Neida, det finnes kraftige elektriske loddebolter på f.eks. 150 watt som kan brukes til grovlodding.Dersom du skal lodde 6 kvadrat i spader eller bananer , må du bruke gasslodding .......Ser de fleste bananplugger som selges ikke tar større dimensjon enn 4 m.m. Noen kun 2 m.m. Noen som vet om bananplugger som tar så store dimensjoner som 6 m.m.
Hvilke løsninger er gode dersom man ikke ønsker å investere i loddebolt?
Final
De bør i tillegg ha en anleggsflate som matcher kabelskoen for at det skal være optimalt. Alle har ikke det.For å kunne bruke rørkabelsko/ringkabelsko må forsterker og høyttaler ha tilkoblinger der låseskruen kan skrues helt av.
F.eks. slike som disse
Vis vedlegget 441778
Vis vedlegget 441779
Går det åt dunndass ANM kan jeg bruke den til kombi kabelDet blir jo en badass kabel og skulle du få startproblemer en vintermorgen...
En får en ressonanse i messing som legger et lokk på lyden, ein mister oppløsning og jeg føler at lyden ikke slipper helt. Blir litt innestengt på en måte, med kopper hele veien åpner lydbildet seg mer og blir mer frigjort,Hvordan gjør messingen det?
Må si meg enig i at jeg tviler på at dette er hørbart, men jeg har blitt overasket før...Jaha.... Noen teknisk forklaring på hvordan dette kan skje?
Jeg tillater meg å være mildt sagt skeptisk.
Jeg har full respekt for at du er mildt sakt skeptisk, men det skal ikke bremse meg for å få best mulig lydJaha.... Noen teknisk forklaring på hvordan dette kan skje?
Jeg tillater meg å være mildt sagt skeptisk.
Skjerpings!Og igjen er det samme klanen som drar det igang.
Jeg tror det ikke.Jeg er skeptisk.
Jeg spurte ikke etter bevis. Jeg har heller ikke noe problem med andres opplevelser.Det bevisene som etterspørs er blitt forlangt av samme folkene år ut og år inn,
og de vet forbasket godt at det som er kommet opp ikke er blitt godtatt,og så
lenge de ikke evner å høre forskjeller vil de ikke godta noe som helst,
selv om vår Herre skulle dukke opp og og prøve overbevise.
De må da kunne godta at de ikke hører,og noen hører.
Du er en God man ANM, håper du la meg under kategorien DE UNGEVi gamlinger som er godt kjent med stridens kjerne burde vel nå kunne begrave stridsøksen. La de unge med fremtiden foran seg ta over kampen. Er vel ikke så viktig å ha rett for noen av partene og vi har jo alle kjepphester.
Skulle veldig gjerne sett noen studier på resonanser i legeringer da.
Nå høres du ut som en forkynner.;D Du antar at jeg ikke har prøvd ut ett og annet og at jeg startet livet ferdig vranglært. Hva årsaken er til at kabler og metallurgi er viktige for noen skal jeg la stå usagt, kan bare konstantere at det står langt ned på min liste. Foruten en balanse mellom god skjerming og LCR, på phono og linjenivå synes jeg det er greit å ha adekvat ledertverrsnitt på effektsiden. Utover det har jeg fokus andre steder.Den studien kan du ta selv ANM det koster ikke mange kronene og litt arbeidslyst, så finner/hører du fort ut om det har noe forseg
Det jeg har lært meg oppover mine HiFi år, for å få vekk skepsisen/tvilen er jo bare å prøve det ut, og du får en utrulig lærekurve,
Vis en ikke allerede er så utlært at ingeting er nødvendig lenger.
Er vi ikke forkynnere fra den en eller den andre kanten, her Hifisentralen da, ved vårt budskapNå høres du ut som en forkynner.;D Du antar at jeg ikke har prøvd ut ett og annet og at jeg startet livet ferdig vranglært. Hva årsaken er til at kabler og metallurgi er viktige for noen skal jeg la stå usagt, kan bare konstantere at det står langt ned på min liste. Foruten en balanse mellom god skjerming og LCR, på phono og linjenivå synes jeg det er greit å ha adekvat ledertverrsnitt på effektsiden. Utover det har jeg fokus andre steder.Den studien kan du ta selv ANM det koster ikke mange kronene og litt arbeidslyst, så finner/hører du fort ut om det har noe forseg
Det jeg har lært meg oppover mine HiFi år, for å få vekk skepsisen/tvilen er jo bare å prøve det ut, og du får en utrulig lærekurve,
Vis en ikke allerede er så utlært at ingeting er nødvendig lenger.
Ærlig talt....Og igjen er det samme klanen som drar det igang.
Jeg tror det ikke.Jeg er skeptisk.Jeg forlanger tekniske bevis,med full avhandling.
Selv da,med målinger vil de samme benekte at det er lydforskjeller.
Blir nesten som å ta med en svaksynt eller blind på kunstutstilling.
Har ikke jeg samme opplevelse kan heller ikke du ha de..
Hør, hør!hva med en plausibel forklaring/redegjørelse - hva med litt vitenskap?!
Cardas har godt tversnitt på sine terminaler disse er faktisk veldig gode, jeg har disse på Høytalerne med gullbeleggNår det er sagt, er det ofte slik at tverrsnittet i termineringene er en del mindre enn i selve kablene, så det er der flaskehalsen er, og da er det enda mindre heldig å ha dette tverrsnittet dekket av et materiale med 1/3 av ledeevnen til kobberet i kablene. Sannsynligvis gjør det ikke så mye i de fleste tilfeller, men det er jo liten vits i å spare akkurat her, da kobber- eller gullbelagte terminaler ikke behøver å koste stort.
Får ikke kontakt på kun 2 steder....6 mm² går fint i de fleste bananstikk. Men bruker en skruetilkobling bør en krympe en endehylse på den avisolerte kabelenden for å unngå at kordellene skvises utover ved tilskruing. Veldig viktig at alle kordellene har kontakt.
Endehylse
Vis vedlegget 441594
Tja. Med en endehylse får man jo kun kontakt på to steder rundt diameteren av hylsa? Med tvinnet kabel vil man skvise den i kontakt med hele hullet.
Venter spent på svar, bla fra ledende bidragsytere som Geiren.Så enorme tverrsnitt på kabelen mellom ht og forsterker er topp? Ok, men da løper vi på samme problemstilling som før, uavhengig av pris; hva med tykkelsen på kablene inne i forsterkeren og inne i ht?! Disse er av langt mer puslete dimensjoner. Skal liksom de ca 2,5m feite mellom komponentene plutselig ha alt å si nå? Javel, jeg leser at noen mener det, men hva med en plausibel forklaring/redegjørelse - hva med litt vitenskap?!
I beste mening!
Derfor bruker jeg loddetinn som innholder Sn96,5% Ag3% Cu0,5%. For å ikke sette helt fyr i denne tråden så hører jeg forskjell på loddetinn også.Messing i hardhet som passer for skruterminaler er ca 80% kopper og 20% sink. Dette er en legering, hvor det ikke går an å regne sinkens elektriske egenskaper for seg.
Bly er vel noe vi ikke vil bruke som elektrisk leger, lokk på lyden eller ikke. All elektronikk som er 10 år eller eldre er loddet med 60/40 tinn bly. Skal vi regne blyets ekstremt dårlige elektriske egenskaper in i dette, bør all elektronikk som er 10 år+ kasseres umiddlebart som ubrukelig ......
Hvis det er viktig med kobber hele veien hvorfor setter man da inn 'bremser' av gull mellom kobberbitene?Cardas har godt tversnitt på sine terminaler disse er faktisk veldig gode, jeg har disse på Høytalerne med gullbeleggNår det er sagt, er det ofte slik at tverrsnittet i termineringene er en del mindre enn i selve kablene, så det er der flaskehalsen er, og da er det enda mindre heldig å ha dette tverrsnittet dekket av et materiale med 1/3 av ledeevnen til kobberet i kablene. Sannsynligvis gjør det ikke så mye i de fleste tilfeller, men det er jo liten vits i å spare akkurat her, da kobber- eller gullbelagte terminaler ikke behøver å koste stort.
Vis vedlegget 441859
For det første vinagunner må du lese hele tråden jeg har ikke sagt at større tverrsnitt på kabelene gjør noe med lyden, jeg har kun sagt at en får bedre lyd med å skifte messingterminalene til noen med ren kopper i. og at jeg skal teste ut Larkus teorien.Venter spent på svar, bla fra ledende bidragsytere som Geiren.Så enorme tverrsnitt på kabelen mellom ht og forsterker er topp? Ok, men da løper vi på samme problemstilling som før, uavhengig av pris; hva med tykkelsen på kablene inne i forsterkeren og inne i ht?! Disse er av langt mer puslete dimensjoner. Skal liksom de ca 2,5m feite mellom komponentene plutselig ha alt å si nå? Javel, jeg leser at noen mener det, men hva med en plausibel forklaring/redegjørelse - hva med litt vitenskap?!
I beste mening!
Du er nok inne på noe vesentlig her. Noen my med gull har vel mindre betydning enn noen messing klomper i hver endeHvis det er viktig med kobber hele veien hvorfor setter man da inn 'bremser' av gull mellom kobberbitene?Cardas har godt tversnitt på sine terminaler disse er faktisk veldig gode, jeg har disse på Høytalerne med gullbeleggNår det er sagt, er det ofte slik at tverrsnittet i termineringene er en del mindre enn i selve kablene, så det er der flaskehalsen er, og da er det enda mindre heldig å ha dette tverrsnittet dekket av et materiale med 1/3 av ledeevnen til kobberet i kablene. Sannsynligvis gjør det ikke så mye i de fleste tilfeller, men det er jo liten vits i å spare akkurat her, da kobber- eller gullbelagte terminaler ikke behøver å koste stort.
Vis vedlegget 441859
Skal man legge noe på overflaten av kobberet bør det jo være sølv i det minste.
Ja det kan duGeiren, hva slags anlegg har du? Om det går ann å spørre om det?
Jeg håper du er klar over at for å få gullbelegget til å sitte på kopperet, så må kopperoverflaten først fortinnes?Cardas har godt tversnitt på sine terminaler disse er faktisk veldig gode, jeg har disse på Høytalerne med gullbelegg
Skal jeg være helt petimeter her John-kr bruker Cardas sølv og gull. Og sølv og rodium over kopperetJeg håper du er klar over at for å få gullbelegget til å sitte på kopperet, så må kopperoverflaten først fortinnes?Cardas har godt tversnitt på sine terminaler disse er faktisk veldig gode, jeg har disse på Høytalerne med gullbelegg
Edit: rettere sagt: Fortinningen trengs for at ikke kobberet og gullet skal danne en legering.
Johan-Kr