Trompetnerd skrev:
orso skrev:
Trompetnerd skrev:
Noen god forklaring har jeg egentlig ikke. Kanskje det er noe feil med øregangene mine?
At jeg ikke er vant til hodetelefoner kan vi se bort i fra. Er godt vant med mine Sennheiser HD 555 som jeg bruker jevnlig.
Det er nok mye som spiller inn her, men en forklaring kan muligens ligge i at musikken er tross alt mikset med to høyttalere i et rom og vi lytter da på en helt annen måte. Refleksjonene fra f.eks ytre øre er viktige for lokalisering. Å lytte med hodetelefoner blir noe annet og oppleves på mange måter som unaturlig.
The bottom line is that when the recording engineer placed the microphones and mixed the sound, he or she was listening to two speakers. Thus, it is in a speaker-based acoustic environment that the desired audio image is recreated. Because headphones are a significantly different acoustic configuration, audio designed for speaker listening just doesnt sound right when played back on headphones.
Kjøper den, men hva med spredning og refleksjoner som farger?
Tenker du da i et lytterom?
I et godt studio så vil man i god kontroll på det, men det finnes jo mye rart innenfor studio. Akustikk er oversett der også av mange. Så det kommer ann på.
Min erfaring er som sagt at hodetelefoner overgår et dårlig rom, men et bra rom overgår hodetelefoner igjen. Vi lytter ikke bare med ørene, men også kroppen. Overkropp, ytre del av øret, maven osv. Den delen får man ikke med hodetelefoner. Det er vel ikke tilfeldig at man har introdusert crossfeed til hodetelefonbruk. Det er for kompensere for noe som i utgangspunktet er unaturlig. Vi lytter jo med begge ørene og ikke et og et øre slik det blir med hodetelefoner.
Kan ikke si at jeg har lest så mye om det, men jeg tviler på at kamfiltereffekten som man får med hodetelefoner ikke er hørbart. I et høyttaler oppsett så er det de aller tidligste refleksjonene som er de mest hørbare og plagsomme. Med hodetelefoner vil de selvfølgelig komme mye tidligere, men dog. Det vil jeg i så fall se god dokumentasjon på.
Jeg tror både et rom og hodetelefoner har utfordringer akustisk uten at jeg kan noe særlig om sistnevnte.
For min del blir hodetelefoner noe jeg bruker på buss, bane, fly og reiser. Ikke hjemme. Men hver sin smak.