Jeg kan ikke være uenig med deg i det, men det gjelder kanskje i en ideel verden?
Hvis man prioriterer:
1. Høyttaler som spiller så godt som mulig i rommet på den mest mulig ideelle plasseringen tilgjengelig.
2. Forsterkeri som matcher høyttalerene og rommet som får det beste ut av høyttalerene.
3. Akustiske tiltak som trengs for at anlegget høres så godt som mulig i lytteposisjon
4. Kilde med digital manipulering. Manipulerer signalet så lite som mulig hvis det trengs. (noe det som oftest vil gjøre)
Hvis det stilles like strenge krav til digital manipulering som til resten av kjeden tror jeg ikke man vil høre negative artifakter. Noe av problemet ligger vel i at komponenter er satt sammen av profesjonelle mens manipuleringen oftes skjer av anleggets eier.
Når det gjelder hvilke prosesser som ligger bak sølvskiva så hører den absolutt hjemme i denne tråden. Har ikke hatt noe anledning til å diskutere så mye her om det tidligere, men det er en tid for alt.
Valg av mikrofon og plassering av den er lydproduksjonens svar på hifiens høyttalers plassering og evne til å spille med rommet. Er det gjort riktig i utgangspunktet trengs det lite manipulering er min erfaring.
Liker meg forresten veldig godt på nye hifisentralen!!