Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Runde 12 ABX

12 Runde: gjettet Riktig: Blå kabel

1. Runde: Blå kabel
    2. Runde: Transparent kabel
    3. Runde: Transparent kabel
    4. Runde: Transparent kabel
    5. Runde: Transparent kabel
    6. Runde: Transparent kabel
    7. Runde: Blå kabel (feil)
    8. Runde: Blå kabel
    9. Runde: Blå kabel
    10. Runde: Transparent kabel
    11. Runde: Transparent kabel
    12. Runde: Blå kabel
    11: riktige svar

En runde i tvil. Riktig tippet.

To runder i tvil hvor jeg tippet galt etter hverandre. OBS! Teller ikke som tvilsrunde pga for sliten lytteform. Burde ikke ha forsøkt.

1.Mynt
    2.Kron
    3.Mynt
    4.Kron
    5.Kron
    6.Kron
    7.Kron
    8.Kron
    9.Mynt
    10. Mynt
    11. Kron
    12. Kron

Og da var det et faktum at jeg SANNSYNLIGVIS hører forskjell. Resultatet kan minimum bli 11 av 13. Hvis jeg svarer rett på neste slik at det blir 12 av 13 så får dere tipse om hvor lenge jeg trenger å holde på før resultatet er sikkert. Hvis jeg svarer feil på neste begynner vi om igjen og da er målet å kopiere 11 av 13 en gang til.
    Den gangen jeg hadde feil var mest sannsynlig pga støy fra PCen som minimaliserte forskjellene. Dette har jeg blitt obs på etterpå og har kunnet tippe riktig som i går med det i bakhodet.

I dag derimot med ny og frisk PC holdt jeg på å gå i baret. Kom hjem og hørte rett på X-kabel. Det låt så bra så bra, anlegget hadde en topp dag. Tror flere av sporene var blant det beste opplevelsen jeg har hørt på anlegget, men det var antydning til litt ull i bassen og enkelte toner kom ut i rommet på en "fet" måte. Konsertsalakustikken hang ikke nok igjen. Så jeg valgte å tvile, det låt kjempebra, men det var på tross av kabelen og ikke pga av.
    Det var blå kabel som spilte. Koblet om til Transparent og ble overbevist. Denne dro det hele en god bil lengre. Det er akurat om om den svarte konturstreken blir tynnere og lydbildet blir mer energisk.
    Fikk kona til å koble en gang til og i praksis ble det en ABX test i dag.
    Hørte med en gang av den litt "fete" dynamikken var tilbake og valgte blå kabel.

Siden anlegget er i storform (jeg tuller litt) ;) så har jeg ikke tid til å skrive her.

Til kabeltilhengerene: Det er sannsynlig at det går an å høre forskjeller på kabler. Selv i blindtest hvis det legges opp til det.
    Til skeptikerene: Det er nærmest umulig å detektere disse i blindtest, selv med en kvasifilterkabel som testkabel.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Hmmm.

Til kabeltilhengerene: Det er sannsynlig at det går an å høre forskjeller på kabler. Selv i blindtest hvis det legges opp til det.
    Til skeptikerene: Det er nærmest umulig å detektere disse i blindtest, selv med en kvasifilterkabel som testkabel.

Blir dette litt "Ole Brumm"?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.459
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Trompet!

Gratulerer med godt gjennomført test, selv om du har en runde igjen.
    Uten at jeg har en binomisk sannsynlighetstabell foran meg her, er jeg trygg på at dette resultatet står seg godt nok til å hevde at du hørte forskjell på de to testede kablene.

I mine øyne så styrker dette resultatet tiltroen til ABX som metode - da du har greid å avdekke noe som må karakterisereres som små forksjeller.

(Jeg vil nok likefullt hevde at du resultatet ikke rokker ved etablert vitenskap, da du trolig har testet to kabler som måler relativt ulikt - også i det hørbare området)

Mvh
    OMF

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ikke Ole Brum Scrooge.

Bare et forsøk på forklaring på at flere av de siste stegene på hifihimlen mot Nirvana kan være JÆVLIG vanskelig å detektere i 13 runders ABX blindtester. Legger man til at det skal gjøres i ukjente oppsett i løpet av en dag og flere personer i testpanelet kan vi nesten legge til umulig.

Det er ikke dermed sagt at disse forskjellene er ubetydelige, kanskje heller tvert i mot.

Utfordring til alle: Forsøk å la kona eller en venn flytte høyttaleren 0.5 m frem eller tilbake og forsøk å teste dette blindt ved et minutts lytteintervaller med samme låt. Prøv å nivåmatche slik at volumet er nogenlunde likt. 13 runder med to personer i panelet hvor begge to skal tippe rett 11 ganger.
    Lykke til! ;)
    PS: Hvis dere ikke hører forskjell, vil det da si at det er det samme om høyttaleren står 0.5meter frem eller tilbake?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hvis dere ikke hører forskjell, vil det da si at det er det samme om høyttaleren står 0.5meter frem eller tilbake?
    Ja. Selvsagt, er det ikke?
    He he, jeg mener: hvis dere ikke detekterer det i blindtesten! Jeg regner med de fleste hører forskjell på en slik høyttaler forandring.
    Rommets og høyttalers samspill er jo den viktigste og mest hørbart faktoren i hobbyen etter min mening.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei Trompet!

Gratulerer med godt gjennomført test, selv om du har en runde igjen.
    Uten at jeg har en binomisk sannsynlighetstabell foran meg her, er jeg trygg på at dette resultatet står seg godt nok til å hevde at du hørte forskjell på de to testede kablene.

I mine øyne så styrker dette resultatet tiltroen til ABX som metode - da du har greid å avdekke noe som må karakterisereres som små forksjeller.

(Jeg vil nok likefullt hevde at du resultatet ikke rokker ved etablert vitenskap, da du trolig har testet to kabler som måler relativt ulikt - også i det hørbare området)

Mvh
    OMF
    Takker!

Det har aldri vært noe problem med ABX blindtest, bare utføringen og kunnskapen rundt;)

Dette rokker ikke ved noe etablert vitenskap nei, men det kan kanskje få enkelte som tror på egne ører til å fortsette med det.:)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mente også det. Hvis jeg ikke hører forskjell på å flytte høyttaleren en halvmeter hit eller dit blindt, stoler jeg på at jeg ikke gjør det når jeg ser hvor den står heller. Men det gir jo ganske tydelige forskjeller på både bredde og dybde i lydbildet, samt gjerne nivået i bassen.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det er en ærlig sak det Dazed. Jeg konkluderer anderledes.:)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men, og dette er ikke noe forsøk på å være vemmelig eller spydig, (Ville bare presisere det siden slike temaer er litt touchy heromkring.) hvis du ikke hører noe blindt, men plutselig hører det når du ser oppsettet fordi du "vet at det selvsagt er sånn": Hva konkluderer du av det?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Men, og dette er ikke noe forsøk på å være vemmelig eller spydig, (Ville bare presisere det siden slike temaer er litt touchy heromkring.) hvis du ikke hører noe blindt, men plutselig hører det når du ser oppsettet fordi du "vet at det selvsagt er sånn": Hva konkluderer du av det?
    Bevares, er bare glad for innspill jeg. Hvertfall sakelige som dine.
    Hvis jeg ikke hører det blindt så er den seende bare innbildning. Problemet er at det er en VESENTLIG forskjell å lytte "blindt" på egne måter enn å strukturere det gjennom en ABX test, men jeg mener å ha kunnet antyde her i tråden hvor mye som skal til for å høre forskjeller i en 12 runders blindttest med forskjeller som ved seende lytting oppleves betydlige.

Har forresten laget en tråd omkring temaet. Vi kan kanskje diskutere videre der?

http://www.hifisentralen.no/forumet...6187-seende-vs-blind-lytting.html#post1476775

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Har akkurat vært på en session med EHED hos en bekjent som trenger ny effektforsterker.
    Prøvde ut hans Forte/Piano- forsterker som er baser på Ncore modulene.
    Anbefales å forsøke disse, de ser veldig fine ut og gjorde underverker med dette oppsettet.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har akkurat vært på en session med EHED hos en bekjent som trenger ny effektforsterker.
    Anbefales å forsøke disse, de ser veldig fine ut og gjorde underverker med dette oppsettet.
    Hei. Har du eller har du planer om å teste disse hjemme med Respos Grand?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei. Har du eller har du planer om å teste disse hjemme med Respos Grand?
    Ja, har tenkt å teste den på Respons. Hvis den spiller bedre enn det jeg har ser jeg ingen grunn til å ikke bytte.
    Diabloen er et råskinn av en forsterker synes jeg, så det blir en verdig motstander for Ncore.

R

Roysen

Gjest
    Hei, TrompetN.

Jeg er veldig glad for at du tok deg tid til å gjøre dette og at du gjorde det på denne måten. Du sannsynliggjorde to punkter som jeg har hevdet hele tiden. For det første at det er hørbare forskjeller på kabler og for det andre at ABX som metode ikke er god nok til å avsløre disse forskjellene. ABX kan utføres på så mange måter og likevel være i henhold til protokollen selv om en rekke elementer som kan forstyrre resultatet ikke er eliminert.

Mvh
    Roysen

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dette var jo en abx-test. Var det ikke?

Alle er vel nå som sagt enige i at det kan være hørbare forskjeller på kabler, men kanskje ikke like enige om hvorfor.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Når jeg leser om Trompetnerd sine betrakninger litt fra sidelinjen kan jeg ikke annet enn å la meg imponere. Det er sjeldent å se noen med så store kognitive styrker og måten du bruker det metakognitivt for å lære. Du har en egen evne til å ta med deg lærdom fra ditt virke som trompetist og musiker og gjøre dette verdifullt i settingen hjemme. Istedenfor å oppleve kognitiv dissonans som jeg ser andre sliter med når dems daglige virke står i veien for vår hobby, opplever jeg at du bruker det som din styrke. Kudos til deg!

Thomas

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Dette var jo en abx-test. Var det ikke?

Alle er vel nå som sagt enige i at det kan være hørbare forskjeller på kabler, men kanskje ikke like enige om hvorfor.
    for et par år siden var det overhodet ikke forskjell på kabler blant mange

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man skal argumentere mot hva noen må ha ment en eller annen gang i fortiden, i stedet for hva som blir sagt nå, i den aktuelle diskusjonen, er det kanskje ikke så rart at kranglingen bare fortsetter? ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    poenget er at svært lite er hamret inn i stein (særlig her inne på HFS)

T

tce-teams

Gjest
    Ja du sier noe! :)
    Dette er bare kos. Rutinen har blitt sånn at jeg tar testen sammen med kveldssession, når kone og unger sover. 14 tester er ikke all verden heller. Tenker jeg blir ferdig med kabelforskingen til sommeren, men skal ikke plage dere lengre enn til juletider tenker jeg.:)
    For meg så kan du bare plage oss så mye du vil med testing og kabler , jeg liker og følle tråden din mye og lære om her :D
    Takk for det, hyggelig du følger tråden! Du har jo litt av verdt å lære bort du og...:)
    takk for det du :D

T

tce-teams

Gjest
    Er det en signalkabel du driver og tester?
    Ja.
    Begge er mine. Det eneste jeg tester er hvordan hørselen vår fungerer egentlig.
    Signalkabler er viktig synes jeg , jeg hadde ein q coaxial digital kabel til 99 kr for 2 meter , denne var utrolig dårlig fikk mye bakrunn susing i den kabelen. Men når jeg gikk over til inakustisk sin refrenz coaxial digital kabel var dette problemet over pris 1100 noe med frakt. Så pris har mye og si når det kommer til kabler om hvordan di presisterer i et anlegg.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.595
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Slik min Chapter forsterker er konstruert, så låter det annerledes med mine TA kabler også!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    @Roysen: Bare hyggelig!

@Kugre Diken (eller var det Griffelfelt ;) ): Tusen takk for komplimenter! De der gikk rett inn og gjorde godt for sjela. :)

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Du sannsynliggjorde to punkter som jeg har hevdet hele tiden. For det første at det er hørbare forskjeller på kabler og for det andre at ABX som metode ikke er god nok til å avsløre disse forskjellene. ABX kan utføres på så mange måter og likevel være i henhold til protokollen selv om en rekke elementer som kan forstyrre resultatet ikke er eliminert.
    Dette gir ikke mening i mitt hode.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Bare for å ha en ting klart!:

Den ABX-testen jeg arrangerte nå var ikke for å bevise forskjeller på kabler. Den var for noe større: Å kunne stole på egne lytteinntrykk. Hører man forskjell selv så kan man stole på at det man hører er rett. Da spiller det liten rolle hvorfor jeg hørte forskjell på disse enkeltkablene. Det finnes så mange andre lytteinntrykk i de tusen hjem som er enda mer relevante.

Mer om dette i tråden: "Seende" VS "blind lytting" i morgen.

God natt! :)

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Den ABX-testen jeg arrangerte nå var ikke for å bevise forskjeller på kabler. Den var for noe større: Å kunne stole på egne lytteinntrykk. Hører man forskjell selv så kan man stole på at det man hører er rett.
    Nå ble jeg ennå mer forvirret. «Hører man forskjell selv så kan man stole på at det man hører er rett.» I et testoppsett som det du her gjennomfører, så er en jo på vei til noe slikt innenfor testoppsettet. Men hvis du mener at du nå gjennom denne testen har gitt gode grunner for at enhver opplevd forskjell i en eller annen sammenheng (ikke innenfor et testoppsett som dette) er å påpeke en virkelig forskjell, så høres det jo rart ut for meg.

En annen tolkning av det du sier er jo at en hører det en hører. Det er jo greit nok, men en analytisk dom, og sier lite. Absolutt ingen er uenig i det.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ja.
    Er høyttalerkablene dine sånne "billigkabler"? Ser det er noen RA- kabler til salgs nå, for noen få tusenlapper...
    Takk for tipset!

Liker ikke RA høyttalerkabler.
    Edit: Sorry, ble litt kort den der. Var litt sent på kvelden. Har ikke så gode erfaringer med RA høyttalerkabler, Respons og min preferanser.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Den ABX-testen jeg arrangerte nå var ikke for å bevise forskjeller på kabler. Den var for noe større: Å kunne stole på egne lytteinntrykk. Hører man forskjell selv så kan man stole på at det man hører er rett.
    Nå ble jeg ennå mer forvirret. «Hører man forskjell selv så kan man stole på at det man hører er rett.» I et testoppsett som det du her gjennomfører, så er en jo på vei til noe slikt innenfor testoppsettet. Men hvis du mener at du nå gjennom denne testen har gitt gode grunner for at enhver opplevd forskjell i en eller annen sammenheng (ikke innenfor et testoppsett som dette) er å påpeke en virkelig forskjell, så høres det jo rart ut for meg.

En annen tolkning av det du sier er jo at en hører det en hører. Det er jo greit nok, men en analytisk dom, og sier lite. Absolutt ingen er uenig i det.
    Lurer på om du har fått svar på det du lurer på eller om du fortsatt lurer.

Spørsmålet ditt her er litt for uklart til at jeg klarer å gi noe svar som ikke skaper mer forvirring.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Ja.
    Er høyttalerkablene dine sånne "billigkabler"? Ser det er noen RA- kabler til salgs nå, for noen få tusenlapper...
    Takk for tipset!

Edit: Sorry, ble litt kort den der. Var litt sent på kvelden. Har ikke så gode erfaringer med RA høyttalerkabler, Respons og min preferanser.
    Å..hva var det du ikke likte? Noe spesielt? Men du har nå prøvd i det minste..

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ja.
    Takk for tipset!

Det er bare jeg som er litt sær Trygve, ikke noe annet.
    Det låt mer "Hifi" i mitt oppsett og det er ikke retningen jeg søker. Jeg har hørt fra flere hold at det kan være smart å ha samme kabeltype gjennom hele kjeden, så det kan jo være noe der også.
    Jeg søker en så transparent og mørk lyd som mulig full av energi og detaljer. Ikke så ulikt konsertsalen...:)

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest
    Du sannsynliggjorde to punkter som jeg har hevdet hele tiden. For det første at det er hørbare forskjeller på kabler og for det andre at ABX som metode ikke er god nok til å avsløre disse forskjellene. ABX kan utføres på så mange måter og likevel være i henhold til protokollen selv om en rekke elementer som kan forstyrre resultatet ikke er eliminert.
    Kanskje du kunne utdype dette noe?

Mvh
    Roysen

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje du kunne utdype dette noe?

Mvh
    Roysen
    http://www.hifisentralen.no/forumet...7-seende-vs-blind-lytting-11.html#post1480112

T

tce-teams

Gjest
    Ja.
    Takk for tipset!

Det er bare jeg som er litt sær Trygve, ikke noe annet. Og som du ser på signaturen min så har jeg litt forskjellige kabler , når det kommer til dacen min + subwoofrene mine og hdmi kablene.
    Det låt mer "Hifi" i mitt oppsett og det er ikke retningen jeg søker. Jeg har hørt fra flere hold at det kan være smart å ha samme kabeltype gjennom hele kjeden, så det kan jo være noe der også.
    Jeg søker en så transparent og mørk lyd som mulig full av energi og detaljer. Ikke så ulikt konsertsalen...:)
    Hei trompetn jeg bruker nordost høyttaler ledninger på front , center og surround høyttalerene mine. Men er det viktig og ha nordost heile veien , da mener jeg både signal kabler , hdmi kabler etc etc før dette er noe jeg ikke har tenkt på. Jeg synes det er viktig med samme sort kabler på høyttalerene mine men signal kabler og diverse har det stor betydning tro ? Og som du ser har jeg litt forskjellige kabler når det kommer til , dacen min subwoofrene mine tven effektforsterkeren osv.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ja.
    Takk for tipset!

Det er bare jeg som er litt sær Trygve, ikke noe annet. Og som du ser på signaturen min så har jeg litt forskjellige kabler , når det kommer til dacen min + subwoofrene mine og hdmi kablene.
    Hei trompetn jeg bruker nordost høyttaler ledninger på front , center og surround høyttalerene mine. Men er det viktig og ha nordost heile veien , da mener jeg både signal kabler , hdmi kabler etc etc før dette er noe jeg ikke har tenkt på. Jeg synes det er viktig med samme sort kabler på høyttalerene mine men signal kabler og diverse har det stor betydning tro ? Og som du ser har jeg litt forskjellige kabler når det kommer til , dacen min subwoofrene mine tven effektforsterkeren osv.
    Hei, har hverken bred kunnskap eller erfaring på emnet, men mennesker jeg stoler på med meget bred kunskap og erfaring hevder at dette kan være betydelig i noen sammenhenger.
    Vagt svar dessverre. Nordost er spesielle kabler, så jeg ville prøvd det.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.692
    Ja.
    Takk for tipset!

Lyden i salen og ikke der mikrofonerne stod :confused: . Som du skriver det mener du nok det første går jeg ud fra. Kan genkende din beskrivelse af RA. Havde nogle signalkabler ganske kort tid. Blev hurtigt trættende.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ja.
    Takk for tipset!

Lyden i salen og ikke der mikrofonerne stod :confused: . Som du skriver det mener du nok det første går jeg ud fra. Kan genkende din beskrivelse af RA. Havde nogle signalkabler ganske kort tid. Blev hurtigt trættende.
    Lyden av der mikrofonene står.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn