Kanskje kjøpe deg en original da og ikke en Kina kopi?Sist jeg kjøpte 6.0 høyttalerkabelen på Clas sto det Made In Sweden mens på AudioQuest bla. står det Made In China. Stoler litt mer på en Svenske enn en kineser
Blabla..ikke rart mange klager på hard og harsk lyd her inneDet er faktisk ingen seriøse kabelprodusenter som ikke holder seg til rent nok kobber - om man mener ar 99,99% istedet for 99,9% forsvarer en 10-100-dobling av prisen, - please - be my guest. Enkeltlederne i en flertrådet kabel skal faktisk berøre hverandre, - hvis man ikke snakker om Litz-tråd, for det er noe annet. Hvor alle tøvete myter om hvirvelstrømmer, urene krystaller og diodeoverganger i kabelen kommer fra, kan man bare lure på - noen har tydeligvis forlest seg på alternativ audio. Utover det er det R-L-C som gjelder - og det påvirkes selvsagt av konstruksjonen. Liten L-stor C, eller motsatt. Stor C er det få forsterkere som liker. Har hittil ikke sett noen som har klart å omgå fysikkens grunnlover.
Ellers er det nokså påtagelig å legge merke til hvilke kabler de medlemmene her som besitter de største, dyreste og mest komplekse anleggene bruker... surprise...
Hehe...ehh, nei
Sjølsagt betyr forsterker og høyttalere veldig mye for den totale lydkvaliteten. Men lav motstand i kabelen er alfa og omega ja.
Jeg ser av åpningsinnlegget ditt at du har lett på kabelhjørnet angående trådens tema uten å finne noe.
Her er en tråd om en staut høyttalerkabel jeg laget for en tid siden. Den er skjermet men det har ingen betydning for lydkvaliteten.
http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/64269-interessant-diy-ha-yttalerkabel.html
Mente bare at den tar ikke så veldig plass i BJC format.Det ble sagt her att AWG 10 ikke er rare greiene. Det er faktisk nesten 6mm2.
Har 3 ruller med 16mm2.
Får finne på noe.
Vet du hva? Skal jeg si deg en ting?Høyttalerkabel, RKUB - CLAS OHLSON | Clas Ohlson
Kjøper du den tykkeste av disse, 10 meter for 299.- så er du sikker.
Har hatt kabler i masse prisklasser og utførelser men havner alltid tilbake på de. De gjør det en høyttalerkabel skal.
Se der ja! Nå har du opplevd forskjellen på doblingen fra 3mm² til 6mm². Bare vent til du hører forbedringen med en ytterligere dobling av tverrsnittet. For ikke å snakke om en tredobling!Okei.
Den forskjellen var ikke så reint liten heller.
Hm.Det støyer. Hiss. Vel, vi går videre.
Det er det jeg ikke skjønner ser du. Utgangsimpedans er ikke oppgitt, jeg finner en inngangsimpedans og en "sensitivity":Greit å ha litt areal, men om man skal pirke vil gevinsten være relativ til kildens impedans, altså impedansen på utgang av forsterker. En rørforsterker med ganske høy utgangsimpedanse/lav dempningsfaktor vil kanskje ha mindre glede av økning av tverrsnitt. Dessuten vil endring i resistansen gå mot 0 om tverrsnittet går mot uendelig, dvs at du nok vil ha større effekt av å gå fra 3-6 enn fra 6-12 osv.
Du må ikke kjøpe ht kabler på clas.
De bør kjøpes hos biltema eller jula.
De har nok den beste bransje erfaringen , bare se på deres brede varesortiment i alle regnbuens farger.
Hva vil utgangsimpedansen være når dempingsfaktoren er 700?Dempingsfaktor på 400 betyr at forsterkeren har en utgangsimpedans på 0,02 ohm.
Skjønner.Dempingsfaktoren er forholdet mellom høyttalerimpedansen og forsterkererens utgangsimpedans. De fleste (alle?) oppgir dempingsfaktoren beregnet ut fra 8 ohm ht-impedans.
700 = 8/utgangsimpedansen. Dvs. ugangsimpedansen = 8/700 som blir 0,011 ohm.
Jeg var en gang borti en kar som drev med elektroniske presisjonsinstrumenter til industri og medisin og begynte å ta opp temaet med eventuelle forskjeller på kabler. Det ble ikke møtt med mye forståelse for å si det slik.Det er faktisk ingen seriøse kabelprodusenter som ikke holder seg til rent nok kobber - om man mener ar 99,99% istedet for 99,9% forsvarer en 10-100-dobling av prisen, - please - be my guest. Enkeltlederne i en flertrådet kabel skal faktisk berøre hverandre, - hvis man ikke snakker om Litz-tråd, for det er noe annet. Hvor alle tøvete myter om hvirvelstrømmer, urene krystaller og diodeoverganger i kabelen kommer fra, kan man bare lure på - noen har tydeligvis forlest seg på alternativ audio. Utover det er det R-L-C som gjelder - og det påvirkes selvsagt av konstruksjonen. Liten L-stor C, eller motsatt. Stor C er det få forsterkere som liker. Har hittil ikke sett noen som har klart å omgå fysikkens grunnlover.
Ellers er det nokså påtagelig å legge merke til hvilke kabler de medlemmene her som besitter de største, dyreste og mest komplekse anleggene bruker... surprise...