Takk J A!
Noen planer om Oslotur?
Lytteinntrykk/innspilling
Da jeg lånte Diabloen hjem sa Morten på NAT at jeg måtte låne den minimum 4 dager for det var tiden den trengte for å bli varm nok til å lyde optimalt. Bryston har jeg opplevd trenger ca 30 minutter før det "setter seg" (og da er det ikke snakk om natt og dag akkurat ) , og med meninger her på forumet om ørers tilvending var jeg mildt talt skeptisk til oppvarmingstiden selv om jeg har full tillitt til Morten.
For å gjøre en lang historie kort så spilte Diabloen imponerende da den var kald, men "strammet skruene" i fire dager. Jeg var mildt talt overrasket over mange ting da jeg hadde den på lån.
Hovedpunktene om karakteren til forsterkeren (som gjorde at jeg solgte greiene mine og var villig til å legge nærmest usansynlig mye penger på bordet for en integrert forsterker :-\) var:
- behagelig (analog) klangbalanse
- hurtig (aldri hørt før)
- rå mikro og makrodynamikk(på grensen til unaturlig)
- uttømmelig kraftressurser.
- tendenser til uengasjerende
Etter å ha pløyd meg gjennom tester av Diablo i ettertid har jeg fått bekreftet inntrykkene mine utenom kanskje hurtigheten, men hurtigheten er til gjengjeld det første punktet på Gryphons egen reklametekst om Diablo.
Jeg har lært meg at jeg ikke kan stole helt på ørene mine selv om jeg kanskje i utgangspunktet burde ha forutsetninger for å kunne gjøre det. Det lærte jeg brutalt på ABX blindtesten min mellom signalkabler for noen år siden. Tråden burde finnes i arkivet her kanskje. Artig tråd...
Siden har jeg vært veldig skeptisk til det meste som har med lydkomponenter å gjøre. Siden den gang har jeg bildtestet MYE og lært meg å registrere bedre hva som er placebo for meg og ikke.
(Dere skjønner sikkert tegningen at jeg har hørt store forbedringer etterhvert som den ble spilt inn. Jeg vil presisere at jeg er ydmyk i forhold til om mine inntrykk stemmer og skriver dette i beste mening. Skriver heller ikke dette for å tråkke noen "teknisk kyndige" på tærne, men skriver for evt hjelpe eller inspirere til å finne ut mer om lydgjengivelsens eventuelle "mysterier". Denne perioden har jeg samtidig jobbet i perioder mye i studio som produsent og har "spisset" min objektive lytting. Er fullstendig klar over at teksten nedenfor høres ut som standard placebohistorie og at jeg "legger hodet på blokken". Ber om at du reflekterer over temaet før du "hugger".
)
For å hjelpe meg opp trappen med forsterkeren hadde jeg en musikervenn. Han har vært der hver gang jeg trenger noen kritiske ører. Han hørte oppsettet jeg hadde i Århus med Krellen, hørte mye på oppsettet mitt i den gamle leiligheten tilogmed 28b på besøk.
Når vi hadde koblet den til skrudde vi den på og lot den spille et par timer alene mens vi gikk ut og spiste lunsj. Da vi kom tilbake hadde vi en lyttesession hvor vi først lyttet til en innspilling vi begge kjente av Vivaldi de fire årstider. Jeg kjente igjen den analoge klangen. Synes solofiolin var viril og kjapp, mens bassen boomet og dynamikken var nokså flat. Vi byttet til filmusikk fra Jurassic park og Star Wars. (vennen min jobber litt i orkestre i London og kjenner trompetrekka privat og musikalsk og jeg har nylig spilt på masterclass for solotrompetisten i London symph som spiller på SW episode 1,2,3 og har sounden hans friskt i minne)
Det ble en skuffelse. Det lød faktisk såpass flatt at vi avbrøt sessionen. Vennen min klappet meg trøstende på skulderen og sa at jeg måtte være tålmodig mens jeg tenkte og håpet inderlig at skeptikerene på sentralen tok feil når det gjelder innspilling. Et bilde jeg hadde på forsterkeren var en topptrent idrettsutøver med sterk astma.
Lydkarakteren var hele tiden lik som den jeg lånte hjem, samme uforvrengte lyd og størrelse på lydbilde. Det lød bare litt middelmådig når det gjalt kraft og dynamikk.
I bruksanvisningen står det at den trenger 50 timer normal bruk før den spiller som den skal. For å spille inn fortest mulig hadde jeg cder på repeat, men det er begrenset hvor høyt jeg kan spille døgnet rundt.
Etter ca tre døgn spilte forsterkeren ok. Den spilte bra, men fortsatt ganske langt unna ekstremt.
Når det gjelder klangbalansen så kunne det høres ut som ikke alle frekvensene "slapp" samtidig. En periode kunne enkelte instrumenter høres tydligere en andre. Konturene i bassen kunne plutselig dukke opp for å forsvinne igjen. Merkelig... Sakte, men sikkert i løpet av 14 dager ble jeg trygg på at dette ville ordne seg. Jeg reiste lettet på ferie helt ferdig med cd-prosessen og med en forsterker på gang...
Når Diabloen hadde stått på et par dager etter ferien begynte dynamikken og kraften å løsne. Musikken begynte å bli fysisk på middels volum. En deilig følelse. Den siste uka har jeg hørt masse Mahler og Stravinsky og har virkelig kost meg og har lyttet til dette på en måte jeg ikke har kunnet gjøre tidligere. Det er så mange nye musikalske detaljer jeg ikke har hørt før. Kona har ikke klaget over at det "bråker" (noe hun ofte gjør når basstromme, pauker og grovmessing boomer, men det gjør det plutselig aldri lenger) og det er tendenser til at det lyder likt svakt som høyt til det blir så høyt at rommet tar over.
Under en lang session i går "forsvant" høyttalerene i lydbildet. Forsterkerens hurtighet har "strammet skruene" en omdreining slik jeg opplever det.
Nå etter tre ukers kontinuerlig spilling kjenner jeg igjen lyden jeg hadde på lån hjemme selv om jeg ikke vil karakterisere dynamikken ekstrem eller kraften uttømmelig er jeg fornøyd og lettet. Tror det siste vil "filteret" vil forsvinne etterhvert og hvis det ikke gjør det er det greit det og.
Har nå snakket litt med Morten på NAT om innspilling generelt og han beskriver fenomenet som om det løsner "propper" i lyden. Det er ganske likt sånn jeg ville ha beskrevet det også. Morten mener at Diablo trenger flere hundre timer, så da er det kanskje mer å hente.
Spurte kona om hun hørte forskjell på nå og før(Bryston) litt motvillig ( for hun er ikke så flink til å lytte på sånne lydgreier) sa hun at det låter mer behagelig enn før og at hun på en måte hører mer av musikken.
Må presisere at mange av beskrivelsene ovenfor er snakk om små nyanser. Synes nok hele tiden Diabloen har spilt bedre enn Bryston selv om dynamikken var veik i begynnelsen. Det kan bety to ting, enten at Bryston ikke matcher så godt med Respons som jeg trodde, eller at Diablo gjør ting med høyttalere som få andre forsterkere gjør. Heller nok litt mot det første.
En litt artig detalj, da jeg begynte innspillingen av forsterkeren kunne jeg ha volumet på 10 uten at vi hørte en lyd på soverommet. I går stod den på 4 da kona mi klagde på dunking fra anlegget. Det var ikke noen bråkete plate heller, bare en vanlig basstromme. Måtte skru den ned på 1, så noe har definitivt skjedd med dynamikken. ;D