Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg har jo også lurt på effekten av å bruke tykk 5mm filt under teppet, dette skal gi ekstra effekt såvidt jeg vet også :unsure:
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Du har vel planer om inngrep i taket Harald?
    Da ville jeg ventet med å kjøre massiv demping av gulvet også. hvertfall til en får kontroll på hvordan det låter.
    Jeg har også teppe, men ikke av det kaliberet over her, men ganske grovt det også. Det kan fort bli litt sånn "under dyna lyd" om det blir for mye av det gode :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.291
    Torget vurderinger
    2
    Fikk byttet ut teppet til et med "lang lugg" :) Overraskende mye dette gjorde for lyden i rommet. Snart på tide med en ny runde kalibrering.

    Vis vedlegget 656619

    Brukte "øl-åpneren" som referanse her :)
    Jeg overvar et næruhell med denne som student, og må advare. En gjeng studener satt rundt er bord og mens en jente gjorde klar en røyk og skulle tenne på , så jekket sidemannen opp en øl med bunnen av en lighter: Bunnen av lighteren føk av og jenta fikk en iskald sky av ekspanderende gas rett i fleisen, hun var en tidel fra å ha tent røyken og å bli forbrent til det ugjenkjennelige.

    Siden fikk ingen jekke øl med lightere på mitt kjøkken
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Du har vel planer om inngrep i taket Harald?
    Da ville jeg ventet med å kjøre massiv demping av gulvet også. hvertfall til en får kontroll på hvordan det låter.
    Jeg har også teppe, men ikke av det kaliberet over her, men ganske grovt det også. Det kan fort bli litt sånn "under dyna lyd" om det blir for mye av det gode :)
    Ja jeg har noe upcoming :giggle:

    Step 1
    - 6 stk hengende Rockfon Blanka Activity B hengende paneler i taket 600 x 1200 x 40 (fikk feil type av leverandør så det blir retur og forsinkelse)
    - jeg har et prosjekt med Rockfon Industrial baserte bass-traps (bruker Industrial mest pga lav pris),
    Benytter en konstruksjon fra Master handbook of acoustics, disse skal full-integreres i hjørner = VISUELT PENT :)
    men jeg ser nå at Rockfon Industrial har lavere tetthet enn det jeg opprinnelig ønsket, men det blir en ok test.

    Step 2
    - To stk Rockfon Eclipse 1160×2360 på ene hele hele sideveggen, to stk svære plater med 5 cm avstand til vegg
    - Venstre sidevegg er vanskelig, da det er vindu og får, og jeg må se ut ... satser på flyttbare absorbenter der (Rockfon Industrial med rødt stoff)
    Må tenke kreativt her
    - bakvegg kan jeg ikke gjøre noe med, 4 stk Rockfon industrial flyttbare paneler, igjen kledd med rødt stoff

    Step 3
    - Målinger, rt60, lytting. lytting, lytting.... måling
    - Kanskje ennå mere galskap

    Så ja, jeg har litt mere på gang enn bare takpaneler, tror dette kan bli supermoro :ROFLMAO:

    Når da jeg forhåpentligvis får inn Trinnov, så regner jeg med at ovenstående + Trinnov får det til å ta helt av

    Jeg har fått denne skissen fra en leverandør, det blir ikke helt slik, men noe lignende
    I tillegg bass traps eller hva jeg kan få til der, skikkelig moro med bass trap i venstre hjørne hvor vinduet går nesten helt til frontveggen :unsure:

    PS: Jeg har mye større høyttalere enn dette :ROFLMAO:
    Art Novion skisse.PNG

    Rockfon Blanka Activity B
    Rockfon Industrial
    Rockfon Eclipse
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Beklager om jeg derailer eller går på copyright infringements, men dette er bass trap som foreslås av F. Alton Everesr i Master Handbook of Acoustics, denne bass trap er foreslått for ”home studios”. Jeg er ikke overbevist om en DIY greie med off-the-shelf absorbenter nødvendigvis er noe dårligere enn hi-end bass traps til mange ganger prisen :unsure:

    15D8DC15-B372-495B-BDF1-95DDFEA58CF6.jpeg
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet er hvor mye effekt man får av noe slik, med tanke på at 40Hz har en kurve på 8.5 meter. For mye akustiske tiltak kan også slå uheldig ut; så gå frem med forsiktighet. Jeg ville fokusert på førsterefleksjon og alternativt 2 refleksjon. Tak-delen av konstruksjonen du viser over virket heller ikke helt logisk på meg


    For å finne hvor man skal ha platene i taket så er trikset å finne vinkel mellom øret ditt og mellomtone-elementet til høyttaler; når man slår ut en trekant skal vinkelen i taket være 90 grader. Dermed blir det relativt enkelt å kalkulere hvor den må være plassert i taket.


    La oss ikke spore helt av i Trinnov tråden da :)
    Ingen problem med avsporinger, men vi må bare ikke ende opp med at dette blir en lengre debatt om bass-traps.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ref en annen tråd og servicenivå... på den helt andre enden av skalaen finner vi Trinnov i dag (legg merke til klokkeslettene, alt fra i dag)
    Skjermbilde 2020-08-28 kl. 22.13.44.png
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Beklager avsporing ....

    Jeg har samme opplevelse med Trinnov ... og det før jeg er kunde ... jeg opplever at gutta står nesten i kø for å svare meg :ROFLMAO:
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Beklager avsporing ....

    Jeg har samme opplevelse med Trinnov ... og det før jeg er kunde ... jeg opplever at gutta står nesten i kø for å svare meg :ROFLMAO:
    Fikk du sett denne?

    Edit:
    Linken og det som står i preview stemmer ikke. Trykk på den :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.291
    Torget vurderinger
    2
    [QUOTE="TGB, post: 3126066, member: 21364

    For å finne hvor man skal ha platene i taket så er trikset å finne vinkel mellom øret ditt og mellomtone-elementet til høyttaler; når man slår ut en trekant skal vinkelen i taket være 90 grader. Dermed blir det relativt enkelt å kalkulere hvor den må være plassert i taket.


    La oss ikke spore helt av i Trinnov tråden da :)

    [/QUOTE]
    Beklager men det er feil at vinkelen skal være 90 grader i taket. Refleksjon er slik at vinkelen inn er lik vinkelen ut, og dermed er det 90 grader bare ved en vis avstand til høyttaler. Tank deg at du har en mil Mellom høyttaler og lytter; da blir vinkelen mellom retning inn og ut fra taket nesten 180 grader; og med 1cm fra høyttaler til lytter blir vinkelen nesten 0 grader. Refleksjonspunktet er det som gir kortest avstand mellom høyttaler-reflekterende flate-lytter og det skjer når vinkelen inn er lik vinkelen ut. kan finnes ved å måle med en hyssing, speil eller kalkulator på nett , sjekk sbir calc

    er høyttaler lydpunkt og lytteposisjon like høyt over gulvet er refleksjonspunkter ganske enkelt midtveis mellom Høyttaler og lytter
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg brukte speil; du har helt rett... Pytagoras teorien går ikke her. Jeg var litt rask på avtrekkeren her (jeg prøvde det ut her i praksis, og det funket ikke :))

    Vinkel inn i taket skal være identisk med vinkel ut som du påpeker.

    Edit:
    Fant forøvrig en nettside som beregner alt du trenger (både vegger, tak og gulv):
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Vet ikke om jeg er helt enig. I et oppholdsrom av normal størrelse så handler det mer om mengde demping enn hvilke refleksjoner man tar. Det er i alle fall min erfaring. Ta hele taket hvis du kan. Det har jeg hatt stor suksess med i to rom.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om jeg er helt enig. I et oppholdsrom av normal størrelse så handler det mer om mengde demping enn hvilke refleksjoner man tar. Det er i alle fall min erfaring. Ta hele taket hvis du kan. Det har jeg hatt stor suksess med i to rom.
    Her er vi alle forskjellige; så gå få det du føler er rett er vel det beste tipset uansett. Min personlige erfaring er at for mye demping kan ødelegge, men her er det like mange meninger som mennesker :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hvis det blir for mye høyfrekvent demping, så ja. Den lydmessig beste demoen jeg har vært på var hos A-varer i Sandnes. Det var det lydhimling, og en bassgjengivelse jeg den gang ikke hadde hørt noe i nærheten av. Da er det sikkert 30-40 cm med luft over himlingsplatene,. Da graver det dypere. Jeg har «tatt» himlingen på to rom her hjemme. På kjøkkenet rev jeg vekk det meste av sponplater, og så var det 10-15 cm med glava dom bidro. I loftstua fikk jeg kombinert lydplatene med tak-isolasjonen.

    Begge rom oppleves som «stille», men ikke overdempet. Svært behagelig for samtaler, supre for hifi. Jeg tror dette handler mer om å ha opplevd det enn smak og behag.

    Jeg kan ikke høre forskjell på førsterefleksjonsdemping etter korreksjon.Ja, der hsr jeg eksperimentert.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det blir for mye høyfrekvent demping, så ja. Den lydmessig beste demoen jeg har vært på var hos A-varer i Sandnes. Det var det lydhimling, og en bassgjengivelse jeg den gang ikke hadde hørt noe i nærheten av. Da er det sikkert 30-40 cm med luft over himlingsplatene,. Da graver det dypere. Jeg har «tatt» himlingen på to rom her hjemme. På kjøkkenet rev jeg vekk det meste av sponplater, og så var det 10-15 cm med glava dom bidro. I loftstua fikk jeg kombinert lydplatene med tak-isolasjonen.

    Begge rom oppleves som «stille», men ikke overdempet. Svært behagelig for samtaler, supre for hifi. Jeg tror dette handler mer om å ha opplevd det enn smak og behag.

    Jeg kan ikke høre forskjell på førsterefleksjonsdemping etter korreksjon.Ja, der hsr jeg eksperimentert.
    A-varer i Sandnes; der har jeg også vært innom for mange mange år siden... Kjøpte noen Infinity høyttalere og Nakamichi effektforsterker, pre og CD-spiller. Den effektforsterkeren har vært med på en hel del (var med meg gjennom hele studieperioden ;))
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.291
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om jeg er helt enig. I et oppholdsrom av normal størrelse så handler det mer om mengde demping enn hvilke refleksjoner man tar. Det er i alle fall min erfaring. Ta hele taket hvis du kan. Det har jeg hatt stor suksess med i to rom.
    Det er også riktig da lyden brer seg ulikt avhengig av frekvens . Kun øvre del av diskanten går som en laserrefleksjon , mens bassen brer seg i alle retninger og reflekteres fra mye større område
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke vært i så mange rom hvor hele taket er skikkelig dempet (kanskje gamle huset til EHED), men hvis jeg bare skulle dempet et område ville jeg prøvd å treffe førsterefleksjonspunktet. Min erfaring er at pinpointing blir mye bedre når jeg treffer riktig, det gjelder forøvrig all demping. Jeg har også den erfaringen at måling må gjøres med all demping på plass. Audiolense korreksjonen blir i alle fall hos meg helt feil hvis jeg måler og lager korreksjonsfiltre uten demping og så setter det inn. Det samme gjelder å ta ut demping, da må det måles på nytt og nye korreksjonsfiltre lages.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Hvis platene i taket er nedsenket, så er jeg ikke sikker på at beste effekt er når førsterefleksjonen treffer på platene, tror det er bedt når den treffer direkte i taket og reflekteres på oversiden av platen slik at den reflekteres mellom taket og platen.

    ser man til hva Terje Andervik gjør (Andervik Audio) så er det enorme mengder absorpsjon og det funker inn i granskauen, men det må vel være “frekvens lineær” absorpsjon, lik absorpsjon over hele spekteret.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg hørte akkurat etsitat fra en hærverende bransjeaktør: Trinnov vokser ikke på trær :ROFLMAO:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg har lyst til å teste litt før jeg kjøper en pre til 200.000+ men det er jo vanskelig å få til: Trinnov vokser jo ikke på trær
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skal du til med multi-kanals oppsett, haraldo?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.291
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har lyst til å teste litt før jeg kjøper en pre til 200.000+ men det er jo vanskelig å få til: Trinnov vokser jo ikke på trær
    Hva skal du med en pre til 200 000 når du for halvparten kan få en Trinnov Amethyst som gjør alt som trengs og topp romkorreksjon inkludert..?

    OHC hadde en stående i trappa lenge og på tilbud ved høst og vårpuls, og jeg kjøpte en av to som var på Finn/Torget her

    Eller misforsto jeg ? Er det mangel på Trinnov enheter til utlån..?
    Jeg må advare at det tar mer enn en helg å prøve ut en Trinnov... Å slenge opp en enhet og bruke presatte kuver blirsom regel feil og misvisende. Man må sette mer fallende kurver enn standardkurvene som er for flate, det trengs et løft i bassen og kanskje litt av rulling av diskant og twaeking med oppløsning og økning av antall filtre( iir ) før det sitter, og kanskje begrense korreksjonen til 30-1000 Hz , osv osv
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Stereo med multisub etter hva jeg forstår😊
    Har Trinnov en form for bass optimizer tilsvarende JBL, Dirac eller Multi-sub optimizer som kan brukes med Minidsp Hvor alle subbene forandres i nivå, delefrekvens og fase for å jevne ut responsen over mange lytteposisjon er?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ja til siste del av spørsmålet btw.
    En kan til og med rute lyden fra en mindre ht - til en større - og videre til sub, med mulighet for nivåjusteringer.

    Eksempelvis:
    Venstre bakre atmos - venstre surr ( som er fullrange/gulstående) - venstre sub.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Også kalt satellite(s). Man har også mulighet til å bruke fullrange høyttalere for LFE om ønskelig.

    Man kan både kombinere mange sub'er og tolke det som 1 (alle eller gruppevis), med innstillinger rundt delay, level og filter for hver individuelle sub i gruppen. Alle utgaver av bass management er støttet.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Hva skal du med en pre til 200 000 når du for halvparten kan få en Trinnov Amethyst som gjør alt som trengs og topp romkorreksjon inkludert..?

    OHC hadde en stående i trappa lenge og på tilbud ved høst og vårpuls, og jeg kjøpte en av to som var på Finn/Torget her

    Eller misforsto jeg ? Er det mangel på Trinnov enheter til utlån..?
    Jeg må advare at det tar mer enn en helg å prøve ut en Trinnov... Å slenge opp en enhet og bruke presatte kuver blirsom regel feil og misvisende. Man må sette mer fallende kurver enn standardkurvene som er for flate, det trengs et løft i bassen og kanskje litt av rulling av diskant og twaeking med oppløsning og økning av antall filtre( iir ) før det sitter, og kanskje begrense korreksjonen til 30-1000 Hz , osv osv
    Amethyst har bare 4 kanaler ... hvis man skal kjøre full-aktiv drift av store gulvstående samt individuell styring av subwoofere, så trengs minst 8 til 10 kanaler
    Idag greier jeg meg fint med Amethyst, men ikke sikker på om den er nok fremtidsssikret...

    Fullt klar over at dette er noe som tar tid å finne ut av :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Også kalt satellite(s). Man har også mulighet til å bruke fullrange høyttalere for LFE om ønskelig.

    Man kan både kombinere mange sub'er og tolke det som 1 (alle eller gruppevis), med innstillinger rundt delay, level og filter for hver individuelle sub i gruppen. Alle utgaver av bass management er støttet.
    Det jeg tenkte på var denne automatiske kalkuleringen av alle innstillinger for jevnest mulig respons over hele lytteområdet, Sound Field Management i Harman-språk. JBL brukte jo tidligere Trinnov i sine Synthesis-prosessorer om jeg husker riktig.
    Det gir jo mening at de fortsatt har en slik funksjon i produktene, og det finnes jo hvis ikke vi misforstår hverandre :)

    For de interesserte er det noe tilsvarende dette jeg tenkte på;


    Jeg har forsøkt det programmet med bare to stk subber og en minidsp, og det fungerer veldig bra. Tar en god stund for pc'en å tygge gjennom hundretusener av kombinasjoner, men resultatet blir bra selv med bare to subber.
    Mer info om slik optimalisering vs andre metoder her;

     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tok en ny kalibreringsrunde i dag; fjernet all PEQ fra alle høyttalere unntatt sub'ene. Her gikk jeg fra 50+ PEQ filter til 4 på den ene sub'en og 3 på den andre. Nå har jeg gjort en hel del endringer på rommet sammenlignet med forrige kalibrering (tykkere teppe, bokhyller bak sofaen og andre gardiner). Jeg har faktisk ikke merket hvor mye lyden hadde endret seg til jeg tok ny kalibrering. Tok bare 1 kalibrering på MLP, alt ble tilnærmet perfekt umiddelbart. Prosessen denne gang tok meg 30 min mot flere dager ved forrige runde.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Den er mye bedre nå når jeg sammenligner presetene (gammel vs ny), men det er ikke bare pga ny kalibrering. Min tanke er fortsatt, PEQ skal brukes med forsiktighet (også på sub'ene). Så jeg anbefaler ikke å bruke PEQ for å få rett strek på sub'ene; bruk PEQ for å få dem innenfor området til Optimizer.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Så har jeg begynt å bruke Cf (manuelt) til å løfte C opp litt (demper C noen dB og reduserer Cf til lyden er lik med L og R. Gjør man dette manuelt så blir resultatet veldig bra. Dvs, bruker ikke remapping men sender C til begge kanalene og justerer volum for å få lyden på rett sted (ca midt på skjermen), samt at totalen blir lik med L og R kanalene.

    Men nå er spørsmålet, B&W HTM1D3 eller vente på HTM1D4 ? D4 kan ikke være langt unna, historisk sett er det 1 modell hvert 5-6 år. Det blir neppe dramatisk forskjell mellom D3 og D4. Men på slutten av levetiden av en modell pleier aldri vært økonomisk smart (med mindre man kjøper brukt).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn