Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    4.673
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    På veggen; trodde dette var for taket? Jeg er svært skeptisk til Gallo prosjektet ditt som du sikkert har skjønt :)
    Why?
    Jeg har troa på disse. De jeg har trillende rundt hjemme har hengte kinoen til Roy (R.E.S) og det er vel det beste skussmålet de kan få;)
    Jeg testet de kjapt på monoblokkene, og det var overraskende klar og fin lyd tatt størrelsen i betraktning. Ingen bass da, men det var ventet. Men høy deling på dem mot sub, så funker det greit tror jeg. Om ikke må de ut.

    Jeg valgte å gå for disse Pga størrelsen og mobilitet, samt at det er forskjellige festemetoder for disse.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    4.673
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Er det Strada eller Micro?
    Jeg vurderte Strada 2.

    Dette er Diva Distinctive
    Modellen over Micro. Men Strada kan fort bli aktuelle i surr/surr.back om det viser seg at det ikke virker optimalt med Diva.

    En annen ting er at jeg har mulighet til å henge små subber strategisk rundt for å dele mot disse kanalene. Jeg skal se om jeg finner noen småtasser med HN.inngang så man slipper å dra nye kabler.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.356
    Antall liker
    2.269
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da fikk jeg det endelige svaret på IIR og FIR filter overgangen. Den er "hard" - men ikke hard egentlig. Fordi de 2 filtrene kombineres til et unikt filter; så crossover er av den grunn ikke nødvendig.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.356
    Antall liker
    2.269
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    TGB
    Har du fått målt med REW ennå hva som egentlig utspiller seg på frekvenparameteret?

    Har du testet ut PEQ filterne ennå?
    Jeg har ikke hatt tid til å teste de ennå.
    Ref REW har jeg bare testet litt; ikke gjort noe seriøst der ennå (mer å få ting til å fungere).
    PEQ filter har jeg ikke testet ennå, og akkurat nå er ikke tiden for å teste noe - må være alene hjemme for å få arbeidsro :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    4.673
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Får du ikke REW opp å gå skikkelig?
    Jeg tenkte å teste det i tokanalers først for å bli kjent med algoritmen og hva den egentlig gjør med lyden.

    Høytider er vel ikke akkurat primetime for å skru lyd og lære seg nye triks nei
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.356
    Antall liker
    2.269
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Begynte å leke meg med FIR & IIR Settings/Resolution of energy response for IIR (bedre oppløsning på gain justeringen på de lave frekvenser).

    Skjermbilde 2019-04-30 kl. 22.32.05.jpg


    Skjermbilde 2019-04-30 kl. 22.34.41.jpg
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.356
    Antall liker
    2.269
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Må gi litt skryt til Hifiklubben/Drammen. Etter å ha levert en 6 år gammel Classé CA5300 til service etter at den sluttet å virke; så fant de ut at de bare skulle kreditere den og gi meg penger på konto; siden de ikke klarte få deler til den gamle Classé forsterkeren. Veldig fornøyd med service her, spesielt siden jeg hadde tenkt å selge den på bruktmarkedet rett før den døde. Dette ble jo mye bedre (og ikke minst enklere).

    Da blir det vel snart en ny Amplitude8M for Atmos-kanalene :)

    Edit:
    Planen blir da 9 x Piega AP 1.2
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.356
    Antall liker
    2.269
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    PEQ post eller pre optimizer? Synspunkter?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    4.673
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Vel!
    Jeg tenker som så:
    Å legge inn eq på frekvensbåndet før target og aotokalibrering KAN gi et uheldig resultat iom den uansett vil kunne korrigeres automatisk. En annen ting er at en er nødt til å ha en råmåling av responsen uansett for å vite hvor en skall sette peq. Og da må man kjøre igang optimizer uansett, eller alternativt REW. Og velger en førstnevnte er korrigeringer allerede gjort grovt.
    MEN!
    Om råmåling foreligger, du kjenner rom og utstyr godt og du vet med sikkerhet hvor peq bør settes med nivå, frekvens og Q så er det ikke umulig det blir hipp som happ, eller i beste fall bedre.
    Jeg vet ikke sikkert, jeg bare tenker høyt her, og det er vel lov;)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.356
    Antall liker
    2.269
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var helt overbevist om at å sette PEQ etter kalibrering var mest fornuftig, men etter en diskusjon med Trinnov så anbefalte de motsatt - å kjøre kalibrering på PEQ for å få så bra resultat i forkant som mulig.

    Uansett så er jo målet å kjøre PEQ for å få et så nært mot "perfekt" resultat som mulig. Dette gjøres ved å ta en REW måling; justere PEQ for hver kanal gjennom hele frekvensspekteret (naturligvis holder det med opp til 200-250Hz for sub'ene selvsagt, og man kjører flere REW målinger for å se resultat av justeringen). Deretter kjøre kalibrering.

    PEQ legges så langt jeg har skjønt på før optimizer uansett. Problemet med PEQ etter optimizer er at optimizer kan "gjøre feil justeringer" som man igjen må justere med PEQ. Optimizer jobber med fancy Fourier Transformasjoner; som selvsagt i noen tilfeller kan slå uheldig ut (slapp av jeg har rapportert mine funn rundt dette).

    Jeg må nok teste gjennom dette på begge måter.

    Uansett, problemet her at dette tar ganske mye tid og arbeid.


    Tenke høyt er lov; man vet ikke før man har testet begge variantene.

    Edit:
    Jeg har lagt merke til at jeg har et par ekstreme dupper i frekvenskurven i området 90-93Hz; med optimizer blir faktisk utslaget av denne krappe duppen større (noe som overrasket meg). Det er på denne basisen jeg begynte å diskutere PEQ pre/post optimizer.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    4.673
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Om Trinnov anbefaler peq før opt. Har de sikkert en god grunn til å gjøre det. Den grunnen kjenner ikke jeg.
    I mitt tilfelle vil peq uansett ikke aktuelt lenger opp en til 100 Hz vil jeg tro. Min største utfordring ligger fra 16-25 Hz resten fixer jeg på andre metoder, foreløpig hvertfall
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.356
    Antall liker
    2.269
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Begynte å leke med PEQ; dette tar evigheter. Fikk kjørt gjennom sub1 og sub2 og startet på senter. Det er disse jeg har størst utfordring med.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.356
    Antall liker
    2.269
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tok litt tid og harde forhandlinger, men da ble endelig bestilling av Amplitude8M, DB-25 kabel og 9 * Piega AP 1.2 gjort. Fikk også gjort avtale om montering så slipper jeg å stresse med alt på egenhånd :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.356
    Antall liker
    2.269
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer!
    Du er en handlingens mann :D
    Får alle bracketene til Piega AP 1.2 med 1 sentrert hull, så kan jeg vende på dem etter montering i taket. Duet fikser hullene. Originalt krever Piega AP 1.2 2 hull i vegg/tak for montering, som selvsagt blokkerer muligheten for å rotere dem. Det skal litt til å treffe 100% med hullene. Så jeg synes dette er en dårlig løsning (Duet er enig, de har samme prinsippet i sitt demo-rom).

    Montering var overraskende billig; terminering av høyttalerkabler og høytallerkabler ble vi enig om å etterfakturere basert på brukt lengde.

    Ny kalibrering av hele oppsettet mitt kostet ikke noe og er en del av Trinnov-pakken. Jeg kommer neppe til å bruke kalibreringen, men greit å ha den liggende (samt man lærer en del nytt under disse kalibreringsprossene).
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.362
    Antall liker
    1.170
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Av ren nysgjerrighet; siden Altitude 16 har 16-kanaler som tilsynelatende konfigurerbare, kan en da kjøre 5 suber helt uavhenging av hverandre i et 7.5.4 system?

    Trinnov er en våt drøm, bare lottoen slår inn...
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    4.673
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Tok litt tid og harde forhandlinger, men da ble endelig bestilling av Amplitude8M, DB-25 kabel og 9 * Piega AP 1.2 gjort. Fikk også gjort avtale om montering så slipper jeg å stresse med alt på egenhånd :)
    Artig!
    Jeg har montert opp 4 av 8 Gallo nå:) Jeg vurderer å handle inn to par Gallo Strada for surr/surr.b
    Så bruker jeg overskytende Diva som høydekanaler.
    Ingen delefilter i disse trykkammerne, og spredningen er 180 fra 6000 og opp til 20khz
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    4.673
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Av ren nysgjerrighet; siden Altitude 16 har 16-kanaler som tilsynelatende konfigurerbare, kan en da kjøre 5 suber helt uavhenging av hverandre i et 7.5.4 system?

    Trinnov er en våt drøm, bare lottoen slår inn...

    Forøvrig har jeg en 8 kanalers Trinnovmodul stående her og slenge, som ikke er i bruk. Om det er kun de 5 subbene du skal skyte inn.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.362
    Antall liker
    1.170
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Av ren nysgjerrighet; siden Altitude 16 har 16-kanaler som tilsynelatende konfigurerbare, kan en da kjøre 5 suber helt uavhenging av hverandre i et 7.5.4 system?

    Trinnov er en våt drøm, bare lottoen slår inn...

    Forøvrig har jeg en 8 kanalers Trinnovmodul stående her og slenge, som ikke er i bruk. Om det er kun de 5 subbene du skal skyte inn.
    I know! Men det er ikke bare de fire subbene jeg har, kunne tenkt meg ordentlig korrigering og høyere kvalitet over hele linja.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    4.673
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Da er det verre.
    Men hvilken prosessor er det du kjører i dag da? Det er jo flere måter å løse det på men A(lt i en boksen)ltitude er det opplagte valget om det skal være puristisk, rent og pent samt siste finesser.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.362
    Antall liker
    1.170
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Denon x6200 som blir brukt som pre, med 15 eksterne effekttrinn.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    4.673
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Aktiv deling oppi der også da tenker jeg?
    Jeg skal ikke tilføye noe særlig mer enn at mitt første møte med Trinnov slo meg rett i gulvet.
    Jeg har eid både reciver, "billig" prosessor, og "dyr" prosessor. Jeg har ALDRI hørt noe som er i nærheten av å tegne opp lyd i et rom som Trinnov gjør. Det er mye bra lyd der ute, og da vil jeg trekke frem kinoen til authentic som er noe av det beste jeg har hørt "hjemme hos" som ikke er med Optimizeren. Han skrur bra lyd;)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.362
    Antall liker
    1.170
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er en Minidsp 2x4hd med Dirac til frontene og to suber, og en Inuke 3000 med dsp til de to skikkelige subene. Kunne tenkt meg å fått samlet all korrigering til en boks som samkjørte alt, tror det er en del å hente både der og på kvaliteten på selve pre/pro delen.

    Men skulle jeg hatt råd til en Altitude 16 idag måtte kommaet på prisen blitt flyttet et step til venstre.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.356
    Antall liker
    2.269
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Men skulle jeg hatt råd til en Altitude 16 idag måtte kommaet på prisen blitt flyttet et step til venstre.
    Det kommer dessverre aldri til å skje, Altitude16 er faktisk ekstremt billig ut fra hva man får i butikken i dag.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.362
    Antall liker
    1.170
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det var ikke ment som at Altitude var dyr i forhold til produktet, det var ment som at den er dyr i forhold til lønnen min (og alt annet jeg og familien er villig til å bruke penger på istedet)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.356
    Antall liker
    2.269
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det var ikke ment som at Altitude var dyr i forhold til produktet, det var ment som at den er dyr i forhold til lønnen min (og alt annet jeg og familien er villig til å bruke penger på istedet)
    Bare å følge med på bruktmarkedet; det skjer ikke ofte - men det er solgt en hel del Altitude16/32 i Norge.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.356
    Antall liker
    2.269
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gjorde et par merkelig funn med REW målingene mine (front+center). Det er en kraftig dipp rundt 58Hz; og en ny rundt 99Hz. Jeg skal prøve å skyve høyttalere helt inntil frontveggen, og gjøre ny måling. Samt sette en basstrap plage mellom vegg og høyttaler for så å gjøre enda en mling. Det går rykter om at dette vil flytte dipp langt høyere i frekvensregisteret og den blir mye mindre.

    Andre som har erfaringer her?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    4.673
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Stiller du spørsmålet i REW tråden får du nok de svarene du trenger.
    Men om du skisserer hvordan oppsettet står er det nok lettere å regne ut hva som skaper det. Måler du en og en ht? eller begge sammen?
    Du kan også poste målingene så vi får fullstendig oversikt:)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.356
    Antall liker
    2.269
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    REW tråden? Søk etter "REW" gir 0 resultat ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Fant den selv etter litt trykking, men det kan vel indikere at søkefunksjonaliteten her kunne vært bedre? ;)
    Mildt sagt:cool: Finner ALDRI det jeg leter etter her
    Bruk Google og skriv <søkeord> site:hifisentralen.no i søkefeltet

    Hvis jeg bruker REW så dukker denne linken opp som førstevalget https://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/79532-rew-ma-linger.html
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn