Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    50+ PEQ på én sub? 😳 Porque?

    I mellomtiden har jeg fiklet med Dirac i det siste. Jeg får det ikke til å låte bra uansett hva jeg gjør og manuell EQ med bare noen få punkter høres bedre ut. Det er mulig det kommer av at jeg går tom for gain headroom, men det er to ting som går igjen lydmessig;

    1. Banker man grafen flat i bassen blir det mangel på guff uansett om det er via automatisk korreksjon eller via manuell. Tenker på flat som i romresonansen ned til flat på lik linje som frekvensene før og better, ikke flat basskurve.

    2. Uansett hvilken programvare eller manuell EQ låter det kunstig når jeg korrigerer fra ett punkts måling. Jeg sitter tett på bakvegg og ganske nært et hjørne på ene siden, så jeg tenker at det kan være veldig situasjonsbetinget hva som fungerer for folk. (Audiolense fungerer veldig mye bedre på slik punkt-korreksjon enn Dirac).

    Automatisk korreksjon unngår som regel å banke de stående bølgene helt flat slik man gjerne gjør når man skrur EQ manuelt, og det låter faktisk bedre. Snickers-is var inne på dette i sin "intro til EQ" tråd forleden. Verdt å eksperimentere med, synes jeg.

    Umiddelbart tenker jeg at Trinnov med sin sære mikrofon ikke korrigerer for et mini-punkt på samme måte som feks Dirac, men hvordan ser en kurve ut før og etter en slik punkt-korreksjon kontra en full runde med mikrofonen før korreksjon?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det fine med Trinnov er at den faktisk klarer fortelle hvor i rommet sub'ene står (ikke bare avstand, men faktisk posisjon). Naturligvis om sub har prosesseringsinkelse så tror Trinnov den står lengre unna enn den faktisk gjør, men vinkel er veldig korrekt - andre høyttalere enn sub posisjonerer den ned på millimeternivå i rommet (i 3 akser). Med tanke på bølgelengden på lave frekvenser så er dette utrolig. Går også rykter om at Trinnov har noe virkelig cutting edge på gang som skal gjøre målingene på lave frekvenser (<100Hz), samt håndtering av flere individuelle sub'er (uten å gruppere dem) enda bedre enn de allerede gjør. Dette er teknologi og metoder som ingen har benyttet før, og jeg har bare hørt rykter. Av naturlige årsaker så deles ingenting om hvordan dette fungerer. Så vi får bare vente i spenning.

    Det er det som er gøy med Trinnov, det har utspring fra forskningsmiljøet i Paris. Så ikke noe voodoo og snakeoil derfra i det minste.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om alle har fått med seg denne, men Trinnov ga ut en oppdatering av speaker layout guide i Juli.

    Det er mulig dette har blitt nevnt tidligere i denne tråden (orket ikke sjekke) :)
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har brukt kvelden på å leke meg med diverse innstillinger/target curves. Hver gang jeg har en slik runde så høres det alltid enda bedre ut. Har x antall presets lagret (historiske). Utviklingen er at det blir stadig forbedringer. Det jeg hørte på for snart 2 år siden er jo helt håpløst :)

    Skjermbilde 2020-09-21 kl. 21.34.58.png
    Skjermbilde 2020-09-21 kl. 21.33.27.png
    Skjermbilde 2020-09-21 kl. 21.33.51.png
    Skjermbilde 2020-09-21 kl. 21.34.18.png
    Skjermbilde 2020-09-21 kl. 21.48.57.png
    Skjermbilde 2020-09-21 kl. 21.48.10.png
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er gull😻
    Denne "Pulse" featuren har jeg virkelig troa på, selv om jeg er ganske sikker på at Trinnov gjør det meste riktig automatisk.

    Har du prøvd med smalere Excursion fra ca 1000hz og opp?
    Og i såfall hvordan opplevde du det kontra slik som du har det nå?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ikke minst:

    Skjermbilde 2020-09-21 kl. 22.00.36.png

    Skjermbilde 2020-09-21 kl. 22.01.53.png
    Skjermbilde 2020-09-21 kl. 22.02.14.png


    Siste er for C kanalen. Jeg mistenker "problemet" her er bordet som står mellom meg og senterkanalen. Det gir refleksjon.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er gull😻
    Denne "Pulse" featuren har jeg virkelig troa på, selv om jeg er ganske sikker på at Trinnov gjør det meste riktig automatisk.

    Har du prøvd med smalere Excursion fra ca 1000hz og opp?
    Og i såfall hvordan opplevde du det kontra slik som du har det nå?
    Akkurat den har jeg ikke testet i det siste. Må prøves ved neste anledning (sjefen (les kona aka dronninga) er på vei hjem, hun klikker fullstendig om jeg sitter å justerer halve kvelden - jeg har sluppet unna med 20 høyttalere i stua; så tror jeg venter til neste anledning ;))
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kan du ikke bare fjerne det å sjekke på nytt?
    Selvsagt, men da må jeg gjøre ny kalibrering. Jeg jobber selvsagt med å få bort hele bordet ;) Har sendt dronninga spørsmål om ikke slike små trillebord vil være supert å ha i stua? :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sånne nette sidebord har jeg troa på.......og champagnekjøler da:cool:
    Noen har fått det for seg at vi må ha et bord midt på gulvet... skjønner ikke.... Fikk i det minste kjøpt et lavt nok for noen år siden, riktignok ble det noen protester på dette. Men jeg som har kommandoen for alt rundt anlegget, men kan ikke ta kamp på alle detaljer - det blir fort veldig dyrt ;)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    😂
    Kjenner meg igjen i den der.
    Du får spille på fotavtrykket det gir........Vis meg hvor mye bord du trenger, så får du se hva jeg har behov for😇
    Minner meg om når vi skulle ha lys i taket etter å ha snudd stua 180 grader.
    Hva ble det? Jo akustikk remedier med spoter i😎

    EDIT:
    Og de hang jeg opp mens hun var på jobb.
    Umulig for henne å nå, manøvrere eller fjerne.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    😂
    Kjenner meg igjen i den der.
    Du får spille på fotavtrykket det gir........Vis meg hvor mye bord du trenger, så får du se hva jeg har behov for😇
    Minner meg om når vi skulle ha lys i taket etter å ha snudd stua 180 grader.
    Hva ble det? Jo akustikk remedier med spoter i😎

    EDIT:
    Og de hang jeg opp mens hun var på jobb.
    Umulig for henne å nå, manøvrere eller fjerne.
    Minner om når jeg hang opp de akustiske platene i taket her 😇 Måtte jo ha noe på første refleksjonspunkt i taket
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Birger, passe deg - plutselig bestilles poolboy som bidrar med å fjerne dem ;)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    hva er serienummeret ditt igjen ?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skal jeg prøve å få tak i noen hos Trinnov til å trigge oppdateringen?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte mer på oppgradering jeg :)
    Ref Antoine så er nettverket ditt virkelig dårlig akkurat nå. Derfor oppgradering tryna.

    Edit:
    Restart routeren din, noe er galt (nettverket er ikke stabilt nok til å laste ned firmware feilfritt). Gi beskjed når dette er gjort. Restart gjerne Altitude16 også.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har du fått inn ethernet kabelen ?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jobber som besatt ? Med hva ? Oppgradering ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn