Trompetnerd skrur EQ
Etter at jeg lastet ned Puremusic for en drøy uke siden har jeg endelig hatt muligheten til å prøve ut en 31 bånds grafisk EQ. Jeg vet at parametrisk EQ er bedre, men har ingen parametrisk eq tilgjengelig med grafisk fremvisning og da blir det vanskelig.
Har lyst til å dele noen erfaringer her, selv om dette (igjen) er ganske ferske tanker. Håper at de med mer erfaring enn meg kan dele sine erfaringer:
Denne uken har jeg hatt mye fritid og kona har vært mye borte på jobb på kveldene, så jeg har hatt muligheten til å bruke ganske MYE tid på dette. Vi snakker mellom 2-4 timer hver dag. Jeg har litt erfaring fra å skru lyd på mindre livekonserter og ganske mye erfaring med å se lydteknikere skru lyd i studio. Jeg tenkte før jeg begynte at dette skulle ikke være noen sak siden jeg har den erfaringen jeg har. Det ble det ikke.
For å slå det fast med en gang, det er noe helt annet å skru lyd som passer til en låt eller en hel cd evt konsert (det er lett) enn å skru en EQ som skal løfte anlegget på alle plater. Det har egentlig vært en ganske frustrerende prosess.
Først gikk jeg utifra målingene EHED gjorde av oppsettet mitt og forsøkte å lage en flat frekvenskurve utifra det. La deretter en slags optimal kurve som det ble referert til i tidligere innlegg. Allerede første dagen ble jeg kjempefornøyd med resultatet. Anlegget lød SÅ mye bedre. Tror jeg lagde fire forskjellige første dagen. Dagen etter hørte jeg at de alle farget for mye. Det lød ikke ekte. Så var det igang igjen.
Når det gjelder EQ tror jeg det er lurt å tenke at man skal heve minst mulig og heller senke hele lydbildet. Grunnen til det er at når vi hever frekvenser tror jeg EQen må "konstruere" lyden, mens hvis vi drar den ned beholder vi akkurat samme signalet uten å legge til noe grums.
Etterhvert fant jeg ut at det lød best hvis så lite som mulig over 200hz ble hevet over 0db. Jeg synes selv at jeg hele tiden hadde god lyd og egentlig en bedre frekvensgang enn cdspilleren (ganske klart mye bedre egentlig). Problemet var at lyden syntes aldri å "slippe" taket. Det ble litt masete. Fredagen holdt jeg på i over 6 timer og opplevde for første gang at hørselen min gikk i metning. Plutselig hørte jeg ikke om EQen var tilkoblet eller ikke.
Det er mange som har fortalt meg oppgjennom at EQ ikke er noen løsning fordi det legger til mer støy og forvrenging. Disse tankene spant rundt når jeg la meg den natten.
De neste dagene brukte jeg en ny metode. Jeg skrudde alle båndene ned på -20db og skrudde meg bånd for bånd oppover. Gikk aldri videre før det forrige båndet funket. Man blir litt rar i hodet når man skrur en times tid med frekvenser opp til 200hz, men for meg fungerte dette bedre. Platene jeg vekslet mellom for å treffe en universal kurve var, Mahler symf 3, Fiolin/piano , Sigvart Dagsland Hymns, Leif Ove Andsnes Pictures, Mozart Fiolin konsert 2L, Best of Al Jerrau, Pat Metheny The way up, Miles Davis Round midnight, Mike Stern Voices, Beady Belle, Nils Petter Molvær Khmer og Stealy Dan.
Frem til nå hadde jeg kun skrudd 0,5db intervaller, mens nå måtte jeg ned på tiendelene og enkelte ganger ned på hundredelene for å få lyden til å hvile. Dette er jo ganske langt under Placebo intervaller så det er en tidkrevende prosess. Har ikke rukket å skru meg over 1000hz enda. Det kommer til å ta veldig lang tid.
Konkusjon: Så hvordan låter det nå? Jo, ganske Trompetnerdsk vil jeg si. Jeg har byttet ut virilitet med kontroll og en litt akademisk sound (noe som er litt meg dessverre), men lyden hviler bra. Jeg har fått frem anslagene, størrelsen og gjennomsiktigheten på et stort flygel uten noen betoninger. Jeg hører stor forskjell på mutede strykere og ikke. Treverkslyden er tydelig. Når fiolin og flygel begge spiller i samme registeret i første oktav slet jeg litt med å skille de, men en tiendel på rette båndet gjorde underverker her.
Jeg har mistet litt "trøkk" i min basskul. Pauker og konserttromme låter ikke like kult lenger. Det er en liiiiten tynnhet i enkelte vokaler og intrumenter som jeg ikke får fetet opp uten at flygellyden mister sin nøytrale klang.
De litt kjedelige klassiske innspillingene lyder litt grått, noe jeg må jobbe med oppover i frekvens.
Men det viktigste er at dette er nå en oppgradering fra cdspillerens lyd. Anlegget er mye mer kamelon mot innspillingene og man skvetter litt over forskjellene.
Som dere skjønner er jeg ikke heeelt i mål enda, men har virkelig troen på at dette er en vei for alle, men utfordringer er at det er J...... vanskelig uten målemuligheter. Og sier ganske mye om hvor vanskelig frekvensrespons egentlig er for kontruktørene. Jeg har vært gjennom ganske mange lydkarakterer som jeg har hørt på andre annlegg underveis. Og det som kommer nærmest der jeg er nå er en demo med B&W nautilus og Gryphon som jeg hørte for en del år tilbake.
Kanskje det er en ide for folk å leie en lydtekniker for å skru EQ på anleggene våre?