Da har jeg endelig fått tatt en liten tur til Trompetnerd's nye stue/lytterom.....
Det er spesielt interessant for meg å få besøke en som for det meste er ute av stua si og spiller trompet sammen med mange andre forskjellige musikere og sangere i forskjellige sjangre. Referansene mine har alltid vært real life instrumenter og jeg tror Atle og jeg deler mye av synet på hva og hvordan et anlegg skal gjengi i musikken.
Vi startet ganske direkte på med å lytte litt til rommet uten akustikk-tiltakene han har gjort "på frihånd".
Til å begynne med var det et eller annet som forstyrret meg bakfra, og det viste seg å være en dimmer til taklyset som duret en del....
Vel, vi startet opp med et stort klassisk stykke med mye trompet, trombone, strykere og pauker.
Det hele låt forholdsvis kontrollert, men det ble litt for mye attakk i trompetene for meg og jeg ville gjerne hatt litt mer plassering av instrumentene i lydbildet, samt at bassen var litt ukontrollert og diffus. Det hele låt bedre enn i de fleste stuer allikevel.
Så hørte vi på Supertramp - It's a hard world, hvor det er litt pling plong til å begynne med, en solid bassgitar i midten og en god groove etterhvert. Litt inn i låten simulereres det et vakuum og det manglet litt her. Bassen ble vel svulstig. Pinpointing var der, men ikke helt kontroll.
Stuen er forholdsvis minimalistisk, med en sofa med bokhyller bak, to retro lenestoler og et enkelt spisebord, samt et skap til stereo og noen småhyller/skap. Altså ikke optimalt for lyd
Lytteposisjon var ganske nære bokhylle på bakvegg og høyttalerne var trukket nesten midtveis ut i rommet fra frontvegg. Litt toe out og ganske nær sidevegger. Litt uvanlig plassering, men det skulle vise seg å være ganske greit....
Grafene nedenfor viser rommet målt før vi satt inn akustikk-tiltakene (Smoothing 1/6).
Frekvensrespons:
Etterklang:
Over ser vi at Atle er innenfor +/- 3 dB PÅ ØRET
Dernest begynte vi å sette ut akustikkplatene og måle etterhvert som vi satt de ut.
Frekvenseresponsen endrer seg ikke så voldsomt, men etterklangen går betraktelig ned etterhvert som tiltakene blir iverksatt.
Første og andre refleksjon på sidene, en på frontvegg for å roe ned litt fra vinduet, to rett bak lytteposisjon, noe i venstre hjørne foran og en bak i hjørne ved siden av bokreol.
Målingene ble seendes sånn ut:
Frekvensrespons:
Eterklang:
Frekvensresponsen ble kanskje ikke voldsomt bedre, men absolutt akseptabel i en vanlig dagligdagstue. Etterklangen er betydelig redusert.
Så hvordan låter det:
Starter med Supertramp - bassen er betydelig mer kontrollert, pling plong lyder er tydelig plassert "der de skal". På begynnelsen er det en "elektrolyd" som går fra høyre mot venstre og den var så j..... "i rommet" at den var til å ta på. "Vakuumet" er på plass. Lydbildet blir enda bredere og dypere enn før.
Atle setter på det klassiske stykket igjen og trompeten låter litt mindre attakk, men betydelig bedre plassert. Instrumentene stikker seg mye bedre fram og smårumlingen i paukene blir småslag med attakk-lyder, overtoner og utklingning. Et hardt slag av pauke smeller plutselig til og det er som å spille den selv. Skikkelig morsomt.
Skal jeg si noe negativt, så skulle jeg ønske litt mer kontroll i bassen, da det var noe rumling i bunn og bassen "satt" litt mye i rommet. Dette er veldig sjeldent å få til i en vanlig stue, hvor familien også skal oppholde seg. Ikke noe problem å få til med 8 12" basser, 4 Svanå kasser og litt mer plass :glis:
Det er sikkert småting som kan justeres på ellers også, men avvikene i opptak, etc. er nok større enn i stua her.
Det skinner kanskje litt igjennom at jeg var imponert over dette oppsettet og hvordan Atle har justert dette etter egne ører. Jeg kom til å si at dette var det beste anlegget jeg har hørt i en vanlig stue. Tenkte litt på dette på hjemturen, og ja, det er kun dedikerte rom jeg har hørt som er bedre enn dette.
Oppsettet viser nok en gang at man ikke kommer helt i havn uten litt akustiske tiltak.
Det er endel snakk om "gullører" her på Sentralen. Jeg sier ikke mer....
Gratulerer med fremragende lyd Atle og takk for en hyggelig, om enn litt for kort kveld
Vi får sette av litt lenger tid neste gang og prøve litt av det vi pratet om!