Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    I så måte husker jeg en glimrende leksjon fra mester Miles; "Hey, motherfucker, don't worry about that wrong note - it's what you do with the NEXT that's important!" Så utrolig viktig, dersom man skjønner hva mannen tenkte på... Og det gjør vi.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Talent er et interessant emne - jeg har en svoger med pianospillende datter (11); hennes musikkforståelse og rytme/timing er så til de grader IKKE at det er helt vondt å høre på.... du skjønner hva jeg mener. Hun klarer å få med seg notene på arket, sånn ca., men that's it. Ingen forståelse for melodien, harmoni, akkorder... nothing! Jeg har prøvd å fortelle foreldrene at kanskje det ikke er noe poeng å tvinge gjennom en slags "pianist" av emnet, men der er ørene døve. Misforstått snobbisme og statusjag som ligger bak. Så en dag da jeg var på besøk, kom en fetter (25) av denne jenta innom. Han satte seg ved pianoet, proklamerte at han godt kunne tenke seg å lære å spille piano.. hvorpå han begynner å leke seg med tangenten og demonstrerer perfekt timing og rytmeforståelse.... Noen mndr. senere hadde han anskaffet sef et bra elpiano og spilte "für Elise" så det grein etter!!!
    Født sånn eller blitt sånn er et relevant tema.

Min fellesnevner på talent er "glødende interesse". Noen har mange "knuter" på tråden i utviklingen og andre har det ikke.
    Skal man bli verdensstjerne er det min erfaring at man ikke kan ha så mange "knuter" man trenger å knytte opp, det har man ikke tid til om man skal kunne henge med de.
    Skal man derimot bare bli normalt kjempegod holder det ofte med glødendeinteresse, backende foreldre og gode veiledere.
    Jeg har mindre og mindre tro på "født sånn" og mer og mer tro på "blitt sånn".

Jeg har lært flere såkalte tonedøve å synge. Tror det er nok at man fikk EN negativ kommentar på feil tidspunkt i barndommen før man lager seg en "knute" om at man ikke kan synge. Noen trenger rett og slett å lære og høre forskjellen på lyse og mørke toner. De hører hele tiden at frekvensene på tonene forandrer seg, men har aldri av en eller annen grunn aldri lært seg hvordan tolke det. Det kan trenes, men å omvende en slik til å få en glødende interesse har JEG enda ikke klart.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    I så måte husker jeg en glimrende leksjon fra mester Miles; "Hey, motherfucker, don't worry about that wrong note - it's what you do with the NEXT that's important!" Så utrolig viktig, dersom man skjønner hva mannen tenkte på... Og det gjør vi.
    Det er SELVE kjernen!:)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.692
    Takk skal du ha Drossel! :)

Noen mennesker har mye kunnskap og andre ikke. Da foretrekker jeg helt klart å diskutere med de menneskene med mye kunnskap.

Kunne veldig godt tenkt meg å prøve et par Duelund-signalkabler. Vet du tilfeldigvis hvor man kan få tak i slike?
    Hvad er kunnskap for dig ? Anvendelse af tillært teori ?

HGC pure silver wire, Audio Note internal tonearm wire, Mundorf silver/gold wire, cardas cartridge clips, PTFE sleeving, heatshrink, silk tubing, cotton tubing, Audio Note speaker cable, OFC loudspeaker wire

Duelund kabel kan avsløre mere end nogen ønsker. Specielt har de stik der har været anvendt med keramik isolation været en lydmæssig misforståelse. Brug gode stik uden Nikkel.
    Takk for link!

Hva kunnskap er for meg er jo et stort tema. Jeg nyter lære av dyktige mennesker som kan sitt fag. Det kreves ofte en god del av både teori og praksis.
    Hvis vi ikke hadde hatt teori hadde vi alle måttet "finne opp kruttet på nytt" for eksempel hver gang vi er sultne og må finne mat.

Musikkanmeldelser interesserer for eksempel vanligvis ikke meg, men hvis man for eksempel kommer i snakk med en stor dirigentpersonlighet så spisser jeg ørene. Der er ofte en mengde teori og praksis gjennforent.
    Synes dessuten det er interessant å snakke med dyktige frisører eller snekkere om hva og hvordan innenfor deres fag. Ikke at man putter alt slike sier i "fasitboksen".

Det finnes mye teori om trompetspill der ute. Nå finnes det en del forskning også, men det er som regel ubrukelig informasjon hvis man skal implementere det i eget spill. Ingenting slår en til en undervisningstime, prat eller foredrag med de største trompetstjernene. De kan ofte lære bort det motsatte av det som står i bøkene.;)
    Tjae du er ikke lett å bite skjeer med .

at bide skeer med ...

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk skal du ha Drossel! :)

Noen mennesker har mye kunnskap og andre ikke. Da foretrekker jeg helt klart å diskutere med de menneskene med mye kunnskap.

Kunne veldig godt tenkt meg å prøve et par Duelund-signalkabler. Vet du tilfeldigvis hvor man kan få tak i slike?
    Hvad er kunnskap for dig ? Anvendelse af tillært teori ?

HGC pure silver wire, Audio Note internal tonearm wire, Mundorf silver/gold wire, cardas cartridge clips, PTFE sleeving, heatshrink, silk tubing, cotton tubing, Audio Note speaker cable, OFC loudspeaker wire

Duelund kabel kan avsløre mere end nogen ønsker. Specielt har de stik der har været anvendt med keramik isolation været en lydmæssig misforståelse. Brug gode stik uden Nikkel.
    Takk for link!

Hva kunnskap er for meg er jo et stort tema. Jeg nyter lære av dyktige mennesker som kan sitt fag. Det kreves ofte en god del av både teori og praksis.
    Hvis vi ikke hadde hatt teori hadde vi alle måttet "finne opp kruttet på nytt" for eksempel hver gang vi er sultne og må finne mat.

Musikkanmeldelser interesserer for eksempel vanligvis ikke meg, men hvis man for eksempel kommer i snakk med en stor dirigentpersonlighet så spisser jeg ørene. Der er ofte en mengde teori og praksis gjennforent.
    Synes dessuten det er interessant å snakke med dyktige frisører eller snekkere om hva og hvordan innenfor deres fag. Ikke at man putter alt slike sier i "fasitboksen".

Det finnes mye teori om trompetspill der ute. Nå finnes det en del forskning også, men det er som regel ubrukelig informasjon hvis man skal implementere det i eget spill. Ingenting slår en til en undervisningstime, prat eller foredrag med de største trompetstjernene. De kan ofte lære bort det motsatte av det som står i bøkene.;)
    Tjae du er ikke lett å bite skjeer med .

at bide skeer med ...
    Hei, tror ikke jeg forstår deg helt. Mener du at jeg ikke er lett å forstå seg på? Noe jeg forsåvidt ser ganske godt;)

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Min fellesnevner på talent er "glødende interesse". Noen har mange "knuter" på tråden i utviklingen og andre har det ikke.
    Skal man bli verdensstjerne er det min erfaring at man ikke kan ha så mange "knuter" man trenger å knytte opp, det har man ikke tid til om man skal kunne henge med de.
    Skal man derimot bare bli normalt kjempegod holder det ofte med glødendeinteresse, backende foreldre og gode veiledere.
    Jeg har mindre og mindre tro på "født sånn" og mer og mer tro på "blitt sånn".

Jeg har lært flere såkalte tonedøve å synge. Tror det er nok at man fikk EN negativ kommentar på feil tidspunkt i barndommen før man lager seg en "knute" om at man ikke kan synge. Noen trenger rett og slett å lære og høre forskjellen på lyse og mørke toner. De hører hele tiden at frekvensene på tonene forandrer seg, men har aldri av en eller annen grunn aldri lært seg hvordan tolke det. Det kan trenes, men å omvende en slik til å få en glødende interesse har JEG enda ikke klart.
    Ang. "født sånn"/"blitt sånn", aka. arv/miljø:

Personlig – og særlig basert på erfaring med egne barn – har jeg ila. de siste årene kommet til det motsatte :)… Er fullstendig enig med det siste du skriver her, men selv velger jeg å se "talent" som gode personlige forutsetninger, mens det du kaller "glødende interesse" gjerne kan defineres som vilje, og begge deler – mener jeg – vil i utgangspunktet være medfødte attributter. Ofte er det en sammenheng dem imellom, men ikke alltid.

Ytre omstendigheter – eksempelvis foreldre og veiledere – kan selvsagt være både viktige og avgjørende.

Uansett kategorisering; som du er inne på, så spørs det om ikke en sterk vilje, en "glødende interesse", eller en "indre motivasjon" som det heter i pedagogikken, tross alt er det vesentligste.

mvh e

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Det meste av forskning tyder på at arveligheten på f.eks IQ er så høy som 0,7-0,8 hos voksne individer. Det vil si at du i voksen alder sjeldent vil avvike spesielt mye fra dine foreldre uansett påvirkning. Den samme regelen gjelder også adoptivbarn som vokser opp med andre foreldre i andre miljøer.
    Jeg tror at noe av det samme gjelder musikalske evner. Selv om man selvsagt kan lære seg mye uten å være et musikalsk geni. Og selv et geni trenger ikke å bli dyktig om han/hun ikke eksponeres eller stimuleres.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det meste av forskning tyder på at arveligheten på f.eks IQ er så høy som 0,7-0,8 hos voksne individer. Det vil si at du i voksen alder sjeldent vil avvike spesielt mye fra dine foreldre uansett påvirkning. Den samme regelen gjelder også adoptivbarn som vokser opp med andre foreldre i andre miljøer.
    Jeg tror at noe av det samme gjelder musikalske evner. Selv om man selvsagt kan lære seg mye uten å være et musikalsk geni. Og selv et geni trenger ikke å bli dyktig om han/hun ikke eksponeres eller stimuleres.
    Tror noe av årsaken til at musikalitet er så utrolig sammensatt og kulturelt betinget at jeg ikke tror man kan sammenligne det 100% med IQ. Ikke trenger man være spesielt intelligent heller. Musikalsk geni er vi helt enige om at man trenger gener for å være. De er det veldig få av.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ingen blindtestrunde i dag dessverre.
    OK. Håper det kommer en snart. I morgen skal jeg på trompetkonsert med to store idoler. Jan Fredrik Antonsen og min kompis fra Japan, Harald Næss. Harald var min store trompetmentor tidligere, og i dag er han eneste proffe musiker vi har fra Norge som spiller i et japans orkester :)

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    OK. Håper det kommer en snart. I morgen skal jeg på trompetkonsert med to store idoler. Jan Fredrik Antonsen og min kompis fra Japan, Harald Ness. Harald var min mentor tidligere, og må er han eneste proffe musiker vi har fra Norge som spiller i et japans orkester :)
    Regner med at ditt idol heter Jan Fredrik Christiansen...?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Runde 5 ABX

5 Runde: gjettet riktig: Transparent kablel

1. Runde: Blå kabel

2. Runde: Transparent kabel
    3. Runde: Transparent kabel
    4. Runde: Transparent kabel
    5. Runde: Transparent kabel
    5: riktige svar

1. runde i tvil. Riktig tippet.

1.Mynt
    2.Kron
    3.Mynt
    4.Kron
    5.Kron

Ble X test i dag og, men i dag var det vanskelig. Måtte bare stole på følelsen at dette låt veldig bra. Som sagt var det lett å plukke ut den blå kabelen, men alle disse rundene med egen kabel driver meg til vanvidd.
    Før denne testen har jeg hatt 4 timers bandøving på 20m2 med PA rett i bakhodet.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    OK. Håper det kommer en snart. I morgen skal jeg på trompetkonsert med to store idoler. Jan Fredrik Antonsen og min kompis fra Japan, Harald Næss. Harald var min store trompetmentor tidligere, og i dag er han eneste proffe musiker vi har fra Norge som spiller i et japans orkester :)
    Kult John_Harald! :)

Emo har nok rett i etternavnet hvis du er sikker på fornavnet. Du må hilse Harald fra meg.
    Hvor skal de spille forresten?

Sist redigert:

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    De skal ha konserten i Sørum kirke kl 1900. Det ser også ut som vi skal på konserthuset på fredag, gleder meg :)
    Christiansen er nok det rette etternavnet til Jan Fredrik ja.
    Skal hilse til Harald fra deg!

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    De skal ha konserten i Sørum kirke. Det ser også ut som vi skal på konserthuset på fredag, gleder meg :)
    Ups, my lips are sealed. :) Visste ikke at det var hemmelig.

Har slettet kommentaren..

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    To runder som endte med tvil gjennomført:

I dag begynte visst motgangen. Hørte rett på X-kabelen i dag også. Er nok en kombinasjon at jeg rett og slett har fått lyttet for lite på anlegget siden helga og at hodet er veldig slitent i dag. Har sovet lite noen netter nå og dagen har vært fyllt av lyd og musikk.

Første runde i dag jeg avbrøt med tvil tippet jeg den blå kabelen: Det var Transparent som stod i .
    Andre runde som også ble avbrutt under tvil tippet jeg transparent, men den blå stod i.

Føles som jeg ikke hører forskjell på noen ting i dag og anlegget opplevdes som dårlig til og begynne med og så bedre og bedre.
    Edit: duppet faktisk av et par ganger under Khmer og ER på høyt volum.;)
    Usikker på om jeg prøver igjen i morgen, men da skal det uannsett ABX-testes.

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.692
    Skal ikke lytte når man er uoplagt. Hvordan var været hos dig i dag ? Det spiller også en rolle.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    :)
    Nei, det var bare å kaste inn håndkledet i går.
    Været var vel ganske likt som det har vært den siste uka, men i dag er det klarere. Jeg er klar over at luftfuktighet, lufttrykk og tempratur er en faktor, but I wan´t go there....

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Avbryter du testene hver gang du ikke synes å høre forskjell? Er dette riktig? Jeg ser hensikten, men er ikke noe av poenget å teste OM man klare å høre forskjellene/kjenne igjen A og B? Jeg bare spør av interesse, selvsagt.

R

Roysen

Gjest
    Slik jeg har forstått Trompet er en av intensjonene hans å eliminere alle svakheter ved en blindtest. En nevnt svakhet er jo at dagsformen kan være dårlig (noe som kan medføre at man ikke hører like godt), at man er sliten, at man er stresset etc. Jeg tror at Trompet nå eliminerer disse faktorene ved at han avbryter de forsøkene der han er usikker på om han lytter til A eller B som en følge av en slik svakhet. Dersom han er sikker på resultatet til tross for en slik svakhet, har jeg forstått at han kan la resultatet telle likevel.

Mvh
    Roysen

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Avbryter du testene hver gang du ikke synes å høre forskjell? Er dette riktig? Jeg ser hensikten, men er ikke noe av poenget å teste OM man klare å høre forskjellene/kjenne igjen A og B? Jeg bare spør av interesse, selvsagt.
    Det er nesten som Roysen sier.

Når det er så små forskjeller som nå skjer det av og til at jeg er i tvil om hva som spiller. Siden det ikke vil ha noe å si på resultatet hvis jeg tipper riktig når jeg er sikker så har jeg en lav terskel på avbryte, men avslører for dere hvilken kabel jeg trodde det var når jeg var i tvil.
    Jeg skal ikke bruke de avbrutte rundene til selve resultatet av testen.
    Men kan blant annet bruke det i ettertid for å danne meg et større bilde. Det kan nemlig vise en svakhet ved blindtest på så små forskjeller som her hvis det viser seg å være et system i tvilen.

Gårsdagen var litt kamikaze. Har nesten ikke fått lyttet på oppsettet siden helga utenom den korte tiden jeg har brukt på å høre hva X-kabel er. Det er jo temmelig kamikaze i seg selv å ikke lytte til A og B først, men jeg har følt meg så sikker at jeg har gått rett på X-en noen ganger nå. Har på grunn av lange dager og tidlige morgner med min levende vekkerklokke på 3 år fått sovet mindre og mindre og i går duppet jeg av mens jeg lette etter forskjeller med Nils Petter Molvær på full guffe.
    Vurderer derfor faktisk å stryke de avbrutte rundene fra i går, fordi de egentlig ikke gjør annet enn ugang i systemet. Så håper jeg ikke at testen mister troverdighet på grunn av det.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Så en foreløpig konklusjon så langt, er at når man er sliten og uopplagt, er det vanskelig å høre forskjell på kabler?

Men, når man er utvilt er det mye lettere?

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm,
    liker det der; at du tester kablene for deg selv, tør å være ærlig med deg selv, og den eneste hensikten med det,
    er å finne ut noe for deg selv.

Vi har forskjellige tanker om kabler, men det er knusende likegyldig i sammenhengen, liker tankegangen,
    liker metoden du velger - nysgjerrighet er en god ting!

ShineySmileysSmile.jpg

/ Morten

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Enig m Morten.

Denne hobbyen skulle handlet mye mer (for alt for mange) om å bevise noe for seg selv og ikke alle andre.
    Samtidig er det viktig å ha glugger og ører åpne, hvilket jeg vet Trompet har i fullt monn.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Så en foreløpig konklusjon så langt, er at når man er sliten og uopplagt, er det vanskelig å høre forskjell på kabler?

Men, når man er utvilt er det mye lettere?
    He he, ja det kan du si! Ikke mye annet hente foreløpig hvertfall.
    Det er en kjensgjerning at man fort kan bli sliten av lytting og at det lite til før det meste flyter i hverandre.
    Min erfaring er at en live lydtekniker er ubrukelig etter EN øl, men oftest så gjør det lite siden publikum stort sett har inntatt det dobbelte.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    @Lagga og Emotikon

Takk for tilitten gutter! Jeg håper dere har rett i halvparten av godordene. :)

Jeg gjør ikke denne testen BARE for min egen skyld, men litt fordi jeg synes det er et svart hull i debatten som muligens kan fylles.
    Men jeg må innrømme at temaet "hvorfor låter komponenter forskjellig" har fascinert meg siden jeg begynte å interessere meg for HiFi. Det har siden blitt overført til musikklivet, for mye av det samme går igjen der.
    Der de aller fleste leter i studier og bøker har jeg en tendens til å lete inni meg selv etter de samme svarene. Jeg mener at man kan finne veldig mange svar av å tolke sine egne opplevelser hvis man er interessert nok.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.297
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Min erfaring er at en live lydtekniker er ubrukelig etter EN øl, men oftest så gjør det lite siden publikum stort sett har inntatt det dobbelte.
    ShineySmileysGrin.jpg

Men desto verre for oss som kjører, og derfor drikker vann.....

/ Morten

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Vis vedlegget 165198

Men desto verre for oss som kjører, og derfor drikker vann.....

/ Morten
    Ja huff!
    Vet ikke hvor mange ganger jeg etter en god soundcheck har gått ut til teknikeren for en siste peptalk og sett han med en flaske i hånda og tenkt "F.....!", det var det. Har ikke fått blindtesta det, men er ganske sikker på sammenhengen.;)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.692
    Hmm hvorfor er lyden så altid først til at holde ud EFTER pausen ?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.209
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fordi da har noen sånne som oss hatt anledning til å gi teknikeren et par små "hint" kanskje?
    -må innrømme at jeg gremmes ofte over lyden jeg hører på konserter, elektrisk forsterket vel og merke, der umodne teknikere med lue, buksesig og en flaske i neven får ture fritt.
    Men det er klart, promille virker bedøvende på oss alle, så redusert opplevelse kan gi illusjon om bedre lyd.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    He he, av samme grunn;)

Tror det noen ganger har en sammenheng med at lydprøven spilles uten publikum i salen og at lydteknikeren bruker litt tid på å skru seg inn i den "nye" akustikken som oppstår når det er mennesker tilstede. Tror det kan ha noe med tempratur og luftfuktighet i lokalet å gjøre også. Det blir ofte varmere og varmere på konserter.
    Det finnes sikker mange andre faktorer som betyr like mye. Ofte så tror jeg at lydteknikere ikke har så mye tid til å skru "helheten" på lydprøven og at det for de også er en modningssak som gjør at lyden noen ganger bare blir bedre og bedre.
    Dessuten så spiller de fleste band med en helt annen energi på konserten enn på prøven som nok også betyr litt. Hvis trommissen spiller sterkere og bassisten tar i mer kan det påvirke veldig mye faktisk.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Fordi da har noen sånne som oss hatt anledning til å gi teknikeren et par små "hint" kanskje?
    -må innrømme at jeg gremmes ofte over lyden jeg hører på konserter, elektrisk forsterket vel og merke, der umodne teknikere med lue, buksesig og en flaske i neven får ture fritt.
    Men det er klart, promille virker bedøvende på oss alle, så redusert opplevelse kan gi illusjon om bedre lyd.
    Jeg hadde en 10 års pause fra bandbransjen og hadde i mellomtiden kun spilt akustisk. Jeg ble helt sjokkert over hvor dårlig lyd det faktisk er på konserter da jeg kom tilbake.
    Nå forsøker jeg alltid å ha med egne teknikere som kjenner soundet og som vet hvordan vi vil at det skal låte. Det koster, men smaker også.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Runde 6 ABX

6 Runde: gjettet riktig: Transparent kablel

6. Runde: Transparent kabel
    6: riktige svar

En runde i tvil. Riktig tippet.

To runder i tvil hvor jeg tippet galt etter hverandre. OBS! Teller ikke som tvilsrunde pga for sliten lytteform. Burde ikke ha forsøkt.

1.Mynt
    2.Kron
    3.Mynt
    4.Kron
    5.Kron
    6.Kron

I dag var det lett igjen.:) Hørte en god del anlegg i går med begge kabler. Gikk rett på X kabel i dag. Hørte ikke Dave Brubecks orginale Take Five ferdig en gang før jeg bestemte meg. Utrolig avslørende skarptromme, saksofon og akustikk på det opptaket.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Litt nyere relevant forskning:

Har skummet fløten på internett om jeg fant noe forskning som kan underbygge mine tanker rundt utfordringer rundt blindtester. Det som kommer ganske tydelig frem over alt av nyere artikler er at det er mye vi ikke vet om hjernens hukommelse rundt lydinntrykk. Har foreløpig ikke funnet noe midt i smørøyet i forhold til mine egne forsøk og observasjoner.

For de som er interessert:

The proactive brain: memory for predictions

Brain Quickly Remembers Complex Sounds | LiveScience

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Runde 7 ABX

7 Runde: gjettet feil: Blå kablel

6. Runde: Transparent kabel
    7. Runde: Blå kabel
    6: riktige svar

En runde i tvil. Riktig tippet.

To runder i tvil hvor jeg tippet galt etter hverandre. OBS! Teller ikke som tvilsrunde pga for sliten lytteform. Burde ikke ha forsøkt.

1.Mynt
    2.Kron
    3.Mynt
    4.Kron
    5.Kron
    6.Kron
    7.Kron

Da fikk jeg meg en skikkelig på trynet. Kjørte en A-X test, med Transparent over en ganske lang periode og byttet raskt og lyttet. Jeg var ikke i tvil om at det var samme kvalitet på lyden. Hørte samme sporet før og etter. Følte at jeg ikke hadde noen grunn til å lytte lengre.

For første gang under testen har jeg blitt litt betenkt. Hmmm....
    En annen ting som jeg også synes jeg kan fortelle er at forskjellen på hvordan anlegget oppleves varierer mer enn forskjellen på kablene faktisk.
    Det var litt synd det her fordi at 7 eller 8 på rad hadde gitt en bedre indikasjon på at jeg hører forskjell enn slik som det blir nå med 6 på rad.
    Jeg gir meg selv to feil til før jeg avbryter forsøket. Hadde håpet å klare meg med 13 runder, men nå ser det ut som jeg må kjøre dobbelt dvs 26 med maks 4 feil hvis det skal gi en sterk indikaskjon på blindtestens svakhet.

Nå reiser jeg på turne noen dager, så det blir lite testing før onsdag eller torsdag.

Kabeltilhengerne kan få en liten rynke i panna, mens kabelskeptikerene kan kanskje puste lettet ut.:p

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.692
    Jeg hadde en 10 års pause fra bandbransjen og hadde i mellomtiden kun spilt akustisk. Jeg ble helt sjokkert over hvor dårlig lyd det faktisk er på konserter da jeg kom tilbake.
    Nå forsøker jeg alltid å ha med egne teknikere som kjenner soundet og som vet hvordan vi vil at det skal låte. Det koster, men smaker også.
    Nono jeg har oplevet det med at lyden er bedre efter pausen helt alkoholfri. Sidste koncert jeg var til var Bjørn Berge på Mojo i København. Efter pausen var det en ORGASTISK oplevelse. Før pausen tænkte jeg på at gå hjem. Øllen kostet 70 kr. så jeg var ikke beruset.

Tidligere på ugen her var jeg inde og høre Bazaar ( verdens/balkan musik) på deres afskeds turne. Har hørt dem for mange gange. Kedede mig så meget at jeg gik i pausen. Lyden var fin fra start så det var IKKE årsagen.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.692
    Trompetnørd kunne godt tænke mig du skriver lidt om opvarmningstid inden lytning og hvor lang tid det er siden det sidst var tændt inden lytning. Er det muligt ?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Trompetnørd kunne godt tænke mig du skriver lidt om opvarmningstid inden lytning og hvor lang tid det er siden det sidst var tændt inden lytning. Er det muligt ?
    Hei, har ingen naturlig logisk forklaring på lyd etter pause annet enn at jeg er enig at det ofte sitter bedre da.
    Kan være at teknikeren får tid til å justere i pausen.

Forsterker, Dac OG Hardisk står på hele tiden. De får sjeldent pause. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn