alphamale
Hi-Fi freak
Ja! ikke sant
Jeg synes det var det flotteste!Mer vanvittige ting har skjedd her før (ref taket mitt)
Relatert korrekte vinkler i det minste. Lfh og Rfh skulle være litt lengre inn mot frontvegg for å få slakere "elevation" - men ellers er det rimelig spot on. 3D-remapping ordner resten veldig bra.Jeg synes det var det flotteste!Mer vanvittige ting har skjedd her før (ref taket mitt)
TakkKjempefine bilder, TGB! Det taket ditt er helt fenomenalt! Rommet ditt er mindre enn jeg så for meg. Er det sånn at du med kombinasjonen Trinnov og svært mange lydgivende punkter mer eller mindre ‘opphever’ begrensningene en normalt har med et lite lytterom? Slik at du alltid har følelsen av å være i det rommet innspillingen er gjort i, enten det er en liten intimscene eller en stor katedral?
Den største forskjellen mellom eksotisk hifi og AV/multikanal er at ved førstnevnte så er veien fram til det man oppfatter som kjempegod lyd brolagt med frustrasjoner (endeløse apparatbytting, kabler, flytting av stoler og høyttalere noen cm hit og dit osv.) Mens man med godt av-utstyr (og kunnskap om å bruke utstyret!) rett og slett stiller inn den lyden man vil ha. Det er egentlig en mye bedre måte og gjøre det på, praktisk og med et bedre resultat.
Som dere skriver, det er svært få som egentlig har hørt et godt multikanals hjemmeoppsett. Og selv om det koster en del penger er vel totalbudsjettet ikke større enn det de fleste av oss har brukt på denne hobbyen hvis man legger sammen alt man har kjøpt og solgt opp igjennom tida.
Kjempebra at dere holder trådene gående, dette er veldig lærerikt synes jeg. Jeg bor på Smøla, øy vest for Trondheim så hvis dere ikke holder til alt for langt unna så frister det veldig å ta seg en tur på besøk
Samme her.Jeg har nok en helt annen lydfilosofi i to-kanals enn TGB, det er det som er mitt hjertebarn. Kinoen er egentlig bare et produkt av at det er mulig.
Vel!Samme her.Jeg har nok en helt annen lydfilosofi i to-kanals enn TGB, det er det som er mitt hjertebarn. Kinoen er egentlig bare et produkt av at det er mulig.
Jeg bypasser alt av hjemmekino (inklusive prosessor) for 2-kanals gjengivelse.
Men jeg har enda til gode å finne noe videomateriale med lyd, hvor LPCM-stereo sporet trumfer multikanal gjengivelse.
Jeg er også enig i at det er mange stereo-fanatikere som nok hadde fått en oppvåkning av å høre et skikkelig multikanal oppsett.
Det er bare å sette på Yello sin Live in Berlin BD eller Praha konserten til Hans Zimmer, eksempelvis.
Man sitter bare og flirer for seg selv.....
Ang bilde av himlingen hos TGB: For meg ser det ut som takhøyttalerne har en plassering mest i samsvar med Auro-3D, dvs plassert over de respektive gulvhøyttalerne ganske vidt ut mot overgang vegg/tak i motsetning til Atmos der de gjerne står mer inn på selve himlingen, pekende rett nedover og ikke så nær veggene. VoG mangler, men det er vel easy-peasy for franskmannen å simulere denne. Er det riktig observert? Og kan du la Trinnoven remappe mellom de ulike formatene slik at du kan se en film i det ene formatet eller det andre (eller tredje) litt basert på smak og behag?Relatert korrekte vinkler i det minste. Lfh og Rfh skulle være litt lengre inn mot frontvegg for å få slakere "elevation" - men ellers er det rimelig spot on. 3D-remapping ordner resten veldig bra.Jeg synes det var det flotteste!Mer vanvittige ting har skjedd her før (ref taket mitt)
Skal også bli digg å få på plass alt utstyr i rack. Blir litt mer ryddig med en gang da.
Edit:
Må vel sparkle og male litt også. Det har blitt en del hull på bakveggen etter finjusteringer.
Oppsettet er basert på Trinnov sin anbefaling for å dekke alle 3 formater. Så ja; med 3D-remapping er alle format dekket på en veldig god måte. VOG får jeg via Rtm og Ltm rett over hodet).Ang bilde av himlingen hos TGB: For meg ser det ut som takhøyttalerne har en plassering mest i samsvar med Auro-3D, dvs plassert over de respektive gulvhøyttalerne ganske vidt ut mot overgang vegg/tak i motsetning til Atmos der de gjerne står mer inn på selve himlingen, pekende rett nedover og ikke så nær veggene. VoG mangler, men det er vel easy-peasy for franskmannen å simulere denne. Er det riktig observert? Og kan du la Trinnoven remappe mellom de ulike formatene slik at du kan se en film i det ene formatet eller det andre (eller tredje) litt basert på smak og behag?Relatert korrekte vinkler i det minste. Lfh og Rfh skulle være litt lengre inn mot frontvegg for å få slakere "elevation" - men ellers er det rimelig spot on. 3D-remapping ordner resten veldig bra.Jeg synes det var det flotteste!Mer vanvittige ting har skjedd her før (ref taket mitt)
Skal også bli digg å få på plass alt utstyr i rack. Blir litt mer ryddig med en gang da.
Edit:
Må vel sparkle og male litt også. Det har blitt en del hull på bakveggen etter finjusteringer.
Du kan godt kalle det magi, men kroppen min sier det var rein muskelkraftDa fikk jeg på magisk vis på plass B&W 802 D3 på frontene. Da rulles 803 D2 til surround-aktivitet.
Galematias har du helt rett i.... eneste som skal byttes nå er center; men ingen hastverk. Den nye HTM1 D3 og den gamle HTM2 D2 er mer eller mindre match på størrelse og vekt.Det oppsettet ditt er rimelig spinnvilt nå, det er helt galematias, og ekstremt kult at du tar den ut på denne måten.
Kvalitet har selvsagt betydning, men signatur er ikke relevant i utgangspunktet. B&W 800-serien har vel i utgangspunktet minimal signatur; de er veldig nøytrale. De pleier ha et løft rundt 10kHz. Denne bankes alltid ned av meg i det minste. Har ikke målt D3-høyttalere ennå, men forventer det er samme trend der (dette er by design).Vil høyttalernes egen signaturlyd ha noe betydning i et Trinnovoppsett eller vil det egentlig spille liten rolle hva man bruker (over et visst kvalitetetsnivå selvfølgelig)? Normalt så er høyttalerne kanskje det viktigste for å voice et stereoanlegg, men ser for meg at når Trinnov har korrigert for ting & tang så er resultatet tilnærmet likt enten man velger en god Bowers eller en Focal, for å si det slik.
Dette er en veldig god beskrivelse av hva Trinnov kan gjøre.Man kan ikke lage en god høyttaler med Trinnov, Men du får en god mye bedre
Det er det beste komplimentet B&W kan få for sine ht i 800d3 serien. Og for såvidt det beste komplimentet vi kunne fått også.Sladret til Trinnov at jeg hadde anskaffet meg et par 802 D3; de brukte disse selv (samt masse annet fra D3-serien), og var veldig fornøyd med dem.
Jeg klør bare i fingrene etter å komme meg hjem for å få kjørt i gang PEQ-runde på 802 D3 jeg....Det er det beste komplimentet B&W kan få for sine ht i 800d3 serien. Og for såvidt det beste komplimentet vi kunne fått også.Sladret til Trinnov at jeg hadde anskaffet meg et par 802 D3; de brukte disse selv (samt masse annet fra D3-serien), og var veldig fornøyd med dem.
det beviser bare at det ikke er noe galt med øra våre
Morsomt
Ja, høyttalerne vil i stor grad beholde sin signatur. Eq, enten det er Trinnov eller andre saker, kan kun korrigere direktelyd (on-axis) og fase (tid), men forholdet mellom on-axis og off-axis, resonanser og ulinjær forvrengning vil alltid være det samme.Vil høyttalernes egen signaturlyd ha noe betydning i et Trinnovoppsett eller vil det egentlig spille liten rolle hva man bruker (over et visst kvalitetetsnivå selvfølgelig)? Normalt så er høyttalerne kanskje det viktigste for å voice et stereoanlegg, men ser for meg at når Trinnov har korrigert for ting & tang så er resultatet tilnærmet likt enten man velger en god Bowers eller en Focal, for å si det slik.
Takk for dette og andre svar på spørsmålet. Det er logisk når man tenker seg om.Ja, høyttalerne vil i stor grad beholde sin signatur. Eq, enten det er Trinnov eller andre saker, kan kun korrigere direktelyd (on-axis) og fase (tid), men forholdet mellom on-axis og off-axis, resonanser og ulinjær forvrengning vil alltid være det samme.Vil høyttalernes egen signaturlyd ha noe betydning i et Trinnovoppsett eller vil det egentlig spille liten rolle hva man bruker (over et visst kvalitetetsnivå selvfølgelig)? Normalt så er høyttalerne kanskje det viktigste for å voice et stereoanlegg, men ser for meg at når Trinnov har korrigert for ting & tang så er resultatet tilnærmet likt enten man velger en god Bowers eller en Focal, for å si det slik.
Derfor er det viktig med så gode høyttalere som mulig, og B&W 800-serien er blant det beste passive høyttalere man i dag kan få tak i da de måler eksepsjonelt godt generelt sett. De vil fortsatt få nytte av fasekorreksjon slik at alle frekvenser treffer ørene samtidig.
Lydoppsettet er en del av en større åpen løsning i området 40-45 kvadratmeter. Delen er anlegget står er på litt over 4x4 meter; 240cm under taket. Naturligvis kunne jeg snudd hele oppsettet 90 grader; men da blir det veldig vanskelig å bo her. Dvs, komme seg ut på balkong går ikke; gå inn og ut til andre deler blir komplisert. Så jeg har i utgangspunktet ikke så mange valg her. MEN jeg har gjort det beste utav det; og Altitude gir alle verktøy nødvendig for å få ting til å fungere.TGB:
Skikkelig fett oppsett du har (ref bildene litt tidligere).
Kan jeg spørre om hva målene på rommet er?
Har flyttet for en liten stund siden og det er ingen rom i det nye huset som er så store som jeg skulle ønsket. Men ser jo støtt og stadig at folk får til masse spennende i (tilsynelatende) relativt små rom.
PEQ gjøres basert på REW; det legges inn i forkant av optimizer. Finnes ingen automatikk i import - det finnes også verktøy for å liste opp alle PEQ filter man skal legge inn, men min erfaring er at det blir best ved å gjøre dette på den manuelle måten. PEQ er filter man legger inn ved hjelp av frekvens; gain +/- og Q (så har man forskjellige filtertyper). Så den er ekstremt nøyaktig. Naturligvis må man ikke overdrive i positiv gain. PEQ legges på før optimizer/kalibrering.Den PEQ processen - er det EQ for flere frekvensbånd du legger inn manuelt basert på høyttalerkarakteristikk eller er det basert på målinger fra REW i rommet for deretter automatisk å implementere filtre i Trinnov etter import?