Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.692
    Trompetnørd kunne godt tænke mig du skriver lidt om opvarmningstid inden lytning og hvor lang tid det er siden det sidst var tændt inden lytning. Er det muligt ?
    Hei, har ingen naturlig logisk forklaring på lyd etter pause annet enn at jeg er enig at det ofte sitter bedre da.
    Kan være at teknikeren får tid til å justere i pausen.

Forsterker, Dac OG Hardisk står på hele tiden. De får sjeldent pause. :)
    Ok så det er ikke en fejl kilde. Har du registreret at luft fuktigheden gjør en væsentlig forskel ? Det har jeg ! Især efter tordenvejr lyder det frygteligt agressivt.

Frost og klart vejr er det bedste for Hifi lytning hos mig.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.459
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg gir meg selv to feil til før jeg avbryter forsøket. Hadde håpet å klare meg med 13 runder, men nå ser det ut som jeg må kjøre dobbelt dvs 26 med maks 4 feil hvis det skal gi en sterk indikaskjon på blindtestens svakhet.
    Mtp "vanntett" testprosedyre så er du her ute på dypt vann. Nå endrer du bedømmingskriteriene basert på oppnådde utfall for å oppnå et spesifikt svar.

Mvh
    OMF

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Trompetnørd kunne godt tænke mig du skriver lidt om opvarmningstid inden lytning og hvor lang tid det er siden det sidst var tændt inden lytning. Er det muligt ?
    Hei, har ingen naturlig logisk forklaring på lyd etter pause annet enn at jeg er enig at det ofte sitter bedre da.
    Kan være at teknikeren får tid til å justere i pausen.

Forsterker, Dac OG Hardisk står på hele tiden. De får sjeldent pause. :)
    Ok så det er ikke en fejl kilde. Har du registreret at luft fuktigheden gjør en væsentlig forskel ? Det har jeg ! Især efter tordenvejr lyder det frygteligt agressivt.

Frost og klart vejr er det bedste for Hifi lytning hos mig.
    Tror det skal være stabilt, men jeg mistenker Laptopen for å være synderen.
    I stua merket jeg aldri noe forskjell på lydkvaliteten, men på rommet mitt er det større forskjeller. 23.30 og utover låter det ofte best.
    Men jeg må innrømme at "absolutt lydkvalitet" ikke opptar meg så mye. Er superfornøyd slik det låter nå uannsett vær eller vind.
    Jeg hører "alt" uten å få det slengt i ansiktet og det får foten til å trampe og det viktigste at den musikalske nysjerrigheten blir trigget.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Jeg gir meg selv to feil til før jeg avbryter forsøket. Hadde håpet å klare meg med 13 runder, men nå ser det ut som jeg må kjøre dobbelt dvs 26 med maks 4 feil hvis det skal gi en sterk indikaskjon på blindtestens svakhet.
    Mtp "vanntett" testprosedyre så er du her ute på dypt vann. Nå endrer du bedømmingskriteriene basert på oppnådde utfall for å oppnå et spesifikt svar.

Mvh
    OMF
    Gjør jeg det?
    Trodde jeg hele tiden har skrevet 11 riktige ganger 2 vil være en indikasjon.
    At jeg kommer til å avbryte etter to tidlige feil. Nå er det ikke ikke tidlig lenger, så da fortsetter jeg etter en feil til, men stopper etter to.
    Er ikke dette ganske konsistent da?

R

Roysen

Gjest
    Kanskje det er smart å alltid ta seg tid til A og B før X?

Mvh
    Roysen

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.459
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Mvh
    OMF
    Gjør jeg det?
    At jeg kommer til å avbryte etter to tidlige feil. Nå er det ikke ikke tidlig lenger, så da fortsetter jeg etter en feil til, men stopper etter to.
    Må innrømme at jeg har ikke 100% oversikt over hva du skrev tidligere, men når du endrer antall gjennomføringer til 26, så endrer du jo testutvalget. Kort fortalt - hvis du endrer "evalueringskriteriet" fordi du ikke har oppnådd de resultatene du ønsker - så påvirker dette sannsynlighetene.

Mvh
    OMF

R

Roysen

Gjest
    Jeg forstår det slik at han gjennomfører som planlagt, I motsetning til å avslutte tidligere enn planlagt - noe han vurderte dersom det hadde blitt 13 av 13 som han anså som godt nok antall uten feil til å påvise sin teori.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lytter du til samme tid på døgnet hver gang? Kan strømtrekket i nabolaget påvirke strømkvalitet og støy, hvis du f.eks. den ene dagen lytter når alle har lagt seg og neste dag lytter når hver eneste jævel i nabolaget har på kokeplater og stekeovn?

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Lytter du til samme tid på døgnet hver gang? Kan strømtrekket i nabolaget påvirke strømkvalitet og støy, hvis du f.eks. den ene dagen lytter når alle har lagt seg og neste dag lytter når hver eneste jævel i nabolaget har på kokeplater og stekeovn?
    Sålenge forholdene er like (gode/dårlige) for både A, B og X trenger kanskje ikke det spille noen rolle? "Dårlige" forhold burde jo gi "gode" kabler mulighet til å – eventuelt – vise sin overlegenhet, eller?

Går selvfølgelig ut fra at omtalte "variasjoner" på sitt "verste" ikke er på et nivå som maskerer (alle) forskjeller, men det har vel heller ikke vært antydet (ref. beskrivelsen "superfornøyd").

mvh e

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Mvh
    OMF
    Gjør jeg det?
    Må innrømme at jeg har ikke 100% oversikt over hva du skrev tidligere, men når du endrer antall gjennomføringer til 26, så endrer du jo testutvalget. Kort fortalt - hvis du endrer "evalueringskriteriet" fordi du ikke har oppnådd de resultatene du ønsker - så påvirker dette sannsynlighetene.

Mvh
    OMF
    Hei:)

Kriteriene for resultatet har ikke forandret seg. Tolker litt tvilstilfellene som dere har sett og er ikke like streng på om man tester A-B før X. Det svekker jo bare testen og vil ikke ha noe å si for selve resultatet.

Det jeg har ment hele tiden er:

I en test på 13 runder vil 13 riktige være en god indikasjon på forskjeller.
    11 riktige en gang utelukker ikke tilfeldigheter.
    11 riktige to ganger er mye sterkere.

En dobbel ABX blindtest der to stykker får 11 samtidig går som et nærmest vanntett resultat.
    To runder med 11 riktige av samme person er en god del svakere resultat, men godt nok for denne testen synes jeg.

26 gjennomføringer er to runder av 13 som har vært min plan hele tiden med mindre jeg får 13 av 13.
    12 av 13 har jeg ikke vurdert enda faktisk. Da tror jeg at jeg bare fortsetter et par runder til. 14 av 15 for eksempel er et sterkt resultat som begynner å få gode odds hvis man skal klare å tippe det.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det blir fort VELDIG omfattende hvis jeg skal fortelle om alle aspektene rundt hvordan man kan eleminere svakheter på blindtester og hvordan jeg gjør denne.

Denne testen er et resultat av mye research og mange tanker.
    Dere skal vite at forrige runde SVEI skikkelig og gjør at jeg legger meg i selen for å forsøke å utelukke feilkilder til neste runde. Kanskje ble jeg overmodig? I så fall skal det ikke skje igjen.
    Kommer det flere feil hører nok ikke JEG forskjell.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sålenge forholdene er like (gode/dårlige) for både A, B og X trenger kanskje ikke det spille noen rolle? "Dårlige" forhold burde jo gi "gode" kabler mulighet til å – eventuelt – vise sin overlegenhet, eller?

Går selvfølgelig ut fra at omtalte "variasjoner" på sitt "verste" ikke er på et nivå som maskerer (alle) forskjeller, men det har vel heller ikke vært antydet (ref. beskrivelsen "superfornøyd").

mvh e
    Selvsagt, men hvis det er slik at man på forhånd har gjort seg kjent med A og B over en periode på noen uker og på mange forskjellige senere tidspunkt
    skal prøve å identifisere X som A eller B uten å ta en runde med kjent A og B først, kan kanskje ytre forhold ha innvirkning? (Som f.eks. dårlig strømkvalitet på det aktuelle tidspunktet.)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

mvh e
    Selvsagt, men hvis det er slik at man på forhånd har gjort seg kjent med A og B over en periode på noen uker og på mange forskjellige senere tidspunkt
    skal prøve å identifisere X som A eller B uten å ta en runde med kjent A og B først, kan kanskje ytre forhold ha innvirkning? (Som f.eks. dårlig strømkvalitet på det aktuelle tidspunktet.)
    Du har et poeng Dazed. Litt av utfordringen ved å kun teste en gang om dagen.
    I går testet jeg jo Transparent i en lang periode før byttet. Derfor burde det vært tydelig kvalitetsforskjell
    mellom dem.
    Tror jeg har funnet en grunn som ikke har noe med kablene å gjøre. Holder det for
    meg selv så lenge så ikke debatten begynner å rase. Resultatene får svare for seg selv.:)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.674

Mvh
    Roysen
    Takk! Jeg gjør mitt ytterste for å få et positivt resultat. :)
    Det er ikke sikkert du bør felle dom de gangene du er usikker. "Vet ikke" er også et greit svar. Du kan godt ha "vet ikke" 9 av 10 ganger, så lenge du med stor sikkerhet treffer rett på den 10. Det er jo ikke et krav at man skal høre kabelforskjellene til alle tider og på alle strofer. Hvis du tvinger deg selv til å felle en dom de gangene du er usikker så blir dette også en test av din egen dagsform, kvaliteten på lysnettet osv.

Ulempen med å innføre "vet ikke" som kategori er at lyttingen kan bli for analytisk. At man begynner å second guesse seg selv og forsøke å pinpointe hva som er annerledes - for å være helt sikker. Med en gang man begynner å analysere så skreller man vekk saker og ting. Fungerer når man fokuserer på de rette tingene, men ikke hvis man har litt feil fokus. Når man tvinges til å felle dom hver gang så vil man (kanskje) stole mer på gut feelingen. Og gut feelingen har en evne til å trekke inn og syntetisere informasjon på en måte som analytisk tilnærming ikke har. Men hvis du har stunder der du er 100% sikker på hvilken kabel du lytter til, så går det an å legge opp testen deretter.

O

Oblivion

Gjest
    Tror jeg har funnet en grunn som ikke har noe med kablene å gjøre. Holder det for
    meg selv så lenge så ikke debatten begynner å rase. Resultatene får svare for seg selv.:)
    De fleste kabler trenger minst en halv time tilkoblet før de spiller noenlunde riktig,
    men enkelte kabler trenger å være tilkoblet kanskje så lenge som en uke før de spiller optimalt.

De "dårligste" kablene starter med det beste utgangspunktet fordi det ikke vil spille vesentlig bedre etterhvert,
    men de "beste" kablene vil ofte spille direkte dårlig rett etter et bytte og vil spille bedre og bedre.

Dette er mitt største ankepunkt mot ABX testing og det gjelder ikke bare for kabler...

I de tilfellene hvor den kablen du skal bedømme har stått tilkoblet noen timer før du lytter vil det naturligvis være veldig mye enklere å avgjøre hvilken kabel som er tilkoblet.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    De fleste kabler trenger minst en halv time tilkoblet før de spiller noenlunde riktig,
    men enkelte kabler trenger å være tilkoblet kanskje så lenge som en uke før de spiller optimalt.
    Hva kommer dette av?

I de tilfellene hvor den kablen du skal bedømme har stått tilkoblet noen timer før du lytter vil det naturligvis være veldig mye enklere å avgjøre hvilken kabel som er tilkoblet.
    I dette tilfellet er vel begge kablene tilkoblet forskjellige utganger hele tiden, så det blir kanskje ikke noe problem, eller mener du at de må ha ledet strøm i denne tiden før testen?

R

Roysen

Gjest
    I dette tilfellet er vel begge kablene tilkoblet forskjellige utganger hele tiden, så det blir kanskje ikke noe problem, eller mener du at de må ha ledet strøm i denne tiden før testen?
    Selvsagt!

Mvh
    Roysen

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt!

Mvh
    Roysen

Jepp. Det er jo logisk, gitt rammebetingelsene. ...Og da lurer jeg altså på dette:

Hva kommer dette av?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Mvh
    Roysen
    Takk! Jeg gjør mitt ytterste for å få et positivt resultat. :)
    Det er ikke sikkert du bør felle dom de gangene du er usikker. "Vet ikke" er også et greit svar. Du kan godt ha "vet ikke" 9 av 10 ganger, så lenge du med stor sikkerhet treffer rett på den 10. Det er jo ikke et krav at man skal høre kabelforskjellene til alle tider og på alle strofer. Hvis du tvinger deg selv til å felle en dom de gangene du er usikker så blir dette også en test av din egen dagsform, kvaliteten på lysnettet osv.

Ulempen med å innføre "vet ikke" som kategori er at lyttingen kan bli for analytisk. At man begynner å second guesse seg selv og forsøke å pinpointe hva som er annerledes - for å være helt sikker. Med en gang man begynner å analysere så skreller man vekk saker og ting. Fungerer når man fokuserer på de rette tingene, men ikke hvis man har litt feil fokus. Når man tvinges til å felle dom hver gang så vil man (kanskje) stole mer på gut feelingen. Og gut feelingen har en evne til å trekke inn og syntetisere informasjon på en måte som analytisk tilnærming ikke har. Men hvis du har stunder der du er 100% sikker på hvilken kabel du lytter til, så går det an å legge opp testen deretter.
    Hei
    Takk, dette er spot on på hvilke utfordringer en slik test gir lyttesansen. Jeg har lav terskel for "tvil-rundene" mine og blir vel egentlig det samme som vet ikke. Det er å unngå å lytte analytisk som er litt av utfordringen.
    Vi er visst enige om veldig mye vi. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

De "dårligste" kablene starter med det beste utgangspunktet fordi det ikke vil spille vesentlig bedre etterhvert,
    men de "beste" kablene vil ofte spille direkte dårlig rett etter et bytte og vil spille bedre og bedre.

Dette er mitt største ankepunkt mot ABX testing og det gjelder ikke bare for kabler...

Velkommen til tråden Oblivion! :)

Hmmm, interessant. Dette har jeg virkelig ikke hørt før.
    Hvis de blir koblet fra og koblet opp igjen etter få minutter vil de da også trenge lang tid på å spille optimalt?
    Nå er det faktisk slik at kablen jeg har bedømt oftest har stått i mange timer før jeg lytter siden Transparent Audio kabelen står i hele tiden.

O

Oblivion

Gjest

Hvis de blir koblet fra og koblet opp igjen etter få minutter vil de da også trenge lang tid på å spille optimalt?
    Nå er det faktisk slik at kablen jeg har bedømt oftest har stått i mange timer før jeg lytter siden Transparent Audio kabelen står i hele tiden.
    Ja det er min erfaring.
    Og det gjelder også andre komponenter slik som nettfiltrene jeg har laget.
    Deltok som utstiller på noen messer på begynnelsen av 2000 tallet og lagde et filter med releer som switchet nettfilter utgangene inn og ut med fjernstyring, men dette ble aldri demonstrert fordi filteret trengte noen minutter på å gi virkning og når en switcher inn og ut som i ABX testing så oppfatter hjernen første inntrykket som er det sterkeste og endringer som skjer i sekundene eller minuttene etter dette får en til å tvile på om første inntrykket var riktig og en ender opp slik som en ABX test normalt gjør...

Men når nettfilteret kunne stå tilkoblet og jeg spillte enten uten eller med filter - stoppet musikken - slo av spiller, DAC og effektforsterker - koblet nettkablene frem og tilbake mellom en padde og nettfilteret og slo på utstyret igjen og spillte den samme melodien igjen så klarte de aller fleste å høre forskjellene - og jeg trengte ikke å fortelle på forhånd at med filter ville det bli sortere bakgrunn, at bassen ble mer definert og gikk dypere eller at stemmer og instrumenter ble bedre separerte etc..

Jeg har tidligere uttalt at den eneste måten å teste om det er forskjell på kabler som virker og er til å stole på er følgende:
    La et kabel sett (gjerne den antatt beste) være tilkoblet og la det spille noen timer før en begynner å teste.
    Selve testen går ut på at en kanal (valgfritt høyre eller venstre) blir stående urørt gjennom hele testen og den andre kanalen får byttet kabler frem og tilbake. På denne måten er det enkelt å høre om det er forskjell fordi hele lydbildet vil bli forandret når det er stor forskjell, men selv små forskjeller vil være mulig å detektere. En finner kun ut om det er forskjeller, men ikke hva som er best med denne metoden.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Ja det er min erfaring.
    Og det gjelder også andre komponenter slik som nettfiltrene jeg har laget.
    Deltok som utstiller på noen messer på begynnelsen av 2000 tallet og lagde et filter med releer som switchet nettfilter utgangene inn og ut med fjernstyring, men dette ble aldri demonstrert fordi filteret trengte noen minutter på å gi virkning og når en switcher inn og ut som i ABX testing så oppfatter hjernen første inntrykket som er det sterkeste og endringer som skjer i sekundene eller minuttene etter dette får en til å tvile på om første inntrykket var riktig og en ender opp slik som en ABX test normalt gjør...

Men når nettfilteret kunne stå tilkoblet og jeg spillte enten uten eller med filter - stoppet musikken - slo av spiller, DAC og effektforsterker - koblet nettkablene frem og tilbake mellom en padde og nettfilteret og slo på utstyret igjen og spillte den samme melodien igjen så klarte de aller fleste å høre forskjellene - og jeg trengte ikke å fortelle på forhånd at med filter ville det bli sortere bakgrunn, at bassen ble mer definert og gikk dypere eller at stemmer og instrumenter ble bedre separerte etc..

Jeg har tidligere uttalt at den eneste måten å teste om det er forskjell på kabler som virker og er til å stole på er følgende:
    La et kabel sett (gjerne den antatt beste) være tilkoblet og la det spille noen timer før en begynner å teste.
    Selve testen går ut på at en kanal (valgfritt høyre eller venstre) blir stående urørt gjennom hele testen og den andre kanalen får byttet kabler frem og tilbake. På denne måten er det enkelt å høre om det er forskjell fordi hele lydbildet vil bli forandret når det er stor forskjell, men selv små forskjeller vil være mulig å detektere. En finner kun ut om det er forskjeller, men ikke hva som er best med denne metoden.
    Takk!

Jeg mener det går an å lure hodet rundt utfordringene med ABX, men det tar lengre tid.
    Jeg må innrømme at det du sier virker litt utrolig ut for meg, hadde det ikke vært for det at jeg mener jeg har hørt det selv. Spesielt ved innspilling av ENKELTE komponenter som gir denne prosessen ved at det låter bra med en gang før de går ned i en bølgedal før de sakte begynner å låte bra igjen!?
    På Diabloen var dette meget tydelig.

Skal komme med en helt håpløs observasjon for de tekniske kyndige, men jeg "rettet opp lyden" under innspillingen ved å la forsterkeren stå over natta med innspillingspor. Når den stod på med musikk så skjedde det noe negativt igjen. Sakte men sikkert ble disse observasjonene borte og dynamikken ble skarpere og skarpere.
    For utrolig til at jeg tror jeg har rett i observasjonene, men siden jeg deler det finnes det en undring der.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    ABX Runde 8

8 Runde: gjettet Riktig: Blå kablel

1. Runde: Blå kabel
    2. Runde: Transparent kabel
    3. Runde: Transparent kabel
    4. Runde: Transparent kabel
    5. Runde: Transparent kabel
    6. Runde: Transparent kabel
    7. Runde: Blå kabel (feil)
    8. Runde: Blå kabel
    7: riktige svar

En runde i tvil. Riktig tippet.

To runder i tvil hvor jeg tippet galt etter hverandre. OBS! Teller ikke som tvilsrunde pga for sliten lytteform. Burde ikke ha forsøkt.

1.Mynt
    2.Kron
    3.Mynt
    4.Kron
    5.Kron
    6.Kron
    7.Kron
    8.Kron

Konklusjon: Ingen tvil i dag. Forskjellen i dag føles for meg betydelig og verdt penger. TA kabelen kommer mye nærmere sjelen i musikken (i dag).

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.692
    Synes det er fint Trompetnerd "beviser" der kan høres forskel på kabler.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    787
    Torget vurderinger
    5
    Denne testingen din av en og samme kabel fremstår som nesten like nerdete som det denne personen driver med ved 0:21

Growing pains of Adrian Mole - Opening titles - YouTube
    Ikke nerdetet i det hele tatt! Veldig interssant.

Mvh
    Roysen
    Det er vel med dette som det meste annet her i verden, interessant for noen og ikke fullt så givende for andre.

Dette er en anleggstråd der trådeier deler med seg av sitt oppsett, rom, musikk, tanker og ideer. Han er veldig åpen i forhold til mulige løsninger og bakenforliggende årsaker til egne opplevelser og observasjoner. I tillegg er han langt over gjennomsnittlig imøtekommende og høflig i sin fremtoning.
    Han er åpen for innspill til kommentarer til metodikk og utfall av sine egne tester.
    Allikevel kommer det altså innspill som, så vidt jeg kan skjønne, ikke er ment som stort annet enn negativt ladet kritikk uten noen form for konstruktivitet bak.
    I min verden er kritisk søkelys og konstruktiv kritikk hjertelig velkommen, men rene negative utsagn av denne sort synes jeg man kan holde seg for god for. Det gleder ingen og bringer ikke saken videre. Har man ikke annet å bidra med, kan man heller la være. Synes jeg.

Denne tråden, som helhet, er en av de bedre anleggstrådene synes nå jeg. At ikke alle temaene i tråden blir like treffende for alle skulle bare mangle etter over 1500 innlegg. Samtidig viser 1500 innlegg at det er interesse for tråden, så kjør på Trompetnerd.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Men han kan nå snart bestemme seg for om denne kabelen er bedre enn den han sammenligner med? :) Min kommentar var nå ment litt for spøk da..til tross for at dette med kabler egentlig er alt for alvorlig til å spøke med, som kjent.
    Jeg kunne sikkert fått en ok brukt Porsche for det jeg har brukt på anlegget, og den hadde sikkert fungert bedre som penisforlenger enn et sært hifianlegg med sære kabler.

Hva er det for en Transparent- kabel? Høyttaler eller signal? Hva er prisen for den? Hva sammenlignes med? Supra- kabelen?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    9 Runde: gjettet Riktig: Blå kablel

9. Runde: Blå kabel
    8: riktige svar

To runder i tvil hvor jeg tippet galt etter hverandre. OBS! Teller ikke som tvilsrunde pga for sliten lytteform. Burde ikke ha forsøkt.

1.Mynt
    2.Kron
    3.Mynt
    4.Kron
    5.Kron
    6.Kron
    7.Kron
    8.Kron
    9.Mynt

Tippet riktig igjen gitt. I dag var jeg LITT i tvil, men tenkte at hvis anlegget mitt virkelig spiller så livløst som det her så får det være det samme. Det måtte bli blå kabel. Er skikkelig vanskelig å være trygg på tippingen når det ikke er noen tonale forskjeller å spore. Det er virkelig vanskelig å høre om det ligger et slør over eller ikke.

PS: Til de som ikke har sett det, så foregår tre tippinger samtidig for å illustrere hvor vanskelig det er å tippe 11 av 13 når sjansen er 50%. Slik jeg leser det, så leder kabeltippingen klart foreløpig. ;)

Takk Roysen og Drossel!

@Holmium: Tusen takk for verdens hyggeligste ord!:):):)
    Kule-Trygve og jeg har en greie oss i mellom. Tar meg ikke nær av han, han mener det ikke vondt selv om jeg kan spare meg for hans useriøse innlegg. De seriøse innleggene derimot liker jeg.
    Veldig hyggelig at du oppfatter trådens intensjon 100%. 1500 poster og 50,000 klikk er jo litt vanskelig å forstå.

@Kule-Trygve: Peniskommentaren var ikke ment til deg, bare siktet til videoen;)

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.692
    Kris Kristoffersen live Copenhagen 17/2 Poetisk højklasse fra forkølet Kris. Helhedsindtryk ZZZZZ hvorfor tog han katten med ( datteren) ? Ok da billetten var gratis.

Lyden var næsten High End.

Back to topic : Der var mange diffusorer over scenen og i taket. Bidrog til den fornuftige lyd.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hmmm, noe jeg burde sjekke ut Drossel?

Noe å tenke på hvor omfattende diffusjon er brukt i halvakustiske/konsert saler, mens kinoer er dempet.

Spilte forresten en god konsert i går som vi delte med et københavnerband i går. Helt fullt med 400 feststemte publikummere som gav en minnerik konsert for min del i går. Var skikkelige hornPA og hadde en god senheiser mikrofon for kvelden. Tror trompeten trøkket skikkelig. Da er det moro.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Runde 10 ABX

10 Runde: gjettet Riktig: Transparent kabel

10. Runde: Transparent kabel
    9: riktige svar

1.Mynt
    2.Kron
    3.Mynt
    4.Kron
    5.Kron
    6.Kron
    7.Kron
    8.Kron
    9.Mynt
    10. Mynt

T

tce-teams

Gjest
    Mye testing på deg trompetN kommer du fram til noe konklusjon :D Og høre forskjell på kabler er vanskelig synes jeg , men det kommer an på visse kabler det er , høyttaler kabler synes jeg det er enklest og høre forskjell på men det er nå meg da :D

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ja du sier noe! :)
    Dette er bare kos. Rutinen har blitt sånn at jeg tar testen sammen med kveldssession, når kone og unger sover. 14 tester er ikke all verden heller. Tenker jeg blir ferdig med kabelforskingen til sommeren, men skal ikke plage dere lengre enn til juletider tenker jeg.:)

T

tce-teams

Gjest
    Dette er bare kos. Rutinen har blitt sånn at jeg tar testen sammen med kveldssession, når kone og unger sover. 14 tester er ikke all verden heller. Tenker jeg blir ferdig med kabelforskingen til sommeren, men skal ikke plage dere lengre enn til juletider tenker jeg.:)
    For meg så kan du bare plage oss så mye du vil med testing og kabler , jeg liker og følle tråden din mye og lære om her :D

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Runde 11 ABX

11 Runde: gjettet Riktig: Transparent kabel

10. Runde: Transparent kabel
    11. Runde: Transparent kabel
    10: riktige svar

1.Mynt
    2.Kron
    3.Mynt
    4.Kron
    5.Kron
    6.Kron
    7.Kron
    8.Kron
    9.Mynt
    10. Mynt
    11. Kron

Må rett og slett innrømme at jeg sliter litt de seneste dagene. Tror PCen min er inne i en dårlig syklus igjen og vil støye litt. Har derfor hatt noen tvilsrunder igjen. I dag har jeg lyttet i 45 min før jeg våget ta en avgjørelse. Da var jeg også i tvil, men jeg hørte en liten støy fra diskanten som gjorde at jeg ble ganske sikker på hvilken kabel det var. Det var dette jeg tror jeg ble lurt av den gangen jeg hørte feil. Støyen minsker naturligvis forskjellene.
    Har prøvd Oblivions tips med å la kablene konsekvent stå i før testen. Da blir det bare X tester jeg driver med, men det fungerer tydeligvis det også.
    Sist test var det krystallklart hvilken kabel. I dag vanskeligere.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    For meg så kan du bare plage oss så mye du vil med testing og kabler , jeg liker og følle tråden din mye og lære om her :D
    Takk for det, hyggelig du følger tråden! Du har jo litt av verdt å lære bort du og...:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn