Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.692
    Ok så er du helt modsat de fleste jeg kender. Godt at kende folks prefærencer . Gør det lettere at forstå deres valg. ;)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.692
    Ok så er du helt modsat de fleste jeg kender. Godt at kende folks prefærencer . Gør det lettere at forstå deres valg. ;)
    He he, les tredje avsnitt av innlegg 8 i denne tråden;)
    Preferansene har forandret seg litt siden dette, men likevel.
    http://www.hifisentralen.no/forumet...ten-pa-det-perfekte-lytterom.html#post1122724
    Ok jeg kan godt følge dig. Jeg er heller ikke altid enig med de " fleste " i vores klub. Mange søger en " poleret" urealistisk og "pæn" lyd. Mange har tidligere sagt mit anlæg var " forward " sådan lyder det ikke når man er til koncert . Så siger jeg til dem " hvordan lød det hvor mikrofonerne stod " . Efterhånden tror jeg at vennerne har forandret mine præferencer en del. Man hyler som de ulve man er iblandt. Det gør også at de mindre heldige innspilninger bliver mere " spiselige ". Ifølge en ven kender musikere ikke til " perspektiv" eller " pinpointing ".

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke mikrofonene plassert som de er for å få det til å låte bra der publikum står?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nei. jeg antar at på en scene er instrumentene mic-et opp slik at man vha. miksebordet kan få PA-en som spiller for publikum og monitorene som spiller for utøverne til å låte bra.

Om man spiller inn live musikk med bare en mikrofon eller to, må disse selvsagt plasseres slik at de fanger opp det hele lydbildet tilsvarende det PA-en spilte i forrige alternativ, og da blir det annerledes. Uansett plasseres vel disse i en typisk "publikums-posisjon"?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.692
    Har ved nogle annledninger været med til optagelser. Det indspillede var totalt ugenkendeligt. Dette skal selvfølgelig ikke være fuldstændigt retningsvisende for alle optagelser.

Sist redigert:
    T

tce-teams

Gjest
    Er det en signalkabel du driver og tester?
    Ja.
    Begge er mine. Det eneste jeg tester er hvordan hørselen vår fungerer egentlig.
    Er høyttalerkablene dine sånne "billigkabler"? Ser det er noen RA- kabler til salgs nå, for noen få tusenlapper...
    Takk for tipset!

Liker ikke RA høyttalerkabler.
    Edit: Sorry, ble litt kort den der. Var litt sent på kvelden. Har ikke så gode erfaringer med RA høyttalerkabler, Respons og min preferanser.
    Å..hva var det du ikke likte? Noe spesielt? Men du har nå prøvd i det minste..
    Det er bare jeg som er litt sær Trygve, ikke noe annet. Og som du ser på signaturen min så har jeg litt forskjellige kabler , når det kommer til dacen min + subwoofrene mine og hdmi kablene.
    Det låt mer "Hifi" i mitt oppsett og det er ikke retningen jeg søker. Jeg har hørt fra flere hold at det kan være smart å ha samme kabeltype gjennom hele kjeden, så det kan jo være noe der også.
    Jeg søker en så transparent og mørk lyd som mulig full av energi og detaljer. Ikke så ulikt konsertsalen...:)
    Hei trompetn jeg bruker nordost høyttaler ledninger på front , center og surround høyttalerene mine. Men er det viktig og ha nordost heile veien , da mener jeg både signal kabler , hdmi kabler etc etc før dette er noe jeg ikke har tenkt på. Jeg synes det er viktig med samme sort kabler på høyttalerene mine men signal kabler og diverse har det stor betydning tro ? Og som du ser har jeg litt forskjellige kabler når det kommer til , dacen min subwoofrene mine tven effektforsterkeren osv.
    Hei, har hverken bred kunnskap eller erfaring på emnet, men mennesker jeg stoler på med meget bred kunskap og erfaring hevder at dette kan være betydelig i noen sammenhenger.
    Vagt svar dessverre. Nordost er spesielle kabler, så jeg ville prøvd det.
    Jeg er ikke misfornøyd med lyden min på noen måte , men vist jeg har byttet alt til nordost og fått enda bedre lyd så kan det tenkes jeg gjør det ettervert

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Du kjenner ikke tilfeldigvis til en trompetist som heter Bjørn Egil?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Nei. jeg antar at på en scene er instrumentene mic-et opp slik at man vha. miksebordet kan få PA-en som spiller for publikum og monitorene som spiller for utøverne til å låte bra.

Om man spiller inn live musikk med bare en mikrofon eller to, må disse selvsagt plasseres slik at de fanger opp det hele lydbildet tilsvarende det PA-en spilte i forrige alternativ, og da blir det annerledes. Uansett plasseres vel disse i en typisk "publikums-posisjon"?
    Hei

Hvis man bruker to mikrofoner på opptaket så plasseres disse oftest forrerst på scenekanten mellom 3-5 meter over gulvet for å hindre tidlige refleksjoner fra gulv, vegger og tak.
    Man peker de mot musikerene så blandingen mellom klang og anslag blir som ønsket på alle musikerene.
    Ofte bruker man nærmikker i tillegg for å ha muligheten til å blant annet manipulere, men også for å gi en liten "kant" på anslagene.

U

utgatt60135

Gjest
    Er det en signalkabel du driver og tester?
    Ja.
    Begge er mine. Det eneste jeg tester er hvordan hørselen vår fungerer egentlig.
    Er høyttalerkablene dine sånne "billigkabler"? Ser det er noen RA- kabler til salgs nå, for noen få tusenlapper...
    Takk for tipset!

Liker ikke RA høyttalerkabler.
    Edit: Sorry, ble litt kort den der. Var litt sent på kvelden. Har ikke så gode erfaringer med RA høyttalerkabler, Respons og min preferanser.
    Å..hva var det du ikke likte? Noe spesielt? Men du har nå prøvd i det minste..
    Det er bare jeg som er litt sær Trygve, ikke noe annet.
    Det låt mer "Hifi" i mitt oppsett og det er ikke retningen jeg søker. Jeg har hørt fra flere hold at det kan være smart å ha samme kabeltype gjennom hele kjeden, så det kan jo være noe der også.
    Jeg søker en så transparent og mørk lyd som mulig full av energi og detaljer. Ikke så ulikt konsertsalen...:)
    Du søker med andre ord en ikke-nøytral gjengivelse :).

U

utgatt60135

Gjest
    Hey!! Don't go there;)

Hehe, jo jeg elsker det ;).

HiFi betyr høy troverdighet til kilden. Mørk lyd er ikke nøytralt. Nøytralt er hverken lyst eller mørkt. Mikrofonplassert lyd er ikke lik "publikumslyd". Det vet du jo. Ikke ulikt konsertsalen blir upresist da det låter litt forskjellig etter hvor man oppholder seg. Lyden i tom sal (som de fleste opptak) eller ikke lik en full sal med publikum.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Han satte "hifi" i anførselstegn. Kanskje det betydde at han mente kabelen hadde "imponatorfakter" uten å være "ekte bra" eller noe slikt?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.902
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når proffe lydfolk sier noe sånt som "it sounds like hifi", så mener de gjerne at det er for mye fokus på øvre mellomtone ("detaljert") og at dynamikken er kraftig redusert. Levende lyd låter både mørkere og mer dynamisk enn hva de aller fleste anlegg er i stand til å gjengi, mener nå jeg. Det er tankevekkende å ha en tubaist sittende og øve på subwooferen midt i lydbildet. Skal ikke ta i så veldig mye før lyspærene nærmest skrur seg selv ut av soklene. Det trengs membranareal for å gjengi det der.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hey!! Don't go there;)

Hehe, jo jeg elsker det ;).

HiFi betyr høy troverdighet til kilden. Mørk lyd er ikke nøytralt. Nøytralt er hverken lyst eller mørkt. Mikrofonplassert lyd er ikke lik "publikumslyd". Det vet du jo. Ikke ulikt konsertsalen blir upresist da det låter litt forskjellig etter hvor man oppholder seg. Lyden i tom sal (som de fleste opptak) eller ikke lik en full sal med publikum.
    Jeg har ikke noe som helst problem med å innrømme at jeg gir beng i om lyden er "nøytral" eller "identisk med det som ligger lagret i innspillingen", så lenge jeg liker det som kommer ut av høyttalerne. (Og så min gamle kjepphest: Hvordan skal du egentlig vite når det låter slik som på plata? Du må analysere frekvensgangen/amplituden på plata, da, og sammenlikne med det du måler i lytteposisjon. I praksis et anlegg som fra lytteposisjon "måler flatt" i det hørebare spekteret. Flott, det. Da kan du stole sånn noenlunde på at det du hører er ca. det teknikerne hørte i monitorene da de mastret plata. ...Hvis det er viktig for deg.)

Jeg bryr meg ikke så mye om hvorvidt anlegget mitt kan kalles "high fidelity" i seg selv. Begrepet er ikke så viktig. Det som er viktig er at jeg skal like lyden (med alt den involverer). Man kan gjerne velge å tolke "høy troverdighet" som at et anlegg evner å spille musikk på en måte som får den til å høres ekte ut, som om du skulle befinne deg i konsertlokalet eller ha besøk av musikerne i stua. Det er i den leiren jeg befinner meg, tror jeg. Et perfekt anlegg for meg vil nok være et som "med høy troverdighet" gir meg opplevelsen av å høre musikken live.

(For protokollen tror jeg ikke frekvensresponsen hos meg er så langt fra "flat" i det store og hele heller, mua. en liten festkul, kanskje. ...Men i prinsippet!) ;)

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Hvis man bruker to mikrofoner på opptaket så plasseres disse oftest forrerst på scenekanten mellom 3-5 meter over gulvet for å hindre tidlige refleksjoner fra gulv, vegger og tak.
    Man peker de mot musikerene så blandingen mellom klang og anslag blir som ønsket på alle musikerene.
    Ofte bruker man nærmikker i tillegg for å ha muligheten til å blant annet manipulere, men også for å gi en liten "kant" på anslagene.
    Takk. Så det blir som det en tre meter høy publikumer midt på første rad hører, da. ;)

Sånne ting er alltid interessante.

Forresten: Du nevnte at du og en venn driver et lite plateselskap. (?) Det høres morsomt ut. Det hadde vært gøy å høre litt om det en gang, hvis du har lyst til å skrive om det også i tråden din.

U

utgatt60135

Gjest
    Han satte "hifi" i anførselstegn. Kanskje det betydde at han mente kabelen hadde "imponatorfakter" uten å være "ekte bra" eller noe slikt?

Hvis det er overdrevet så er det jo ikke HiFi, alså troverdig. Hvorfor missbruke begrepet? Imponatorfaktor? Hvis det låter svært troverdig så kan vel det imponere? Jeg skjønner virkelig ikke hvordan enkelte bruker slike begreper. Anførselstegn hjelper ikke. For meg i allefall så vil ikke noe lystklingende, ubalansert, tynt og overdrevet på noen måte imponere i seg selv.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Definér "troverdig"!

Litt strategisk signalprosessering og eq kan få lyden til å oppleves som mer "naturlig" enda det som egentlig skjer er kunstig farging. Man kan simulere tredimensjonalitet, romklang, etc, etc. Jfr. "Q Sound".

Se også mitt svar #1617.

U

utgatt60135

Gjest
    Når proffe lydfolk sier noe sånt som "it sounds like hifi", så mener de gjerne at det er for mye fokus på øvre mellomtone ("detaljert") og at dynamikken er kraftig redusert. Levende lyd låter både mørkere og mer dynamisk enn hva de aller fleste anlegg er i stand til å gjengi, mener nå jeg. Det er tankevekkende å ha en tubaist sittende og øve på subwooferen midt i lydbildet. Skal ikke ta i så veldig mye før lyspærene nærmest skrur seg selv ut av soklene. Det trengs membranareal for å gjengi det der.
    Nå er det jo lydfolka selv eller mastringsfolka som dreper dynamikken før det kommer på plate. Mye unødvendig etter min mening, men kompressorer må de uansett bruke til en viss grad.

Det kan jo hende lydfolka har erfaring med overdrevne rimelige HiFi anlegg og ikke de beste nøytrale anlegg? Det er absolutt ikke gitt at proffe lydfolk har dyre/gode anlegg hjemme og i alllefall ikke i studioene.

U

utgatt60135

Gjest
    Hei

Takk. Så det blir som det en tre meter høy publikumer midt på første rad hører, da. ;)

.
    Ja, der ingen vanlige publikumer oppholder seg. Jeg tror mange HiFi interesserte hadde fått seg en vekker om de hadde hatt muligheten til å hørt hvordan lyden oppfører seg på ulike steder. Men, husk at dette gjelder mest av alt orkestre og kor.

U

utgatt60135

Gjest
    Definér "troverdig"!

Litt strategisk signalprosessering og eq kan få lyden til å oppleves som mer "naturlig" enda det som egentlig skjer er kunstig farging. Man kan simulere tredimensjonalitet, romklang, etc, etc. Jfr. "Q Sound".

Se også mitt svar #1617.
    Ja, det er mye man kan trikse på.

Troverdighet for et anlegg kan ikke være så mye annet enn å reprodusere det den ferdige masteren så korrekt som det lar seg gjøre. Den ferdige miksen og det mikrofonene har registret.

Å gå på konserter og tilpasse sin lyd hjemme på et slikt generelt grunnlag blir en annen greie. Og selvfølgelig er det ikke noe galt med det, men man ender kanskje ikke på nøytralitetslinjen.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Troverdighet for et anlegg kan ikke være så mye annet enn å reprodusere det den ferdige masteren så korrekt som det lar seg gjøre. Den ferdige miksen og det mikrofonene har registret.
    Der er vi altså litt uenige.

Tro mot innspillingen eller tro mot en opplevelse av musikk? Begge deler har sin misjon, og å lyde nøytralt/"måle flatt" har sin verdi i det at alt blir veldig forutsigbart og tro til det master engineer-en ville, men hvis det hadde vært tilfelle at alle ønsket så nøytral og ufarget lyd som mulig, tror jeg de fleste av oss som har brukt litt tid og ressurser på å utvikle anleggene våre, i det store og det hele hadde hatt ganske likt lydende anlegg. Det har vi jo som kjent ikke.

U

utgatt60135

Gjest
    Der er vi altså litt uenige.

Tro mot innspillingen eller tro mot en opplevelse av musikk? Begge deler har sin misjon, og å lyde nøytralt/"måle flatt" har sin verdi i det at alt blir veldig forutsigbart og tro til det master engineer-en ville, men hvis det hadde vært tilfelle at alle ønsket så nøytral og ufarget lyd som mulig, tror jeg de fleste av oss som har brukt litt tid og ressurser på å utvikle anleggene våre, i det store og det hele hadde hatt ganske likt lydende anlegg. Det har vi jo som kjent ikke.
    Poenget er uansett at man ikke skylder på at anlegget ikke er nøytralt om man har en annen tilnærming enn det som ligger på plata eller i filen.

Hvis man forstår at en troverdighet av opplevd musikk som publikumer ikke nødvendigvis er lik kilden til anlegget så er alt greit synes jeg. Det er mitt budskap for å si det slik :).

"Låter som HiFi" og "musikalitet" er ugreie begreper, imho.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man forstår at en troverdighet av opplevd musikk som publikumer ikke nødvendigvis er lik kilden til anlegget så er alt greit synes jeg. Det er mitt budskap for å si det slik :).

Ja, sånn er det jo. ...Og hvis man justerer lyden/velger komponenter for å farge lyden slik man liker den, så har man plutselig et "mindre hifi" anlegg, som sikkert kan oppfattes som "mer musikalsk", siden det er nærmere slik utøverne låter live. ....Kanskje, hvisomatte, dersomatte...

Vage og tvetydige begreper har vi dessverre nok av i sjargongen rundt lyd og stereo.

Jeg tror forresten at du har rett i at det de fleste forstår med "high fidelity" er at anlegget gjengir innspillingen mest mulig nøyaktig. Derav den litt negative bruken av ordet blant de som liker "musikalsk" (sic) og varm lyd.

TrompetN: Beklager at vi bruker tråden din til dette. Ble litt revet med. ;)

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Neida, bare hyggelig at folk bruker tråden til det den er til, nemlig interessante temaer (for meg) om hvordan få god lyd.:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei

Forresten: Du nevnte at du og en venn driver et lite plateselskap. (?) Det høres morsomt ut. Det hadde vært gøy å høre litt om det en gang, hvis du har lyst til å skrive om det også i tråden din.
    Hei, har skrevet litt om det i tråden tidligere. Mer fra begynnelsen tror jeg.

Det høres nok litt kulere ut enn det egentlig er, men vi skulle gi ut plate med bandet og fikk to eller tre platekontrakter. Problemet var at disse platekontraktene skulle ha mer enn de ville gi tilbake. Blant annet 90% av inntektene for platesalget og 25% av alle livejobber i tre år fremover.

Vi hadde mottatt masse støtte for plateprosjektet, men måtte ha en "utgivelse" for å få pengene.
    Vi sjekket hvor mye som skulle til for å danne noe eget. Det var ikke så vanskelig, som å danne et avansert enmannsforetak.

Pengene rakk ikke helt til de produsentene vi helst ville ha, så vi fant ut at vi ville gjøre det selv. Det gikk overraskende bra.
    Grunnen til at lyden på platen ikke ble helt 100 vil jeg påstå var studioteknikerenes feil som ikke gjorde deres jobb etter vår standard.
    Siden har vi jobbet med distribusjon og reklame og har fått en internasjonal distribusjonsavtale. Vi finner nye artister i Balkangenren som vi representerer i Norge.
    Bandet går bra, har akkurat en turne i London bak oss, men jeg har besluttet å gi meg. Hadde min siste konsert på et stappfult John Dee i Oslo for noen uker siden.
    Plateselskapet er grunnlagt og jeg har noen artister jeg har lyst til å produsere albumene til, så vi får se hva det blir til. Ikke noe er avklart. Problemet er at trompeten krever all min tid og det er grunnen til at jeg gir meg med bandet. Må rett og slett prioritere.
    Lyd er så moro at det må bli noe mer i den retningen. Har veldig lyst til å investere i noen skikkelig gode stereomikrofoner og eksprimentere med egne opptak til å begynne med. Det beste med musikk og andre kreative yrker er at man bare kan "kjøre på" og gjøre det man har lyst til. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tøft! Det der står det respekt av. :) Synd at du må gi deg med en av tingene som er moro, men du får jo spille trompet for folk uansett. Fortsett sånn! Det høres ut som du er på rett spor og vet hva du driver med. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Tøft! Det der står det respekt av. :) Synd at du må gi deg med en av tingene som er moro, men du får jo spille trompet for folk uansett. Fortsett sånn! Det høres ut som du er på rett spor og vet hva du driver med. :)
    Takk!
    Jeg har måttet takke nei til mange åpne dører på grunn av bandet og gleder meg egentlig til å kunne konsentrere meg om meg selv. Tror nesten jeg ikke kunne hatt det bedre for tiden. Bandlivet er ikke akkurat noe for en familiefar som nærmer seg 40 med stormskritt;)

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Den var ganske rå:)
    Gratulerer til damen og husk å switche til riktig kabel når dere skal kose dere med musikk på "koserommet" i kveld :p

T

tce-teams

Gjest
    Gratulerer med bursdagen til madammen din :D Hei trompetN Hvordan går det med framskrittet på det perfekte lytterom?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Den var ganske rå:)
    Gratulerer til damen og husk å switche til riktig kabel når dere skal kose dere med musikk på "koserommet" i kveld :p
    Moroklumpen:)

Takk, skal hilse videre!
    PS: Når får JEG prøve de vidunderboksene dine hjemme her da?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Gratulerer med bursdagen til madammen din :D Hei trompetN Hvordan går det med framskrittet på det perfekte lytterom?
    Takk! :)

Til spørsmålet ditt vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Jeg er veldig happy om dagen. Anlegget spiller bedre enn det som har vært målet.
    Nå er jeg inne i en periode hvor jeg forsøker å minimere rommets bidrag så mye jeg kan ved veldig tykke akustikkplater med en skikkelig "død" ende i rommet og med Audiolense tilkoblet. Jeg bruker ganske lang tid på å fordøye slike inntrykk så nå skal jeg leve slik til vi skal flytte, som forhåpentligvis blir til sommeren eller før.

Jeg tror det perfekte lytterommet mitt kommer til å være en ikke for stor skoeskeform med kraftig demping av de tidlige refleksjonene, men jeg har tenkt å undersøke om de akustikktiltakene vi hadde på konservatoriet finnes for en grei pris. Der kunne man dra frem en reflekterende flate som ligger skjult bak dempeplaten. På den måten kan man tilpasse akustikken og refleksjonene som man vil. Noen ganger ønsker man å høre ALT, andre ganger vil man bare sette seg tilbake å drømme seg bort i konsertsalen.
    Mulig det blir en dedikert cdspiller eller noe slik etterhver også i tillegg til pc/mac.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.692
    Tillykke med din kone . Min datter havde fødselsdag samme dag.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.312
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Mye arbeid med et rom du planlegger å flytte fra TN, men det ER jo rene "kildeforskningen", og kunnskap
    du selvfølgelig tar med deg videre.

ShineySmileysSmile.jpg

Morten

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Mye arbeid med et rom du planlegger å flytte fra TN, men det ER jo rene "kildeforskningen", og kunnskap
    du selvfølgelig tar med deg videre.

Vis vedlegget 170954

Morten
    Ja, enig det. :)
    Alt bunner i at jeg muligens kan bygge et rom fra bunnen i fremtiden og da er det greit å ha prøvd litt forskjellig.
    På den annen side er det veldig moro og de 5-6 tusen jeg har brukt på akustikktiltakene er ikke allverden i forhold til mye annet jeg har brukt på Hifi.

Førstehåndserfaring er gull verdt etter min mening. Kunnskapen blir mye svakere med en gang man leser det eller blir fortalt det.
    Har en følelse at du vil være enig med meg i det.;)

Har en tråd gående et eller annet sted som bekrefter nettopp utfordringene rundt dette.:rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn