Takk for hjelpen, jeg har en Magnitude 16/16, den er nok mere lik som hos erk Kjører 4-veis aktivt i 2.0 setup, men holder meg i surround tråden fordi det her er det litt mere liv enn i den andre Trinnov tråden, også ser det ut til at det er her kompetansen sitter.Regnet med at du hadde en altitude siden dette er Trinnov surround tråden. Det er godt mulig det er anderledes på andre modeller, men her putter i alle jeg fall peq.
Vis vedlegget 938367
Det var slappe greier, kanskje du har et behandlet rom. Jeg har et håpløst rom Jeg kjører 300ms filter og1/12 under 200Hz , og bare lett 1/3 justering over. Har blitt værende der siden denne spitten i resolution ble mulig for år siden.Jeg gjør ikke noen "hard" glatting av frekvensresponsen nå med Trinnov heller, kjører 40ms FIR filter og 1/2 oct på energy response, da jeg syntes det låter mest
Ja jeg skrev litt om det, har ett eget rom for dette i kjelleren hvor jeg har jobbet en del med akustikk:Det var slappe greier, kanskje du har et behandlet rom. Jeg har et håpløst rom Jeg kjører 300ms filter og1/12 under 200Hz , og bare lett 1/3 justering over. Har blitt værende der siden denne spitten i resolution ble mulig for år siden.
Men jeg er jo ikke ferdig med å bli kjent med boksen, så hvem vet hvilken vei høna sparker i løpet av høstenRommet mitt er symmetrisk, 4 x 4,7 x 2,1 meter, sånn ca, og spiller på langveggen. Eneste avviket er en dør midt på veggen på høyre side som alltid står åpent. Rommet er også bygget som rom i rom med dobble plater i vegg med greenglue mellom platene, og det er relativt lite etterklang og trøbbel nedover (i hvert fall i forhold til hvor lite rommet er, og hvor stort bassystemet er). Samt akustikk plater i tak og bakvegg.
Hvorfor oppgir du det slik? Det er vel ikke kun iiir som opererer under 200 om du kjører 300ms?Det var slappe greier, kanskje du har et behandlet rom. Jeg har et håpløst rom Jeg kjører 300ms filter og1/12 under 200Hz , og bare lett 1/3 justering over. Har blitt værende der siden denne spitten i resolution ble mulig for år siden.
Har ingen korreksjon oppover i frekvens og aggressiv iir gir artefakter i bass, så kjører iir 1/3 opp til 150Hz og fir 1/6 avtagende mot 500.Legg merke at på denne måten kan man ha aggressiv korrigering under 200hz, men unngår hissig korrigering høyere oppgi frekvens
FIR EQ gjør det mulig å justere følgende relativt til frekvens:Hei.
Kan noen forklare forskjellen, og anbefalt bruk for Input EQ, FIR EQ, User EQ og Preset EQ? Det står inne mye i manualen om dette synes jeg.
// Frode
FIR EQ gjør det mulig å justere følgende relativt til frekvens:
- Amplitude (dB)
- Group delay (ms)
- Fase (i grader)
Input EQ, Preset EQ og User EQ:
Preset EQ og User EQ justeres man 31-bånds 1/3 oct grafisk equalizer på utgangen (etter Optimizer og alt annet), mens Input EQ gjør det tilsvarende på inngående signal. Forskjellen mellom Preset EQ og User EQ (de kan brukes samtidig) er stedet de lagres. Preset EQ lagres og lastes sammen med preset, mens User EQ lagres separat og man kan ha flere User EQ'er lagret og de kan lastes inn uavhengig av preset. Tanken her er at Preset EQ eller FIR EQ brukes for "referanse", mens User EQ brukes for brukerens preferanser (kanskje forskjellig avhengig av materiale).
Anbefaler på det sterkeste å ikke røre Input EQ nonsinne
Alt på output er heller ikke begrenset av Optimizer sine definerte grenser (som er satt opp under innstillinger).
Vis vedlegget 938502
Input EQ fungerer på utgang av INPUT LEVELS (eller før, men ikke veldig relevant).
De andre fungerer på utgangen av PARAMETRIC EQ.
Litt interessant observasjon. PARAMETRIC EQ skal etter Trinnov's anbefaling gjøres før kalibrering, dette er fordi den er aktiv selv under kalibrering (det gjelder ikke alt man setter på INPUT og OUTPUT).
Så til bruk:
Bruk heller Target curve under Optimizer!
Bruk output FIR EQ og/eller Preset EQ til å finpusse etter REW målinger utover det man får til med Target Curves. Bruk User EQ for der man ønsker noe litt annet enn referanse (man kan selvsagt lagre dette i flere presets også ved hjelp av Target Curve og alternativt FIR EQ/Preset EQ.
Eneste bruken jeg kan se til Input EQ er spesielle kilder (f.eks platespiller) som krever spesielle tilpasninger.
Den blir selvsagt ikke fjernet. Du leste ikke setning 2Fullstendig uenig at input EQ kan fjernes. Håper du med gode kontakter hos Trinnov kan hindre dette. Input EQ er perfekt for å korrigere feks vinyl med ulik pickup karakter og kanalbalanse uten å måtte bruke Preset plass. Output justering med grafisk EQ er ikke bra nok.
Noen PU målinger illustrerer dette. Helt vanlige og svinedyre PU har ubalanse på 0.5-1db og 2-5db forskjell i toppen .
Nei, input EQ har ingenting direkte med valgt kilde å gjøre - men derimot at man har grafisk EQ på inngående signal (før Bass Management, Remapping og Optimizer).Er input eq at du kan sette forskjellige EQ-karakter per kilde? Det høres jo i så fall nyttig ut ja.
Snart ryker kjøkkenet også? Jeg kommer gjerne innom når du deler dette med din bedre halvdelSer ut til at jeg må bygge om hele rekkehuset
Blir masse sinna franske gloser tenker jegFør jeg forsvinner fra overflaten
Greit å linke til guide også:
Trinnov | Guidelines for Subwoofers Layouts & Optimal WaveForming&trade
Guidelines for Subwoofers Layouts & Optimal WaveForming™ Performancewww.trinnov.com
Så du ikke linken?
Vet vi noe om når dette er ventet tilgjengeliggjort?Trinnov har ennå aldri lagt til ny funksjonalitet eller teknologi som krever egen lisens, med 1 eneste unntak. Eneste lisensoppgradering så langt tilbudt er for å utvide til å bruke alle 32 analog-kanaler + 16 digitale kanaler samtidig (som gir 48 kanaler uten noen endring av hardware). Dette har jeg hørt noen antydninger om henger sammen med kostnader for dolby-lisens.
Mener det er planlagt for først halvdel 2024, sannsynlighet peker nok mest i retning Q1/2024.Vet vi noe om når dette er ventet tilgjengeliggjort?
Kan bli spennende om Trinnov får til dette som vi har utført manuelt i mange år......Mer om WaveForming.
Han sier ikke at dette ligger 5-10 år fram i tid. Men at teknologien vil være i utvikling i 5-10 år framover.Arnaud nevner at dette ligger 5-10 år fram i tid og har allerede 6 års erfaring.......
20-30 målepunkter fordelt i rommet
Demoen bak der intervjuet foregår skal vise 3 sub i front + 2 sub bak
Rom med 4m bredde kan bruke 2 sub og hvis rommet er høyere enn 250cm så er 4 sub(2 pr side gestikulert) ok