Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    tkr skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Hvilken dac bør jeg kjøpe?

Noen tips? Gjerne med begrunnelse om hvorfor.
    De fleste som har fulgt tråden kjenner mine preferanser nå.
    Dacen skal helst ikke være for dyr, men greit med høy pris hvis ytelsen står i samsvar.
    Dacen skal først og fremst brukes med PC, men gjør ikke noe om den har flere innganger.
    Hegel hd20 virker i utgangspunktet som et bra alternativ.
    Har du mac eller pc?

Hvis du har mac, har du også muligheter for firewire, og da åpner det seg en helt ny verden av prolydutstyr.

mvh
    Kommer til å bruke mac ja.
    Proutstyr er kanskje det mest aktuelle ja, men det må ikke være switchmode utstyr da Gryphon er veldig sensitivt for høyfrekvent støy.
    Selvsving er ikke ukjent dessverre. :-\

Trodde firewire var ut!?

Har du noen gode forslag. Vet Mr T har en spennende dac som jeg skal sjekke ut, men tar gjerne i mot tips.

Litt lettere å teste dacer enn forsterkere. Får fort vondt i ryggen av disse gammeldagse strømforsyningene. ;)
    Må innrømme at tidligere dactester med ordentlig utstyr har endt med nullresultat, men forsterkerkjøpet har gitt mer oppløsning og derfor prøver vi en ny runde.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.066
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Trompetnerd skrev:
    tkr skrev:
    Trompetnerd skrev:

Dacen skal helst ikke være for dyr, men greit med høy pris hvis ytelsen står i samsvar.
    Dacen skal først og fremst brukes med PC, men gjør ikke noe om den har flere innganger.
    Har du mac eller pc?

Hvis du har mac, har du også muligheter for firewire, og da åpner det seg en helt ny verden av prolydutstyr.

mvh
    Proutstyr er kanskje det mest aktuelle ja, men det må ikke være switchmode utstyr da Gryphon er veldig sensitivt for høyfrekvent støy.

Trodde firewire var ut!?

Har du noen gode forslag. Vet Mr T har en spennende dac som jeg skal sjekke ut, men tar gjerne i mot tips.

Litt lettere å teste dacer enn forsterkere. Får fort vondt i ryggen av disse gammeldagse strømforsyningene. ;)
    Må innrømme at tidligere dactester med ordentlig utstyr har endt med nullresultat, men forsterkerkjøpet har gitt mer oppløsning og derfor prøver vi en ny runde.
    Firewire er ut og inn.

Selv sverger jeg jo til denne:

Da får du 8 kanaler med da-konvertering, all den DSP og EQ, delay og RIAA du måtte ønske, og mer til. 8 kanaler ut/inn + hodetelefonutgang, 8 kanaler med separat innstillbare preer (i det analoge domene) og muligheter for å kjøre f.eks. platespiller analogt inn og ut igjen med innstillbar gain uten å gå gjennom en ad/da.

Du kan seff leke deg med forskjellige samplingsrekvenser, både med intern og ekstern klokke. Går opp til 192 kHz 24- bits.

Du kan selge alt utenom effektforsterker og høyttalere. Den kommer med switchmode strømforsyning (tror jeg), men det finnes en aftermarket vanlig strømforsyning til den. Denne har jeg bestilt, men den er ikke kommet i hus ennå. Kan forøvrig også kjøres på batteridrift.

mvh

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Trompetnerd skrev:
    Har hørt den ja. :)
    Var redd den skulle lyde litt "steril" , men det kan jeg trygt se bort i fra nå. ;)
    Vet du om man kan laste ned fjernkontrollfil?
    Virker VELDIG spennende denne dacen, men litt mye penger for meg kanskje....
    Nå er jeg litt usikker på hva du mener med fjernkontrollfil? Tenker du da på en digital styring fra PC?
    Umiddelbart tør jeg ikke svare på dette, så jeg foreslår at du ringer Hegel på tlf 22 60 56 60 eller sender en mail til
    info@hegel.com
    Alle jeg har hatt kontakt med der er svært hyggelige og hjelpsomme, så der får du garantert et svar.

Ellers kan jeg nok forstå at det hugger litt mer i lommeboka enn godt er - de færreste av oss kan vel gå rundt å kalle seg "styrtrik" til enhver tid?
    Følg med på brukten. De dukker opp innimellom, og til en ganske hyggelig pris også.

Det finnes sikkert gode, og kanskje bedre alternativer til hyggeligere priser, uten at jeg her og nå kan anbefale noen.

Har riktignok hatt noen forskjellige utgaver innom her (bl.a en batteridrevet altmann dac: http://www.mother-of-tone.com/attraction.htm ), men kan ikke huske at noen av dem stakk seg ut i forhold til HD20.
    --
    Ellers så ser jo forslaget til tkr heftig ut!
    Men, den koster vel både skjorta og buksa, og gjerne et par sokker også? ::)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    tkr skrev:
    Trompetnerd skrev:
    tkr skrev:
    Trompetnerd skrev:

Har du mac eller pc?

mvh

Trodde firewire var ut!?

Firewire er ut og inn.

Da får du 8 kanaler med da-konvertering, all den DSP og EQ, delay og RIAA du måtte ønske, og mer til. 8 kanaler ut/inn + hodetelefonutgang, 8 kanaler med separat innstillbare preer (i det analoge domene) og muligheter for å kjøre f.eks. platespiller analogt inn og ut igjen med innstillbar gain uten å gå gjennom en ad/da.

Du kan seff leke deg med forskjellige samplingsrekvenser, både med intern og ekstern klokke. Går opp til 192 kHz 24- bits.

Du kan selge alt utenom effektforsterker og høyttalere. Den kommer med switchmode strømforsyning (tror jeg), men det finnes en aftermarket vanlig strømforsyning til den. Denne har jeg bestilt, men den er ikke kommet i hus ennå. Kan forøvrig også kjøres på batteridrift.

mvh
    Proffutstyr til nærmere 50lappen er seriøse greier.
    Titter litt på ULN2.
    Litt mye penger selv om dette helt sikkert er verdt hver krone sammenlignet med enkelte andre ting.

V

vredensgnag

Gjest
    FireWire er en to-veisprotokoll med båndbredde for både mediaoverføring samt prosesseringsstyring av et lydkort via datamaskinen som dette er tilkoblet. Lydkortets driver kan ligge på datamaskinen, og bli konfigurert på ulike vis av bruker, bl.a. vha romkorreksjonsfiler som kan bearbeide media innen de kjøres ut til anlegget, for eksempel.

Siden denne styringen er innebygd i protokollen, og innarbeidet i det som er av lydkort for proffbruk, så får man ganske enkle bruksmuligheter som også er anvendbare innen hafai.
    Datamaskinen kan enkelt slaves til lydkortet vha FW, noe som har nytte i flere sammenhenger, bl.a. om lydkortet har intern klokkestyring.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Scrooge skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Har hørt den ja. :)
    Var redd den skulle lyde litt "steril" , men det kan jeg trygt se bort i fra nå. ;)
    Vet du om man kan laste ned fjernkontrollfil?
    Virker VELDIG spennende denne dacen, men litt mye penger for meg kanskje....
    Nå er jeg litt usikker på hva du mener med fjernkontrollfil? Tenker du da på en digital styring fra PC?
    Umiddelbart tør jeg ikke svare på dette, så jeg foreslår at du ringer Hegel på tlf 22 60 56 60 eller sender en mail til
    info@hegel.com
    Alle jeg har hatt kontakt med der er svært hyggelige og hjelpsomme, så der får du garantert et svar.

Ellers kan jeg nok forstå at det hugger litt mer i lommeboka enn godt er - de færreste av oss kan vel gå rundt å kalle seg "styrtrik" til enhver tid?
    Følg med på brukten. De dukker opp innimellom, og til en ganske hyggelig pris også.

Det finnes sikkert gode, og kanskje bedre alternativer til hyggeligere priser, uten at jeg her og nå kan anbefale noen.

Har riktignok hatt noen forskjellige utgaver innom her (bl.a en batteridrevet altmann dac: http://www.mother-of-tone.com/attraction.htm ), men kan ikke huske at noen av dem stakk seg ut i forhold til HD20.
    --
    Ellers så ser jo forslaget til tkr heftig ut!
    Men, den koster vel både skjorta og buksa, og gjerne et par sokker også? ::)
    He he, den saken koster litt ja.

Det jeg mente med fjernkontroll er at hvis det finnes en fil man kan laste ned kan man bare overføre den til en programmerbar fjernkontroll.

Mine tidligere erfaringer er at GODE dacer med riktige arbeidbetingelser som prøver å farge så lite som mulig låter svært likt og trenger ikke koste all verden (har visse planer om å sjekke ut dette igjen snart) Da kommer brukervennligheten og nyeste teknologi inn i bildet. De forskjellene synes jeg kan være veldig vanskelig å avgjøre om er forskjeller eller forbedringer. Dette gjør Hegel til et veldig bra alternativ til en spiselig pris.

Hvor lavt kan gainen stiller på HD20? Har du prøvd ut volumkontrollen som forforsterker?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    vredensgnag skrev:
    FireWire er en to-veisprotokoll med båndbredde for både mediaoverføring samt prosesseringsstyring av et lydkort via datamaskinen som dette er tilkoblet. Lydkortets driver kan ligge på datamaskinen, og bli konfigurert på ulike vis av bruker, bl.a. vha romkorreksjonsfiler som kan bearbeide media innen de kjøres ut til anlegget, for eksempel.

Siden denne styringen er innebygd i protokollen, og innarbeidet i det som er av lydkort for proffbruk, så får man ganske enkle bruksmuligheter som også er anvendbare innen hafai.
    Datamaskinen kan enkelt slaves til lydkortet vha FW, noe som har nytte i flere sammenhenger, bl.a. om lydkortet har intern klokkestyring.
    Takk for info!
    Enig at de mulighetene dette gir kan være veldig fordelaktig på mange måter.

Det jeg mente med "ut" var bare at jeg har hørt en stund at firewire skal gå ut av produkjon. At en ny generasjon USB skulle ta over, men håper dette er feil.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg ville ha begynt med å teste Hegel HD20. Ikke sikkert det er noe mer å hente utover det egentlig. Som du selv nevner, når DACer er laget for å låte transparent, så låter det identisk eller mer eller mindre identisk. Mulig HD20 allerede er på det nivået. Hvis ikke finnes det mye annet til godt under 20k.

Skal man gå etter specs, så er vel WEISS DAC202 det naturlige valget. Men den koster 40k og låter den bedre enn langt billigere DACer mon tro? Personlig hadde jeg nok uansett oppgradert annet først. F.eks betyr kvaliteten på en diffusor langt mer.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.066
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Trompetnerd skrev:
    tkr skrev:
    Trompetnerd skrev:
    tkr skrev:
    Trompetnerd skrev:

Har du mac eller pc?

mvh

Trodde firewire var ut!?

Firewire er ut og inn.

mvh
    Proffutstyr til nærmere 50lappen er seriøse greier.
    Titter litt på ULN2.
    Litt mye penger selv om dette helt sikkert er verdt hver krone sammenlignet med enkelte andre ting.
    ULN2 har ikke siste generasjons konvertere, men nest siste. En god boks etter tilbakemeldingene å dømme, bevaresvel, men ikke helt der oppe med ULN8. Det finnes også en boks som heter MH 2882, men da må man kjøpe DSP- kort til den. Disse går relativt billig.

mvh

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Trompetnerd skrev:
    Det jeg mente med fjernkontroll er at hvis det finnes en fil man kan laste ned kan man bare overføre den til en programmerbar fjernkontroll.
    Ok, skjønner. Og som nevnt - ta kontakt med Hegel, de svarer deg garantert på dette.

Trompetnerd skrev:
    Mine tidligere erfaringer er at GODE dacer med riktige arbeidbetingelser som prøver å farge så lite som mulig låter svært likt og trenger ikke koste all verden (har visse planer om å sjekke ut dette igjen snart) Da kommer brukervennligheten og nyeste teknologi inn i bildet. De forskjellene synes jeg kan være veldig vanskelig å avgjøre om er forskjeller eller forbedringer. Dette gjør Hegel til et veldig bra alternativ til en spiselig pris.
    Det er nok mye sant i det.
    Mangt og meget er jo skrevet om temaet, samtidig som det hersker en viss uenighet omkring de ulike løsninger som blir benyttet hva bla annet klokkesynkronisering angår. Les gjerne til øyet blir stort og vått! Til syvende og sist er det jo resultatet i din egen stue som gjelder.
    Selv kan jeg for lite om teknologien til å utbrodere dette.
    Trompetnerd skrev:
    Hvor lavt kan gainen stiller på HD20? Har du prøvd ut volumkontrollen som forforsterker?
    Volumkontroll / gain kan justeres fra 0 til 100%, altså fra 0 til 2,3v utsignal.
    Og ja, jeg har også benyttet HD20 som pre, med et utmerket resultat!

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Trompetnerd skrev:
    Andreas skrev:
    Anbefaler som alltid denne her: http://www.kandkaudio.com/digitalaudio.html. Den er ganske mye enklere enn buffalo å få tak i og bygge med passivt utgangstrinn til sammenlikning.
    Vi hadde en veldig uhøytidelig sammenlingning mlm HegelHD20 og MKII av rakkdac her i Tromsø nå nylig. Hegelen var litt grovere i lyden og rakkdac hadde en finere "klang" på stemmer, piano, men utover var det vanskelig å skille mlm dem.
    Rakkdac MK3 skal være dratt mange hakk forbi MKII uten at jeg har hørt den. En kar i Trondheim har MK3 og er etter hva jeg vet veldig fornøyd. Kevin Carter yter utmerket service, men du må altså kjøpe et løst kabinett og mekke sammen dacen selv.
    Takk!
    Spennende dac ser det ut til. Vet du om noen i nærheten av Oslo som har en slik?
    Har i utgangspunktet ikke lyst til å sette en slik i sammen selv, men det finnes jo muligheter. ;)
    Fredrikstad, Trondheim og Tromsø. Ikke helt blink :(
    Derimot finnes det nok av folk som har hørt rakkdac og vet at det ikke er et tulleprodukt. Det er en liten bøyg å bygge, ja. Til gjengjeld vil du kunne skredersy løsninger og være litt ekstra stolt av kreasjonen etterpå ;D. Lodding, litt teori og litt metallsløyd må man kunne, men alt vil du kunne få veiledning på både her på HFS og hos selger.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    orso skrev:
    Tror jeg ville ha begynt med å teste Hegel HD20. Ikke sikkert det er noe mer å hente utover det egentlig. Som du selv nevner, når DACer er laget for å låte transparent, så låter det identisk eller mer eller mindre identisk. Mulig HD20 allerede er på det nivået. Hvis ikke finnes det mye annet til godt under 20k.

Skal man gå etter specs, så er vel WEISS DAC202 det naturlige valget. Men den koster 40k og låter den bedre enn langt billigere DACer mon tro? Personlig hadde jeg nok uansett oppgradert annet først. F.eks betyr kvaliteten på en diffusor langt mer.
    Har også inntrykk at det finnes veldig mye bra der ute og det ikke er nødvendig å "gå over bekken etter vann". Hegel blir vanskelig å komme utenom. Weiss Dac 202 er nok for feinscheckere som kan dra den 100% ut og der er ikke jeg.
    Har forresten kommet til den konklusjonen at rommet mitt er svært "tett på" med alle førsterefleksjoner under 10db, så det blir selvfølgelig ingen store tiltak før vi flytter nå. Mange av de akustikkproduktene du linker til er veldig spennende og kjekt å vite om. :)For prisforskjellen på Weiss og Hegel kan man få riktig mye akkustikktiltak for pengene. ;D

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Scrooge skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Ok, skjønner. Og som nevnt - ta kontakt med Hegel, de svarer deg garantert på dette.

Trompetnerd skrev:
    Det er nok mye sant i det.
    Mangt og meget er jo skrevet om temaet, samtidig som det hersker en viss uenighet omkring de ulike løsninger som blir benyttet hva bla annet klokkesynkronisering angår. Les gjerne til øyet blir stort og vått! Til syvende og sist er det jo resultatet i din egen stue som gjelder.
    Selv kan jeg for lite om teknologien til å utbrodere dette.
    Trompetnerd skrev:
    Volumkontroll / gain kan justeres fra 0 til 100%, altså fra 0 til 2,3v utsignal.
    Og ja, jeg har også benyttet HD20 som pre, med et utmerket resultat!
    Ja, dette er en jungel som jeg merker jeg har mindre interesse av å utforske enn høyttalere, forsterkere og akustikk. Litt fordi det går så fort frem og det er så mye nytt hele tiden at det blir vanskelig å henge med når man egentlig ikke ser det store behovet.
    Det virker ikke som om bransjen er HELT samstemte om hva som er hva heller.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Andreas skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Andreas skrev:
    Anbefaler som alltid denne her: http://www.kandkaudio.com/digitalaudio.html. Den er ganske mye enklere enn buffalo å få tak i og bygge med passivt utgangstrinn til sammenlikning.
    Vi hadde en veldig uhøytidelig sammenlingning mlm HegelHD20 og MKII av rakkdac her i Tromsø nå nylig. Hegelen var litt grovere i lyden og rakkdac hadde en finere "klang" på stemmer, piano, men utover var det vanskelig å skille mlm dem.
    Rakkdac MK3 skal være dratt mange hakk forbi MKII uten at jeg har hørt den. En kar i Trondheim har MK3 og er etter hva jeg vet veldig fornøyd. Kevin Carter yter utmerket service, men du må altså kjøpe et løst kabinett og mekke sammen dacen selv.
    Takk!
    Spennende dac ser det ut til. Vet du om noen i nærheten av Oslo som har en slik?
    Har i utgangspunktet ikke lyst til å sette en slik i sammen selv, men det finnes jo muligheter. ;)
    Fredrikstad, Trondheim og Tromsø. Ikke helt blink :(
    Derimot finnes det nok av folk som har hørt rakkdac og vet at det ikke er et tulleprodukt. Det er en liten bøyg å bygge, ja. Til gjengjeld vil du kunne skredersy løsninger og være litt ekstra stolt av kreasjonen etterpå ;D. Lodding, litt teori og litt metallsløyd må man kunne, men alt vil du kunne få veiledning på både her på HFS og hos selger.
    Du skal ikke se bort i fra at jeg kommer tilbake til denne hvis jeg ikke finner helt det jeg leter etter i "betalbare" produkter.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    I helga skal jeg låne min referanse av hva cdspillere angår. Vil nesten kalle den alle moderne cdspilleres "mor".

Greit å ha en referanse når man skal teste forskjellige dacer. Hvis det er slik at det optimale fortsatt er cdspiller, så er det aktuelt med kjøp på lang sikt.

Den skal uannsett få noe å bryne seg på med brukervennligheten til PCavspilling hvor mulighetene for EQ og slikt er store. Skal prøve å låne en Hegel HD20 og kanskje en HD11 i tillegg.
    Blir interessant og moro! :)
    Kommer nok få innlegg fra denne kanten i helga. ;)

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Trompetnerd skrev:
    I helga skal jeg låne min referanse av hva cdspillere angår. Vil nesten kalle den alle moderne cdspilleres "mor".

Greit å ha en referanse når man skal teste forskjellige dacer. Hvis det er slik at det optimale fortsatt er cdspiller, så er det aktuelt med kjøp på lang sikt.

Den skal uannsett få noe å bryne seg på med brukervennligheten til PCavspilling hvor mulighetene for EQ og slikt er store. Skal prøve å låne en Hegel HD20 og kanskje en HD11 i tillegg.
    Du må for all del ikke fortelle oss andre hva du skal teste på....

Vi er jo heldigvis ikke nysgjerrige i det hele tatt ;D

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Kniper det med å låne en HD20, så stiller jeg gjerne min til disposisjon! ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    EHED skrev:
    Trompetnerd skrev:

Du må for all del ikke fortelle oss andre hva du skal teste på....

Vi er jo heldigvis ikke nysgjerrige i det hele tatt ;D
    Det var det jeg visste og det var heller ikke meningen. ;D

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Scrooge skrev:
    Kniper det med å låne en HD20, så stiller jeg gjerne min til disposisjon! ;)
    Tusen takk for det! :)
    Du skal få slippe. Må jo finnes en demomodell i byen....

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Kom over en video jeg må dele.

Vi har vært innom målinger av frekvensområder tidligere i tråden. I denne videoen sammenlignes vinyl sitt frekvensområde med cd i live avspilling.

Dette må jo være hørbart? Eller?

http://youtu.be/4eC6L3_k_48

V

vredensgnag

Gjest
    Trompetnerd skrev:
    Kom over en video jeg må dele.

Vi har vært innom målinger av frekvensområder tidligere i tråden. I denne videoen sammenlignes vinyl sitt frekvensområde med cd i live avspilling.

Dette må jo være hørbart? Eller?

http://youtu.be/4eC6L3_k_48
    Det er noen gode kommentarer til det innlegget, inklusive en videorespons som heter "Is your soundcard lying to you?"

Det han måler er distorsjon som skapes av nålens skraping over vinylen, og ikke musikkinnhold. At det bølger over 20kHz skyldes at denne skrapingen motiveres av nålens sidelengs bevegelser. Og til ditt siste spørsmål, om det er hørbart? Ja, om vi er flaggermus.

Er det ellers James Last som slakter Tchaikovsky vi blir utsatt for? Den som tror at denne er gjort med mikrofoner som er følsomme over 16kHz bør ta en runde til.

Vedlegg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    vredensgnag skrev:
    Er det ellers James Last som slakter Tchaikovsky vi blir utsatt for? Den som tror at denne er gjort med mikrofoner som er følsomme over 16kHz bør ta en runde til.
    Takk!
    Tidlig på morgnen, tenker hverken klart eller fort.... ;)
    Vet ikke hvem som slakter Tchaikovsky, men pent er det ikke. ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Det har utbredt seg en misforståelse om hvor mye man kan lagre på en LP, pga CD4 formatet, som var et firekanals signal hentet fra et lp-spor.
    Man skar inn musikksignalet, pluss et bæresignal som ble brukt av CD4-kretsen for å distribuere musikksignalet til fire høyttalere.

Musikksignalet lå under 20kHz, mens bæresignalet lå over 30kHz, og gjerne rundt 45kHz. Men sistnevnte lå så lavt og var så høyfrekvent at det utelukkende kunne detekteres av CD4-kretsen. Og det har null relevans for omfanget av det hørbare musikksignalet som en LP kan inneholde.

For å lage CD4-plater måtte man skjære master i lav hastighet, enkelt sagt for at skjærenålen skulle kunne tilleggsvibreres så det høyfrekvente bæresignalet kunnne registreres i master. (Selv de beste Neumann-kutterne klarte ikke mer enn 24kHz i vanlig kutterhastighet, men ved å redusere hastigheten under kutting kunne man øke frekvensen på bæresignalet når LPen ble avspilt i normalhastighet).

Bæresignalet inneholdt instruksjoner om hvordan forsterker (eller platespilleren når CD4-modulen var i disse) skulle dele opp hovedsignalet så en del gikk til bakhøyttalerne.

Men man leser jevnlig, også i den kommentartråden, om hvordan CD4 beviser at en LP inneholder høyfrekvent musikksignal.
    CD4 innspillinger ble det ofte brukt betydelige ressurser på, og derfor er det verdt å plukke dem med seg.
    En fordel med dette er at mange tror de hører piping fra CD4 LPer, fordi de mener at de kan høre 45kHz i noe sånt som -60dB. Derfor kan man gjøre kupp blant disse, siden "seriøse" audiofile mener det er å kaste vekk pengene å kjøpe slikt.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hmmm... Interessant. :)

Uvitenhet er skummelt og "know how" er uvurderlig.
    Tenker mange ganger på hva denne hobbyen hadde vært for meg uten internett. :eek:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Trompetnerd har storfint besøk ;D:

Her er siste generasjon av alle upsamplingcdspilleres mor! ;D

Tanken er at matchen med min forsterker skal være optimal og at dette utgjør en referanse hvor langt jeg kan dra cdlyden. Denne har de typiske Gryphonske egenskaper med klasse A/ingen negativ feedback/færrest mulige filtre/kompromissløse løsninger og komponenter. Et ypperlig utgangspunkt for sammenligning av div pc/dacløsninger og hvor stor den negative effekten av EQ er. Skulle det vise seg at denne spilleren gir mer "kjøtt og blod" til cdene mine enn noe annet, så får jeg heller bare spare en (laaaang) stund ;)
    Takk til NAT som låner ut. :)

Litt info om spilleren:

http://www.fusion-acoustic.fr/Files/mikado_signature_brochure.pdf

Ha en god helg alle sammen! ;D

Vedlegg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Det var jo som bare... Og jeg som trodde CD-spillere var "ute"? :eek:

Griselekker er den i alle fall, får håpe den svarer til forventningene! :)
    Lett å skjønne hva helgen skal brukes til - kos deg!

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Ser fin ut den Mikadoen. Håper du synes det er ok at jeg påpeker at mye av det som sies i reklamen er selvfølgeligheter, og at på dac-siden får du det meste av samme teknologi i et buffalo/ hegel/ rakkdac produkt. Ta f.eks 15000uF! Det er sikkert nok, men overhodet ikke uvanlig mye filtrering på et så lavt spenningsnivå. Rakkdac folkene har gått mye bort fra å bruke store filterbanker og har laget en litt spennende strømforsyning med mange morsomme og enkle løsninger. Deretter er det brukt ressurser på å utvikle små og kompakte spenningsreguleringer til hver av de mange prosessene som skjer i dacen. Slik teknologi er enkel og svært lite kostbar i dag. Jeg hadde ikke lagt sparepengene mine i et produkt som Mikado selv om den sikkert gir masse eierglede og godfølelse, med all respekt å melde! Og heller ikke om den var bittelitt bedre enn feks hegel.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk takk! Blir gøy det her.
    Eierfølelse og utseendet betyr minimalt for meg, men jeg er trygg på at Gryphon har klart å dra strikken langt lydmessig, så får vi se hvor langt det er i forhold til de nyeste billigere dacene. Har ikke tenkt å kjøpe i utgangspunktet, bare se hva det beste innen hifi kan by på :)
    Matchen kan man ikke si noe på.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Et norsk referansebesøk:

Det klaffet heldigvis bra å låne denne HD20. :)

Vedlegg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Bra! 8)
    Nå er vi ganske spente på lytteinntrykk og konklusjoner, når de etthervert kommer. ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Lytteinntrykk!!?? ;)

Dette med dacer/cdspiller er vanskelig. Minimale forskjeller, men denne ganger hører jeg forskjeller i det minste. Vanskelig å høre hva som er galt eller riktig så det har jeg gitt opp. Å høre forskjell på MP3 vs CD anser jeg som lett i forhold. Tipper det viktige blir å gjøre feilene på riktig måte :)

Her er dingsen som har hjemmebane. Liten/billig og trådløs. Bør ikke undervurderes. Har overlevd de dacene jeg har hatt på hjemlån tidligere. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Litt om helgens evalueringer av kilde:

Har hatt interessante evalueringsseanser i helgen. Konklusjonen er ganske klar på at verden faktisk går fremover. :)
    Må innrømme at i forhold til lytting på diverse høyttalere og forsterkere er lytteerfaringene mindre på kildene. Dette tror jeg er mye fordi jeg ikke har opplevd de mest betydningsfulle forskjellene der. Da jeg var på jakt etter cdspiller husker jeg at forskjellene gikk mye på fundament/dynamikk i bunnoktavene og hvordan toppen ble definert. De dyre cdspillerene låt nærmest alltid større og med mer trøkk helt nederst.

Etter å ha nivåjustert de tre forskjellige jeg hadde hjemme må jeg si at det var overraskende nærmest ingen forskjell på "trøkket" og "kontantheten" i bunnoktaven.Det var litt forskjeller på definisjonen der nede. Alle tre hadde en ganske lik klangbalanse og virker som de streber etter det samme nøytrale lydbilde, så det var egentlig lite "soniske" forskjeller.

Hegel-dacen fant jeg ikke helt ut av. I MITT oppsett og i MINE ører gjør den noe som "farger" lyden for mye til at denne blir et riktig steg i retning av "kamelon".

Adiopro-dacen min overrasker stadig. Den er åpenbart et stort kompromiss hvor den er NØDT til å gjøre store feil med lyden når man tenker på at prisen er 2000,- og trådløs med minimal strømforsyning og minijacktilkobling. Det er bare at jeg ikke hører disse "feilene" utenom litt helt øverst i registeret ved direkte sammenligning med annet. Den skiller utrolig bra mellom instrumentene i alle registere og har stort repertoar på anslagene. Det jeg ikke liker er at dynamikken flater litt ut i forhold til de andre når det skjer som mest i musikken og toppen spisser seg litt.
    Denne kan jeg fint leve godt med til jeg finner "drømmedacen".

Cdspilleren G. Mikado Signatur var den første dagen en liten skuffelse. Synes den låt skremmende likt som Audiopro-dacen. Vet ikke om det var fordi den trenger å stå på en stund, men på lørdagen var det ganske store forskjeller i musikkformidlingen og ble større utover helgen. Den har ikke noe større makrodynamikk enn de andre og oppleves ikke mer "luftig", men den gjør de tingene mellom mye bedre. Klangnyanser og konturer i anslag og dynamikk i hele registeret kom frem som mitt anlegg aldri har spilt det før. Det finnes selvfølgelig alltid "en større fisk", men kan vanskelig forestille meg en kilde bedre enn denne. Den oppleves som dønn nøytral og ingen inlagte imponatoreffekter. At den har et "blodharry" utseende får man bare leve med hvis man eier den.

Arrangerte flere blindtester for meg og for andre (med nivåmatching). Lagde en spilleliste med diverse musikk og brant den til to cder og spilte av hvert spor en gang pr spiller i forvirrende rekkefølge og rangerte etter hvert spor. Gryphonen hadde faktisk 100% treff som den beste av de tre på alle klassiske eksemplene.

Veien videre:
    Interessant helg. For meg som vil "hjelpe" frekvensgangen i det digitale domenet blir det upraktisk å bruke så mye penger til en cdspiller som jeg har hatt på lån. En annen ting er hvor mye de forskjellene jeg hørte faktisk er "verdt". Det merker jeg vel når jeg leverer den fra meg ;)
    Veien videre blir å teste markedets dacer for å finne den ultimate. Nøytral med små dynamikkbegrensninger. Bare kom med forslag!

Når det gjelder min egen EQ frekvensgang klarte ikke denne å løfte Audioproen opp til Gryphon på klassiske innspillinger. :'(
    På studioproduksjoner så hendte enkelte ganger at Audioproen med EQ vant noen runder, men som regel vant Gryphonen. Konklusjonen er vel at lite kan erstatte ren og god lyd, men hvordan blir med både og........ ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Hva kostet herligheten? Fint design, trenger en spiller.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er litt fristet til å anbefale deg en HFX mini HTPC og Lynx L22 lydkort.
    En HFX mini er en vifteløs HTPC i et flott kabinett. En slik vil komme på 8-11k ferdig bygget, avhengig av innmat.

Og Lynx L22 koster ca. 5600 kr:
    http://www.prolyd.no/Avdelinger/pro...-2-i-o-AES-EBU-og-S-PDIF-L22-p0000001076.aspx

En fordel med en slik løsning er at du har alle muligheter i forhold til kilder og du kan enkelt eksperimentere med EQ eller korreksjon i det digitale domenet.

Har selv et Lynx Two-B lydkort (seks kanals) og det er nok fortsatt den mest nøytrale kilden jeg har prøvd. Lynx kortene er dessuten laget for å kunne drive effektrinn og volumkontrollen er ikke hørbar i mine ører.

Uansett så tror jeg du vil finne din kilde i pro verden når målet ditt er nøytral gjengivelse.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    orso skrev:
    Jeg er litt fristet til å anbefale deg en HFX mini HTPC og Lynx L22 lydkort.
    En HFX mini er en vifteløs HTPC i et flott kabinett. En slik vil komme på 8-11k ferdig bygget, avhengig av innmat.

En fordel med en slik løsning er at du har alle muligheter i forhold til kilder og du kan enkelt eksperimentere med EQ eller korreksjon i det digitale domenet.

Har selv et Lynx Two-B lydkort (seks kanals) og det er nok fortsatt den mest nøytrale kilden jeg har prøvd. Lynx kortene er dessuten laget for å kunne drive effektrinn og volumkontrollen er ikke hørbar i mine ører.

Uansett så tror jeg du vil finne din kilde i pro verden når målet ditt er nøytral gjengivelse.
    Takk for tipset!

Mange som anbefaler Lynx. Hvordan kan man prøve et slikt før man kjøper?
    Fungerer det med mac?

Har dere forresten lest denne?

Litt om Morten Lindberg 2L og veien til vinyl.
    http://www.dagbladet.no/2012/03/13/kultur/analog_digital/musikk/2l/lindberg_lyd/20654274/

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk Orso! :)

Mikado:

Nå er det nesten sånn at jeg angrer på at jeg har lånt spilleren. Den trenger tydeligvis å stå på en stund.
    Når jeg trykker på play nå så fyller lytterommet mitt seg med "luft" fra opptaksrommet på en måte som jeg ikke har vært i nærheten av tidligere.
    I dag har jeg lyttet til forskjellig klavermusikk og det er moro. Når luften i opptaksrommet spiller med på denne måten sier det seg selv at andre detaljer kommer frem også og det er disse detaljene jeg virkelig ønsker på anlegget mitt.
    Denne spilleren er ekte High-end i mine ører. Mer av alt det gode rett og slett.
    Kan ikke skjønne at jeg nesten ikke hørte forskjell på fredag, for nå er forskjellen stor på denne og dacen min.

Dette anlegget kommer seg nå synes jeg. :)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Hyggelig å lese! :)

Men oppriktig talt; til en såpass pris så "bør" vel dette være forventet?
    Satt i gåseøyne fordi at dette ikke nødvendigvis har en sammenheng.......

Og bare som et slags apropos til sammenlikningen som sådan, så hadde det hele kanskje blitt litt "riktigere" å sammenlikne med en DAC / DAC'er i noenlunde samme prisleie som CD-spilleren?

Uansett har du jo fått frem noen interessante synspunkter, som sikkert ikke er ferdig diskutert. ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Scrooge skrev:
    Hyggelig å lese! :)

Men oppriktig talt; til en såpass pris så "bør" vel dette være forventet?
    Satt i gåseøyne fordi at dette ikke nødvendigvis har en sammenheng.......

Og bare som et slags apropos til sammenlikningen som sådan, så hadde det hele kanskje blitt litt "riktigere" å sammenlikne med en DAC / DAC'er i noenlunde samme prisleie som CD-spilleren?

Uansett har du jo fått frem noen interessante synspunkter, som sikkert ikke er ferdig diskutert. ;)
    Er helt enig alt du skriver :)
    Jeg synes det er bra at det faktisk er forskjeller på ulikt prisede produkter. Man er i tvil noen ganger og derfor er det hyggelig med produkter som man hører er dyrere. ;)

Grunnen til denne sammenligningstesten var jo bare for å vite svart på hvitt hvor langt man kan komme med det beste i 10 tusen kronersklassen mot referansen til Gryphon. Bare for å ha sagt det så er nok mine ankepunkter til Hegel- dacen mye en matchinggreie også.

At det ikke er ferdigdiskutert er hvertfall HELT sikkert. Det er nærmest mitt livsmotto at standpunkter kun er til for å forbedres ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn