Takk John Harald!
I dag spiller jeg i et rektangulært lytterom 5.10 x 3.60 , men med døråpning til gang bak til høyre for lytteposisjon. Gangen er ca 5 meter lang.
Høyttalerene står nesten midt i rommet når det gjelder lengden med 2.30 fra front til veggen bak. Høyttalerene står helt inntil sidevegg med vinkling mot lytteposisjon. Ser litt av innsiden av høyttalerene fra lytteposisjon som er 70-80cm fra bakveggen. Mellomtonen står ca 45 cm fra sidevegg.
Jeg har 2.60 avstand mellom høyttalerene
;D
Rommet er kledd med gipsplater på veggene, betongtak og parkett på gulvet. Rommet er minimalistisk innredet med en treseter sofa, to stuestoler, et spisebord med 4 stoler.
Bak lytteposisjon har jeg to 80cm IKEA bokhyller og en 40 cm. Foran lytteposisjon har jeg stuebord og gulvteppe som dekker førsterefleksjon.
I tillegg til dette har jeg 10 5cm akustikkplater strategisk plassert så lite synlig som mulig.
Høyttaler plasseringen er mildt talt uvanlig, men på denne måten får jeg symmetri til side og veggen bak høyttalerne og et enormt lyttevindu. Liker å lytte meg til plassering og har ikke brukt noe måleutstyr i prosessen. Har kun brukt kalkulator for å finne andrerefleksjon.
Lyden er ikke helt rolig og krystallklar som jeg har hørt et refleksjonsfritt rom kan gi, men har ingen av de vanlige problemene i bassen. Morten på NAT var veldig positivt overrasket over bassen her og det uten EQ. Hadde jeg brukt "gyldne snitt" plasseringen ville høyttalerene brukt hele stua og det går ikke her.
Har noen førsterefleksjoner i lytteposisjon, men etterklangen er under 0.5 sek ned til 50hz og jevnt fallende i over 2 sekunder.
Er fornøyd med dette. Bra nok for meg. Når det braker løs på store symfonier forsvinner gjennomsiktigheten litt, men opplever det nesten passende med live.