Trompetnerd skrev:
Som musiker er jeg DRITfrustrert over denne bransjen. Jeg har dedikert livet for å spille musikk for mennesker og spre det glade budskapet og ser bransjen som skal bringe det videre i de tusen hjem som nærmest jobber mot. Det trigger meg til å finne ut mer om hvordan det hele henger sammen. Ikke spør hvorfor. Nesten hver gang jeg snakker med "fagfolk" innen dette sirkuset skal de liksom fortelle MEG hvordan akustisk musikk skal låte.
Jeg kan komme rett fra prøve med Kringkastningsorkesteret og stikke innom en butikk og lytte til et anlegg på vei hjem og stille spørsmål ved gjengivelsen som oftest er på jordet. Det er kun et par personer i dette gamet som er interessert i hva jeg synes er feil, resten trøkker de vante hififlosklene ned i halsen min.
Hadde ikke dette dreid seg om høy troverdighet så hadde det vært helt ok.
Anlegget her blir brukt til rekreasjon. Har ferie denne uken og kan lytte mer enn vanlig. Nyter det virkelig. Hadde broren min på besøk i går som kun er musikkinteressert. Vi hadde spotify og youtubestafett hvor vi spilte annenhver låt. Tiden stod stille og det tok helt av. Ekte musikkglede heter det visst
1. Skal gjøre et nytt og forhåpentlig bedre forsøk nå. Tror de aller fleste av de som frekventerer tråden her har skjønt dette for lenge siden, så dette er ikke for å opplyse dere, men for at dere kan opplyse meg til å forstå hvorfor det er sånn.
2. Det jeg savner i hifibransjen er kompetanse. Med det mener jeg at hele hifi kjeden har kunnskap om hvordan og hvorfor ting lyder som det gjør.
3. Min oppfatning av bransjens lydideal er at det skal lyde: Krystallklart, stort, raskt, ekstremt holografisk og masse luft.
4. Hører man på en "audiofil" innspilling låter det ofte helt sinnsykt bra. Det er så detaljert at du kan høre stemmebåndene til sangerene, alt låter kjempekjapt, pinpointningen er enorm og romklangen er krystallklar. Dette kan faktisk kalles High Fidelity.
5. Etter gode demoer så føler man at man har tatt en attraksjon på tivoli, men hvis man hører på kjmepegode klassiske innspillinger fra 70 tallet så faller alt sammen og man opplever de punktene jeg skrev til Asbjørn i går.
Når dette skjer er selger ofte fort ute med å fortelle at det er innspillingen det er noe galt med hvis det låter rart.
6. Hvorfor det er slik vet jeg ikke. Jeg prøver å finne det ut, men jeg har en teori som ikke er bekreftet. Jeg tror det er et marked der ute med audiofile innspiller som er mikset med tanke på at highend skal låte bra. For meg høres det ut som innspillingen er gått gjennom en stor mastringsprosess som er nøye tunet med tanke på de parametrene jeg skrev over. Innspillinger fulle med botox og silikon.
7. For meg hadde dette vært HELT OK hvis det hadde vært en bevissthet rundt dette. Hvis det hadde vært slik at selger hadde spurt kunden: vil du ha et hifi anlegg eller et musikkanlegg og forklart forskjellen at hifianlegg spiller hifinnspillinger fantastisk, mens musikkanlegget spiller vanlige plater troverdig.
Problemet for meg er at det er laget en bevissthet rundt disse innspillingene og anleggene som gjør at man tror at det er naturlig med botox og silikon. Når de da treffer et lydbilde som er uten dette blir det kjedelig.
8. Et ønskescenario: Du har en person som er kjempeglad i musikk og har akkurat arvet bestemor og vil bruke 100K på å kjøpe et godt anlegg. Personen går inn i første og beste butikk og får hjelp til å sette opp et anlegg som spiller musikken han allerede hører på mye bedre enn det han er vant til. Han får en pedagogisk innføring i ting han må vite. Får hjelp til å velge høyttalere som passer rommet og høyttalerplasseringen han har tilgjengelig. Får en rask innføring i førstehjelpsakustikk. Når kunden kommer hjem og alt er satt opp lever han i drømmen og koser seg med musikken sin.
Et scenario som jeg TROR skjer ofte: Samme person kommer inn i butikken og får høre at 100K er litt for lite for et skikkelig anlegg. Hvis du legger på 20K til får du toppmodellen i høyttalerserien som har en helt annen oppløsning enn den til 20K mindre. Kunden spiller et par plater han har med og får vite at innspillene ikke er gode nok for å yte anlegget rettferdighet. Kunden får deretter en demo hvordan anlegget potensielt kan lyde.
Kunden har aldri hørt audiofile innspillinger før og får selvsagt bakoversveis. Han legger selvfølgelig de 20K på bordet.
Når kunden kommer hjem får han kanskje hjelp til å sette det opp i den høyttalerplasseringen han har tilgjengelig. Om høyttaleren er riktig til rommet eller plasseringen blir god er LOTTO og sjansen for at anlegget låter dårligere enn tidligere på vanlige innspillinger er tilstede. Spådommen min er at kunden deretter enten selger anlegget fordi det ikke var drømmen eller blir kunden hvileløs audiofil i blind jakt på god lyd. ;D
9. Når jeg nevner manglende kompetanse, så snakker jeg om kompetanse utenfor hifibransjen. Hvordan blir vanlig musikk til? Hvordan låt den i utgangspunktet, hva skjer i miks og master. Og tilslutt hvordan låter en slik innspilling på anlegget som blir solgt i hvermannshjemmet.
Hva er forskjell på audiofile innspillinger og vanlige. Hva gjør at de imponerende elementene kommer frem?
Hvilken frekvensrespons er å foretrekke i et hjem. Hvordan kommer man nærmest den?
Jeg savner at det finnes en felles forståelse for dette mellom musikkbransjen gjennom alle ledd ut til oss.
10. Argumentene mot en slik forståelse er ofte: "musikk og lyd er subjektivt. Alle har forskjellige preferanser"
Dette er jo selvfølgelig sant, men jeg savner strammere rammer slik at det ikke er SVART/HVITT men forksjeller i grånyanser. Lyd er ikke HELT subjektivt og det er grenser for hvor forskjellig preferansene kan være.
Musikk er mer subjektivt enn lyd, men der finnes det ganske strenge regler, både skrevne og uskrevne regler om hva god musikk er. Det er en felles kompetanse på et helt annet nivå enn i lydbransjen.
11. Det ligger masse kompetanse på lyd i lydteknikere, akustikere og konstruktører.
For å begynne med lydteknikere, så har jeg ikke hørt EN ENESTE lydtekniker som sier et godt ord om hifi. Når jeg sier at jeg har et ambisiøst anlegg til en lydtekniker ser jeg skuffelsen i øynene og ser respekten forsvinne. Når jeg spør om hva som er galt med hifi lysner de opp og bobler over av hva god lyd er.
Et felles inntrykk jeg har er at teknikere ser på hifilyd som loudnesseffekt. Det vil si bananform på frekvensgangen, mye bass lite mellomtone og mye topp.
12. Har ikke snakket med noen konstruktører, så jeg vet ikke hva de mener, men hifibutikkene snakker ofte ikke positivt om lydteknikere heller.
Når det kommer til oss forbrukere, så er det jo enda verree ;D preferansene er ikke bare svart/hvitt, men alle regnbuens farger
13. Nå i det siste har jeg hørt en del oppsett som spiller i kontrolerte omgivelser. Der det er bevistthet rundt disse tingene og de låter bemerkelsesverdig veldig likt og spiller vanlig plater troverdig.
14. Jeg har hørt disse tingene siden jeg begynte å lete etter god lyd hjemme, men har ikke forstått. Begynner å nærme meg en slags bevissthet rundt totalbildet nå.
Mange snakker om at musikere ikke er opptatt av god lyd. Det tror jeg er helt feil, problemet tror jeg er at de aldri har hørt hva et godt musikkanlegg kan gi. De har hørt gode hifianlegg, men drister meg til å mene at det ofte ikke låter som musikk slik de liker den. Dessuten har de som regel ingen kompetanse eller bevissthet rundt lyd.
15. Jeg tok med meg 1 trompetisten i Kristiansand symfoniorkester med i noen butikker. Jeg hadde fortalt om min lydhobby og han var veldig interessert.
Interessant å se førsteinntrykket hans av hifi.
Han er en veldig "rett frem" person og stoppet den første demoen (som egentlig var ganske bra) fort og sa: det er jo ingen bunn her, ikke noe dynamikk heller. Hvorfor låter det så spisst i toppen. Svarene vi fikk kjenner alle. :-\
16. I bildebransjen er det anderledes. Der har absolutt alle en preferanse om hvordan virkeligheten ser ut. Derfor kan ikke denne bransjen selge keiserens nye klær i samme grad. Der legges det stor vekt på kalibering av bildet og klare referanser på hvordan et godt bilde skal være. Selvfølgelig gir LCD, LED og Plasma forskjellige bilder, men kalibrert etter samme referanse blir disse forskjellene små. Det vil si at det er opp til oss forbrukere å skaffe oss ekte preferanser i lydverden også og stille krav. Kjøpe komponenter uten botox og silikon.
17. Noen mener kanskje at jeg ikke burde skrive et så kritisk innlegg om en bransje som sliter. Og jeg hadde nok ikke vært så kritisk for 10 år siden, men nå ligger bransjen med brukket rygg og sliter skikkelig. Kanskje det er på tide å stikke fingerene i jorden og finne ut hvorfor? Jeg er glad i god lyd og er overbevist om at gode musikkanlegg har et marked til evig tid hvis de spiller musikk bedre enn ipoddokkingstasjonene og slutter å selge keiserens nye klær. Hadde ikke postet dette i "hifi generelt" heller.
18. Vil reklamere for to butikker som etter min mening gjør det beste ut av det. NAT og Morten selvfølgelig og Hifihuset m Andre i Bærum. André i Bærum spør ofte om hva du ikke er fornøyd hvis du er ute etter noe nytt og anbefaler ofte å ikke kjøpe for store høyttalere. Som regel låter anleggene disse to butikkene kommer frem til veldig bra i mine ører. Det finnes sikkert mange andre butikker som driver på samme måte.
19. Understreker at dette innlegget hverken er fasit for andre enn meg og ikke objektiv fakta. Bare egne erfaringer.
Det er umulig å nyansere i et slikt innlegg dessverre, men det er skrevet i beste mening.
Som sagt så har jeg inntrykk at de fleste som skriver i denne tråden har skjønt greia, så jeg tviler ikke på at musikken flyter godt hos dere.
For orden skyld så er mitt eget anlegg på langt nær perfekt.
;D