He he, les tredje avsnitt av innlegg 8 i denne trådenOk så er du helt modsat de fleste jeg kender. Godt at kende folks prefærencer . Gør det lettere at forstå deres valg.![]()
Ok jeg kan godt følge dig. Jeg er heller ikke altid enig med de " fleste " i vores klub. Mange søger en " poleret" urealistisk og "pæn" lyd. Mange har tidligere sagt mit anlæg var " forward " sådan lyder det ikke når man er til koncert . Så siger jeg til dem " hvordan lød det hvor mikrofonerne stod " . Efterhånden tror jeg at vennerne har forandret mine præferencer en del. Man hyler som de ulve man er iblandt. Det gør også at de mindre heldige innspilninger bliver mere " spiselige ". Ifølge en ven kender musikere ikke til " perspektiv" eller " pinpointing ".He he, les tredje avsnitt av innlegg 8 i denne trådenOk så er du helt modsat de fleste jeg kender. Godt at kende folks prefærencer . Gør det lettere at forstå deres valg.![]()
Preferansene har forandret seg litt siden dette, men likevel.
http://www.hifisentralen.no/forumet...ten-pa-det-perfekte-lytterom.html#post1122724
Hehe du tror teknikerne er i besiddelse af overmenneskelige evner ?Er ikke mikrofonene plassert som de er for å få det til å låte bra der publikum står?
Jeg er ikke misfornøyd med lyden min på noen måte , men vist jeg har byttet alt til nordost og fått enda bedre lyd så kan det tenkes jeg gjør det ettervertHei, har hverken bred kunnskap eller erfaring på emnet, men mennesker jeg stoler på med meget bred kunskap og erfaring hevder at dette kan være betydelig i noen sammenhenger.Hei trompetn jeg bruker nordost høyttaler ledninger på front , center og surround høyttalerene mine. Men er det viktig og ha nordost heile veien , da mener jeg både signal kabler , hdmi kabler etc etc før dette er noe jeg ikke har tenkt på. Jeg synes det er viktig med samme sort kabler på høyttalerene mine men signal kabler og diverse har det stor betydning tro ? Og som du ser har jeg litt forskjellige kabler når det kommer til , dacen min subwoofrene mine tven effektforsterkeren osv.Det er bare jeg som er litt sær Trygve, ikke noe annet. Og som du ser på signaturen min så har jeg litt forskjellige kabler , når det kommer til dacen min + subwoofrene mine og hdmi kablene.Å..hva var det du ikke likte? Noe spesielt? Men du har nå prøvd i det minste..Takk for tipset!Er høyttalerkablene dine sånne "billigkabler"? Ser det er noen RA- kabler til salgs nå, for noen få tusenlapper...Ja.Er det en signalkabel du driver og tester?
Begge er mine. Det eneste jeg tester er hvordan hørselen vår fungerer egentlig.
Liker ikke RA høyttalerkabler.
Edit: Sorry, ble litt kort den der. Var litt sent på kvelden. Har ikke så gode erfaringer med RA høyttalerkabler, Respons og min preferanser.
Det låt mer "Hifi" i mitt oppsett og det er ikke retningen jeg søker. Jeg har hørt fra flere hold at det kan være smart å ha samme kabeltype gjennom hele kjeden, så det kan jo være noe der også.
Jeg søker en så transparent og mørk lyd som mulig full av energi og detaljer. Ikke så ulikt konsertsalen...![]()
Vagt svar dessverre. Nordost er spesielle kabler, så jeg ville prøvd det.
HeiNei. jeg antar at på en scene er instrumentene mic-et opp slik at man vha. miksebordet kan få PA-en som spiller for publikum og monitorene som spiller for utøverne til å låte bra.
Om man spiller inn live musikk med bare en mikrofon eller to, må disse selvsagt plasseres slik at de fanger opp det hele lydbildet tilsvarende det PA-en spilte i forrige alternativ, og da blir det annerledes. Uansett plasseres vel disse i en typisk "publikums-posisjon"?
Hmmm, nei, tror ikke det....Du kjenner ikke tilfeldigvis til en trompetist som heter Bjørn Egil?
Du søker med andre ord en ikke-nøytral gjengivelseDet er bare jeg som er litt sær Trygve, ikke noe annet.Å..hva var det du ikke likte? Noe spesielt? Men du har nå prøvd i det minste..Takk for tipset!Er høyttalerkablene dine sånne "billigkabler"? Ser det er noen RA- kabler til salgs nå, for noen få tusenlapper...Ja.Er det en signalkabel du driver og tester?
Begge er mine. Det eneste jeg tester er hvordan hørselen vår fungerer egentlig.
Liker ikke RA høyttalerkabler.
Edit: Sorry, ble litt kort den der. Var litt sent på kvelden. Har ikke så gode erfaringer med RA høyttalerkabler, Respons og min preferanser.
Det låt mer "Hifi" i mitt oppsett og det er ikke retningen jeg søker. Jeg har hørt fra flere hold at det kan være smart å ha samme kabeltype gjennom hele kjeden, så det kan jo være noe der også.
Jeg søker en så transparent og mørk lyd som mulig full av energi og detaljer. Ikke så ulikt konsertsalen...![]()
Hey!! Don't go there![]()
Jeg har ikke noe som helst problem med å innrømme at jeg gir beng i om lyden er "nøytral" eller "identisk med det som ligger lagret i innspillingen", så lenge jeg liker det som kommer ut av høyttalerne. (Og så min gamle kjepphest: Hvordan skal du egentlig vite når det låter slik som på plata? Du må analysere frekvensgangen/amplituden på plata, da, og sammenlikne med det du måler i lytteposisjon. I praksis et anlegg som fra lytteposisjon "måler flatt" i det hørebare spekteret. Flott, det. Da kan du stole sånn noenlunde på at det du hører er ca. det teknikerne hørte i monitorene da de mastret plata. ...Hvis det er viktig for deg.)Hey!! Don't go there![]()
Hehe, jo jeg elsker det.
HiFi betyr høy troverdighet til kilden. Mørk lyd er ikke nøytralt. Nøytralt er hverken lyst eller mørkt. Mikrofonplassert lyd er ikke lik "publikumslyd". Det vet du jo. Ikke ulikt konsertsalen blir upresist da det låter litt forskjellig etter hvor man oppholder seg. Lyden i tom sal (som de fleste opptak) eller ikke lik en full sal med publikum.
Takk. Så det blir som det en tre meter høy publikumer midt på første rad hører, da.Hei
Hvis man bruker to mikrofoner på opptaket så plasseres disse oftest forrerst på scenekanten mellom 3-5 meter over gulvet for å hindre tidlige refleksjoner fra gulv, vegger og tak.
Man peker de mot musikerene så blandingen mellom klang og anslag blir som ønsket på alle musikerene.
Ofte bruker man nærmikker i tillegg for å ha muligheten til å blant annet manipulere, men også for å gi en liten "kant" på anslagene.
Han satte "hifi" i anførselstegn. Kanskje det betydde at han mente kabelen hadde "imponatorfakter" uten å være "ekte bra" eller noe slikt?
Nå er det jo lydfolka selv eller mastringsfolka som dreper dynamikken før det kommer på plate. Mye unødvendig etter min mening, men kompressorer må de uansett bruke til en viss grad.Når proffe lydfolk sier noe sånt som "it sounds like hifi", så mener de gjerne at det er for mye fokus på øvre mellomtone ("detaljert") og at dynamikken er kraftig redusert. Levende lyd låter både mørkere og mer dynamisk enn hva de aller fleste anlegg er i stand til å gjengi, mener nå jeg. Det er tankevekkende å ha en tubaist sittende og øve på subwooferen midt i lydbildet. Skal ikke ta i så veldig mye før lyspærene nærmest skrur seg selv ut av soklene. Det trengs membranareal for å gjengi det der.
Ja, der ingen vanlige publikumer oppholder seg. Jeg tror mange HiFi interesserte hadde fått seg en vekker om de hadde hatt muligheten til å hørt hvordan lyden oppfører seg på ulike steder. Men, husk at dette gjelder mest av alt orkestre og kor.Takk. Så det blir som det en tre meter høy publikumer midt på første rad hører, da.Hei
Hvis man bruker to mikrofoner på opptaket så plasseres disse oftest forrerst på scenekanten mellom 3-5 meter over gulvet for å hindre tidlige refleksjoner fra gulv, vegger og tak.
Man peker de mot musikerene så blandingen mellom klang og anslag blir som ønsket på alle musikerene.
Ofte bruker man nærmikker i tillegg for å ha muligheten til å blant annet manipulere, men også for å gi en liten "kant" på anslagene.![]()
Sånne ting er alltid interessante.
.
Ja, det er mye man kan trikse på.Definér "troverdig"!
Litt strategisk signalprosessering og eq kan få lyden til å oppleves som mer "naturlig" enda det som egentlig skjer er kunstig farging. Man kan simulere tredimensjonalitet, romklang, etc, etc. Jfr. "Q Sound".
Se også mitt svar #1617.
Der er vi altså litt uenige.Troverdighet for et anlegg kan ikke være så mye annet enn å reprodusere det den ferdige masteren så korrekt som det lar seg gjøre. Den ferdige miksen og det mikrofonene har registret.
Poenget er uansett at man ikke skylder på at anlegget ikke er nøytralt om man har en annen tilnærming enn det som ligger på plata eller i filen.Der er vi altså litt uenige.Troverdighet for et anlegg kan ikke være så mye annet enn å reprodusere det den ferdige masteren så korrekt som det lar seg gjøre. Den ferdige miksen og det mikrofonene har registret.
Tro mot innspillingen eller tro mot en opplevelse av musikk? Begge deler har sin misjon, og å lyde nøytralt/"måle flatt" har sin verdi i det at alt blir veldig forutsigbart og tro til det master engineer-en ville, men hvis det hadde vært tilfelle at alle ønsket så nøytral og ufarget lyd som mulig, tror jeg de fleste av oss som har brukt litt tid og ressurser på å utvikle anleggene våre, i det store og det hele hadde hatt ganske likt lydende anlegg. Det har vi jo som kjent ikke.
Hvis man forstår at en troverdighet av opplevd musikk som publikumer ikke nødvendigvis er lik kilden til anlegget så er alt greit synes jeg. Det er mitt budskap for å si det slik.
De burde lære av oss som ikke bruker negative betegnelser på de som ønsker varm/mørk/avdempet lydDerav den litt negative bruken av ordet blant de som liker "musikalsk" (sic) og varm lyd.
Hei, har skrevet litt om det i tråden tidligere. Mer fra begynnelsen tror jeg.Takk. Så det blir som det en tre meter høy publikumer midt på første rad hører, da.Hei
Hvis man bruker to mikrofoner på opptaket så plasseres disse oftest forrerst på scenekanten mellom 3-5 meter over gulvet for å hindre tidlige refleksjoner fra gulv, vegger og tak.
Man peker de mot musikerene så blandingen mellom klang og anslag blir som ønsket på alle musikerene.
Ofte bruker man nærmikker i tillegg for å ha muligheten til å blant annet manipulere, men også for å gi en liten "kant" på anslagene.![]()
Sånne ting er alltid interessante.
Forresten: Du nevnte at du og en venn driver et lite plateselskap. (?) Det høres morsomt ut. Det hadde vært gøy å høre litt om det en gang, hvis du har lyst til å skrive om det også i tråden din.
Takk!Tøft! Det der står det respekt av.Synd at du må gi deg med en av tingene som er moro, men du får jo spille trompet for folk uansett. Fortsett sånn! Det høres ut som du er på rett spor og vet hva du driver med.
![]()
MoroklumpenDen var ganske rå
Gratulerer til damen og husk å switche til riktig kabel når dere skal kose dere med musikk på "koserommet" i kveld![]()
Takk!Gratulerer med bursdagen til madammen dinHei trompetN Hvordan går det med framskrittet på det perfekte lytterom?
Takk! Hils tilbake!Tillykke med din kone . Min datter havde fødselsdag samme dag.
Ja, enig det.Mye arbeid med et rom du planlegger å flytte fra TN, men det ER jo rene "kildeforskningen", og kunnskap
du selvfølgelig tar med deg videre.
Vis vedlegget 170954
Morten