Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    787
    Torget vurderinger
    5
    I dag er det en spesiell dato 12.12.12 som dere vet. Det dere ikke vet er at kona mi har bursdag i dag og blir 12+12+12 år.
    Tilfeldigheter beriker livet noen ganger. :)
    Ikke minst er det virkelig forunderlig at 12+12+12= 29 :cool:

T

tce-teams

Gjest
    Mye arbeid med et rom du planlegger å flytte fra TN, men det ER jo rene "kildeforskningen", og kunnskap
    du selvfølgelig tar med deg videre.

Vis vedlegget 170954

Morten
    Ja, enig det. :)
    Alt bunner i at jeg muligens kan bygge et rom fra bunnen i fremtiden og da er det greit å ha prøvd litt forskjellig.
    På den annen side er det veldig moro og de 5-6 tusen jeg har brukt på akustikktiltakene er ikke allverden i forhold til mye annet jeg har brukt på Hifi.

Førstehåndserfaring er gull verdt etter min mening. Kunnskapen blir mye svakere med en gang man leser det eller blir fortalt det.
    Har en følelse at du vil være enig med meg i det.;)

Har en tråd gående et eller annet sted som bekrefter nettopp utfordringene rundt dette.:rolleyes:
    Må si meg enig med deg der trompetN har du , bygget et dedikert rom fra før av. Så veit jo hvordan du vil ha det på neste rom du eventuelt bygger eller blir enda bedre faktisk :D

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    742
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    I dag er det en spesiell dato 12.12.12 som dere vet. Det dere ikke vet er at kona mi har bursdag i dag og blir 12+12+12 år.
    ser ut som vi har mere til felles enn et lytterom med respons grand trompetnerd, kona mi har også dagen 12.12.12. :)

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Den var ganske rå:)
    Gratulerer til damen og husk å switche til riktig kabel når dere skal kose dere med musikk på "koserommet" i kveld :p
    Moroklumpen:)

Takk, skal hilse videre!
    PS: Når får JEG prøve de vidunderboksene dine hjemme her da?
    Hei,
    Demo monoblokkene er på rundtur og nye kabinetter er på vei inn, men LITT som skjer nå før jul.
    Vi får kanskje ta en runde på nyåret? Veldig spennende å få høre hvordan det låter hos deg nå!

T

tce-teams

Gjest

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    ser ut som vi har mere til felles enn et lytterom med respons grand trompetnerd, kona mi har også dagen 12.12.12. :)
    Så moro!! Hva hadde oddsen for det gitt tro? :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Oi, den der gikk over hodet på meg. :)
    Hei trompetN er det lov og spørre om hvilken komponenter du bruker høyttaler osv eller bilder :D
    Selvfølgelig. Blir litt lenge mellom hver gang jeg nevner det kanskje.

Hei jeg bruker fra innerst til ytterst.

-Macbook Pro
    -Pure music
    -Audiolense http://www.juicehifi.com
    msmcorrtargetestimatefullrange.jpg

-Wireworld Gold digitalkabel
    -M2tech
    -Burson Dac DA 160
    scaled_a8842f9ce152.jpg

5.jpg

http://www.moiz.no/produkter/burson-audio/burson-da-160.html

-Transparent audio Super

-Gryphon Diablo
    open2.jpg

7.jpg

gryphon-diablo-tg3.jpg

http://www.gryphon-audio.dk/Content/Media/2733f74d71604068b1a957c2a3014aac/review(3).pdf

-Supra høyttalerkabel (er under oppgraderingsfokus :) )

-Respons Grand (gammel versjon med relevator diskant, spiller midt i blinken for meg).

respons.PNG

Jeg faller visst på produkter som er "kjelt" med og forfinet over lang tid av små produsenter. Og liker visst filterløse komponenter bedre enn gode måleparametere.
    Det kan også være tilfeldig at det er blitt slik, men det er ingen tilfeldigheter bak produktene jeg har.
    Høyttalerene brukte jeg 5 år på å lete frem og forsterkeren har jeg brukt 9 år på å finne.
    Dacen er nok mer tilfeldig valgt og vil bli utfordret til stadighet av konkurenter på hjemlån.:)
    Transparent jobber kontinuerlig med å fange konsertsalatmosfære i kablene sine og bruker flere stjerner i klassisk musikk som sine prøvepiloter i jakten på den lyden. Det høres og passer meg fint siden det er klassisk orkestermusikk som har førsteprioritet her.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    742
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Så moro!! Hva hadde oddsen for det gitt tro? :)
    Tja, oddsen i seg selv er hvertfall slim to none.. Men likevel:) kjekt med noen bilder i tråden din igjen forresten!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Desemberstemninger

Julestemninger.normal.jpg

En liten desemberanbefaling fra meg for å komme i den rette feststemningen.
    Er noen år siden denne platen kom ut nå og har vokst på meg. Jeg har en tendens til å stemple slik musikk som dette som Harry, men jeg må bare innrømme at denne oser av spilleglede og det skal man ikke kimse av. Her har de ikke vært så nøye på det og høres bare ut som de har hatt det gøy.

Jeg og mange andre har ventet på at Ole Edvard skulle "komme ut av skapet" musikalsk sett. Det blir altfor trygt, perfeksjoner og kjedelig på de fleste cdene hans. Undrer hva som fikk han til å tøyle slipset på denne.

Anbefaler disse sporene for å komme i adventshumør.

Gloria In Exelsis Deo by Ole Edvard Antonsen on Spotify

Arrival by Ole Edvard Antonsen on Spotify

Hallelujah by Ole Edvard Antonsen on Spotify

Ding Dong (Julemedley) by Ole Edvard Antonsen on Spotify

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    ^La til litt stoff om anlegget.
    Analogdelen i dacen ser fornuftig ud med OPA Earth !
    Dette er litt gresk for meg, kan du utdype for min skyld?
    Jeg synes bare den låter veldig musikalsk og transparent slik at ingen innspilling blir lik. Ser den får en "varm" karakteristikk de fleste tester. Den spilte meget varmt de første 100 timene, men nå hører jeg ingen varme. Har AB testet den mot Nad M51 og Hegel uten at jeg synes den spiller varmere enn de. Med Pcen spiller den mye dårligere med høy gain enn uten. Litt rart.

T

tce-teams

Gjest
    Oi, den der gikk over hodet på meg. :)
    Hei trompetN er det lov og spørre om hvilken komponenter du bruker høyttaler osv eller bilder :D
    Selvfølgelig. Blir litt lenge mellom hver gang jeg nevner det kanskje.

Hei jeg bruker fra innerst til ytterst.

-Macbook Pro
    -Pure music
    -Audiolense http://www.juicehifi.com
    Vis vedlegget 171758

-Wireworld Gold digitalkabel
    -M2tech
    -Burson Dac DA 160
    Vis vedlegget 171763

Vis vedlegget 171708
    Burson DA-160 | moiz.no

-Transparent audio Super

-Gryphon Diablo
    Vis vedlegget 171709

Vis vedlegget 171710

Vis vedlegget 171711

http://www.gryphon-audio.dk/Content/Media/2733f74d71604068b1a957c2a3014aac/review(3).pdf

-Supra høyttalerkabel (er under oppgraderingsfokus :) )

-Respons Grand (gammel versjon med relevator diskant, spiller midt i blinken for meg).

Vis vedlegget 171712

Jeg faller visst på produkter som er "kjelt" med og forfinet over lang tid av små produsenter. Og liker visst filterløse komponenter bedre enn gode måleparametere.
    Det kan også være tilfeldig at det er blitt slik, men det er ingen tilfeldigheter bak produktene jeg har.
    Høyttalerene brukte jeg 5 år på å lete frem og forsterkeren har jeg brukt 9 år på å finne.
    Dacen er nok mer tilfeldig valgt og vil bli utfordret til stadighet av konkurenter på hjemlån.:)
    Transparent jobber kontinuerlig med å fange konsertsalatmosfære i kablene sine og bruker flere stjerner i klassisk musikk som sine prøvepiloter i jakten på den lyden. Det høres og passer meg fint siden det er klassisk orkestermusikk som har førsteprioritet her.
    Nydelig komponenter og høyttalere trompetN jeg tenker det låter kjempe bra også :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    ^
    Takk!
    Selv synes jeg det låter fint. Har på en måte krabbet opp på en hylle over det jeg hadde drømt om i utgangspunktet, så da kan jeg ikke være annet enn happy.
    Fremover skal jeg prøve å finne en annen pc som kilde. Laptopen er det klart svakeste punktet i kjeden nå. Så skal jeg kose meg med de tingene som ikke har så mye å si, strøm, underlag og høyttalerkabler. Blir koslig og skal ikke bli så dyrt.

Hvilken versjon det er blir litt vanskelig å svare på. Hvis du tenker på akkurat den modellen Respons Grand så er det mk 1, men den modellen er jo bare en i en lang rekke av pyramideformede Responshøyttalere. Tror Reidar jobber kontinuerlig med de, så om man kan sette de i båser på mk1 og mk2 er jeg ikke sikker på.
    Svigerforeldrene mine har mk2 og lyder muligens litt forsjellig og har hull til frongrill. Tror bassresfleksrøret er justert litt på de også.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    ^
    Takk! :)
    Er det et kompromiss å bruke USB digitaloverføring i forhold til AES?
    Har ikke prøvd "Hilo" enda, men står på lista.

Sist redigert:
    T

tce-teams

Gjest
    jeg er fornøyd med lyden som den er pr i dag jeg å, men jeg er bestemt på og få skiftet over til klipsch rf serien i front rekka over julen nå. Lyd messig så trur jeg at det vil gå noen hakk opp både på bassen og diskanten på rf serien. Men klipsch synergy surround høyttalerene blir og subwoofrene di er jeg mega fornøyde med :) samsung n150 plus pcen min, hegel h2 dacen, marantz reciveren, og plasma tven blir mange år før jeg bytter noe der i hvertfall + kablingen er jeg fornøyd med. Sherbourn effektforsterkeren blir vel et år til og så har jeg tenkt og skifte over til anthem sin mca 30 da får jeg 225 watt på hver av frontene og 225 watt på centeren + jeg elsker lyd signaturen til anthem den er spesiell for meg :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.674
    ^
    Du sier jo selv at du hører strømforsyningen fra PC-en din. Jeg hadde en kort stund en strømforsyning i min PC som var så dårlig og så ustabil at Windows Media Player av og til begynte å hakke. Men jeg hørte ingen som helst forskjell i lydkvalitet på LynxTwo kortet mitt - bortsett fra selve hakkingen, da.

I mange tilfeller så er svaret garantert ja at USB er en kompromitert løsning. Jeg tror at de fleste dac-er fortsatt har relativt simple USB interfaces basert på USBAudio.sys, som er en low-end usb audio driver fra Microsoft. Jeg har et ganske klart inntrykk av at man har hatt et ukritisk forhold til USB innen konsument hifi, tilogmed innen high end segmentet. Her er det nok mange som har kjørt et dårlig signal in i dyre da konvertere. En stund var jo omkvedet at USB var nærmest "perfekt". Ja, det har vel strengt tatt vært et ukritisk forhold til SPDIF også, der ymse produsenter ikke har lagt to pinner i kors for å gjøre grensesnittet så bra som mulig, med bnc kontakter og riktig karakteristisk impedans.

Så kom Benchmark DAC USB, som visstnok hadde løst alle problemer med USB (selv om det aldri hadde eksistert slike). SÅ går det en tid og så viser det seg at dette ikke er tilfellet. Så nå er det nye USB dac-er med bitperfekt overføring. Hvis de virkelig er bitperfekte så kan de ikke være basert på USBAudio.sys. Jeg var nesten overbevist om at dette ar tingen til jeg leste en anmeldelse på en av disse der det låt bedre med vanlig SPDIF overføring fra embedded kort i PC - noe som jeg VET ofte er høyst middelmådig. Så nå vet jeg ikke riktig hva jeg skal tro. Jeg stoler ikke på produsenter, magasiner eller forbrukere her. De færreste som driver med konsument hifi har erfaring med bitperfekt dataoverføring fra transport til dac. Man må jo nesten finne noen som har gått over fra AES med full synk til USB før man har testemonies fra noen som faktisk vet hva de snakker om...

Akkurat når det gjelder Lynx Hilo sin USB så går det an å spørre på Lynx forumet. Jeg spurte de om firewire grensesnittet som de har til Aurora converterne for noen år siden. Jeg fikk vel nærmest besked om at det var en grei løsning hvis man ikke kunne bruke LynxAES16 med full klokke synk. Underforstått: Det var bitperfekt men langt fra like stabilt og pålitelig som AES. Hvis du spør på rette måten så tror jeg du får "the naked truth" fra den kanten. Jeg er forøvrig helt sikker på at Hilo er en førsteklasses dac som tåler å bli sammenliknet med hva som helst, hvis man er på jakt etter den høyeste troverdighet.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.674
    I går bygget jeg det jeg selv mener er den ultimate musikkpcen, uavhengig av pris. 100% vifteløst. 0 dB støy. Fikk 7,4 i Windowsrating pga vifteløst grafikkkort. Det blir en fin jul :)

[Løst] Bygge vifteløs PC, hjelp til oppsett! - Forum - Hardware.no

Det ser ut som du har lagt opp til en potent kar. Det der burde bli bra.

Stor strømforsyning og planer om to separate grafikk-kort?

Jeg kjører alt i en desktop nå som sist. Og ekstern strømforsyning. Ser ikke bort fra at hd grafikken blir bedre med eksternt grafikk-kort, men så lenge det er HD kapabelt så holder det for meg.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    jeg er fornøyd med lyden som den er pr i dag jeg å, men jeg er bestemt på og få skiftet over til klipsch rf serien i front rekka over julen nå. Lyd messig så trur jeg at det vil gå noen hakk opp både på bassen og diskanten på rf serien. Men klipsch synergy surround høyttalerene blir og subwoofrene di er jeg mega fornøyde med :) samsung n150 plus pcen min, hegel h2 dacen, marantz reciveren, og plasma tven blir mange år før jeg bytter noe der i hvertfall + kablingen er jeg fornøyd med. Sherbourn effektforsterkeren blir vel et år til og så har jeg tenkt og skifte over til anthem sin mca 30 da får jeg 225 watt på hver av frontene og 225 watt på centeren + jeg elsker lyd signaturen til anthem den er spesiell for meg :)
    Virker kult! Har begrenset erfaring med Klipsh, men skjønner at det mye fart og trøkk i disse.
    225 watt pr høyttaler burde holde på så lettdrevne saker.
    Hvordan musikk spiller du mest tcteams? Eller er det mest film?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    ^
    Du sier jo selv at du hører strømforsyningen fra PC-en din. Jeg hadde en kort stund en strømforsyning i min PC som var så dårlig og så ustabil at Windows Media Player av og til begynte å hakke. Men jeg hørte ingen som helst forskjell i lydkvalitet på LynxTwo kortet mitt - bortsett fra selve hakkingen, da.

I mange tilfeller så er svaret garantert ja at USB er en kompromitert løsning. Jeg tror at de fleste dac-er fortsatt har relativt simple USB interfaces basert på USBAudio.sys, som er en low-end usb audio driver fra Microsoft. Jeg har et ganske klart inntrykk av at man har hatt et ukritisk forhold til USB innen konsument hifi, tilogmed innen high end segmentet. Her er det nok mange som har kjørt et dårlig signal in i dyre da konvertere. En stund var jo omkvedet at USB var nærmest "perfekt". Ja, det har vel strengt tatt vært et ukritisk forhold til SPDIF også, der ymse produsenter ikke har lagt to pinner i kors for å gjøre grensesnittet så bra som mulig, med bnc kontakter og riktig karakteristisk impedans.

Så kom Benchmark DAC USB, som visstnok hadde løst alle problemer med USB (selv om det aldri hadde eksistert slike). SÅ går det en tid og så viser det seg at dette ikke er tilfellet. Så nå er det nye USB dac-er med bitperfekt overføring. Hvis de virkelig er bitperfekte så kan de ikke være basert på USBAudio.sys. Jeg var nesten overbevist om at dette ar tingen til jeg leste en anmeldelse på en av disse der det låt bedre med vanlig SPDIF overføring fra embedded kort i PC - noe som jeg VET ofte er høyst middelmådig. Så nå vet jeg ikke riktig hva jeg skal tro. Jeg stoler ikke på produsenter, magasiner eller forbrukere her. De færreste som driver med konsument hifi har erfaring med bitperfekt dataoverføring fra transport til dac. Man må jo nesten finne noen som har gått over fra AES med full synk til USB før man har testemonies fra noen som faktisk vet hva de snakker om...

Akkurat når det gjelder Lynx Hilo sin USB så går det an å spørre på Lynx forumet. Jeg spurte de om firewire grensesnittet som de har til Aurora converterne for noen år siden. Jeg fikk vel nærmest besked om at det var en grei løsning hvis man ikke kunne bruke LynxAES16 med full klokke synk. Underforstått: Det var bitperfekt men langt fra like stabilt og pålitelig som AES. Hvis du spør på rette måten så tror jeg du får "the naked truth" fra den kanten. Jeg er forøvrig helt sikker på at Hilo er en førsteklasses dac som tåler å bli sammenliknet med hva som helst, hvis man er på jakt etter den høyeste troverdighet.
    He he, det har da aldri eksistert problemer med USB nei.

Takk! Det gir mening det du skriver. Har enda ikke hørt noen asynkrone dacer jeg blir fortrolige med heller selv om de virker mer stabile.
    De indikasjonene jeg har fått mot firewire er at det krever for mye strøm til at lyden går utpåvirket gjennom.
    Jeg synes som nevnt Bryston er meget seriøse og edrulige. De har spdif og AES ut fra deres digitale avspiller. De bruker USB1(!), SPDIF og AES inn i deres eksterne dac. James Tanner gjør et poeng ut av at USB stikket skal kreve så lite kraft som mulig, derfor USB1 og kun opp til USB2 fra minnepinner inn i spilleren.

Hilo står som sagt på lista... Det begynner å "hope" seg opp litt med penger å bruke, så kanskje.:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Fiolinreferanse

Fikk meg en solid oppgradering av fiolinreferanse i kveld. Jeg og en kollega delte garderobe med fiolinisten David Courcheron i noen timer i kveld.
    David er solist og konsertmester i Atlanta Symphony.

http://open.spotify.com/artist/3MjyHH8VpxRHCRJKliwCBP

Instrumentet han spiller på er en ekte Stradivarius. Spurte han litt om hva han synes forskjellen var på Stradivariusen og andre fioliner. Han sa at det var vanskelig å sette fingeren på noe, den spilte bare "større". Overtoner som "åpnet" seg og ikke var "flatklemt".

Hmmm... Høres nesten ut som en hififloskel..:)

Uannsett, så var det deilig å sitte å lytte på hans siste forberedelser før scenen ventet. Har aldri hørt SÅ mye lyd fra EN fiolin før. Det var nesten ubehagelig for en trompetist å sitte å lese på hifisentralen mens han spilte. Fiolinreferansen er herved oppgradert;)

Sist redigert:
    T

tce-teams

Gjest
    Virker kult! Har begrenset erfaring med Klipsh, men skjønner at det mye fart og trøkk i disse.
    225 watt pr høyttaler burde holde på så lettdrevne saker.
    Hvordan musikk spiller du mest tcteams? Eller er det mest film?
    Det blir mest musikk egentlig , country musikk er det beste jeg hører på er oppvåkse med det. Men jeg hører på alt mulig egentlig , men jeg er veldig glad i film særlig 3d :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Litt om trommegroove

Drakk "julekaffe" i dag med min gode slagverkervenn som er en meget oppegående person intelektuelt og musikalsk sett med mange gode og kjente slagverkkontakter i det store utland. Vi diskuterte selvfølgelig persepsjon som er mitt favorittemne for tiden, men ikke først og fremst innenfor hifiboksen vår.

Min venn fortale noe spennende som jeg må fortelle videre. Vi diskuterte trommegroover som låter tøft de første sekundene, men som raskt blir kjedelige og trommegroover som kan gå en hel kveld og bare vokse og vokse. Da fortalte han at David Garibaldi (en helt OK trommis innen funk og soul ;)) tenker to "lag" i trommegrooven paralelt. Et sterkt og et svakt. Da koblet jeg det til hvordan øret vårt fungerer med hensyn til å prioritere de sterke signalene og la de svake "være igjen" til underbevisstheten. Det vil i praksis si at hvis nyansene i denne "grooven" er "intuitiv" (et ord min venn faktisk brukte ofte for å forklare) vil man kunne lytte disse groovene mye lengre og i praksis aldri gå lei.
    Hvis vi skal trekke noen paraleller til hifi så kan man tenke på hva som skjer med en slik "levende" trommegroove når man komprimerer musikken og gjør de svake lydene sterkere og det til slutt bare er sounden som skiller sterkt og svakt i stedet for nivåforskjeller.

http://open.spotify.com/track/7gPzK4uvbCus4WgPBOcUg2

http://open.spotify.com/track/6AzVzSSQ6Wd2ep2SEeqB9V

http://open.spotify.com/track/1SGxB9YaR2tMcqTNDbn92V

Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.312
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm, ja, hu Esperanza er det flere som har nevnt, må nesten sette 'a på lista, skjønner jeg...

ShineySmileysSmile.jpg

/ Morten

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    De høytalerne dine liker jeg trompetN. Vurderte de selv en gang. Det som gjorde at jeg ikke gikk for de var at jeg syntes sweetspot var vèl trang.

Du bør vel ha Transperant ht kabler og...? Det er jo brukt slike til internkabling i Respons høytalere så vidt jeg vet.. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    De høytalerne dine liker jeg trompetN. Vurderte de selv en gang. Det som gjorde at jeg ikke gikk for de var at jeg syntes sweetspot var vèl trang.

Du bør vel ha Transperant ht kabler og...? Det er jo brukt slike til internkabling i Respons høytalere så vidt jeg vet.. :)
    Takk!
    Vet ikke hva jeg skulle gjort uten de høyttalerene, det finnes ikke så mange som er like disse. Er enig at sweetspot er litt trang i forhold til mange andre høyttalere. Har ikke lyttet så mye på de nyere modellene og vet ikke om de er blitt bedre på dette.

Stemmer at det er internkabling fra Transparent i høyttalerene. Reidar har vært litt eplekjekk noen ganger og hevdet at han fint kunne lage kablene like bra selv, noe han måtte innse en stund at han ikke klarte. Nå tror jeg han lager sine egne forresten.
    Transparent høyttalerkabler er prøvd ut og skal prøves ut mer... :)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.692
    Jeg synes bare den låter veldig musikalsk og transparent slik at ingen innspilling blir lik. Ser den får en "varm" karakteristikk de fleste tester. Den spilte meget varmt de første 100 timene, men nå hører jeg ingen varme. Har AB testet den mot Nad M51 og Hegel uten at jeg synes den spiller varmere enn de. Med Pcen spiller den mye dårligere med høy gain enn uten. Litt rart.
    Burson kredsløbet er konstrueret i Hong Kong og sælges der som " OPA EARTH" ! Jeg har monteret Burson i en vens dac og jeg synes også den er " varm " i forhold til en anden producents kredsløb. Jeg har bare hørt den med 6 db. gain.

Rockefoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Det du sier om strøm og firewire er interessant. Jeg får vel endelig ta å få gjort det lille tweaket med å sette teip på strømpinnen og se om jeg hører noe. Satser på noe ro i romjula..

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Burson kredsløbet er konstrueret i Hong Kong og sælges der som " OPA EARTH" ! Jeg har monteret Burson i en vens dac og jeg synes også den er " varm " i forhold til en anden producents kredsløb. Jeg har bare hørt den med 6 db. gain.
    Takk! Da har jeg et spor å nøste opp i. :)
    Ser bra ut.
    PS: gain gjør ikke noe forskjeller med klangbalansen her.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det du sier om strøm og firewire er interessant. Jeg får vel endelig ta å få gjort det lille tweaket med å sette teip på strømpinnen og se om jeg hører noe. Satser på noe ro i romjula..
    Ja, et ubeskrevet blad dette her som jeg ikke har funnet noen dokumentasjon på skal ha betydning, men James Tanner og BX i tillegg til egne ører har min fulle tillit. :cool:
    Rapporter gjerne om du finner ut noe....

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Drakk "julekaffe" i dag med min gode slagverkervenn som er en meget oppegående person intelektuelt og musikalsk sett med mange gode og kjente slagverkkontakter i det store utland. Vi diskuterte selvfølgelig persepsjon som er mitt favorittemne for tiden, men ikke først og fremst innenfor hifiboksen vår.

Min venn fortale noe spennende som jeg må fortelle videre. Vi diskuterte trommegroover som låter tøft de første sekundene, men som raskt blir kjedelige og trommegroover som kan gå en hel kveld og bare vokse og vokse. Da fortalte han at David Garibaldi (en helt OK trommis innen funk og soul ;)) tenker to "lag" i trommegrooven paralelt. Et sterkt og et svakt. Da koblet jeg det til hvordan øret vårt fungerer med hensyn til å prioritere de sterke signalene og la de svake "være igjen" til underbevisstheten. Det vil i praksis si at hvis nyansene i denne "grooven" er "intuitiv" (et ord min venn faktisk brukte ofte for å forklare) vil man kunne lytte disse groovene mye lengre og i praksis aldri gå lei.
    Hvis vi skal trekke noen paraleller til hifi så kan man tenke på hva som skjer med en slik "levende" trommegroove når man komprimerer musikken og gjør de svake lydene sterkere og det til slutt bare er sounden som skiller sterkt og svakt i stedet for nivåforskjeller.
    He-He… Godt jeg ikke befant meg ved et av nabobordene da… :)

mvh e

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn