Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    379
    Antall liker
    353
    Jeg gjør en grov feil, eller så er kalibreringen på min A32 helt på jordet. Tabellen viser h.h.v. kalibrering med kun 2 høyttalere og alle høyttalerne. Målingen er gjort i 2-kanals lyd. Jeg har enkelt brukt et "Sound Meter" av enkel type. Selv om denne skulle ha unøyaktiger, forklarer ikke det den kraftige avrullingen i bassen ved kalibrering med alle høyttalerne.

    Ja, jeg skal kjøre en REW senere.

    Vis vedlegget 930949
    Svaret er JA, jeg gjorde en grov feil. Etter at jeg "gjenoppdaget" hvor gode Ki-ene med btx er, ville jeg la dem ta hele frekvensområdet uten hjelp fra subber. I Bass-Management valgte jeg bort disse, men glemte å sette low- og highpass på 0. Derfor rundet A32-en Ki-ene fra delefrekvensen som lå der fra før. Nå har jeg gjort en rekke kalibreringer med forskjellige delefrekvenser. A-en runder ned i bassen, men det lot seg fikse med litt input-EQ. 20 - 60 Hz ble tememlig jevn etter noe justering. Fornøyd.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.358
    Antall liker
    2.273
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har faktisk en stund testet ut å kjøre 802D3 fullrange med sub'er i tillegg. Fungerer utmerket - det blir faktisk ikke overdrevet bass, men man kjenner den mer på kroppen.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    379
    Antall liker
    353
    Jeg har testet å kjøre Kii-ene fullrange, inklusive LFE. Du verden, det er punch i btx-ene.Jeg tror jeg klarer meg godt uten "front-subber". Så blir det å se an hva Trinnov kommer med. Det betyr at jeg sannsynligvis legger ut 2 x Velodyne DD10+ og 1 x Perlisten D212S for salg. Også Kf62, da denne gir hummming, sannsynligvis p.g.a. overgang balansert/ubalasert. Så da bestilte jeg en Inkognito 12 som bak-sub i stedet for KF62.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.009
    Antall liker
    4.778
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.358
    Antall liker
    2.273
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Om et par timer reiser jeg og @TGB nordover en liten time, til en ny heldig eier av en A16.
    Der skal vi sette den opp, og få kalibrert systemet hans til nye høyder

    Ikke umulig det kommer noen bilder, og kommentarer fra seansen etterhvert også.
    Og kanskje ei målefil til @Kalle Klovn
    Dette prosjektet ble jo litt rart, død mellomtone og diskant på venstre front-høyttaler (nei, vi ødela ikke noe ;)). Men vi fikk da satt opp noe midlertidig :unsure:
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.751
    Antall liker
    10.173
    Torget vurderinger
    2

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    647
    Antall liker
    709
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Det er mulig dette har blitt svart på før, men spør likevel. Har det noe for seg å ta målinger i flere posisjoner om en stort sett bare sitter i sweet spot? Er fryktelig lat om dagen, så jeg gidder bare måle på nytt hvis det kan ha positiv effekt.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.775
    Antall liker
    3.248
    Torget vurderinger
    0
    Har det noe for seg å ta målinger i flere posisjoner om en stort sett bare sitter i sweet spot?
    Kan du ikke bare gjøre det og lagre i ny preset for å sammenligne med forrige runde måling? :unsure:
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    331
    Antall liker
    423
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig dette har blitt svart på før, men spør likevel. Har det noe for seg å ta målinger i flere posisjoner om en stort sett bare sitter i sweet spot? Er fryktelig lat om dagen, så jeg gidder bare måle på nytt hvis det kan ha positiv effekt.
    Jeg opplever enorm forskjell mellom 1 måling og 5 (egentlig 3).

    I toseteren min så måler jeg:

    Venstre sitteplass 5% vekting
    10cm til venstre for MLP 20%
    MLP 50 50%
    10cm til høyre for MLP 20%
    Høyre sitteplass 5%

    Dette gjør at lydbildet blir mye bedre balansert i MLP. Men jeg er helt anal når det kommer til balanse og blir "uvel" hvis det er noen frekvenser som er mer fremtredende fra én av sidene. Jeg sitter forøvrig midt i toseteren når jeg er alene i rommet.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    647
    Antall liker
    709
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Takk for svar! Skal prøve å finne litt ork en dag, og prøve.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.358
    Antall liker
    2.273
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er egentlig like greit å ta en del målinger, så kan man i ettertid leke litt med vekting for å se hva som fungerer best. Jeg har delte erfaringer her, og har opplevd mye bedre lyd når jeg bare bruker 1 måling.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    I dag prøvde jeg faktisk for første gang settingen "According to L&R speakers". Fase og frekvensrespons ble omtrent DØNN lik helt fra 20-20kHz, men hvor enkelte romresonanser oppover i frekvens ikke blir forsøkt korrigert. Mest under schroeder altså, men en forsiktig korrigering oppover slik at responsen blir lik L-R. Største forskjellen var et enda mer spikra stereobilde inkludert dybde (kanskje litt i overkant fra hva jeg er vandt med!) og ikke minst enda tightere bass (nå er det NULL faseforskjell mellom bassene så det forklarer forsåvidt det ganske greit).

    Kan tenke meg at den settingen egner seg best i relativt nærfelt og med mest mulig symmetriske førsterefleksjoner slik at korreksjoner oppover begrenses. Så det funker råfint her med nøyaktig samme avstand til sidevegger...

    Noen andre som har prøvd/forkastet/bruker den settingen?
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    5
    Denne funksjonen har jeg lurt litt på selv, jeg bruker settingene som på bildet fordi det var default i Magnitude.
    2023-07-24 103224.png


    Men har ikke testet noen annet i praksis enda, har bare lest i manualen. Men helt ærlig er jeg fremdeles litt usikker på om den er relevant hvis man kun kjører stereo oppsett? Tenker, siden det står "according to L&R..." så handler det om surround kanalene i forhold til L&R?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Denne funksjonen har jeg lurt litt på selv, jeg bruker settingene som på bildet fordi det var default i Magnitude.
    Vis vedlegget 937535

    Men har ikke testet noen annet i praksis enda, har bare lest i manualen. Men helt ærlig er jeg fremdeles litt usikker på om den er relevant hvis man kun kjører stereo oppsett? Tenker, siden det står "according to L&R..." så handler det om surround kanalene i forhold til L&R?
    Ja det trodde jeg og så det er derfor jeg ikke prøvde før. Men jo, det er i høyeste grad relevant også på stereo-oppsett!
    Poenget er at den justerer bassen iht target og limiter curve slik at den blir flat og fin men lager en gjennomsnitt target av L+R oppover i frekvens og matcher frekvensrespons og fase helt likt i L og R (men hvor grensene for korreksjon fortsatt settes med "limiter curve" (mulig det heter noe annet i forskjellige versjoner av optimizer)). Verd å prøve og sjekk spesielt resultater på match av fase. Som sagt rommet mitt er veldig symmetrisk så det ble svært små korreksjoner oppover men akkurat nok til at det "sitter". Samtidig, hvis du har en bølgedal v/for eksempel 2kHz før korreksjon i begge høyttalerne vil du ha det etter korreksjon også...

    PS: På min ST2-PRO så er det under valget "Optimize" du bestemmer om du skal prøve L-R optimalisering. De detaljerte parameterne har jeg slik du har for øvrig.
    1690205452070.png
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.405
    Antall liker
    7.420
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det burde jo være favorittinnstillingen? :)


    " “According to L&R” achieves what many people are looking for: compensating for the room’s problems at low frequencies while doing relatively little above the Schröeder frequency, all while still time-aligning the speakers. "
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Det burde jo være favorittinnstillingen? :)


    " “According to L&R” achieves what many people are looking for: compensating for the room’s problems at low frequencies while doing relatively little above the Schröeder frequency, all while still time-aligning the speakers. "
    Ja jeg tror faktisk det. Så lenge man er noenlunde fornøyd med "ukorrigert" frekvensrespons oppover og ikke har for store avvik i reflektert lyd H/V men ønsker perfekt fasekorreksjon for "småting", så gjør denne settingen det.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.751
    Antall liker
    10.173
    Torget vurderinger
    2
    Det burde jo være favorittinnstillingen? :)


    " “According to L&R” achieves what many people are looking for: compensating for the room’s problems at low frequencies while doing relatively little above the Schröeder frequency, all while still time-aligning the speakers. "
    Nei, syns ikke det blir noe bra hos meg
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Nei, syns ikke det blir noe bra hos meg
    Nei jeg tror heller ikke det er noe fasitsvar på hva som funker. Kommer nok an på mye... Har mange forskjellige profiler jeg kan leke med nå, men liker godt L+R her. Det er en flott verktøykasse vi har med optimizer som lar oss bestemme så mye selv men samtidig har mer krutt enn REW... Oppløsning på energirespons, estimert direktelyd, hvor stor andel av tidligrefleksjoner, limiter curve osv osv. Ingen mangel på muligheter.
    Ekstra spennende når man kombinerer med nærfelt for å forstå enda bedre hva optimizer faktisk gjør med både direktelyd og totalt. Ser at estimert direktelyd er ganske lik det jeg får fra 70cm med REW forresten.
     
    Sist redigert:

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    5
    Måtte slå på Trinnoven igjen jeg nå å sjekke igjen :)
    Ser at jeg har brukt "Amplitude + Phase" til nå da, ikke "According to L&R" (så da blingset jeg litt). Men da blir det i hvert fall til å sette testing av dette øverst på listen når jeg stuper ned i lytterommet igjen nærmere helgen.

    Rommet mitt er symmetrisk, 4 x 4,7 x 2,1 meter, sånn ca, og spiller på langveggen. Eneste avviket er en dør midt på veggen på høyre side som alltid står åpent. Rommet er også bygget som rom i rom med dobble plater i vegg med greenglue mellom platene, og det er relativt lite etterklang og trøbbel nedover (i hvert fall i forhold til hvor lite rommet er, og hvor stort bassystemet er). Samt akustikk plater i tak og bakvegg.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Kan dere forklare hva som ikke funket? @Balle Clorin og @MakkinTosken?
    Jeg ser jo at resonnanser oppover i frekvens forblir stort sett urørt med L&R men har ikke dere strupet korreksjon fra 500Hz eller deromkring uansett? Jeg har ikke bestemt meg (og vil nok heller aldri det) og forsøker masse forskjellig, inkludert korreksjoner oppover siden jeg ser at det er mulig uten særlig store bieffekter når jeg ser på nærfelt minimum fase måling hvor mine gamle merkelige barskap kan ha behov for litt hjelp. Men jeg lurer på om L&R er favoritten så langt likevel. Kan endre seg i morgen :)
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.358
    Antall liker
    41.086
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kan dere forklare hva som ikke funket? @Balle Clorin og @MakkinTosken?
    Kan fortelle men ikke helt forklare.
    Opplevde en tendens til blikkboks i bassen. Skjønner ikke helt hva den gjør heller for jeg ser at den lar impulsresponsen nærmest stå urørt og later til at den kun kjører iir filter?
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Kan fortelle men ikke helt forklare.
    Opplevde en tendens til blikkboks i bassen. Skjønner ikke helt hva den gjør heller for jeg ser at den lar impulsresponsen nærmest stå urørt og later til at den kun kjører iir filter?
    iir + ganske betydelig fasejustering som ikke er avhengig av FIR. Synes å huske at det som resultat var store endringer i impulsresponsen men nå tok familien over anlegget og jeg har "oppgradert" noe greier så jeg må måle på nytt. Sjekker mer i morgen...
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.358
    Antall liker
    41.086
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    iir + ganske betydelig fasejustering som ikke er avhengig av FIR. Synes å huske at det som resultat var store endringer i impulsresponsen men nå tok familien over anlegget og jeg har "oppgradert" noe greier så jeg må måle på nytt. Sjekker mer i morgen...
    Kan bare fortelle som sagt, er for dum til å forklare. Kan hende jeg måtte foretatt noen grep for å få samme eureka som deg. Men kan verken høre eller se at denne modusen gir meg noen fordeler. Kjører forresten fortsatt ikke bass manager, har det noe med sakur og gjørur? Kjører ikke du det?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Kan bare fortelle som sagt, er for dum til å forklare. Kan hende jeg måtte foretatt noen grep for å få samme eureka som deg. Men kan verken høre eller se at denne modusen gir meg noen fordeler. Kjører forresten fortsatt ikke bass manager, har det noe med sakur og gjørur? Kjører ikke du det?
    Jeg gjorde det men nå har jeg gått over 100% til "aktiv filter" som jeg kalibrerer først, og deretter global korreksjon av 2.0 stereo. Synes det blir lettere å ha kontroll på romkurver og diverse den måten.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    379
    Antall liker
    353
    Jeg har hatt "Align L+R..." on hele tiden. Synes det ble bedre med det valget "off". Det ble litt renere i øvre bass synes jeg.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg har hatt "Align L+R..." on hele tiden. Synes det ble bedre med det valget "off". Det ble litt renere i øvre bass synes jeg.
    Mulig jeg misforstår men du må velge det aktivt som opsjon framfor for eksempel "amplitude and phase" før du faktisk kalibrerer "According to L&R".
    Så jeg forstår ikke helt hva du mener at du har det "on hele tiden" :) Uansett, bare moro at det er forskjellige settinger som passer forskjellige steder...
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    5
    Har lest en mye i denne tråden etter at jeg fikk boksen i hus før jul i fjor. Og det virker ikke som det finnes noen "one size fits all". Men det er jo ikke så overraskende, siden vi alle har forskjellige systemer, rom og meninger. Det er litt av hobbyen vår :)

    Lot optimizer kalibrere etter "According to L&R" i går, men da så jeg på den simulerte frekvensresponsen at det kom en vanvittig kul i diskanten. Jeg bruker RAAL Lazy ribbon fra 7kHz og opp, og den har har en topp ved ca 14kHz som MÅ dempes/glattes. Det så ut som den ikke gjorde noen frekvenskorrigering der oppe, i hvert fall ikke mye. Så konkluderte med at dette neppe funker i mitt oppsett. Gjorde ikke noen lyttetest, men det er nok ikke noen vits heller når en har en topp på over 5dB ved 14kHz. (edit: 14kHz nærmer seg riktignok grensen for hvor høyt opp jeg hører, tror det er ved 15-16kHz, men det startet å gå opp ved ca 7kHz)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Har lest en mye i denne tråden etter at jeg fikk boksen i hus før jul i fjor. Og det virker ikke som det finnes noen "one size fits all". Men det er jo ikke så overraskende, siden vi alle har forskjellige systemer, rom og meninger. Det er litt av hobbyen vår :)

    Lot optimizer kalibrere etter "According to L&R" i går, men da så jeg på den simulerte frekvensresponsen at det kom en vanvittig kul i diskanten. Jeg bruker RAAL Lazy ribbon fra 7kHz og opp, og den har har en topp ved ca 14kHz som MÅ dempes/glattes. Det så ut som den ikke gjorde noen frekvenskorrigering der oppe, i hvert fall ikke mye. Så konkluderte med at dette neppe funker i mitt oppsett. Gjorde ikke noen lyttetest, men det er nok ikke noen vits heller når en har en topp på over 5dB ved 14kHz. (edit: 14kHz nærmer seg riktignok grensen for hvor høyt opp jeg hører, tror det er ved 15-16kHz, men det startet å gå opp ved ca 7kHz)
    Ja da er nok ikke det settingen for deg nei. Hvis man har store peaker må man nesten ta dem ned i forkant av romkorreksjon med L&R, for eksempel basert på nærfelt eller gating. Det er uansett ikke så kjempedum ide å kombinere høyttalerkorreksjon med romkorreksjon på den måten, men da blir det riktig nok mer styr, som man slipper med "Amplitude & Phase" :) Jeg skal prøve meg fram litt videre...
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    5
    En ting jeg har lurt på, er det mulig å manuelt legge inn PEQ i Trinnov, før optimizer kjøres? Slik som en kan sette delefrekvenser, nivå på kanaler etc.

    Da kunne jeg satt limiter curve til å kun rette frekvensresponsen opp til rundt 2-300Hz eller deromkring. Det blir litt nærmere slik jeg gjorde det med Groundsound tidligere, den var IIR basert, ikke FIR. Hadde kun PEQ på bass og så en PEQ på diskanten for å glatte toppen på Lazy.

    Det så slik ut:
    HøypassLavpassGainDelay(ms)EQ1(Fs/Q/dB)EQ2(Fs/Q/dB)EQ3(Fs/Q/dB)EQ4(Fs/Q/dB)Low shelf
    VenstreL/R 24dB/okt
    SLOB
    170​
    0​
    1,15​
    38Hz/4/-12.9dB73Hz/3/-9dB93Hz/6/-8dB126Hz/10/-4dB32Hz/-9dB
    Midbass
    170​
    600​
    -17​
    0,00​
    ingen eq
    JMLC
    600​
    7000​
    0​
    1,14​
    ingen eq
    RAAL
    7000​
    0​
    2,33​
    14kHz/1.5/-6dB
    HøyreL/R 24dB/okt
    SLOB
    170​
    0​
    1,15​
    38Hz/4.5/-13dB74Hz/4/-14dB32Hz/-9dB
    Midbass
    170​
    600​
    -17​
    0,00​
    ingen eq
    JMLC
    600​
    7000​
    0​
    1,14​
    ingen eq
    RAAL
    7000​
    0​
    2,33​
    14kHz/1.5/-6dB

    Hadde vært spennende og testet hvis mulig. Det låt veldig bra før Trinnov her, i mine ører. Selv om det riktig nok låter flere hakk bedre nå. Men det har mere med at Trinnoven gjør en sykt god jobb med fase/tids korrigering en selve frekvensresponsen tror jeg. Ikke sikkert det hadde blitt noe bra nå, bare nysjerrig her :)

    Jeg gjør ikke noen "hard" glatting av frekvensresponsen nå med Trinnov heller, kjører 40ms FIR filter og 1/2 oct på energy response, da jeg syntes det låter mest naturlig.
     
    Sist redigert:

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    647
    Antall liker
    709
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    En ting jeg har lurt på, er det mulig å manuelt legge inn PEQ i Trinnov, før optimizer kjøres? Slik som en kan sette delefrekvenser, nivå på kanaler etc.

    Da kunne jeg satt limiter curve til å kun rette frekvensresponsen opp til rundt 2-300Hz eller deromkring. Det blir litt nærmere slik jeg gjorde det med Groundsound tidligere, den var IIR basert, ikke FIR. Hadde kun PEQ på bass og så en PEQ på diskanten for å glatte toppen på Lazy.

    Det så slik ut:
    HøypassLavpassGainDelay(ms)EQ1(Fs/Q/dB)EQ2(Fs/Q/dB)EQ3(Fs/Q/dB)EQ4(Fs/Q/dB)Low shelf
    VenstreL/R 24dB/okt
    SLOB
    170​
    0​
    1,15​
    38Hz/4/-12.9dB73Hz/3/-9dB93Hz/6/-8dB126Hz/10/-4dB32Hz/-9dB
    Midbass
    170​
    600​
    -17​
    0,00​
    ingen eq
    JMLC
    600​
    7000​
    0​
    1,14​
    ingen eq
    RAAL
    7000​
    0​
    2,33​
    14kHz/1.5/-6dB
    HøyreL/R 24dB/okt
    SLOB
    170​
    0​
    1,15​
    38Hz/4.5/-13dB74Hz/4/-14dB32Hz/-9dB
    Midbass
    170​
    600​
    -17​
    0,00​
    ingen eq
    JMLC
    600​
    7000​
    0​
    1,14​
    ingen eq
    RAAL
    7000​
    0​
    2,33​
    14kHz/1.5/-6dB

    Hadde vært spennende og testet hvis mulig. Det låt veldig bra før Trinnov her, i mine ører. Selv om det riktig nok låter flere hakk bedre nå. Men det har mere med at Trinnoven gjør en sykt god jobb med fase/tids korrigering en selve frekvensresponsen tror jeg. Ikke sikkert det hadde blitt noe bra nå, bare nysjerrig her :)

    Jeg gjør ikke noen "hard" glatting av frekvensresponsen nå med Trinnov heller, kjører 40ms FIR filter og 1/2 oct på energy response, da jeg syntes det låter mest naturlig.
    Du kan legge eq for hver kanal i høyttaleroopsett vinduet. Trykk på knappen ved siden av kanalnummer. Jeg kjører 3 veis deling, og legger inn eq punkter for høyttalerkorreksjon her før Optimizer kjøres.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    5
    Du kan legge eq for hver kanal i høyttaleroopsett vinduet. Trykk på knappen ved siden av kanalnummer. Jeg kjører 3 veis deling, og legger inn eq punkter for høyttalerkorreksjon her før Optimizer kjøres.
    Hmm, høyttaleroppsett vinduet, mener du en av disse "flippene" til venstre under Setup?
    2023-07-27 144327.png


    Jeg fant jo forsåvidt noe under Processor og både input og utput siden.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    647
    Antall liker
    709
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Nei, jeg tenker på speaker layout vinduet. Er ikke hjemme akkurat nå, men kan sende et screenshot litt senere.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Hmm, høyttaleroppsett vinduet, mener du en av disse "flippene" til venstre under Setup?
    Vis vedlegget 938354

    Jeg fant jo forsåvidt noe under Processor og både input og utput siden.
    Hvis du har en MC eller ST ser det nok slik ut:
    1690465493409.png


    Her har jeg korrigert en nærfeltsmåling slik at jeg har "minimum fase" målinger som utgangspunkt, og som kan korrigeres i amplitude og med korrekt fase uten at refleksjoner tas hensyn til, altså før jeg kjørte optimiser. Det funker fint men etter å ha prøvd det innser jeg at det har lite for seg i rommet mitt.
    Jeg sitter såpass nær og har ganske lite tidligrefleksjoner så sluttresultatet etter optimizer blir omtrent det samme uansett, og korrigerer i stor grad direktelyden over 2-300Hz, når jeg velger "Optimize=Amplitude and Phase". Jaja, greit å vite. Men! nå kan jeg, om jeg vil, få enda større utbytte av "L&R" eller annen begrenset korreksjon..

    PS: Jeg har fått til vane nå å flytte kaffebordet foran MLP og sørge for god avstand til sofaen når jeg gjør målinger. Ønsker ikke at optimiser skal forsøke å korrigere refleksjoner fra kaffebordet. Så flytter jeg heller kaffebordet når jeg er i nerdemodus, og ellers lever jeg greit med litt mer uryddig impulsrespons når bordet står der... Tradeoff: Ha en plass å plassere pilsen, eller bedre IR :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn