Det er fredag morgen og jeg sitter tålmodig (ljug) og venter på at kona skal komme gjennom morgen ritualet slik at vi kan dra og bytte en sliten Nissan Deprimera med en ny Volvo V50.
Det ble noen timer lytting i går kveld. Jeg har hele tiden regnet prosjektet i tre deler. Subbene - forsterkeren og tilpasning til slutt.
Det positive er at lydbildet virker som det har fått en ekstra dimensjon. Jeg kan foreløpig ikke høre at det skal være noe behov for demping. Holly Coles Train Song har en bass som går heeeelt i kjeller'n. Før rullet den av, nå gjør den ikke det. Subbene er så lettdrevne at VU-diodene på forsterkeren holder seg slukket selv opp til høyeste jeg kommer til å spille.
Målet er jo at subbene skal gli sømløst inn sammen med resten. Det gjør de ikke pga hva frekvenstesten over viser. Det er for hard forsterkning fra 60-80Hz. Dette kan høres på enkelte av sporene jeg hørte på i går. Subforsterkeren gir støy i hovedforsterkeren. Vifta på subforsterkeren starter for tidlig.
Jeg har bedt om råd på tech hjørnet når det gjelder forsterkningen, men har ikke fått noen respons. Selv ser jeg to mulige løsninger. Enten flytte frekvensområdet enda lavere - eller legge inn et dempende smalbåndfilter i problemområdet.
Støyen må jeg bare løse - anser dette som uproblematisk. Det samme med viften.
Sonny