Da synes jeg nesten synd på degFor å ikke sette helt fyr i denne tråden så hører jeg forskjell på loddetinn også.![]()
|
Da synes jeg nesten synd på degFor å ikke sette helt fyr i denne tråden så hører jeg forskjell på loddetinn også.![]()
Det er egentlig helt feil å fokusere enøyd på tverrsnitt og kalle en innsnevring for en «flaskehals». I konteksten «flaskehals» så er antagelig de aller fleste «normale» transistorer, kretskort og svingspoler, for ikke å nevne loddepunkter av en størrelsesorden høyere opp på «bekymringslista», tverrsnittene her er som regel ganske sparsommelige uten at noen bør miste nattesøvnen av den grunn. Det som kan gjøre det verd å bruke noen kroner på tverrsnittet på HT-kabler er tross alt lengde, og essensen av det hele er hvilken utgangsimpedans forsterkeri + HT-kabel leverer på terminalene til HT, inkl kontaktmotstand i alle relevante punkter, ift HT sine designforutsetninger og impedans ift hvor store frekvensavvik (ev ledningstap) en ønsker/kan tolerere.Når det er sagt, er det ofte slik at tverrsnittet i termineringene er en del mindre enn i selve kablene, så det er der flaskehalsen er, og da er det enda mindre heldig å ha dette tverrsnittet dekket av et materiale med 1/3 av ledeevnen til kobberet i kablene. Sannsynligvis gjør det ikke så mye i de fleste tilfeller, men det er jo liten vits i å spare akkurat her, da kobber- eller gullbelagte terminaler ikke behøver å koste stort.
Jada... Det er strengt tatt dumt å fokusere kun på én parameter uansett, men når det kommer til kabler vil jeg bare ha grei nok kvalitet på råvarene (Klotz, belden, etc), tilstrekkelig tverrsnitt og gode termineringer. Ferdig snakka.Det er egentlig helt feil å fokusere enøyd på tverrsnitt og kalle en innsnevring for en «flaskehals».
Da vil jeg påstå at du har mulighet til å høre det de fleste andre IKKE hører, om du har ørene og akustikken til detJa det kan duGeiren, hva slags anlegg har du? Om det går ann å spørre om det?
Jeg har to anlegg
Det ene består av
Moon Neo Mind streamer, minidsp dirac live, stello 100MkII settet fra dac til amp, Respons Art høytalere, her er det hjemmelagt kabler på alt untatt dei optiske.
Anlegg to
Lumin U1 streamer, stello D700 dac, Stello P700 preamp, Eximus S1 monoblokker til amper. Høytalere her er Respons Magna Musicum, alle kabler her er Respons sine. Untatt optiske.
Det brukes vel nikkel, ikke tinn. Uten at det blir noen færre nevroser av det.Jeg håper du er klar over at for å få gullbelegget til å sitte på kopperet, så må kopperoverflaten først fortinnes?Cardas har godt tversnitt på sine terminaler disse er faktisk veldig gode, jeg har disse på Høytalerne med gullbelegg
Edit: rettere sagt: Fortinningen trengs for at ikke kobberet og gullet skal danne en legering.
Johan-Kr
Det er lett av meg no og høre forskjell, til og med på kringlelyd anlegget mitt med en NAD787Da vil jeg påstå at du har mulighet til å høre det de fleste andre IKKE hører, om du har ørene og akustikken til detJa det kan duGeiren, hva slags anlegg har du? Om det går ann å spørre om det?
Jeg har to anlegg
Det ene består av
Moon Neo Mind streamer, minidsp dirac live, stello 100MkII settet fra dac til amp, Respons Art høytalere, her er det hjemmelagt kabler på alt untatt dei optiske.
Anlegg to
Lumin U1 streamer, stello D700 dac, Stello P700 preamp, Eximus S1 monoblokker til amper. Høytalere her er Respons Magna Musicum, alle kabler her er Respons sine. Untatt optiske.
Om det stemmer det du sier eller om det er litt placebo, det tar jeg ikke stilling til, men jeg innser at mitt anlegg ikke er i nærheten av dette og jeg rett og slett ikke vil klare å høre disse forskjellene om jeg ville!
Og da falt jeg helt ut igjen...Det er lett av meg no og høre forskjell, til og med på kringlelyd anlegget mitt med en NAD787.
HeHe kringlelyd er det norske ordet for surround lydOg da falt jeg helt ut igjen...Det er lett av meg no og høre forskjell, til og med på kringlelyd anlegget mitt med en NAD787.
Du får drive med ditt, tror jeg![]()
Da vil jeg påstå at du har mulighet til å høre det de fleste andre IKKE hører, om du har ørene og akustikken til detJa det kan duGeiren, hva slags anlegg har du? Om det går ann å spørre om det?
Jeg har to anlegg
Det ene består av
Anlegg to
Om det stemmer det du sier eller om det er litt placebo, det tar jeg ikke stilling til, men jeg innser at mitt anlegg ikke er i nærheten av dette og jeg rett og slett ikke vil klare å høre disse forskjellene om jeg ville!
Tillat meg å være uenig.Mesteparten av dagens høyttalere og elektronikk klarer greit å få frem forskjellene.
Sjølsagt er tynne ledninger inne i forsterker og høyttalere en ulempe, men heldigvis er det stort sett snakk om korte strekk. 10 cm med 6 mm² ledning mellom utgangsprint og terminaler i forsterkere holder i massevis. Litt lenger strekk inne i høyttalerene, men også der brukes stort sett ledning med tilstrekkelig tverrsnitt.Jeg skrev "bla av Geiren", men ser nå at det er godeste Larkus som sitter på ekspertisen hva tverrsnitt angår her. Beklager det. Så enorme tverrsnitt på kabelen mellom ht og forsterker er topp? Ok, men da løper vi på samme problemstilling som før, uavhengig av pris; hva med tykkelsen på kablene inne i forsterkeren og inne i ht?! Disse er av langt mer puslete dimensjoner. Skal liksom de ca 2,5m feite mellom komponentene plutselig ha alt å si nå? Javel, jeg leser at noen mener det, men hva med en plausibel forklaring/redegjørelse - hva med litt vitenskap?!
Da venter jeg spent på svar fra Larkus!;D
Det finst noen enda der ute Dazed ;DHar du sett forsterkere med baner eller kabler internt på 6mm2?
Ymir,Det handler aller mest om akustikk, plassering av både høyttaler og lytteposisjon og frekvenskurve.
Mesteparten av dagens høyttalere og elektronikk klarer greit å få frem forskjellene
dersom de gis optimale arbeidsbetingelser.
Når jeg prøver meg på en slik kurve blir det ikke bra,muligens pga manglende demping,
ønsker ikke å dra ett trailerlass med Glava eller Rockwool inn i stua.
Slike kurver er for konfirmanter og dauhørte bassnarkomane
Vis vedlegget 441987
Eller slik?
Vis vedlegget 441990
sant nok Larkus, men diskusjonen rundt kabeldiameter og L, C og R parametere er jo en diskusjon rundt frekvensrespons (og andre parametere)Hold dere til trådens tema folkens
Akustikk og høyttalerplassering diskuteres andre steder på hfs.
Bare hyggelig at andre også oppdager forbedringenDu Larkus du Larkus du har fan i meg rett i hvert eneste ord, når det gjælder tversnitt på høytalerkablene