Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    367
    Flott!

Hva er den ene vesentlige forskjellen med WaveForming?

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Flott!

Hva er den ene vesentlige forskjellen med WaveForming?
    Rommet blir borte fra bassen; bassen blir ekstremt tight og presis gjennom hele frekvensregisteret. Man kan stille styrke på decay control og WaveForming separat (etter preferanser og/eller materiale man hører på).

Kort oppsummert, alt under ~120Hz blir av en helt annet planet lydmessig (i positiv forstand).

Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    IMG_3178.jpg

Klar for action!

Først forsøk på å sett mikrofon korrekt:
    Skjermbilde 2024-07-11 kl. 22.27.14.png

Etter et par runder med finpussing:
    Skjermbilde 2024-07-11 kl. 22.36.57.png

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.985
    Sted
    Langesund
    Skeptisk til en mikrofonplassering med så mye uheldige refleksjoner. Hørt noen Trinnov korrigerte oppsett og de virker nokså strupet for liv og røre.
    Ellers velkommen til riktig bass-planet og du er velkommen til planetens smørøye. ;)

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tuning av Inkognito sub'ene ga dette resultatet fra Optimizer:
    Skjermbilde 2024-07-11 kl. 23.15.35.png

De som ligger litt etter er på venstre side på bakveggen. Her sliter alle høyttalere (det er rommet).

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ser da relativt fornuftig ut ned til 20Hz (skal jobbe litt med de nedre delene for å få ned energien litt her). Husk dette er et helt vanlig rom i veldig uheldig form hvor veldig lite er optimalt for god bass-gengivelse.

Skjermbilde 2024-07-12 kl. 12.37.29.png

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Pusset litt på de lave frekvensen, og også målt uten LFE lowpass filter (24dB/oct slope).
    Skjermbilde 2024-07-12 kl. 13.57.50.png

Diff med og uten LFE lowpass filter:
    Skjermbilde 2024-07-12 kl. 13.58.29.png

Med LFE lowpass (LR 120Hz med 24dB/oct slope).
    Skjermbilde 2024-07-12 kl. 14.15.03.png

Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er relativt imponerende med tanke på rommet.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Siden Inkognito sub'ene leverer så vanvittig bra høyt opp i frekvensregisteret så har jeg valgt å fjerne default low pass filter for LFE (LR 120Hz 24dB/oct slope). Ingen materiale med LFE har noe over 120Hz uansett (så langt jeg kjenner til).

Oppdatering:
    Gjorde et lite søk og fant ut at årsaken til at man bør ha low pass filter på LFE er om en luring sender full frekvens på LFE (som ikke alle sub'er liker). Men Inkognito har low pass som fjernet ting fra ~400Hz og oppover, så dette er egentlig helt problemfritt.

Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg holder meg fortsatt til å fase ut amplitude korrigering med Optimizer fra 600Hz og helt borte på 1kHz. Resten av Optimizer er aktiv på hele frekvensområdet. Har funnet ut at det gir best resultatet. Viktig å ikke hamre ting for hardt på plass, det tar bort livet i lyden. Målingene over er også gjort med middels styrke på WaveForming og dens Decay Control. Så kan trøkke til mer, men dette måler jo bra og om noe så har jeg lært at alle verktøy må brukes med moderasjon.

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    433
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Sier meg vel egentlig ganske godt fornøyd med hvordan det er her uten WF, enn så lenge.

1720807619797.png

1720807826760.png

Men er jo likevel nysgjerrig på hvordan det blir med WF.

• Liker
    Reaksjoner: TGB

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.997
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Blir vel litt som å sammenligne rekeskall med ribbesvor. Shy har jo ikke små lifestylebasser.

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    433
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Oi, det tok en brå vending! Er det slik det ser ut når fiffen sparker nedover på hifisentralen? 😂 Ble min forespørsel oppfattet som et sleivspark? Nå har jeg jo tydeligvis bare rekeskall og lifestylebasser å rutte med, men jeg er oppriktig nysgjerrig og interessert i hvordan det ser ut når man mesker seg i ribbesvor :)

Internett! ❤

• Liker
    Reaksjoner: TGB

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.985
    Sted
    Langesund
    Lengden er jo ca 24" da. Ingen forsøk på å sparke nedover. Litt moro må vi jo ha

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.997
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er egentlig litt usikker på hvem du mener er fiffen jeg?:unsure: Gutten med lydkalkulator til et par-trehundretusen og lifestylebasser til noe tilsvarende, eller snekkærn i en råkjeller med et anlegg fra 1956 styrt av en VIC20?

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    433
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Lengden er jo ca 24" da. Ingen forsøk på å sparke nedover. Litt moro må vi jo ha
    Da overgår du jo til og med superesset.. Siden du er gjerrig med bilder, er det mulig å få se og høre den i levende live?

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    433
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Er egentlig litt usikker på hvem du mener er fiffen jeg?:unsure: Gutten med lydkalkulator til et par-trehundretusen og lifestylebasser til noe tilsvarende, eller snekkærn i en råkjeller med et anlegg fra 1956 styrt av en VIC20?
    Tsk. Du har jo en greie som snurrer rundt til verdi av 80% av rommet mitt.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Om det er meg du refererer til med lydkalkulator og lifestylebasser så skjønner jeg ikke hvorfor du kaster bort din, min og alle andre sin tid med å aktivt prøve å lage dårlig stemning her? Egentlig uviktig hvem du peker på - slutt å oversvøm tråden med totalt off-topic innlegg. Usikker på hva som er galt i livet ditt (eller om du bare har stått opp på feil fot)? Men la i det minste meg slippe å lese disse meningsløse innleggene du kommer med. Vær konstruktiv og bidra, eller hold deg unna. På forhånd takk for forståelsen.

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.997
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Om det er meg du refererer til med lydkalkulator og lifestylebasser så skjønner jeg ikke hvorfor du kaster bort din, min og alle andre sin tid med å aktivt prøve å lage dårlig stemning her? Egentlig uviktig hvem du peker på - slutt å oversvøm tråden med totalt off-topic innlegg. Usikker på hva som er galt i livet ditt (eller om du bare har stått opp på feil fot)? Men la i det minste meg slippe å lese disse meningsløse innleggene du kommer med. Vær konstruktiv og bidra, eller hold deg unna. På forhånd takk for forståelsen.
    Aksepterer ikke kritikken av mine bidrag eller meg som person.

Du har til nå fått være for det meste i fred i denne tråden, som i seg selv burde gi deg et hint, de få konstruktive innspillene du har mottatt adresserer du knapt, du ønsker åpenbart kun å strykes med hårene. Dette sidesporet du beskylder meg for å skape er du i grunn skyld i selv og det var ikke jeg som tagget shy eller dro litt morro inn i tråden, kom kun med korte responser.

Jeg vurderte lenge å komme med noen konstruktive tilbakemeldinger om disse strekte vannfallene dine og en mangel på en overall komparativ måling, men basert på erfaringen fra sist gang jeg valgte å melde interesse, vegret jeg meg.

Jeg forstår at du har klart å få en særstilling hos Trinnov, så vis deg den æren verdig, skap litt reell interesse med god generell dokumentasjon. Jekk deg ned noen hakk, det er andre enn den lille klikken din som er interessert i denne teknologien.

Jeg skal gi meg her, selv om jeg kunne kommet med mer. Forebeholder meg retten til å komme med innspill og kommentare fremover, du står fritt til å ignorere dem. Men jeg vil ha meg frabedt sleivspark som går på min person, for jeg kan ikke se at jeg har kommet med slikt til deg.

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    433
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det du egentlig vil ha bilder av?
    Tja, vannfall og frekvenskurve? Jeg forstår såpass at det ikke sier alt. Men som jeg snakket om tidligere her i tråden så er jeg nå på stadiet at jeg ikke vet hva som evt er neste steget for å løfte opplevelsen.

Og hva tenker du om mine grafer?

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    433
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderte lenge å komme med noen konstruktive tilbakemeldinger om disse strekte vannfallene dine og en mangel på en overall komparativ måling, men basert på erfaringen fra sist gang jeg valgte å melde interesse, vegret jeg meg.
    Jeg tar gjerne konstruktiv tilbakemelding på mine grafer :) Og gi evt tips om andre målinger som kan gi større innsyn..

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.997
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tar gjerne konstruktiv tilbakemelding på mine grafer :) Og gi evt tips om andre målinger som kan gi større innsyn..
    Dette med målinger gir jo, som du nevner over, begrenset innsikt for oss som ikke hører oppsettet direkte og forsøker adressere hørbare unoter. Skal man presentere kurver er det derfor alltid heldig å legge ved observasjoner og spesifikke problemområder man fokuserer på. Når det kommer til DSP og 2d kurveform er det i grunn lite interessant, da "alle" klarer å lage en relativ perfekt respons i to dimensjoner. De mest interessante målingene vil derfor foregå i den tredje dimensjon, tid, hvor impulsrespons, wavelet ol. kan delvis avsløre en frekvensrespons som ser bra ut, men som ikke nødvendigvis låter så bra. Nå som WF testes ut har man jo utelukkende fokus på bassrespons, men det kunne jo vært litt interessant å se hva som skjer opp til feks 1000Hz, for å få et litt bredere tidsperspektiv.

Å forsøke å holde kurvene i sånn noenlunde konsekvent skala er også heldig om jeg som utenforstående enkelt skal følge en rød tråd.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    ........som jeg snakket om tidligere her i tråden så er jeg nå på stadiet at jeg ikke vet hva som evt er neste steget for å løfte opplevelsen.
    Før man vurderer neste steg kan det være greit å vite hvor man skal begynne......
    eks. å ta et par HaiFai-turer og sjekke ut lydbildet der hvor flere andre besøkende har
    gitt uttrykk for sine opplevelser fra systemer som er utviklet over mange år ? (y)

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    433
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Dette med målinger gir jo, som du nevner over, begrenset innsikt for oss som ikke hører oppsettet direkte og forsøker adressere hørbare unoter. Skal man presentere kurver er det derfor alltid heldig å legge ved observasjoner og spesifikke problemområder man fokuserer på. Når det kommer til DSP og 2d kurveform er det i grunn lite interessant, da "alle" klarer å lage en relativ perfekt respons i to dimensjoner. De mest interessante målingene vil derfor foregå i den tredje dimensjon, tid, hvor impulsrespons, wavelet ol. kan delvis avsløre en frekvensrespons som ser bra ut, men som ikke nødvendigvis låter så bra. Nå som WF testes ut har man jo utelukkende fokus på bassrespons, men det kunne jo vært litt interessant å se hva som skjer opp til feks 1000Hz, for å få et litt bredere tidsperspektiv.

Å forsøke å holde kurvene i sånn noenlunde konsekvent skala er også heldig om jeg som utenforstående enkelt skal følge en rød tråd.
    Jeg tror nok nesten jeg må gjøre som flageborgen over her foreslår. Jeg er nok ganske så blind på mitt eget anlegg og vet ikke hva jeg har av problemområder da det låter tålig bra, i mine ører. Men alt kan bli bedre.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.985
    Sted
    Langesund
    Tja, vannfall og frekvenskurve? Jeg forstår såpass at det ikke sier alt. Men som jeg snakket om tidligere her i tråden så er jeg nå på stadiet at jeg ikke vet hva som evt er neste steget for å løfte opplevelsen.

Og hva tenker du om mine grafer?
    Har vel vist det som er nødvendig av målinger og kurver. Noen av de er så stramme at det nesten ser feil ut, men de låter ikke best. Kan ikke true ting på plass uten at det går ut over musikaliteten.
    Grafene din ser fine ut, men det er vanskelig å sette lyd på de. Hvis en hadde fått rotet litt rundt på en m.dat fil ville en forstått litt mer, og det å høre lyden gir ennå mer forståelse.

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    433
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Har vel vist det som er nødvendig av målinger og kurver. Noen av de er så stramme at det nesten ser feil ut, men de låter ikke best. Kan ikke true ting på plass uten at det går ut over musikaliteten.
    Grafene din ser fine ut, men det er vanskelig å sette lyd på de. Hvis en hadde fått rotet litt rundt på en m.dat fil ville en forstått litt mer, og det å høre lyden gir ennå mer forståelse.
    Du må veldig gjerne rote rundt i mdaten min hvis du har lyst. Hva spesifikt vil du ha målinger av i så tilfelle? Om jeg forstod det riktig så bor du på feil side av fjorden, men jeg tar selvfølgelig i mot besøk om du skulle frekventere området Sarpsborg ✌

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.985
    Sted
    Langesund
    Du må veldig gjerne rote rundt i mdaten min hvis du har lyst. Hva spesifikt vil du ha målinger av i så tilfelle? Om jeg forstod det riktig så bor du på feil side av fjorden, men jeg tar selvfølgelig i mot besøk om du skulle frekventere området Sarpsborg ✌
    Høre oppsettet er mer interessant enn og rote rundt i en mdat fil

Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Diagnosen er herved bekreftet. Audiophilis soroundis multiplex nervosa. .
    Grattis , er bare «litt» misunnelig. Stå på!
    La meg si det på en annen måte, dette oppsettet i stua er ikke sjekketriks nummer 1 når det store flertallet mener at lydplanke er "over the top", og flertallet ser film og TV på mobiltelefonen :oops:

Ref oppsettet, det er bygd opp over mange år og har medført at jeg har gjort litt andre prioriteringer enn folk flest. Selv jeg innser at dette er galskap. Når jeg en dag skal flytte så vil jeg uten tvil se etter rom med lydbrillene på. Drømmen er et rom med 5 meter takhøyde, 8 meter bredde og 13 meter lengde (noe som sannsynligvis aldri kommer innenfor mitt budsjett med mindre jeg flytter til et ekstremt usentralt sted).

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn