Transmission Line sub

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Som grafens grønne linje viser er problemet løst med kun å legge til en mostand til i parallell mellom ben 2 og 6 på op ampen. :)

Da gjenstår det å løse hvorfor det brummer når begge forsterkerne står på samtidig. Etter litt lengre innkjøring vurdere demping. Måle hva jeg faktisk hører....... og der stopper kunskapene mine. Jeg har ingen aning om hvordan jeg skal få målt dette, eller hva jeg må ha for å få gjennomført en test.

Sonny

Vedlegg

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Utrolig kult prosjekt! Blir veldig inspirert her!

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk Rocke Rolf. :)

Jeg har blittt overført til lønningslista til kona slik at det er vanskelig å sluntre unna pliktene og komme videre i prosjektet - på det nåværende tidspunkt som det heter. Jeg har funnet ut at støyen kommer fra subbene, og at det er en lavfrekvent støy fra subforsterkeren, som jeg ikke hørte under arbeid med forsterkeren rett og slett fordi testhøyttalerne ikke gikk så lavt i frekvens.

Da blir det å krabbe rundt på gulvet rundt de forskjellige komponentene med scop og utpreget håndtverkersprekk for å finne støykilden.

Jeg har bestilt deler for å lage en mikrofon med mikrofonforsterker til scopet slik at alle sider ved prosjektet kan dokumenteres.

Sonny

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Nå har subbene vært i bruk siden i mai og fungerer helt utmerket. Faktisk så bra at det er på tide å dra dette ett hakk videre. Dette er jo så vidt jeg vet første konstruksjonen med denne løsningen slik at jeg har brukt tiden fra mai og til nå med å gjøre meg kjent med herligheten.

Noen av spørsmålene under veis var sparkling av skjøter - jeg brukte glassfiber sparkel og ingen av skjøtene har sprukket eller er synlige.

Forsterkeren brummer ikke mer, men alle utfordringene er ikke løst, slik at forsterkerløsningen nærmer seg veis ende. Det aktive filteret som sitter i forsterkeren er jo en prototype som faktisk ikke har hatt et feilslag etter en noe trang fødsel. Dermed har jeg begynt på se på å bygge et nytt aktivt filter som skal stå på utsiden av forsterkeren. Da med bedre komponenter, justerbart og dedikert print.

Det er nå jeg behøver litt åndelig bistand. Under er skjemaet som er benyttet (bortsett fra forsterkningen som er endret til 0,7), men lav pass filteret er det som er benyttet.

Jeg har ikke funnet noen løsning på nettet med variabel frekvens. Derfor har jeg sett på en egen løsning. Dersom jeg endrer R3 og R4 til 4,8 kOhm, setter to liniære pot. meter på 10 kOhm i serie med hver av motstandene, vil da motstandsverdien være justerbar fra 4,8 kOhm til 14,8 kOhm. Frekvens cut off fra 48 - 150Hz. Jeg satte inn formelen i et Excel ark slik at jeg kunne leke med komponentverdiene.

Spørsmålet er - vil dette fungere som et variabelt lavpassfilter?

Sonny

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn