Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Lansering av WaveForming nærmer seg:

Skjermbilde 2024-06-07 kl. 14.16.21.png

Trykk på bilde for å registrere deg.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Legg merke til at de viser oppsett med kun gulvstående sub'er. Strategien er at alle skal kunne bruke WaveForming, men må ikke tolkes på en slik måte at ikke veggmonterte sub'er vil gi bedre resultat.

Du var rask der! :ROFLMAO:

Sist redigert:

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    433
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Da er det klart for den dårligste utgaven av waveforming her 🤓

1717784202695.png

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da er det klart for den dårligste utgaven av waveforming her 🤓
    Selv den "dårligste" utgaven av WaveForming er et stort løft. Det er egentlig feil å si det er en dårlig utgave, men algoritmen har mer å jobbe med (som i flere muligheter) når man har 2 (eller flere rader) sub'er på hver vegg.

Sist redigert:

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    367
    Da et to Incognito montert på veggen så tett som det er mulig, avstanden (senter til senter) mellom dem ble 2 m. Bak har jeg mer fleksibilitet, hvordan bør jeg sette to der @TGB? Mest mulig samme bredde og høyde som dem på front, eller vesentlig tettere mellom dem?

IMG_0749.jpeg

IMG_0750.jpeg

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @Frodm: Basert på bildet du viser av front. Har du kablene nedover? Jeg er bekymret hvordan dette går med kjølingen, da jeg mener å ha hørt at koblingene bør peke til høyre eller venstre pga nettopp kjøling. Kanskje @SigbergAudio kan gi noen innspill her ?

I den perfekte verden så har du samme avstand mellom dem bak som foran. Selv har jeg gått for et litt tettere oppsett bak. Relatert surround-høyttalere, du har ikke vurdert stativ-høyttalere for å kunne få plassert dem mer korrekt ? Høyttalere som henger på veggen uten å være vinklet mot MLP er jo ikke det optimale. Det vil også gi deg større fleksibilitet med tanke på plassering av sub'ene på bakvegg.

Ser du har fåt nye front-høyttalere, er Kii på vei ut ?

Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Forsterkerne må til siden eller opp ja, så ikke under slik det kan se ut som de er på ene siden hvertfall?

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    367
    Hvordan føler du Manta er i forhold til Kii ? Jeg har selv veldig sans for Manta.
    De har endel like egenskaper. Snerten i mellombassen er vassere på Manta. Og åpnere i toppen. Jeg tror punktkilde har noe for seg, særlig når jeg sitter såpass tett på. Jeg er fortsatt under innspilling. Jeg altså, ikke høyttaleren.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    De har endel like egenskaper. Snerten i mellombassen er vassere på Manta. Og åpnere i toppen. Jeg tror punktkilde har noe for seg, særlig når jeg sitter såpass tett på. Jeg er fortsatt under innspilling. Jeg altså, ikke høyttaleren.
    Jeg har stor tro på at Manta kombinert med Inkognito med WaveForming vil virkelig få systemet til å skinne.

Bare å bestille 4 nye Inkognito med en gang :geek:

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bare et tips til alle som skal leke med Auro-3D. Gikk selv på en liten smell her ved å ikke få Auro-3D 9.1, 11.1 eller 13.1 til å virke, selv om listening format var satt til Auro-3D. Grunnen var at listening mode under Decoder Setup var satt til Surround, og denne må settes til Auro-3D. Med listening mode satt til surround får man bare Auro 7.1 Surround, selv for kildemateriale som har 9.1, 11.1 eller 13.1.

Skjermbilde 2024-06-16 kl. 21.11.04.png

Skjermbilde 2024-06-15 kl. 17.11.34.png

Skjermbilde 2024-06-15 kl. 17.11.46.png

Så greit å sjekke denne innstillingen før man freaker ut og konkluderer med at Auro-3D ikke virker. Jeg fant løsningen helt selv, men tok litt tid før jeg skjønte koblingen til denne innstillingen.

Merk at siden Auro3D bygger på toppen av DTS-HD.MA (vanligvis) eller TrueHD, så må man sette listening format til Auro-3D manuelt under Decoders.

Sist redigert:

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    367
    Et noe enfoldig spørsmål som selvsagt kan goggles. Hva er pre med Auro-3D og når benytte det?

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Man benytte Auro-3D når man har materiale som er enkodet i Auro-3D 9.1, 11.1 eller 13.1. Finnes en del filmer og en hel del musikk. Det er opp til 14 ekte kanaler (13.1) som ikke innebærer noe upmix (opp til 96kHz). Auro-3D er lydkanaler og har ikke lyd-objekter som Atmos og DTS:X, men rent teknisk fungerer det på samme måte. De ekstra kanalene er pakket inn i de basis 8 HDMI-lydkanalene (som støtter opp til 192kHz), på samme måte som Atmos og DTS:X gjør det. Hver kanal tilgjengelig ser du på siste bilde i mitt forrige innlegg. Høyttalere som korresponderer til disse kanalene (utenom 7.1) skal være på veggen foran og bak (+ i taket over VOG), men går fint å bruke Atmos-høyttalere som er i nesten samme posisjon.

Når man benytter Auro-3D for materiale som ikke har Auro-3D informasjon, så blir det upmix med noe som kalles Auromatic (deres variant av Dolby surround eller Nerual:X upmix).

Se kanalmapping i Auro3D kolonnen på de forskjellige kanalene:
    Skjermbilde 2024-06-16 kl. 22.59.37.png

Skjermbilde 2024-06-16 kl. 22.59.51.png

Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Trinnov har gått ut med at WaveForming lanseres til alle (gratis) på Altitude16/Altitude32 i løpet av siste halvdel av august 2024.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det ble faktisk også diskutert på webinar'et. At det faktisk kan være smart å kun måle rundt MLP om det er den som har fokus (vil bli bedre resultat).

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.012
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Håper dere gutter som implementerer dette vil foreta noen allmengyldige målinger, i.e ved hjelp av REW, silk at er mulig for slike gjerdesittere som meg å vurdere dette.Vet jo at jeg trenger flere kanaler om jeg skal komme videre, ikke nødvendigvis pga av bass, men om WF viser seg å være så effektivt som lovet, kan det tvinge frem handling.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.305
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen nyheter for oss med Amethyst (2-4 kanal) eller er det bare sourrond og multisubber som nyter godt av waveforming og sånn ?

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.012
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er det noen nyheter for oss med Amethyst (2-4 kanal) eller er det bare sourrond og multisubber som nyter godt av waveforming og sånn ?
    Eneste nye jeg oppdaget var at det har kommet en Windows app, men det er kanskje gammelt nytt og uansett av liten interesse. Men da slipper jeg å logge meg på via VNC affal. 😁

Bare innse at vi med Amethyst er de rødhårede stebarna i familien.

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Sitter å lurer på hva vi (eller bare jeg?) med Magnitude er da? Det sorte fåret kanskje? :unsure:

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker Trinnov iOS app'en til de vanlige tingene, kobler meg bare opp via VNC når jeg skal gjøre mer kompliserte ting (som kalibrering eller mer avanserte justeringer av innstillinger).

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    WaveForming krever minimum 4 sub'er for å kunne fungere (selv om det ikke er offisielt så er det også blitt testet med 1 sub bak og 2 foran - det fungerer, men selvsagt ikke like optimalt).

Trinnov har jo også gjort veldig mye med forbedre deteksjon av timing (delay for sub'ene). Dette har blitt gjort over flere faser og dette vil nok rulle ut til de andre produktene også (om det ikke allerede er gjort).

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.012
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bruker Trinnov iOS app'en til de vanlige tingene, kobler meg bare opp via VNC når jeg skal gjøre mer kompliserte ting (som kalibrering eller mer avanserte justeringer av innstillinger).
    Vel, nå slipper vi det siden Trinnov har egen app som ikke krever 3de-parts VNC. Men jeg bruker også iOS appen til daglig.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Man trenger ikke VNC klient, man kan bruke web grenesnitt med /vnc.html
    Så får man VNC grenesnittet via web, uten behovet for tredjeparts VNC klient - uten begrensninger i funksjonalitet.

Skjermbilde 2024-06-26 kl. 11.08.54.png

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.305
    Torget vurderinger
    2
    prøvde det der WEB for lenge siden ,man gav det opp, knotete og dårlig funksjon og ustabilt. Dessuten blir jeg dårlig av å bruke noe som minner om PC når jeg sal lytte til musikk.

Ser ikke problemet med VNC appen jeg da, det er jo bare 2 klikk så er man der, på Ipad, det fungerer helt greit.Trinnov appen fungerer fint for enkle oppgaver,

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bruker VNC klienten i macOS, fungerer greit nok. Men for min del går det like greit å bruke den innebygde web VNC-klienten i Trinnov.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.012
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er det noe annet enn denne ?
    Vis vedlegget 1034992
    Sukk, jeg er for utålmodig til slikt godagmannøkseskaft...sorry😞

Som jeg skrev, det har kommet en app til Windows som gjør at jeg kan klikke meg inn på Trinnovs gui uten hjelp av 3de-parts VNC eller web. Videre skrev jeg at det kanskje var gammelt nytt, men den fantes ikke når jeg kjøpte min boks ihvertfall.

1719418119968.png

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Windows og macOS app'ene til Trinnov er jo litt i samme sjanger som iOS utgaven (macOS utgaven kan ta backup av hele Trinnov enheten da, ikke testet Windows). Men når man først sitter med Windows eller macOS kan man egentlig like greit bare bruke VNC (client eller via web).

Men vi er alle forskjellige - bare peker ut mine synspunkt her :geek:

Trinnov har et relativt godt utbygd API, så i teorien kan man sette opp alt som man vil selv - bare man har teknisk kunnskap nok.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.012
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men nå man først sitter med Windows eller macOS kan man egentlig like greit bare bruke VNC (client eller via web).
    Joa, men slipper å taste inn en 6-sifret kode hver gang jeg åpner den...Ikke så mye som skal til for å glede meg.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.305
    Torget vurderinger
    2
    Nei nei nein! Folk må gjøre det JEG! syns er best. :devilish: Det rare er at på PC/Windows må jeg taste inn 6 siffers kode for å åpne VPN appen , mens på IPad kommer jeg rett inn. Bruker iPad i 99% av tiden.
    God sommer og takk for meg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn