I så måte husker jeg en glimrende leksjon fra mester Miles; "Hey, motherfucker, don't worry about that wrong note - it's what you do with the NEXT that's important!" Så utrolig viktig, dersom man skjønner hva mannen tenkte på... Og det gjør vi.
|
Født sånn eller blitt sånn er et relevant tema.Talent er et interessant emne - jeg har en svoger med pianospillende datter (11); hennes musikkforståelse og rytme/timing er så til de grader IKKE at det er helt vondt å høre på.... du skjønner hva jeg mener. Hun klarer å få med seg notene på arket, sånn ca., men that's it. Ingen forståelse for melodien, harmoni, akkorder... nothing! Jeg har prøvd å fortelle foreldrene at kanskje det ikke er noe poeng å tvinge gjennom en slags "pianist" av emnet, men der er ørene døve. Misforstått snobbisme og statusjag som ligger bak. Så en dag da jeg var på besøk, kom en fetter (25) av denne jenta innom. Han satte seg ved pianoet, proklamerte at han godt kunne tenke seg å lære å spille piano.. hvorpå han begynner å leke seg med tangenten og demonstrerer perfekt timing og rytmeforståelse.... Noen mndr. senere hadde han anskaffet sef et bra elpiano og spilte "für Elise" så det grein etter!!!
Det er SELVE kjernen!I så måte husker jeg en glimrende leksjon fra mester Miles; "Hey, motherfucker, don't worry about that wrong note - it's what you do with the NEXT that's important!" Så utrolig viktig, dersom man skjønner hva mannen tenkte på... Og det gjør vi.
Tjae du er ikke lett å bite skjeer med .Takk for link!Hvad er kunnskap for dig ? Anvendelse af tillært teori ?Takk skal du ha Drossel!
Noen mennesker har mye kunnskap og andre ikke. Da foretrekker jeg helt klart å diskutere med de menneskene med mye kunnskap.
Kunne veldig godt tenkt meg å prøve et par Duelund-signalkabler. Vet du tilfeldigvis hvor man kan få tak i slike?
HGC pure silver wire, Audio Note internal tonearm wire, Mundorf silver/gold wire, cardas cartridge clips, PTFE sleeving, heatshrink, silk tubing, cotton tubing, Audio Note speaker cable, OFC loudspeaker wire
Duelund kabel kan avsløre mere end nogen ønsker. Specielt har de stik der har været anvendt med keramik isolation været en lydmæssig misforståelse. Brug gode stik uden Nikkel.
Hva kunnskap er for meg er jo et stort tema. Jeg nyter lære av dyktige mennesker som kan sitt fag. Det kreves ofte en god del av både teori og praksis.
Hvis vi ikke hadde hatt teori hadde vi alle måttet "finne opp kruttet på nytt" for eksempel hver gang vi er sultne og må finne mat.
Musikkanmeldelser interesserer for eksempel vanligvis ikke meg, men hvis man for eksempel kommer i snakk med en stor dirigentpersonlighet så spisser jeg ørene. Der er ofte en mengde teori og praksis gjennforent.
Synes dessuten det er interessant å snakke med dyktige frisører eller snekkere om hva og hvordan innenfor deres fag. Ikke at man putter alt slike sier i "fasitboksen".
Det finnes mye teori om trompetspill der ute. Nå finnes det en del forskning også, men det er som regel ubrukelig informasjon hvis man skal implementere det i eget spill. Ingenting slår en til en undervisningstime, prat eller foredrag med de største trompetstjernene. De kan ofte lære bort det motsatte av det som står i bøkene.![]()
Hei, tror ikke jeg forstår deg helt. Mener du at jeg ikke er lett å forstå seg på? Noe jeg forsåvidt ser ganske godtTjae du er ikke lett å bite skjeer med .Takk for link!Hvad er kunnskap for dig ? Anvendelse af tillært teori ?Takk skal du ha Drossel!
Noen mennesker har mye kunnskap og andre ikke. Da foretrekker jeg helt klart å diskutere med de menneskene med mye kunnskap.
Kunne veldig godt tenkt meg å prøve et par Duelund-signalkabler. Vet du tilfeldigvis hvor man kan få tak i slike?
HGC pure silver wire, Audio Note internal tonearm wire, Mundorf silver/gold wire, cardas cartridge clips, PTFE sleeving, heatshrink, silk tubing, cotton tubing, Audio Note speaker cable, OFC loudspeaker wire
Duelund kabel kan avsløre mere end nogen ønsker. Specielt har de stik der har været anvendt med keramik isolation været en lydmæssig misforståelse. Brug gode stik uden Nikkel.
Hva kunnskap er for meg er jo et stort tema. Jeg nyter lære av dyktige mennesker som kan sitt fag. Det kreves ofte en god del av både teori og praksis.
Hvis vi ikke hadde hatt teori hadde vi alle måttet "finne opp kruttet på nytt" for eksempel hver gang vi er sultne og må finne mat.
Musikkanmeldelser interesserer for eksempel vanligvis ikke meg, men hvis man for eksempel kommer i snakk med en stor dirigentpersonlighet så spisser jeg ørene. Der er ofte en mengde teori og praksis gjennforent.
Synes dessuten det er interessant å snakke med dyktige frisører eller snekkere om hva og hvordan innenfor deres fag. Ikke at man putter alt slike sier i "fasitboksen".
Det finnes mye teori om trompetspill der ute. Nå finnes det en del forskning også, men det er som regel ubrukelig informasjon hvis man skal implementere det i eget spill. Ingenting slår en til en undervisningstime, prat eller foredrag med de største trompetstjernene. De kan ofte lære bort det motsatte av det som står i bøkene.![]()
at bide skeer med ...
Ang. "født sånn"/"blitt sånn", aka. arv/miljø:Min fellesnevner på talent er "glødende interesse". Noen har mange "knuter" på tråden i utviklingen og andre har det ikke.
Skal man bli verdensstjerne er det min erfaring at man ikke kan ha så mange "knuter" man trenger å knytte opp, det har man ikke tid til om man skal kunne henge med de.
Skal man derimot bare bli normalt kjempegod holder det ofte med glødendeinteresse, backende foreldre og gode veiledere.
Jeg har mindre og mindre tro på "født sånn" og mer og mer tro på "blitt sånn".
Jeg har lært flere såkalte tonedøve å synge. Tror det er nok at man fikk EN negativ kommentar på feil tidspunkt i barndommen før man lager seg en "knute" om at man ikke kan synge. Noen trenger rett og slett å lære og høre forskjellen på lyse og mørke toner. De hører hele tiden at frekvensene på tonene forandrer seg, men har aldri av en eller annen grunn aldri lært seg hvordan tolke det. Det kan trenes, men å omvende en slik til å få en glødende interesse har JEG enda ikke klart.
Tror noe av årsaken til at musikalitet er så utrolig sammensatt og kulturelt betinget at jeg ikke tror man kan sammenligne det 100% med IQ. Ikke trenger man være spesielt intelligent heller. Musikalsk geni er vi helt enige om at man trenger gener for å være. De er det veldig få av.Det meste av forskning tyder på at arveligheten på f.eks IQ er så høy som 0,7-0,8 hos voksne individer. Det vil si at du i voksen alder sjeldent vil avvike spesielt mye fra dine foreldre uansett påvirkning. Den samme regelen gjelder også adoptivbarn som vokser opp med andre foreldre i andre miljøer.
Jeg tror at noe av det samme gjelder musikalske evner. Selv om man selvsagt kan lære seg mye uten å være et musikalsk geni. Og selv et geni trenger ikke å bli dyktig om han/hun ikke eksponeres eller stimuleres.
OK. Håper det kommer en snart. I morgen skal jeg på trompetkonsert med to store idoler. Jan Fredrik Antonsen og min kompis fra Japan, Harald Næss. Harald var min store trompetmentor tidligere, og i dag er han eneste proffe musiker vi har fra Norge som spiller i et japans orkesterIngen blindtestrunde i dag dessverre.
Regner med at ditt idol heter Jan Fredrik Christiansen...?OK. Håper det kommer en snart. I morgen skal jeg på trompetkonsert med to store idoler. Jan Fredrik Antonsen og min kompis fra Japan, Harald Ness. Harald var min mentor tidligere, og må er han eneste proffe musiker vi har fra Norge som spiller i et japans orkesterIngen blindtestrunde i dag dessverre.![]()
Kult John_Harald!OK. Håper det kommer en snart. I morgen skal jeg på trompetkonsert med to store idoler. Jan Fredrik Antonsen og min kompis fra Japan, Harald Næss. Harald var min store trompetmentor tidligere, og i dag er han eneste proffe musiker vi har fra Norge som spiller i et japans orkesterIngen blindtestrunde i dag dessverre.![]()
Ups, my lips are sealed.De skal ha konserten i Sørum kirke. Det ser også ut som vi skal på konserthuset på fredag, gleder meg![]()
Det er nesten som Roysen sier.Avbryter du testene hver gang du ikke synes å høre forskjell? Er dette riktig? Jeg ser hensikten, men er ikke noe av poenget å teste OM man klare å høre forskjellene/kjenne igjen A og B? Jeg bare spør av interesse, selvsagt.
He he, ja det kan du si! Ikke mye annet hente foreløpig hvertfall.Så en foreløpig konklusjon så langt, er at når man er sliten og uopplagt, er det vanskelig å høre forskjell på kabler?
Men, når man er utvilt er det mye lettere?
Min erfaring er at en live lydtekniker er ubrukelig etter EN øl, men oftest så gjør det lite siden publikum stort sett har inntatt det dobbelte.
Ja huff!Vis vedlegget 165198Min erfaring er at en live lydtekniker er ubrukelig etter EN øl, men oftest så gjør det lite siden publikum stort sett har inntatt det dobbelte.
Men desto verre for oss som kjører, og derfor drikker vann.....
/ Morten
Fordi da har noen sånne som oss hatt anledning til å gi teknikeren et par små "hint" kanskje?Hmm hvorfor er lyden så altid først til at holde ud EFTER pausen ?
He he, av samme grunnHmm hvorfor er lyden så altid først til at holde ud EFTER pausen ?
Jeg hadde en 10 års pause fra bandbransjen og hadde i mellomtiden kun spilt akustisk. Jeg ble helt sjokkert over hvor dårlig lyd det faktisk er på konserter da jeg kom tilbake.Fordi da har noen sånne som oss hatt anledning til å gi teknikeren et par små "hint" kanskje?Hmm hvorfor er lyden så altid først til at holde ud EFTER pausen ?
-må innrømme at jeg gremmes ofte over lyden jeg hører på konserter, elektrisk forsterket vel og merke, der umodne teknikere med lue, buksesig og en flaske i neven får ture fritt.
Men det er klart, promille virker bedøvende på oss alle, så redusert opplevelse kan gi illusjon om bedre lyd.
Nono jeg har oplevet det med at lyden er bedre efter pausen helt alkoholfri. Sidste koncert jeg var til var Bjørn Berge på Mojo i København. Efter pausen var det en ORGASTISK oplevelse. Før pausen tænkte jeg på at gå hjem. Øllen kostet 70 kr. så jeg var ikke beruset.Jeg hadde en 10 års pause fra bandbransjen og hadde i mellomtiden kun spilt akustisk. Jeg ble helt sjokkert over hvor dårlig lyd det faktisk er på konserter da jeg kom tilbake.Fordi da har noen sånne som oss hatt anledning til å gi teknikeren et par små "hint" kanskje?Hmm hvorfor er lyden så altid først til at holde ud EFTER pausen ?
-må innrømme at jeg gremmes ofte over lyden jeg hører på konserter, elektrisk forsterket vel og merke, der umodne teknikere med lue, buksesig og en flaske i neven får ture fritt.
Men det er klart, promille virker bedøvende på oss alle, så redusert opplevelse kan gi illusjon om bedre lyd.
Nå forsøker jeg alltid å ha med egne teknikere som kjenner soundet og som vet hvordan vi vil at det skal låte. Det koster, men smaker også.
Hei, har ingen naturlig logisk forklaring på lyd etter pause annet enn at jeg er enig at det ofte sitter bedre da.Trompetnørd kunne godt tænke mig du skriver lidt om opvarmningstid inden lytning og hvor lang tid det er siden det sidst var tændt inden lytning. Er det muligt ?