Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Regnet med at du hadde en altitude siden dette er Trinnov surround tråden. Det er godt mulig det er anderledes på andre modeller, men her putter i alle jeg fall peq.
    1690467761068.png
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Regnet med at du hadde en altitude siden dette er Trinnov surround tråden. Det er godt mulig det er anderledes på andre modeller, men her putter i alle jeg fall peq.
    Vis vedlegget 938367
    Takk for hjelpen, jeg har en Magnitude 16/16, den er nok mere lik som hos erk :) Kjører 4-veis aktivt i 2.0 setup, men holder meg i surround tråden fordi det her er det litt mere liv enn i den andre Trinnov tråden, også ser det ut til at det er her kompetansen sitter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.283
    Antall liker
    9.524
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gjør ikke noen "hard" glatting av frekvensresponsen nå med Trinnov heller, kjører 40ms FIR filter og 1/2 oct på energy response, da jeg syntes det låter mest
    Det var slappe greier, kanskje du har et behandlet rom. Jeg har et håpløst rom Jeg kjører 300ms filter og1/12 under 200Hz , og bare lett 1/3 justering over. Har blitt værende der siden denne spitten i resolution ble mulig for år siden.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    260
    Antall liker
    212
    Hei.

    Kan noen forklare forskjellen, og anbefalt bruk for Input EQ, FIR EQ, User EQ og Preset EQ? Det står inne mye i manualen om dette synes jeg.

    // Frode
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Det var slappe greier, kanskje du har et behandlet rom. Jeg har et håpløst rom Jeg kjører 300ms filter og1/12 under 200Hz , og bare lett 1/3 justering over. Har blitt værende der siden denne spitten i resolution ble mulig for år siden.
    Ja jeg skrev litt om det, har ett eget rom for dette i kjelleren hvor jeg har jobbet en del med akustikk:
    Rommet mitt er symmetrisk, 4 x 4,7 x 2,1 meter, sånn ca, og spiller på langveggen. Eneste avviket er en dør midt på veggen på høyre side som alltid står åpent. Rommet er også bygget som rom i rom med dobble plater i vegg med greenglue mellom platene, og det er relativt lite etterklang og trøbbel nedover (i hvert fall i forhold til hvor lite rommet er, og hvor stort bassystemet er). Samt akustikk plater i tak og bakvegg.
    Men jeg er jo ikke ferdig med å bli kjent med boksen, så hvem vet hvilken vei høna sparker i løpet av høsten :)

    Har fått med meg at flere har muligheten til å dele opp oppløsningen som du beskriver. Jeg har ikke denne muligheten, tror det fort er ett par år siden de sluttet å videreutvikle SW til Magnitude? Har vært i kontakt med Trinnov, og fått bekreftet at jeg har siste versjon av SW i det minste.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.332
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det var slappe greier, kanskje du har et behandlet rom. Jeg har et håpløst rom Jeg kjører 300ms filter og1/12 under 200Hz , og bare lett 1/3 justering over. Har blitt værende der siden denne spitten i resolution ble mulig for år siden.
    Hvorfor oppgir du det slik? Det er vel ikke kun iiir som opererer under 200 om du kjører 300ms?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.283
    Antall liker
    9.524
    Torget vurderinger
    2
    Fordi jeg var lat og tok det etter hukommelse. Her er settingene mine
    Legg merke at på denne måten kan man ha aggressiv korrigering under 200hz, men unngår hissig korrigering høyere oppgi frekvens

    5C4C639F-F0F0-4F71-A23E-15014FD722B9.jpeg

    F30EAA81-8261-4994-920F-C7ED2F920F49.jpeg

    6ACA2E3D-C10A-4DDE-9C47-0CE0953E4925.jpeg

    11BA8B3C-986A-4B65-99A5-5EE16047AF7F.jpeg

    7CF98C5F-6A2C-43D5-B018-FD1403C7DE14.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.332
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Legg merke at på denne måten kan man ha aggressiv korrigering under 200hz, men unngår hissig korrigering høyere oppgi frekvens
    Har ingen korreksjon oppover i frekvens og aggressiv iir gir artefakter i bass, så kjører iir 1/3 opp til 150Hz og fir 1/6 avtagende mot 500.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bare et ønske fra min side, Trinnov grafene er litt enklere å tolke når man bruker +/- 10dB istedenfor standard +/- 20dB. Mister ikke nattesøvnen av den grunn uansett altså 😇
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Kan noen forklare forskjellen, og anbefalt bruk for Input EQ, FIR EQ, User EQ og Preset EQ? Det står inne mye i manualen om dette synes jeg.

    // Frode
    FIR EQ gjør det mulig å justere følgende relativt til frekvens:
    - Amplitude (dB)
    - Group delay (ms)
    - Fase (i grader)

    Input EQ, Preset EQ og User EQ:
    Preset EQ og User EQ justeres man 31-bånds 1/3 oct grafisk equalizer på utgangen (etter Optimizer og alt annet), mens Input EQ gjør det tilsvarende på inngående signal. Forskjellen mellom Preset EQ og User EQ (de kan brukes samtidig) er stedet de lagres. Preset EQ lagres og lastes sammen med preset, mens User EQ lagres separat og man kan ha flere User EQ'er lagret og de kan lastes inn uavhengig av preset. Tanken her er at Preset EQ eller FIR EQ brukes for "referanse", mens User EQ brukes for brukerens preferanser (kanskje forskjellig avhengig av materiale).

    Anbefaler på det sterkeste å ikke røre Input EQ nonsinne :)
    Alt på output er heller ikke begrenset av Optimizer sine definerte grenser (som er satt opp under innstillinger).

    Skjermbilde 2023-07-27 kl. 21.50.58.png


    Input EQ fungerer på utgang av INPUT LEVELS (eller før, men ikke veldig relevant).
    De andre fungerer på utgangen av PARAMETRIC EQ.

    Litt interessant observasjon. PARAMETRIC EQ skal etter Trinnov's anbefaling gjøres før kalibrering, dette er fordi den er aktiv selv under kalibrering (det gjelder ikke alt man setter på INPUT og OUTPUT).

    Så til bruk:
    Bruk heller Target curve under Optimizer!

    Bruk output FIR EQ og/eller Preset EQ til å finpusse etter REW målinger utover det man får til med Target Curves. Bruk User EQ for der man ønsker noe litt annet enn referanse (man kan selvsagt lagre dette i flere presets også ved hjelp av Target Curve og alternativt FIR EQ/Preset EQ.

    Eneste bruken jeg kan se til Input EQ er spesielle kilder (f.eks platespiller) som krever spesielle tilpasninger.
     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    260
    Antall liker
    212
    FIR EQ gjør det mulig å justere følgende relativt til frekvens:
    - Amplitude (dB)
    - Group delay (ms)
    - Fase (i grader)

    Input EQ, Preset EQ og User EQ:
    Preset EQ og User EQ justeres man 31-bånds 1/3 oct grafisk equalizer på utgangen (etter Optimizer og alt annet), mens Input EQ gjør det tilsvarende på inngående signal. Forskjellen mellom Preset EQ og User EQ (de kan brukes samtidig) er stedet de lagres. Preset EQ lagres og lastes sammen med preset, mens User EQ lagres separat og man kan ha flere User EQ'er lagret og de kan lastes inn uavhengig av preset. Tanken her er at Preset EQ eller FIR EQ brukes for "referanse", mens User EQ brukes for brukerens preferanser (kanskje forskjellig avhengig av materiale).

    Anbefaler på det sterkeste å ikke røre Input EQ nonsinne :)
    Alt på output er heller ikke begrenset av Optimizer sine definerte grenser (som er satt opp under innstillinger).

    Vis vedlegget 938502

    Input EQ fungerer på utgang av INPUT LEVELS (eller før, men ikke veldig relevant).
    De andre fungerer på utgangen av PARAMETRIC EQ.

    Litt interessant observasjon. PARAMETRIC EQ skal etter Trinnov's anbefaling gjøres før kalibrering, dette er fordi den er aktiv selv under kalibrering (det gjelder ikke alt man setter på INPUT og OUTPUT).

    Så til bruk:
    Bruk heller Target curve under Optimizer!

    Bruk output FIR EQ og/eller Preset EQ til å finpusse etter REW målinger utover det man får til med Target Curves. Bruk User EQ for der man ønsker noe litt annet enn referanse (man kan selvsagt lagre dette i flere presets også ved hjelp av Target Curve og alternativt FIR EQ/Preset EQ.

    Eneste bruken jeg kan se til Input EQ er spesielle kilder (f.eks platespiller) som krever spesielle tilpasninger.

    Takker så mye. Da er det bare å endre, jeg har brukt Input for det meste. Også Target da.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Diskusjonen internt i Trinnov har vært at Input EQ er meningsløs, og at den burde fjernes. Den vil ikke bli fjernet, men jeg deler synet at den ikke har stor verdi.

    Target curve er mye smartere å bruke enn ting på output (og input) - target curve var ikke del av Optimizer i starten.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.283
    Antall liker
    9.524
    Torget vurderinger
    2
    Fullstendig uenig at input EQ kan fjernes. Håper du med gode kontakter hos Trinnov kan hindre dette. Input EQ er perfekt for å korrigere feks vinyl med ulik pickup karakter og kanalbalanse uten å måtte bruke Preset plass. Output justering med grafisk EQ er ikke bra nok.
    Noen PU målinger illustrerer dette. Helt vanlige og svinedyre PU har ubalanse på 0.5-1db og 2-5db forskjell i toppen .

    IMG_9382.png

    IMG_9383.png

    Noen ganger vil man høre de ulike PU karakter , mens andre dager vil man høre dem i «vannrett» modus. Input FIR er perfekt for dette uten å bruke all preset plassen

    Ikke alltid man kan tune PU lasten for perfekt PU gjengivelse. Faktisk nokså sjeldent selv om jeg kom ganske nær her, blå kurve
    IMG_9385.jpeg
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.151
    Antall liker
    6.634
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Er input eq at du kan sette forskjellige EQ-karakter per kilde? Det høres jo i så fall nyttig ut ja.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fullstendig uenig at input EQ kan fjernes. Håper du med gode kontakter hos Trinnov kan hindre dette. Input EQ er perfekt for å korrigere feks vinyl med ulik pickup karakter og kanalbalanse uten å måtte bruke Preset plass. Output justering med grafisk EQ er ikke bra nok.
    Noen PU målinger illustrerer dette. Helt vanlige og svinedyre PU har ubalanse på 0.5-1db og 2-5db forskjell i toppen .
    Den blir selvsagt ikke fjernet. Du leste ikke setning 2 :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er input eq at du kan sette forskjellige EQ-karakter per kilde? Det høres jo i så fall nyttig ut ja.
    Nei, input EQ har ingenting direkte med valgt kilde å gjøre - men derimot at man har grafisk EQ på inngående signal (før Bass Management, Remapping og Optimizer).

    Se: #3.131 igjen.

    Man kan dermot velge FIR EQ og User EQ på kilde. Slik at man kan sette disse spesikt i tillegg til preset (dvs, man kan ha sine preferanser pr kilde uten å bruke en egen preset til dette).
    Skjermbilde 2023-07-28 kl. 08.44.02.png


    Så jeg holder fortsatt fast på at det ikke er veldig relevant å ha EQ på inngående signal, da man like greit kan gjøre dette for utgående signal. FIR EQ og User EQ er del av output (sammen med preset EQ, som lagres som del av preset). Eneste fordel med input EQ er at man da kan sette opp EQ basert på spesifikasjon (eller eksterne målinger) av pickup f.eks, uten å bli påvirket av all magi Trinnov boksen gjør før det kommer til utgående signal.

    Man kan på Trinnov også lage flere kilder som bruker same Input Connector, med forskjellig preset, FIR EQ og User EQ. Dvs, man kan ha en "kilde" og konfigurasjon for stereo og en for surround (som et eksempel), som bygger på samme kilde i form av inngang (enten det er HDMI port, digital port eller analoge porter).
     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    260
    Antall liker
    212
    Da er første anbefalinger ute for Waveforming. Det kan bli krevende å få til i typiske stuer. Jeg har for liten plass rett og slett. Teoretisk mulig å få til ved å flytte stolen 50 cm fram og ha subber høyt. Om det er mulig å inkludere btx-ene som subber, skal jeg teste i et 2 x 2 med en ekstra Sigberg bak.

    Men hva trengs ellers. Gjøres Waveforming på Altitude, ellers trengs noe ekstra?
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Greit å linke til guide også:

    WaveForming gjøres på Altitude (når det blir gjort tilgjengelig).

    En annen ting som er viktig å tenke på når man bygger ut med x antall subwoofere på Altitude32. Det er en begrensning som ikke er fysisk men softwarebasert. Om man bruker kanal 25 og oppover; så får man bare 96kHz uavhengig om man kun har 24 aktive kanaler i oppsettet. Så Trinnov har valgt den enkle løsningen med å si at om man bruker utgang 25 eller høyere så får man maks 96Khz. Greit å tenke på om man begynner å fylle på med sub'er på de øverste utgangene. Jeg har pushet takhøyttalerene min på disse kanalene for å forsikre meg om at jeg får 7.1 materiale i 192kHz (+sub'er). La først basiskanalene fra utgang 25 og oppover og fikk denne begrensningen, etter litt lengre dialog konkluderte Trinnov med at dette var et software valg, hardware kan håndterte 24 kanaler i 192kHz uavhengig av hvilke utganger man bruker - men noen hadde tatt en snarvei her. Endte med at jeg flyttet de 7 grunnkanalene på utgang 16-24; så har jeg de fleste XLR (1-16) til sub'er for fremtiden. Finnes i dag ingen objektorientert materiale med 192kHz (siden HDMI 2.1 ikke støtter dette, med maks 8 kanaler i 192kHz).
     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    260
    Antall liker
    212
    Hvordan vil Waveforming bli tilbudt? En egen lisens, eller som en del av eksisterende?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er det ingen som vet, men alt peker på at dette vil være del av den eksisterende lisensen.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Trinnov har ennå aldri lagt til ny funksjonalitet eller teknologi som krever egen lisens, med 1 eneste unntak. Eneste lisensoppgradering så langt tilbudt er for å utvide til å bruke alle 32 analog-kanaler + 16 digitale kanaler samtidig (som gir 48 kanaler uten noen endring av hardware). Dette har jeg hørt noen antydninger om henger sammen med kostnader for dolby-lisens.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.151
    Antall liker
    6.634
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Trinnov har ennå aldri lagt til ny funksjonalitet eller teknologi som krever egen lisens, med 1 eneste unntak. Eneste lisensoppgradering så langt tilbudt er for å utvide til å bruke alle 32 analog-kanaler + 16 digitale kanaler samtidig (som gir 48 kanaler uten noen endring av hardware). Dette har jeg hørt noen antydninger om henger sammen med kostnader for dolby-lisens.
    Vet vi noe om når dette er ventet tilgjengeliggjort?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.603
    Antall liker
    3.140
    Torget vurderinger
    0
    Arnaud nevner at dette ligger 5-10 år fram i tid og har allerede 6 års erfaring.......
    20-30 målepunkter fordelt i rommet
    Demoen bak der intervjuet foregår skal vise 3 sub i front + 2 sub bak
    Rom med 4m bredde kan bruke 2 sub og hvis rommet er høyere enn 250cm så er 4 sub(2 pr side gestikulert) ok
     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    260
    Antall liker
    212
    Arnaud nevner at dette ligger 5-10 år fram i tid og har allerede 6 års erfaring.......
    20-30 målepunkter fordelt i rommet
    Demoen bak der intervjuet foregår skal vise 3 sub i front + 2 sub bak
    Rom med 4m bredde kan bruke 2 sub og hvis rommet er høyere enn 250cm så er 4 sub(2 pr side gestikulert) ok
    Han sier ikke at dette ligger 5-10 år fram i tid. Men at teknologien vil være i utvikling i 5-10 år framover.

    Kan du utdype: "....som vi har utført manuelt i mange år...."?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Man utfører ikke dette manuelt, det går ikke. Det man kan gjøre er å flytte på problemet ;)
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Opplevde et merkelig fenomen i dag. Spilte den nye Steven Wilson platen på blu ray for første gang (låter helt spinnvilt bra!) og alt var fryd og gammen til jeg kom til låt 10, actual brutal facts, og da ble det stille. Det hjalp ikke å gå til en annen låt, fortsatt like stille. Trinnov reagerte ikke på knappene på front, og det var ikke mulig å endre inngang via vnc. Etter en restart kom det lyd igjen, men ved samme låt skjer det samme igjen. Gjorde dette tre ganger før jeg gikk lei. Noen som har opplevd noe lignende?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det nye? Her bør du være mer presis, et Steven Wilson album skal jo lanseres på blu-ray nå om noen dager - hvilket album ? Ikke minst, hvilket lydformat kjører du?
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Harmony codex, lansert 29.09.23. Atmos. Men det ser ut til å ha løst seg selv. Fungerte normalt i går.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn