Kommer nok ikke utenom skikkelig krem eller såpe nei. Hvis du begynner med Proraso går det ikke galt i alle fall, den er rimelig og selges på Barbershop.no.

    Jeg har også et h... av noen buster, og merker stor forskjell på blader, stivere er bedre. En god pre-olje gjør også underverker for oss med hardt skjegg.

    Og glem ikke å sjekke flo og fjære, hehe! ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.100
    Antall liker
    8.689
    Torget vurderinger
    1
    Har gjort klart et blad fra Feather nå... :-X
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    meget skarpe saker. fra feather.
     

    aksnes

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2002
    Innlegg
    243
    Antall liker
    0
    Ikke meningen å leke bedreviter her, så peiling har jeg ikke, men jeg må nesten kommentere ang Feather i tilfelle du ikke vet det.

    For å sitere Mantic59 i denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=4F5u28JfnCM&feature=related

    "One of the fiew tings most experienced shavers agree on, is that Featherblades are ninja assassin sharp, and should only be used by experienced shavers".

    Så hvis du ikke har fått deg skikkelig barberkrem ennå...
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Det er ikke noe problem og barbere med feather. Du trenger ikke ta i så mye og heller ikke stille vinklingen på høvelen på det skarpeste.

    Du får en fin fin barbering bare du tar det litt rolig.

    McLaren (som driver og bruker russiske blader med meget stort hell)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.100
    Antall liker
    8.689
    Torget vurderinger
    1
    ..men hvilke blader er det dere liker best..? :eek:
     

    aksnes

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2002
    Innlegg
    243
    Antall liker
    0
    McLaren skrev:
    Det er ikke noe problem og barbere med feather. Du trenger ikke ta i så mye og heller ikke stille vinklingen på høvelen på det skarpeste.

    Du får en fin fin barbering bare du tar det litt rolig.

    McLaren (som driver og bruker russiske blader med meget stort hell)
    Jeg bruker også Feather uten problemer nå, men før jeg (ansiktet og teknikken) ble vant til denne typen barbering var de for aggresive og skrapte mye av huden.
    Sier ikke at han ikke skal prøve, men det er greit å være klar over hvor skarpe de er. For de er j.... skarpe. :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    På de stiveste partiene (av ansiktet) er cluet å massere inn kremen med børsten leeeenge, da mykner det mer og mer. Jeg har et par steder hvor det lett blir sårt, er jeg nøy med dette, og barberer meg flere ganger med lett hånd, så blir det silky smooth som the Zohan sier.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde vært artig og sett hvilke blader folk foretrekker. Noen som gidd å lage en spørreundersøkelse. Jeg liker klart best Gilette Platinum. Det var i grunnen ikke før jeg prøvde de bladene, jeg virkelig syntes det ga markant bedre resultat enn Mach Power.
    Takker for tipset om Omega. Har nettopp fått min i posten.
     

    aksnes

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2002
    Innlegg
    243
    Antall liker
    0
    bjornh skrev:
    ..men hvilke blader er det dere liker best..? :eek:
    Jeg har ikke prøvd så mange forskjellige, men siden jeg ble bitt av denne basillen i februar i år, har jeg variert mellom Israeli Persona Super pluss, Gilette Platinum, Derby, Merkur og Feather.

    For korte, litt harde stubber foretrekker jeg Gilette Platinum, og hvis skjegget er litt lengre og mykere blir det som regel Super Pluss eller Derby.
    Super pluss på Merkur HD 34C høvel, og Derby på Merkur Progress. Av og til Feather, men det er mest fordi jeg har de liggende.
    Jeg bruker "snille" 34C ved kjappe barberinger når jeg har dårlig tid, og Progress som er justérbar for tettere barberinger.

    Hvis jeg bare fikk velge ett enkelt "allround"-blad, måtte det blitt Gilette Platinum. Ulempen er at de er en del dyrere enn de andre,
    men det er jo ikke svimlende priser vi snakker om i forhold til Mach 3 uansett. :)

    Edit: Jeg fikk også nettopp tilsendt Omega og testet den i dag. Synes den er veldig god, ganske lik Proraso. Glimrende! :)
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Fikk pakke i posten på fredag, med En Merkur HD i forgyllt utførelse, Men-ü ansiktsvask, barberkrem og fuktighetskrem + en sjampo og en dusj såpe. Må bare først si at disse Men-ü produktene er helt klart noe av det beste jeg har brukt! Når det kommer til selve barberingen, må jeg si at det gikk svært mye bedre enn ventet! Hadde sett for meg ett og annet kutt, denne første gangen (ble nesten litt skuffet over ikke å få prøvd blodstopp-stiften), men det hele forløp seg fullstendig smertefritt. Og resultatet ble minst like bra som med super duper 5 blads høvlen jeg hadde fra før. Bladet jeg brukte var det som fulgte med som prøve fra Sollingen. Vil også benytte anledningen til å skryte uhemmet av Men-ü's fantastiske barberkost! De to grevlingene jeg hadde fra før, når den ikke til anklene.

    En stor takk til dere alle som har fridd meg fra multiblad-hellvetet!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.100
    Antall liker
    8.689
    Torget vurderinger
    1
    Hvor kjøpte du disse?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Har testet en god del blader. De fleste er midt på treet, men Gillette Platinum skiller seg ut. Skal jeg ha et normalt priset blad, synes jeg Israeli Personna Super pluss er bra nok. Testet Feather igjen igår, liker det ikke. Til tross for riktig teknikk må man være så forsiktig at det ikke blir tipp-topp. Bedre følelse etter de andre nevnte bladene.
    Men, Omega-kremen er et must :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn