Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    John_Harald skrev:
    Har du glemt denne elller gjerlder den ikke mer med bedre komponenter?
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,5001.msg102347.html#msg102347
    Det er kanskje ikke så merkelig om to signalkabler som er elektrisk like låter likt, selv om prislappen på den ene er astronomisk, mens en annen signalkabel med innebygget EQ-boks/lavpassfilter kan låte annerledes, uansett hvordan den er priset? Trenger ikke å ha noe med bedre komponenter å gjøre, kanskje bare at i det ene tilfellet var det ingen forskjell å høre.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Asbjørn skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Hei, det har tydeligvis vært litt begrepsforvirring her.

Lavpassfilteret ruller ikke av ved 300hz, men 300Khz. Altså 300.000 hz. Det likner det jeg trodde i utgangspunktet. Nokså langt over audioområdet altså :)
    Ja, det er vel ingen som har trodd noe annet. Jeg ser at teksten under den grafen jeg limte inn bruker amerikansk tallformat, men da betyr 300,000.00 det samme som 300.000,00 eller 300 000 på "norsk". Jeg har bodd og studert i USA, så jeg tenkte ikke engang over at det kunne misforstås. 300 kHz, ja.
    Tror det var denne setningen som var nok til at jeg gikk utifra feil frekvens : "Ut fra komponentverdiene i de diagrammene jeg linket til, vil nok de TA-kablene rulle av noe høyere enn hva som er typisk for lavpassfilteret i mange forsterkere."
    Det er selvsagt ikke din feil. Jeg forbinder lavpassfiltre i forsterkere med godt under 100Khz, derfor koblet jeg feil.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    vredensgnag skrev:
    Trompetnerd skrev:

Lavpassfilteret ruller ikke av ved 300hz, men 300Khz. Altså 300.000 hz. Det likner det jeg trodde i utgangspunktet. Nokså langt over audioområdet altså :)

Den egentlige filtreringen skjer i lavere register, i henhold til dem som har plukket fra hverandre disse boksene og sett på hva de inneholder.
    Husker du hvilken frekvens det skjer ca?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Scrooge skrev:
    vredensgnag skrev:
    Trompetnerd skrev:

Er vel ingen som har trodd på 300Hz? At de påstår det er viktig å rulle av oppe i 300.000Hz må tilskrives hva de mener skjer med et audiosignal når man filtrerer der oppe.

Den egentlige filtreringen skjer i lavere register, i henhold til dem som har plukket fra hverandre disse boksene og sett på hva de inneholder.
    Strengt tatt fristes jeg til å trekke litt på smilebåndet, når det snakkes om radiofrekvenser i audiofile sammenheng.
    For 300kHz er jo alldeles hinsides hva det meste måtte angå av høyttalere, forsterkere og kabler, enn si våre egne ører!
    Samtidig medgir jeg gjerne at jeg ikke har så alt for god bakgrunn for å uttale meg så altfor skråsikkert om dette, så jeg lar fornuften styre meg i denne sammenheng. Uten dermed å avfeie muligheten for at jeg tar grundig feil.

Og så:
    Jeg vil tilbake til et tidligere spørsmål omkring denne kabelen, har du (Trompetnerd) testet den på noe annet enn CD-spilleren?
    Jada - jeg er klar over at dette er en kabel som er matchet til Gryphonsettet, og har sikkert en bedre relevans der enn i andre sammenheng.
    Men sjøl hadde jeg i alle fall klødd meg til blods i en streben etter å teste den i andre settinger!
    Nyskjerrig som (også) jeg er! :D
    Synes også at alt dette med ting som skjer over høyttalerfrekvensene er pussig at det skal ha noe å si.
    Men det Morten fra NAT har fortalt meg om TA opp gjennom årene vitner om et dønn seriøst firma som vet hva de driver med.

Har ikke testet på annet enn cdspilleren dessverre (de er ikke matchet hverandre). Litt fordi kabelen er lånt og jeg ikke vil risikere å slite på den fordi den nok skal selges videre som ny og litt fordi jeg har for dårlig tid til å spille musikk til at jeg kan bruke tid på kabeltesting den korte tiden jeg har cdspilleren.
    Grunnen til at jeg fortalte om det her er fordi det er første gang på mange år jeg har hørt en slik forbedring med en enkelt kabel. Mildt talt uventet. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    John_Harald skrev:
    Takk for at du er ærlig :)
    Har du glemt denne elller gjerlder den ikke mer med bedre komponenter?

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,5001.msg102347.html#msg102347
    Hei John Harald

Det er hardt å svelge slike kameler, men jeg tror man er nødt til å ha viljen til å forandre mening om tidligere standpunkter om man vil lære nytt.

Har ikke glemt denne testen nei. Etter flere år med kabeldebatter klarte vi å ta saken i egne hender. Det var så nært vi privatpersoner kom en vitenskapelig test.
    Har testet mye kabler siden testen og meningen min er fortsatt at det er mikroskopiske forskjeller på de fleste kabler i de fleste oppsett.

Om det er utstyret nå som avslører bedre vet jeg ikke for jeg har minimalt med praktisk erfaring rundt ekte high-end hifi. Denne cdspilleren er et slikt rasedyr og setter forstørrelsesglasset på det meste.
    Som Asbjørn skriver så er det jo en beviselig forskjell på disse, selv om det er et filter over det hørbare området.

Det er to kabelprodusenter som jeg nå er sikker på har sin egen lyd: Nordost og Ta. Nordost har jeg aldri likt, mens TA har jeg tydeligvis alltid likt selv om jeg ikke visste at de leverte internkablingen i høyttalerene våre og var i følge Reidar Persson helt avgjørene for lyden ut av høyttalerene.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei, ser nå at jeg kanskje burde ventet til i dag med de siste innleggene til i dag.
    Sovnet flere ganger mens jeg skrev dem.

Det som sikkert likevel kommer tydelig frem er at jeg er forvirret med hensyn til kabler. Jeg er helt på bølgelengde med Asbjørn og Vredens og alle andre som er skeptiske til kabler. Samtidig argumenterer Morten på NAT godt for hvorfor det selvfølgelig er forskjeller.

Det jeg er ute etter er en FORKLARING på forbedringen og IKKE bortforklaringer.

Opplevelsen jeg hadde var spesiell fordi det løftet lyden opp på et nivå jeg ikke har hørt før (hvertfall ikke i min stue) og det på grunn av en kabel. Det kan være at cdspilleren hadde rukket å spille seg enda varmere mellom kabelskiftet, men oppvarming skal jo heller ikke ha noen betydning for lyden.

Flere kilder:
    Jeg har tidligere snakket en del om FOR BRA oppløsning. Hadde en musikervenn på besøk i går og spilte masse musikk for han. Spurte han om han var enig med meg at AudioProDacen spilte mer "riktig" på studioinnspillinger og testet litt frem og tilbake.
    Han og kona mi var enig at studioinnspillingene låt mer ørevennlig med AudioPro, men kjedeligere. De ville likevel fortrukket AudioProen. Cdspilleren føles som den plukker innspillingene fra hverandre, men på klassisk gir det en ny dimensjon.
    Dette var en av innspillingene som ikke tålte cdspillerens lys.

Dette får meg til å tenke på om jeg skal jobbe mot to signalrigger. EN cdspiller for klassisk musikk og gode akustiske opptak og En pc som har alle "manipuleringsmuligheter". Tror jeg KANSKJE vil komme lengre på den måten.

Gryphon har en spiller til som er litt mer betalbar. Etter førstehåndsinformasjon fra tekniker på Gryphon virker det som at kompromissene mellom disse spillerene er så små at de skal være til å leve med. Dvs nærmest uhørlige med mindre alt annet er optimalisert, noe det nok aldri vil bli hos meg. Virker likevel motstrøms og kjøpe redbookspiller for så mye penger i 2012. ::)

Før dette blir det mye testing av diverse dacer og lydkort (kanskje tilogmed en kabel eller to) for å se om jeg kan få begge deler i en kilde. Besøk hos EHED og Mr. T tyder på at det går an å komme nært med pcbasert avspilling.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Om det er utstyret nå som avslører bedre vet jeg ikke for jeg har minimalt med praktisk erfaring rundt ekte high-end hifi.
    Men nå har du lekt deg litt med noe dyrt utstyr i det siste og fått noen a-ha- opplevelser...man må dessverre OPP, OPP i pris..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    Kortversjonen på kabler, Trompet; det ER forskjeller, selvsagt, gjelder bare å finne det relevante kost/nytte punktet. Dessuten er det vel ikke på kabler krigen vinnes.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    pengesluk skrev:
    Kortversjonen på kabler, Trompet; det ER forskjeller, selvsagt, gjelder bare å finne det relevante kost/nytte punktet. Dessuten er det vel ikke på kabler krigen vinnes.
    Takk! :-*
    Som jeg skulle sagt det selv.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Om det er utstyret nå som avslører bedre vet jeg ikke for jeg har minimalt med praktisk erfaring rundt ekte high-end hifi.
    Men nå har du lekt deg litt med noe dyrt utstyr i det siste og fått noen a-ha- opplevelser...man må dessverre OPP, OPP i pris..
    Opp noen titusener i utsalgspris for å få en motstand som koster tre kroner i stedet for en som koster femti øre? Hvis jeg ikke visste bedre, ville jeg ikke trodd du var sann.

I dette tilfellet er det gode grunner som har med båndbredde og intermodulasjonsforvrengning å gjøre, og kabler med passive filterkomponenter i. Selvsagt kan det gjøre en forskjell. Om kabelen har en utsalgspris på en hundrelapp eller titusenvis av kroner har derimot ingen ting med saken å gjøre. Det er noe interessant som foregår her mellom båndbredden i komponentene, båndbreddebegrensningen i den aktuelle kabelen, og ulinearitet i etterfølgende ledd i kjeden som folder ned et eller annet ultrasonisk til et eller annet hørbart.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Kule-Trygve skrev:
    Tja, vet ikke HELT om jeg følger deg på det. ;D

Hvis jeg tenker på hvor mye jeg kan få av andre ting for prisen av noen "middels" kabler og en referanse cdspiller så er jeg ikke sikker på prioriteringen. ;D
    Jeg snakker om akustikktiltak, Gryphon effekttrinn, oppgraderte høyttalere, en liten hytte i hagen kun for hif med bassystem ala 8x12TOM for det samme. ;)

At jeg er nærmere sykelig opptatt av realisme på klassisk musikk trenger ikke gjelde alle og da kommer man laaaang med 20 lapper på kilden etter min mening.

Edit: Hvis man derimot er i mål med alt så har det nok god effekt med matchede kabler.

Jeg har nok fått øynene opp igjen for at det kan finnes kabler der ute som kan gjøre lyden bedre. Siste ord er ikke sagt.....

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Opp noen titusener i utsalgspris for å få en motstand som koster tre kroner i stedet for en som koster femti øre? Hvis jeg ikke visste bedre, ville jeg ikke trodd du var sann.
    Det er ikke sikkert denne mystiske filterboksen med motstand i har særlig betydning for lyden i det hele tatt. Den er kanskje bare et "selling point" for Transparent for å skille seg fra andre fabrikanter. Og Transparent vil vel gjerne at kunden skal tro at det er denne boksen, som bare Transparent har, som sørger for godlyden. Det er nok kabeloppbygningen ellers som gjør utslaget. Denne boksen er kanskje bare en slags "red herring" som skal få folk til å tro at Transparent driver med avansert høyteknologi, mens de kanskje bare kjøper ledere fra de virkelig høyteknologiske produsentene og setter dem sammen til kabel selv.

Akkurat som at de Audioquest- kablene har batteri tilkoblet som setter spenning over dielektrikummet(?) eller hva de nå gjør. Jeg har jo en sånn. Kjøpte den av en forhandler som mente kabelen var akkurat like bra uten batteri tilkoblet.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Hvem er så "de virkelig høyteknologiske produsentene"? Underleverandører til NASA? ::)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.263
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Trompetnerd skrev:
    Dette får meg til å tenke på om jeg skal jobbe mot to signalrigger. EN cdspiller for klassisk musikk og gode akustiske opptak og En pc som har alle "manipuleringsmuligheter". Tror jeg KANSKJE vil komme lengre på den måten.

Før dette blir det mye testing av diverse dacer og lydkort (kanskje tilogmed en kabel eller to) for å se om jeg kan få begge deler i en kilde. Besøk hos EHED og Mr. T tyder på at det går an å komme nært med pcbasert avspilling.
    Et blindspor, IMO. Helt meningsløst å gå for to rigger. At man har "manipuleringsmuligheter" er ikke synonymt med man må bruke dem. Og å satse på en cd- spiller istedenfor å spille av de samme lydfilene fra en harddisk har ikke fremtiden med seg, fremdeles IMO.

Sats på pc-basert avspilling, og legg pengene i et lydkort (internt eller eksternt) som kan gi deg både den umanipulerte lyden du vil ha til klassisk og akustisk musikk pluss de "manipulerinsmulighetene" som du måtte synes at er kjekt å ha.

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Personlig har jeg gått for bare harddiskbasert avspilling. Jeg har ikke testet det aller upperste av CD-rigger, men savner ingen ting. Min erfaring er at riktig prosessering låter riktigere og mer organisk enn å slippe signalet rett igjennom, fordi avvikene selv i gode høyttalere og rom ofte er de største avvikene i kjeden. En viss korreksjon av de avvikene er et steg i riktig retning. Jeg kan ikke si at jeg opplever noen tradeoff med det.

Scrooge skrev:
    Hvem er så "de virkelig høyteknologiske produsentene"? Underleverandører til NASA? ::)
    Apropos det, her er noen NASA-standarder om kabling. Det er ikke på det fagfeltet at rakettforskningen foregår, for å si det slik:
    https://standards.nasa.gov/documents/detail/3315008
    https://standards.nasa.gov/documents/detail/3314982
    http://www.hq.nasa.gov/office/codeq/doctree/87394.pdf

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Er nok enig med dere begge om dette. For en uke siden var jeg 100% enig, nå er jeg mer usikker.

Det høres ut som et mer "støyfritt", gjennomsiktig og forvrengningsfritt lydbilde i fjernmikket klassisk musikk ikke er like kilent for frekvensgang, men kanskje mer kilent for manipulering. Mens komprimert nærmikket studiomusikk ikke går an å høre på uten "hjulpet" frekvensgang.

Jeg er også usikker på hvor "gjennomsiktig" lyden kan bli med den uhørbare "støyen" fra en pc vil bli før det koster betydelige summer.

Skal selvfølgelig forsøke ren pcløsning først, men har åpnet for at de gode spillerene som er nøye matchet gjennom hele signalet kan være vanskelig å kopiere.

Ingen konklusjon dette, bare tanker etter en uke med cdlytting igjen. Kommer ikke til å gi meg før mange steiner er snudd.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.674
    T-nerd,

Du burde absolutt gjøre et seriøst forsøk på en PC-rigg. Og siden du er bransjemann bør du benytte anledningen til å gå for en profesjonell løsning hva da konvertering angår. Det er knapphet på digitalkompetanse i hifi bransjen, og i særdeleshet blant de som leverer varer til betalingsvillige forbrukere....

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Bx skrev:
    T-nerd,

Du burde absolutt gjøre et seriøst forsøk på en PC-rigg. Og siden du er bransjemann bør du benytte anledningen til å gå for en profesjonell løsning hva da konvertering angår. Det er knapphet på digitalkompetanse i hifi bransjen, og i særdeleshet blant de som leverer varer til betalingsvillige forbrukere....
    Takk!
    PC løsning må jeg jo ha uannsett, så jeg begynner der så får vi se hvor langt jeg kommer.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Beøk i kveld:

Får besøk av to garvede karer i kveld som selv overlater lite eller ingenting til tilfeldighetene i sine oppsett og som har betydelig bedre lyd hjemme enn her.

Ser frem til en kveld fylt av god musikk og mange gode innspill og råd for veien videre.
    Livet er herlig noen ganger! :)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    1
    Om omtalen over er korrekt finnes det nok flere meninger om….. men først takk for en hyggelig kveld ;D

Dette skal bli en førstegangsopplevelse for meg, jeg har hatt noen musikere innom hos meg men dette er første gang jeg skal lytte til et oppsett der eieren også er så engasjert på hifi-nuts siden

Med informasjon følger også litt forutinntatte oppfatninger om hvordan lyden vil bli presentert, ofte blir det en del treffere og noe stang ut, så også her.

Det ble spilt en del ukjent musikk av typen klassisk, noe jeg må innrømme at ikke er det mest spilte hjemme og jeg må rett og slett kontrollytte på noen av de samme låtene for her var det mengder av dynamikk :eek:

Som forventet var det ganske så homogent og ikke mye som skrek etter oppmerksomhet, litt høy morofaktor i bassen som over tid muligens kan bli litt ensformig.

Scenen som ble presentert var bred og hadde fin høyde, her var ikke overdrevet pinpoint som gjorde alt til miniatyr fokuspunkter og med litt mer fokus uten å miste størrelse :)

At det ruller av litt tidligere enn jeg er vant til var her trolig en fordel for det var ingen bass som hang plagsomt lenge i rommet.

Det blir spennende å se hva du får til i ditt nye rom for du har fått mye ut av det noen vil kalle et vanskelig utgangspunkt.

Om du vil teste min pensjonerte dCS vet du hvor den står……………………

8

8x12_TOM

Gjest
    Trompetnerd skrev:
    Beøk i kveld:

Får besøk av to garvede karer i kveld som selv overlater lite eller ingenting til tilfeldighetene i sine oppsett og som har betydelig bedre lyd hjemme enn her.

Ser frem til en kveld fylt av god musikk og mange gode innspill og råd for veien videre.
    Livet er herlig noen ganger! :)
    Takker for en kjempefin demo i går, som viser et oppsett der er nøye satt sammen for å funke best på det man hører mest på - i dette tilfelle Klassisk musikk.

Vi begynte lyttingen med alle akustikkremediene godt gjemt inne på naborommet - et klassisk stykke ble spilt. Det låt stort, men med litt lite fokus på ting.
    Etterpå ble alle akustikkplatene nøye plassert på de strategiske plassene. Det låt minst like stor men med mye bedre definisjon i lydbilde, og en kunne helt tydelig høre opptaksrommet, noe som druknet litt uten tiltak. Tro det er vanskelig å rette opp slike ting med f.eks kabler ;)

Ellers spilte dette dynamisk og energisk på en måte som gjorde det morro å høre på, om enn, ikke helt "nøytralt"
    Enkelte kutt spilte sykt imponerende, og jeg er ganske sikker på at du ikke vil få noe bedre eller større opplevelse på våres oppsett, selvom du mener de er bedre(du har jo ikke hørt de ennå??)

Gleder meg til du tar turen nedover :)

Mvh-
    Tor

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk for besøket begge to! :)

Synes ikke dere trenger å være beskjedne på vegne av egne anlegg. ;) Har jo hørt andre oppsett sammen med dere før og hørt meningene etterpå samtidig som jeg har fulgt med på hva dere holder på med og tilbakemeldingene dere får. Ikke mange som pirrer nysjerrigheten min mer enn dere. Gleder meg til å høre deres musikkanlegg.

Takk for litt uventede fine ord om lyden, setter pris på det fra dere. :)
    Som jeg sa til dere i går så hadde oppsettet vært et annet hvis ikke symfonisk musikk står øverst på prioriteringslista.

Vi spilte gjennom cdspilleren i går og da har jeg en liten moroklump i bassen på ca +3db fra ca 55-150hz. For meg gir denne for mye egenlyd til anlegget på studioinnspillinger, så jeg foretrekker å trekke denne ned et par db i EQ og da blir litt av morofaktoren borte og monitorlyden nærmere.
    På klassisk musikk så sjenerer den ikke så mye. Blir LITT mørk celloklang, men slagverk og kontrabasser og dype orgelpiper synes jeg ofte er mikset litt lavere enn det typisk oppleves i konsertsalen, så selv på pianomusikk sjenerer det ikke med en cdspiller som dette. Mulig at dette også kompenserer litt på rominformasjonen for manglende nivå ned mot 20hz.

Håper jeg klarte å inspirere dere til å høre mere klassisk musikk! For meg er klassisk musikk selve diamanten i denne hobbyen som skiller klinten fra hveten. Skal brenne litt forskjellig når jeg kommer til dere med høy moro og imponatorfaktor for hifilytting. ;D

Morsomt at "kontantheten" imponerte dere litt. Denne kan jeg selv ikke leve uten og kan aldri få nok av. Gryphon står derfor øverst på lista for videre oppgraderinger. ;D
    Høyest oppe på prioritetslista og det jeg selv kanskje synes anlegget mitt gjør best er oppsettets evne til å formidle nyanser i klangfarger. Det vil si at jeg mener man hører instrumentene bevarer sin egenklang innbyrdes i innspillingene og varierer godt fra plate til plate. Dette nevnte dere ikke i går eller nå. Nysjerrig om hva dere synes om det?

Som jeg sa til 8x12 i går savner jeg "rominformasjonen" som ligger i dypbassen i oppsettet mitt. Tonene som ligger der nede trives jeg med nå, men det er utrolig mye realisme og tilstedeværelse i den dypbassinformasjonen jeg manlger. På rytmisk musikk så mangler jeg membranareale for å gjengi trommesett som 8x12 hos EHED gjør. Det skulle jeg gjerne hatt ;) Jeg savner også muligheten til å "renske opp" lyden så det blir et fullblods monitoranlegg uten subjektive bidrag fra rom eller komponenter når jeg trenger. Det håper jeg Audiolense kan hjelpe meg med etterhvert.

Takk for en hyggelig kveld med mer lytting enn prating!
    Vi holder kontakten! :) :) :)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Hyggelig lesning! :)
    Jeg kjenner jo Tor Arne som en kritisk og nøktern lytter, så en god attest fra ham skal jo taes vare på!

Tråden følges fortsatt med den største interesse....

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Fant denne 13 minutter lange videoen om hvordan mastre en sang. I praksis viser han loudnesswarsyndromet fra et profesjonelt synspunkt.
    Er litt interessant og skremmende på samme tid å se hvordan hans "sannhet" ikke matcher vår "sannhet".

Noen av oss vil kalle denne videoen: hvordan ødelegge en låt på 5 minutter.
    http://youtu.be/4ch9n0uD8gg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Scrooge skrev:
    Jeg kjenner jo Tor Arne som en kritisk og nøktern lytter, så en god attest fra ham skal jo taes vare på!

Tor Arne er en interessant og seriøs person. Attesten fra han taes vare på. :)

Veldig hyggelig at du er innom Scrooge.

Gwandarion

Medlem
    Ble medlem
    09.12.2006
    Antall liker
    7
    Scrooge skrev:

Det tiltredes! Jeg må ærlig innrømme at det hadde fristet å låne øret til ditt oppsett Trompetnerd. Jeg fortsetter å følge med fra sidelinjen på DSP og DAC utfordringer.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    ganilsen skrev:
    65finger skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Drømmekombo :)
    Hva er det for noget?
    En Gryphon Diablo integrert nederst og Mikado Signature cd-spiller fra samme firma på topp. Hvis jeg ikke ser alvorlig feil.

Geir Arne
    Stemmer det Geir Arne

To komponenter som i mine ører gir det lille ekstra på mange hifiparametre uten at det naturlige i musikken går tapt.

Cdspilleren er ikke min dessverre 65finger.

http://www.scribd.com/doc/80086443/Diablo-Brochure
    http://www.fusion-acoustic.fr/Files/mikado_signature_brochure.pdf

Bildet ble tatt med Iphone dessverre, men synes motivet har potensiale nok til at jeg skal se om jeg får til et blinkskudd med speilrelekskameraet.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Gwandarion skrev:
    Scrooge skrev:

Det tiltredes! Jeg må ærlig innrømme at det hadde fristet å låne øret til ditt oppsett Trompetnerd. Jeg fortsetter å følge med fra sidelinjen på DSP og DAC utfordringer.
    Takk!
    Kult bilde på avataren din. Er det noe historie bak?

Gwandarion

Medlem
    Ble medlem
    09.12.2006
    Antall liker
    7
    Trompetnerd skrev:
    Takk!
    Takk, det er jo hyggelig at noen legger merke til hva det er bilde av. Det er vel ikke mer historie enn et litt over snittet lidenskapelig forhold til Jan Garbarek spesielt og sax generelt. Jeg spiller ikke selv, men har over tid funnet at gåsehuden sitter løsest med sax, pedal steel eller korsang. Jeg har hatt mange gode stunder med Twelve Moons (som jeg har slitt ut noen utgaver av) på ML Vistaene jeg hadde, før jeg solgte de til Jan (Scrooge). Etter å ha kjent Jan godt i flere år som kamerater og moderatorer, så har jeg vært så heldig at jeg kan komme innom i ny og ne for å mimre. Nå har jeg vært uten lyd en god stund, men flytter til helga og har lagt moderatorgjerningen på hylla, for å bruke mer tid på musikken i tillegg til det som ellers legger beslag på timene som går.

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Synes du har en finfin tråd her, Trompetnerd, med gode innspill og betraktninger fra flere!
    Mye interessant å lese, både om musikk, elektronikk og akustikk. :)

Gwandarion: håper det er gode muligheter til å få opp stereoen i din nye bolig - skjønner godt at det er et savn etter en stund uten...

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Gwandarion skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Takk!
    Takk, det er jo hyggelig at noen legger merke til hva det er bilde av. Det er vel ikke mer historie enn et litt over snittet lidenskapelig forhold til Jan Garbarek spesielt og sax generelt. Jeg spiller ikke selv, men har over tid funnet at gåsehuden sitter løsest med sax, pedal steel eller korsang. Jeg har hatt mange gode stunder med Twelve Moons (som jeg har slitt ut noen utgaver av) på ML Vistaene jeg hadde, før jeg solgte de til Jan (Scrooge). Etter å ha kjent Jan godt i flere år som kamerater og moderatorer, så har jeg vært så heldig at jeg kan komme innom i ny og ne for å mimre. Nå har jeg vært uten lyd en god stund, men flytter til helga og har lagt moderatorgjerningen på hylla, for å bruke mer tid på musikken i tillegg til det som ellers legger beslag på timene som går.
    Håper du kommer raskt i gang igjen med musikken. :)
    Broren min spiller sax og spilte Jan Garbarek til det tøyt ut av ørene på meg i mine tenår.

Nå mange år etterpå oppdager jeg Jan Garbarek på egenhånd og innser hvor fantastisk musiker han er.
    Jan Scrooge behandler høyttalerene dine godt må jeg si. Utrolig deilig lyd han har i rommet sitt.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    freddie77 skrev:
    Synes du har en finfin tråd her, Trompetnerd, med gode innspill og betraktninger fra flere!
    Mye interessant å lese, både om musikk, elektronikk og akustikk. :)

Gwandarion: håper det er gode muligheter til å få opp stereoen i din nye bolig - skjønner godt at det er et savn etter en stund uten...
    Takk for det Freddie!
    Bruker jo mye tid på denne tråden for at det skal være leseverdig for andre og da er det veldig hyggelig med slike kommentarer.

Har vært priviligert som har fått så mange konstruktive bidrag i tråden. :)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Trompetnerd skrev:
    Håper du kommer raskt i gang igjen med musikken. :)
    Broren min spiller sax og spilte Jan Garbarek til det tøyt ut av ørene på meg i mine tenår.

Nå mange år etterpå oppdager jeg Jan Garbarek på egenhånd og innser hvor fantastisk musiker han er.
    Jan Scrooge behandler høyttalerene dine godt må jeg si. Utrolig deilig lyd han har i rommet sitt.
    Bifalles! Jan Garbarek er utrolig spennende og morsom å lytte til!
    Takket være Gwandarion "oppdaget" jeg JG, og som definitivt har satt sine spor! Samtidig medgir jeg gjerne at ikke alt han leverer fremstår som interessant for meg, men gudhjelpe meg hvor sjelsettende hans musikk kan være når den treffer!
    Svært høy gåsehudfaktor, når det "sitter"!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    For meg er det lite eller ingenting av musikken til Jan Garbarek som "treffer" meg 100%, men han har kommet så langt i alle musikkens faser at han er med i den meget ekslusive klubben musikere hvor lite eller ingenting er tilfeldig med hvordan musikken kommer ut av hornet. For meg er det interessant og slående uannsett musikk.
    Han er en av de musikerene som gjør meg stolt av å være norsk rett og slett :)

Tar avskjed med Gryphoncdspilleren nå og koser meg med Kind of blue i mørket. Miles har aldri vært nærmere.
    Koser meg.... :) :) :)

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.890
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Som Garbarek-fan gjennom mange år er det spesielt tre albumer som i mine ører bemerker seg: It's ok to listen to the gray voice, Ragas and sagas og det veldig eksperimentelle debutalbumet Esoteric Circle.

Håper ikke Gryphon-spilleren gjør det umulig for deg å gå tilbake til det "gamle" Ikke lett å levere tilbake utstyr som låter så bra :(

Vidar

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    pengesluk skrev:
    Og du må gjerne prøve å selvsuggerere deg til å tro at det bare er "bonus"... 8) 8) Vet hvordan dette funker. Plutselig ligger du der, søvnløs, med angstsvetten sildrene nedover mens du forskrekket grubler på hvordan du skal få så bra lyd igjen. Det er dette som er så LIVSFARLIG med å dra ting i hus, med potensiale utover det en allerede besitter.

If you can't take the heat, don't bring fuel to the fire...

Det er nemlig utrolig vondt/vanskelig å gå baklengs igjen.
    Første lytteøkt uten cdspilleren:

Skulle ønske jeg kunne si at "Sluket" har feil i sitatet over, men det låter merkelig dårlig av anlegget mitt nå. :-X
    Kvaliteter har det fortsatt selvfølgelig, det bare at alt mangler kropp og den grå tåken som skygger over musikken har en fin farge, men det er likevel en farge.
    Hermetisk musikk er fristende ord å bruke.

Et lite statement:

Å gjøre seg opp en mening om et produkt på mindre enn 3 dagers testing blir for lite. Jeg må med hånden på hjertet si at jeg knapt hørte objektive kvalitetsforskjeller mellom dacen min og cdspilleren de to første dagene. TROR det har mye å gjøre med at jeg er vant til Dacen for det er sånn lyd det l. Å høre forskjell på Hegel og Gryphon var enklere siden de begge var nye.
    Om oppvarming også har noe med historien å gjøre skal ikke jeg mene noe bastant om, men etter å ha levd med spilleren i over en uke for så nå å gå tilbake gir betydelige forskjeller.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn